Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sportieve fiets met trapondersteuning - Forum Wereldfietser

sportieve fiets met trapondersteuning

Wie heeft er ervaring met een sportieve fiets met trapondersteuning. Ik ging altijd op de fiets naar mijn werk. ben nu verhuisd en woon 30 km van mijn werk. Mijn man kan het halen op de fiets maar voor mij is de afstand te ver. Ik houd heel erg van fietsen maar niet echt van racen, wel altijd lange fietsvakanties gehouden en jaar door Azie gefietst, maar racefietsen heeft mij bijv. nooit getrokken. Heb gedacht om met de scooter naar mijn werk te gaan, maar dat is weer zo passief.
Iemand vertelde dat zijn collega met een fiets met trapondersteuning naar zijn werk ging. dus vroeg ik me af of dat niet de oplossing kon zijn.
Als ik door die trapondersteuning een stuk sneller kan fietsen met dezelfde kracht zou dat ideaal zijn en kan ik dus op de fiets naar mijn werk.
(ik ben niet bejaard en niet invallide zoals velen op dit forum suggereren en ik wil gewoon fietsen, alleen wat sneller vooruitkomen, ik hoop dat dergelijke reacties dan nu achterwege blijven.)
Heeft iemand ervaring met zo'n fiets, en wat is zon 25 km begrenzer? Als ik dan zelf al 25 fiets kan hij dan niet harder? En ik begreep dat er een systeem van Bosch is dat 35 km per uur kan. Wat is dan je eigen aandeel en wat van de fiets. Het is niet de bedoeling dat ik niets doe maar 30 rijden op een lang recht fietspad is wel lekker.
Ik heb wel eens een ritje op een elektrische fiets gedaan en zo'n begrenzer is een belangrijke reden waarom ik nooit zoiets wil kopen. Boven de 25 km/u houdt de ondersteuning ineens op en moet je dus veel zwaarder trappen om snelheid te houden. Het lijkt zelfs of de fiets afremt.
Dit is wettelijk, dus nieuwe modellen met een hoger rendement zullen toch ook bij 25 km/u ophouden met ondersteuning.
Als je sneller wilt fietsen dan 25 km/u kun je naar mijn mening het beste een zo licht mogelijke fiets nemen en een zo diep mogelijke houding op de fiets. Een racefiets dus, of iets wat er op lijkt.
Tot 25 km/h helpt de elektromoter mee, daarboven doe je het allemaal zelf. Dat is ook de reden dat men mij tegen de wind in voorbij komt en met windstil of wind mee rijd je ze er makkelijk uit.

Volgens mij voldoet alles wat bij meer dan 25 km/h meehelpt niet aan de nederlandse regelgeving maar is misschien wel wat aan aan te passen (afhankelijk van merk en type natuurlijk) maar of je dan eventueel bij een ongeval oid een probleem hebt durf ik niet te zeggen (ook al kun je zelfstandig makkelijk veel harder fietsen).
Lou1 schreef:Wie heeft er ervaring met een sportieve fiets met trapondersteuning. Ik ging altijd op de fiets naar mijn werk. ben nu verhuisd en woon 30 km van mijn werk. Mijn man kan het halen op de fiets maar voor mij is de afstand te ver. Ik houd heel erg van fietsen maar niet echt van racen, wel altijd lange fietsvakanties gehouden en jaar door Azie gefietst, maar racefietsen heeft mij bijv. nooit getrokken. Heb gedacht om met de scooter naar mijn werk te gaan, maar dat is weer zo passief.
Iemand vertelde dat zijn collega met een fiets met trapondersteuning naar zijn werk ging. dus vroeg ik me af of dat niet de oplossing kon zijn.
Als ik door die trapondersteuning een stuk sneller kan fietsen met dezelfde kracht zou dat ideaal zijn en kan ik dus op de fiets naar mijn werk.
(ik ben niet bejaard en niet invallide zoals velen op dit forum suggereren en ik wil gewoon fietsen, alleen wat sneller vooruitkomen, ik hoop dat dergelijke reacties dan nu achterwege blijven.)
Heeft iemand ervaring met zo'n fiets, en wat is zon 25 km begrenzer? Als ik dan zelf al 25 fiets kan hij dan niet harder? En ik begreep dat er een systeem van Bosch is dat 35 km per uur kan. Wat is dan je eigen aandeel en wat van de fiets. Het is niet de bedoeling dat ik niets doe maar 30 rijden op een lang recht fietspad is wel lekker.
Als je legaal harder dan 25 km/h wil moet je zelf trappen. Je kunt natuurlijk de inspanning die je daar voor nodig hebt verkleinen door een gestroomlijnder fiets, zoals ultimatief een velomobiel
Als die 25 geen bezwaar is houdt je het met een e-fiets wel langer uit en is vooral tegenwind en een helling geen punt meer; ik wordt hier net buiten het dorp op de best pittige hellling regelmatig ingehaald door fietsers die met een dikke boodschappentas en een jas aan de helling op gaan terwijl ik zit te zweten op de 70m hoogteverschil.
En ben je met 30 kmu echt veel eerder op de plaats van bestemming?
Zelf zal ik ook ooit aan zo'n ding beginnen en ik hoop dat er tegen die tijd versies zijn die er beter uitzien en niet van die met allerlei veelal plastic accessoires opgetuigde kerstbomen. Tegen die tijd zijn er ook vast straatschoffies die me aan een opvoersetje kunnen helpen :wink:
Leon
Jan Eleveld schreef: Als je sneller wilt fietsen dan 25 km/u kun je naar mijn mening het beste een zo licht mogelijke fiets nemen en een zo diep mogelijke houding op de fiets. Een racefiets dus, of iets wat er op lijkt.
Ik denk dan toch eerder aan een velomobiel dan aan een racefiets.
Veel hangt natuurlijk af van de weg die men moet afleggen, voor druk stadsverkeer in een niet zo aangepaste stad, zou ik dat niet aanraden, voor veel rechte kilometers in vlak open terrein net wel.
En zo'n velomobiel bewijst ook dat 'zo licht mogelijk' in veel gevallen helemaal niet zo relevant is. (Wel als men bergop moet of veel moet stoppen en starten.)

Een velomobiel is overigens goed te combineren met een hulpmotor. Om goed op snelheid te blijven is die motor niet nodig (men heeft immers weinig luchtweerstand), maar het helpt dan wel bij het op gang trekken van het relatief hoge gewicht.

Renaat
Of als 'tussenoplossing' een ligfiets. Een velomobiel is een behoorlijke investering en 'fietst' heel anders dan een tweewieler. Ik heb een keer een proefrit in gemaakt en vond het enige voordeel de snelheid... Grote nadelen vond ik de omvang, op kleinere fietspaden is niet relaxed fietsen en door de drie wielen relatief veel gehobbel. Even keren is er ook niet bij en je hebt relatief weinig overzicht. Ook werkt de stroomlijn als een klankkast wat niet meewerkt aan het fietsplezier..

Succes met overwegen..

Groeten
Eric
Je kunt je fiets ook laten voorzien van een trapondersteuning. Ik denk dat een vakantiefiets zich daar prima voor leent.
Heb je ook wat minder last van de geprogrammeerde elektronische snufjes. De maximumsnelheid van een fiets met elektrische trapondersteuning is vaak begrensd op 27,5 km/h. Dus met een maximum overschrijding van 10% van de norm.

http://www.ebike-kit.nl/hoe-het-werkt.html

http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... anuari.pdf

Piet.
Lou1 schreef: Heeft iemand ervaring met zo'n fiets, en wat is zon 25 km begrenzer? Als ik dan zelf al 25 fiets kan hij dan niet harder? En ik begreep dat er een systeem van Bosch is dat 35 km per uur kan. Wat is dan je eigen aandeel en wat van de fiets. Het is niet de bedoeling dat ik niets doe maar 30 rijden op een lang recht fietspad is wel lekker.
Zoals je waarschijnlijk al begrepen hebt, is het probleem niet dat er technisch niet meer mogelijk is, wel dat er wettelijke beperkingen zijn. (Hogere snelheden betekent natuurlijk wel dat de batterij sneller leeg is.)

-De ondersteuning houdt vaak pas op rond 27-28 km, maar op 30 km/uur moet je niet rekenen. En als je wel sneller kan, dan is het maar de vraag of je daar geen problemen met krijgt als je een ongeval krijgt.

Persoonlijk vind ik ook dat men over het optrekken van die maximumsnelheid wel eens zou kunnen nadenken, ik rijd immers ook zonder motor vaak +25 en 30-35 moet in veel gevallen veilig kunnen. (Aan de andere kant wil ik ook niet dat al die zondagsfietsers of oudere mensen met een slecht reactievermogen opeens 30+ gaan rijden.)

Sportieve elektrische fietsen zijn er dus al wel te vinden (zelf met Rohloff: http://www.ecomobielshop.be/produkten/p ... index.html) maar aan die ondersteuningsbeperking kom je niet legaal onderuit.

Overigens wordt de gemiddelde snelheid vaak heel sterk beïnvloedt door het aantal verplichte onderbrekingen (verkeerslichten, oversteken, ...) en vertragingen (scherpe bochten, gevaarlijk punten, ...) en de snelheid waarmee je optrekt dan met de maximale snelheid zelf. Dus het verschil tussen een fiets die tot 27 km/uur ondersteunt of een fiets die tot 30 km/uur ondersteunt zal pas relevant zijn als je relatief lange afstanden kan doorfietsen.

Renaat
Zoals gezegd, legaal is het niet, maar (in Belgie) denk ik niet dat het ook maar enig risico inhoudt. Test-aankoop deed overigens de test en het bleek dat sommige ebikes bas rond de 30 uitschakelden.

Keek eens bij:
Bionix, zij maken bruikbare retrofit pakketten. De snelheidslimiet is hier zelf op in te stellen.

Of een Surly Big dummy met stoke monkey: http://clevercycles.com/blog/products/stokemonkey/ Helaas blijkbaar tijdelijk niet meer beschikbaar.

Aan de slag om limieten te verwijderen is niet erg moeilijk: http://visforvoltage.org/forum-topic/13 ... peed-limit

Zowiezo is de limitering dom, vermits die ergens gebruik gaat maken van de grootte van je wiel. Stel je in dat je met 16 inch wielen rondrijdt, dan is de limiet waarschijnlijk geen probleem meer :-).
juridisch gesproken misschien dan geen fiets, maar wel leuk
http://www.youtube.com/watch?v=tzsHFka9 ... ce=message
eric190173 schreef:Of als 'tussenoplossing' een ligfiets. Een velomobiel is een behoorlijke investering en 'fietst' heel anders dan een tweewieler. Ik heb een keer een proefrit in gemaakt en vond het enige voordeel de snelheid...
Ik heb zowel een velomobiel als een open ligfiets. De eerste is heel praktisch voor woonwerkverkeer, de rit naar mijn vriendin met bagage voor een paar dagen en als het grafweer is. En hij ziet er fantastisch uit. Maar voor op vakantie pieker er niet over. De open tweewieler is dan met afstand de favoriet. Niet in de laatste plaats omdat ik op vakantie zoveel mogelijk bergen wil tegenkomen.

Grtjs,

Walter
waltertje schreef:
eric190173 schreef:Of als 'tussenoplossing' een ligfiets. Een velomobiel is een behoorlijke investering en 'fietst' heel anders dan een tweewieler. Ik heb een keer een proefrit in gemaakt en vond het enige voordeel de snelheid...
Ik heb zowel een velomobiel als een open ligfiets. De eerste is heel praktisch voor woonwerkverkeer, de rit naar mijn vriendin met bagage voor een paar dagen en als het grafweer is. En hij ziet er fantastisch uit. Maar voor op vakantie pieker er niet over. De open tweewieler is dan met afstand de favoriet. Niet in de laatste plaats omdat ik op vakantie zoveel mogelijk bergen wil tegenkomen.

Grtjs,

Walter
klimmen met een ligfiets? staand klimmen op een ligfiets, wil dat een beetje?
Heb een paar jaar geleden een Bionx trapondersteuning ingebouwd in de Santos van mijn vrouw, zie de foto's.
O.a. om de 25 km beperking te omzeilen hebben we de Bionx zelf geïmporteerd uit de VS waar de maximum snelheid 35 km/u is.

Zo'n Bionx kun je gewoon online bestellen, er zijn verschillende adressen. De motor wordt met wiel en al geleverd, dat is geen probleem. Let wel, er gaat geen gewone cassette op maar zo'n ouderwetse schroef pignon met 8 speed max. De rest is een kwestie van draadjes netjes langs het frame geleiden. Programmeren van de controller is beschreven in de handleiding en is bedoeld om zelf te doen.

Hoewel er honderden verschillende fietsen zijn met trapondersteunig zijn er maar een handvol merken die de motor en electronica maken. Het canadese Bionx was een van de eersten, is nog altijd een zeer goed systeem.
Één van de kenmerken van een goed systeem is dat het tijdens het fietsen meet hoe hard er wordt getrapt en de ondersteuning daarop automatisch aanpast.

Inmiddels gaat, door ziekte, ook het fietsen op de Santos helaas niet meer en is de Bionx overgezet op een trike. Controller ge-herprogrammeerd en rijden maar. Da's toch een voordeel van een inbouwset boven een speciaal gebouwde e-bike.

Frank
AB schreef:klimmen met een ligfiets? staand klimmen op een ligfiets, wil dat een beetje?
Walter, ga je gang ;-)
AB schreef: klimmen met een ligfiets? staand klimmen op een ligfiets, wil dat een beetje?
En waarom zou je staand klimmen. Dat is goed als je absoluut een sprintje wil trekken of als afwisseling in houding (waar men op de ligfiets meestal minder behoefte aan heeft), maar is geen noodzaak om de bergen in te gaan. (Hoeveel vakantiefietsers zouden nooit staand klimmen?)

In ieder geval ging de vraag hier in de eerste plaats over een fiets voor 30 km woon-werk verkeer (en geen racefiets).

Renaat
Matthie9000 schreef:
AB schreef:klimmen met een ligfiets? staand klimmen op een ligfiets, wil dat een beetje?
Walter, ga je gang ;-)
Staand klimmen op de ligfiets wordt door de meeste deskundigen afgeraden.

Walter
waltertje schreef:
Matthie9000 schreef:
AB schreef:klimmen met een ligfiets? staand klimmen op een ligfiets, wil dat een beetje?
Walter, ga je gang ;-)
Staand klimmen op de ligfiets wordt door de meeste deskundigen afgeraden.

Walter
kan me er niet zoveel bij voorstellen klimmen met een ligfiets. Ik ben het dansen op de pedalen zo gewend. Dalen met een ligfiets lijkt me (vooroordeel) ook niet fijn. Op het vlakke zie ik wel snelheidsvoordelen op de ligfiets, maar geldt het ook op die momenten waar aerodynamica er niet zo toe doet? Of is klimmen/dalen met een ligfiets business as usual?
AB schreef:kan me er niet zoveel bij voorstellen klimmen met een ligfiets. Ik ben het dansen op de pedalen zo gewend. Dalen met een ligfiets lijkt me (vooroordeel) ook niet fijn. Op het vlakke zie ik wel snelheidsvoordelen op de ligfiets, maar geldt het ook op die momenten waar aerodynamica er niet zo toe doet? Of is klimmen/dalen met een ligfiets business as usual?
Zijn de meningen blijkbaar over verdeeld; ik heb wel eens een ligfiets gehuurd (Challenge... seiran?) hier in Nijmegen, klimmen (wil erg goed hier) viel me bepaald niet tegen (geprobeerd hoog cadans aan te houden, ben overigens absoluut geen klimmer en ook niet getrained).

Vergeet niet dat je op een ligfiets veel kracht kunt zetten (wat volgens mij overigens erg dom is) door je af te zetten tegen de stoel. Was een leuk dagje overigens :D, dag erna pijn in de bovenbeentjes :oops:.
Matthie9000 schreef:
AB schreef:kan me er niet zoveel bij voorstellen klimmen met een ligfiets. Ik ben het dansen op de pedalen zo gewend. Dalen met een ligfiets lijkt me (vooroordeel) ook niet fijn. Op het vlakke zie ik wel snelheidsvoordelen op de ligfiets, maar geldt het ook op die momenten waar aerodynamica er niet zo toe doet? Of is klimmen/dalen met een ligfiets business as usual?
Zijn de meningen blijkbaar over verdeeld; ik heb wel eens een ligfiets gehuurd (Challenge... seiran?) hier in Nijmegen, klimmen viel me bepaald niet tegen (geprobeerd hoog cadans aan te houden, ik ben absoluut geen klimmer en ook niet getrained). Vergeet niet dat je op een ligfiets veel kracht kunt zetten (wat volgens mij overigens erg dom is) door je af te zetten tegen de stoel. Was een leuk dagje overigens :D.
Maar om op flink steile stukken je eigen lichaamsgewicht als tegenkracht gebruiken lijkt me zoveel efficienter. Maar nogmaals, heb het nog nooit met een ligfiets gedaan, dus ja....