Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor lijnzaadolie? - Forum Wereldfietser

Alternatief voor lijnzaadolie?

Hallo,
ik wil voor het monteren de binnenkant van mijn frame eerst behandelen met lijnzaadolie, aangezien ik ergens er wat van opgevangen heb dat dat goed is tegen de roest.
Lijnzaadolie is moeilijk verkrijgbaar en daarom vraag ik me af of er een even effectief alternatief is.
Roeland
Iedere verfwinkel heeft het, denk ik.
Wim
Of in de drogisterij. :)
De Sjelle schreef:Of in de drogisterij. :)
bouwmarkt, in het schappenplan met al die witte flessen mosverwijderaar
Of op de ambachtelijke door wind aangedreven oliemolens Woldzigt in Roderwolde, Ter Horst in Rijssen, De Passiebloem in Zwolle (bij het voetbalstadion), De Collse Watermolen bij Eindhoven, De Zoeker en De Bonte Hen, beide laatste aan de Zaanse Schans. Holten's Molen te Deurne (N-Br) is ook een oliemolen maar weet niet of daar ook lijnzaadolie te koop is. Ik heb er zelf twee flessen van.
Het zijn prachtige monumenten van bedrijf en techniek.

Hier een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=JFcnju1B0o8
Ik heb mijn stalen frame ingespoten met http://www.soudal.com/soudalweb/product ... 92&ID=2691
Een incoat bodywax kan je normaal in iedere autozaak kopen om er de
holle ruimten van een wagen mee te behandelen. Werkt prima voor een fiets.
Er zit meestal een +/- 1m lange darm bij met een sproeikopje dat naar alle kanten spriet. In trapas verwijderen, poetsdoek in de trapas om het overtollige product op te vangen, frame een tijdje laten staan tot al het
overtollige product is weggelopen.

Groetjes
Luc
Owatrol, dat is een olie op basis van lijnolie en het is te koop bij de goede verf/ijzerhandel en in elke watersportzaak.
Wordt vooral gebruikt op schepen, (antieke) auto's, hekwerk, balken enz.
Tis duurder dan lijnolie maar het werkt uitstekend, heb al heel wat liters weggesmeerd.

Nadeel van rauwe lijnolie is dat het langzaam droogt en zodoende lang blijft plakken, gekookte lijnolie of lijnolie met siccatief erin heeft dit nadeel niet. Dus let op wat je koopt.

Mijn ervaring met lijnolie is dat het soms gaat schimmelen. Niet leuk als je je hebt uitgesloofd op vele (vééééle) vierkante meters scheepshuid en je na een tijd groen/witte schimmel ziet die al de lijnolie lekker zit op te eten. :(

Groetjes Yopie
Tectyl.
Pedalero schreef:Tectyl.
Afbeelding
Jammer, voor trekking-frames werkt het niet, zo te zien. :wink:
Leuk. Maar is het nou echt nodig? Marten?
Of het echt nodige is ??? De meeste stalen frames zullen het ook wel zonder
behandeling overleven als je ervoor zorgt dat er geen condens gaat optreden
of je de fiets de mogelijkheid geeft de condens weg te laten lopen (ontwateringsgaatjes open houden, na kuisen fiets mooi in een verwarmde ruimte laten drogen,...). Ik heb vroeger bij m'n stalen racers het verschil gemerkt wanneer ik de trapas wisselde bij een frame zonder- of met behandeling. Het ene had toch merkelijk minder corrosie dan het andere en voorkomen is nog steeds beter dan genezen denk ik maar.
Ik heb iets genomen als dat van Luc. Zeer makkelijk te doen met die darm met spuitkop op. Bedankt voor de reacties.
Roeland