Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geld wisselen in malawi: 20% extra als je dollars inwisselt? - Forum Wereldfietser

geld wisselen in malawi: 20% extra als je dollars inwisselt?

Wij lazen in de Bradt Guide van Malawi dat het voordeliger is (tot wel 20%) om cash dollars mee te nemen naar Malawi en ze daar om te wisselen bij de wisselkantoortjes, dan daar te pinnen met pas of creditcard.

Van zoiets had ik nog nooit gehoord, dus vraag het me af of het klopt? 20% meer kwacha's voor je geld is vrij veel, dus als het zo is zullen we wel wat dollartjes mee nemen verwacht ik zo :-D

Heeft iemand hier recente informatie over? (gids is al paar jaartjes oud)
Ik ken de lokale situatie ter plaatse niet, maar in landen met een erg volatiele munt zijn dollars gewild omdat ze stabiel zijn. De lokale munt kan de ene week nog wat waard zijn en de volgende week niet meer, de dollar behoudt zijn waarde tot je hem gebruikt.

Was vroeger ook het geval in bv joegeslavië en Turkije

Wie bijvoorbeeld vorig jaar dollars had in september was daarna heel wat rijker:
http://www.xe.com/currencycharts/?from= ... SD&view=1Y
Door de 40% (nu meer) devaluatie van de Kwatcha 3 maand geleden hopen ze dat geld niet meer gewisseld word via de zwarte markt en idd 20% meer verschil in de koers.

Maar het heeft niet helemaal gehulpen, voorige maand kon ik dollars/euros wissellen via de bureau de change voor ca 5% meer dan bij de banken of xe.com koers. Niet veel meer maar alle beetjes helpen :) En met zo veel bureaus in de grote steden heeft het ook weer zin om rond te shoppen dat kan ook weer een paar kwatcha op de dollar schelen :)

Nog een tip, dollar biljetten moeten ook nieuwer zijn dan 2006 anders kan je ook problemen krijgen in Afrika (behalve Zimbabwe daar nemen ze alles aan).