Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spaakbreuk - Forum Wereldfietser

spaakbreuk

Enige jaren geleden ben ik met mijn - toen - nieuwe fiets (Specialized Crossroad) naar Spanje gefiets (2000 km) met alle bagage achterop. Vier keer een spaak gebroken. De leverancier heeft daarna het achterwiel helemaal opnieuw gespaakt met ringetjes bij de flens (gratis, goede service van Trommel, Amsterdam). Voorts heb ik daarna een low-rider aangeschaft. Sindsdien heb ik geen spaak meer gebroken. Hoewel de low-rider van enige invloed kan zijn, blijft het een feit dat het grootste gewicht - mijn eigen lichaamsgewicht van 90 kg - op het achterwiel blijft rusten. Ik kan mij derhalve niet aan de indruk onttrekken dat de ringetjes weldegelijk helpen om spaakbreuk te voorkomen. Waarom worden trekking-fietsen dan niet standaard met ringetjes gespaakt?

volgens mij noemt men dat gebust,
die ringetjest oftewel busjes kom je ook vaak binnen in de velg tegen = 'enkel gebust'.
Als deze busjes ook aan de buitenkant zitten is de velg 'dubbel gebust'.
deze velgen bestaan .. ietjes duurder maar zeker niet overdreven voor een 'wereldfietser'. Ze vangen de trekkracht van de spaken beter op.

of bedoelt U met die ringetjes toch iets anders..??[/img]

De ringetjes worden onder de kop van de spaak gelegd, om ervoor te zorgen dat de kop van de spaak niet te ver buigt.
Dit is alleen nodig als de lengte van de spaak na de kop, veel langer (> 1-2 mm) is dan de dikte van de flens. Bij de meeste merken kwaliteits spaken is dit niet nodig tenzij het spaken zijn die zijn aangepast aan de spaak-machine. Deze machines hebben een tijdwinst wanneer de kop wat ruimer zit.

Hangt dus af van het type spaak.

Groeten,

Marco

Ik bedoel ringetjes bij de flens dus aan de kant van de naaf (voor de kop van de spaak) en niet bij de velg.

Had vroeger ook vaak problemen met spaakbreuk, die opgelost werden door een achterwiel te laten spaken met ringetjes bij de kop van de spaak. Deze ringetjes zijn relatief zacht en verdelen de druk van de spaakkop tegen de flens van de naaf gelijkmatiger, dus minder spaakbreuk. Ik liet ook 2,3 mm spaken gebruiken.
Nu ik zelf mijn wielen bouw ook nooit problemen gehad met spaakbreuk, LX-naaf, DT 2.0-1.8 en Mavic 517/618 velgen voor 32 spaken.

Maar als je denkt aan wereldreis, zou het misschien een overweging kunnen zijn om je wiel te laten spaken met ringetjes voor iets meer zekerheid. Dat de meeste fietsenmakers/trekkingfietsproducenten ze niet gebruiken zal wel komen omdat de praktijk leert dat het zonder ook prima gaat. Mits goede kwalitiet spaken, naaf en velg.