Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velomap France - Forum Wereldfietser

Velomap France

Hallo,

Ik vertrek eind april met een groepje op de fiets naar Parijs, in augustus ga ik de groene weg naar de Middellandse Zee fietsen. Ben de trotse bezitter van een GPS Map 62S waar ik ook redelijk mee overweg kan.

Nu heb ik een probleem: ik zet de Velomap France op mijn GPS, maar die map laat niet hetzelfde zien als de Velomap die ik in Basecamp laad. Ik zie (hoever ik ook inzoom) geen wegen alleen maar wit en wat spikkeltjes.

Zijn hier mensen die bekend zijn met het probleem en hoe hebben die het opgelost?

Paul
paul1987 schreef:Hallo,

Ik vertrek eind april met een groepje op de fiets naar Parijs, in augustus ga ik de groene weg naar de Middellandse Zee fietsen. Ben de trotse bezitter van een GPS Map 62S waar ik ook redelijk mee overweg kan.

Nu heb ik een probleem: ik zet de Velomap France op mijn GPS, maar die map laat niet hetzelfde zien als de Velomap die ik in Basecamp laad. Ik zie (hoever ik ook inzoom) geen wegen alleen maar wit en wat spikkeltjes.

Zijn hier mensen die bekend zijn met het probleem en hoe hebben die het opgelost?

Paul

Uitzoomen tot je frankrijk gevonden hebt? Inzoomen op Winschoten werkt niet ;)
Ik dacht inderdaad een keer op een of ander forum gelezen te hebben dat er meer problemen zijn/waren met de velomap. Als alternatief zou ik de openfietsmap europa eens bekijken. Die is er nu ook met hoogtelijnen. Dan heb je maar 1 kaart nodig voor je vakantie.

http://sites.google.com/site/openfietsm ... ads/europe
Heb die openfietsmap Europa geprobeerd te downloaden, maar dat ging toen niet goed, hij onderbrak hem de hele tijd en uiteindelijk kwam die maar niet op de harde schijf te staan. Maar ik zal het nog eens proberen.

Oh en Marten, ik zoomde uiteraard wel in op dat wat frankrijk moet zijn :)
@Paul: alternatief wat PeeWee aangeeft zou ik zeker naar kijken.
Maar even terug naar je vraag: Verleden (na)jaar miste de velomap wat kaartdelen en als je daar inzoomt zie je niks. Dat probleem is er niet meer. Ik heb de versie van 3 maart jl. op de PC staan en zie geen problemen, ook niet op mijn Oregon300.
Heb je op je gps de kaart wel aan staan ?
Heb je - behalve de basiskaart +velomap - andere kaarten uitgezet. Er zit wel eens verschil in de tekenprioriteit van de kaarten en je gps laat de kaart met de hoogste tekenprioriteit zien. Nu heeft Velomap een hoge prioriteit, dus dat zou het probleem niet hoeven te zijn. (Velomap = 31, City Navigator 30). Daarnaast moet je nooit meerdere routerende kaarten tegelijk aanhebben.

Wat ik vaak doe is een waypoint in het betreffende land (in een plaats waar je het kaartdeel van wilt zien) meesturen naar de gps. Dan roep je op je gps via Waypointmanager o.i.d. dat waypoint op en kies voor "Bekijk op kaart" , je krijgt dan gelijk de kaart in beeld en die kun je dan bekijken. Voorkom je hetgeen Marten aankaart: je zit in Winschoten en wilt Peking op je scherm. Het kan ook op andere manieren, maar even een waypoint meesturen en bekijken werkt het snelst (vind ik).

gr.
Kees
hallo Kees,

bedankt voor je uitvoerige antwoord, ik heb naar aanleiding van je tip het volgende gedaan:
1. Ik heb opnieuw de Velomap France gedownload (versie 13-04-2012 gedownload) en geinstalleerd op zowel de computer als op mijn GPS.
2. De layout is wat gewijzigd waar ik wel blij mee ben, maar dat even terzijde.
3. Het probleem blijft echter bestaan, heb een waypoint gemaakt bij Pierrefonds, die naar voren gehaald en alle andere kaarten, behalve de Velomap, uitgezet. Ik heb helaas nog steeds hetzelfde probleem: ik zie volgens mij alleen maar stippeltjes en een contourlijn op zijn hoogst, maar geen wegen etc.

Denk dat ik ook nog maar eens de euromap ga proberen.

Paul
Het is gelukt: wat ik eerst deed was zo groot mogelijk de delen van de velomap selecteren die ik er op wou hebben. Daarna ben ik gaan inzoomen en heb kaarje voor kaartje geladen, dat werkte! :D

Bedankt voor de tip van dat waypoint, dat werkt ideaal! :D

Overigens: hoe pakken jullie dat aan als je met een GPS op vakantie gaat, knip je de hele track op of laat je het in het geheel staan? Twijfel nog een beetje daarover namelijk.
Mooi dat het gelukt is.
Jij gebruikt Basecamp en Mapinstall vermoed ik. (Ik ben nog een fervente Mapsource gebruiker). Ik begon te vermoeden dat het te maken had met het selecteren van kaartdelen omdat in die velomap ook kaartdelen met alleen hoogtelijnen zijn inbegrepen. Waarschijnlijk zijn die in eerste instantie alleen op je gps terecht gekomen.
Als je in Mapsource werkt kun je ook nog alle kaartdelen rondom je track of route laten selecteren door het programma, in Basecamp zie ik dat niet zo 1-2-3.

Ik verdeel mijn tracks altijd wat ik in 1 tot 2-3 dagen kan fietsen. Dus heb dan meerdere tracks op mijn gps. Heeft ook nog te maken dat ik meestal ook nog mijn 60Cx bij me heb en die kan niet zoveel tracks (max 20) en trackpunten (max. 500 per track) aan. Mijn Oregon300 is in die zin flexibeler net zoals jouw 62s. (max. 200 tracks met elke track max. 10.000 punten).
Mocht je per ongeluk een track verwijderen dan is het maar een stuk en niet de gehele track (mij ooit een keer overkomen). Daarnaast, als ik een fietsvakantie doe op basis van tracks, maak ik van de tracks gpx-bestanden (als ze dat al niet zijn) en via het programma ImgfromGpx een kaartbestand die ik kan gebruiken of als backup fungeert. Dat programma maakt van je track eigenlijk een wegenkaart die dan transparant over andere kaarten heen legt.
Ook poi's (waypoints van campings, hotels, B&B etc.) kun je op die manier opnemen in die transparante kaart en daarmee op te zoeken in je gps.
Suc6 met de voorbereiding

(kaartje voor kaartje geladen schrijf je. Ik neem aan dat je kaartje voor kaartje hebt geselecteerd en die selectie geladen naar je gps. Doe je het elke keer apart dan overschrijft het ene kaartje het andere en uiteindeljk heb je maar de laatste kaartselectie in je gps. Bestand wordt op de gps altijd gmapsupp.img, vandaar het overschrijven. Het is verstandig om als je klaar bent met het verzenden van die kaart(selectie) de naam op de gps te veranderen in bijvoorbeeld velo_Fr.img. zorg wel dat het bestand de extensie .img blijft houden. )
Gr.
Kees
Vraagje: Wat voegt Velomap nu precies toe aan OSM? Op de website werd het mij niet duidelijk.

Grt,

Walter
Wat voegt de Velomap toe aan OSM (OpenStreetMap) ?.
Op zich niets, maar dat is een flauw antwoord want de Velomap wordt gemaakt vanuit de data van OSM. De maker laat op basis van zijn voorkeuren zaken zien of minder of helemaal niet en dan ook nog in welke kleuren e.d. Nadruk ligt hierbij niet op snelwegen maar op alle wegen waar gefietst kan worden.
Wellicht bedoel je: Wat voegt de Velomap toe aan OFM (OpenFietsMap).
Eigenlijk ook niets. Het is een andere kaart gemaakt op basis van de voorkeuren van een andere kaartmaker (ligfietser/Tovenaar), basis data is ook OSM. Velomap heeft alleen van meer landen kaarten.
Persoonlijk vindt ik OFM-Benelux te groen, maar nu er een OFM-EU is met minder groen en met hoogtelijnen heeft die kaart mijn voorkeur boven Velomap (te weinig contrast). Nu kun je dat allemaal wel weer zelf gaan veranderen door TYP-files aan te passen, maar dat zullen de meeste gebruikers niet doen.
Dus ga je naar Frankrijk dan heb je in ieder geval de keuze uit Velomap en OFM-EU. Als deze +/- dezelfde week gemaakt zijn zit er geen/niet veel verschil in de data en dan prefereert je eigen voorkeur welke kaart het meest aanspreekt. (En voor die afweging zeker het beeld/gebruik op je gps meenemen in de afweging).
suc6
Gr.
Kees
Ik ben dit jaar naar het Rhonedal in Zwitserland gefietst (Brig- Riederalp).
Heb gebruik gemaakt van OFM Europa. De GPX route die ik heb gefietst heb ik samengesteld uit delen van de route Antwerpen-Venetie, Eindhoven Barcelona en eigen routedelen.
Op de OFM kaart ontbraken toch wel een aantal wegen, en het gaat niet over zandpaden maar geasfalteerde binnenwegen. Door de GPX-track verdwaal je niet maar het is toch prettig als alle wegen op de kaart staan. Nu heb ik op Velomap gecontroleerd en ik zie daar die wegen wel op staan!!!
Ik ga komend voorjaar weer door Frankrijk en wil dan Velomap uit gaan proberen. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Gr
Cees
Cees,
De laatste versie van OFM-EU is van april 2012. Met welke versie van Velomap heb je vergeleken ? (laatste zal een week oud zijn hooguit). Daar zou verschil in kunnen zitten.
Kun je de coordinaten geven van een weg waar je die verschillen ziet. Altijd interessant om eens uit te zoeken waar het aan ligt (data OSM of toch andere keuzes kaartmaker).
Gr.
Kees
CeeJay schreef: Op de OFM kaart ontbraken toch wel een aantal wegen, en het gaat niet over zandpaden maar geasfalteerde binnenwegen. Door de GPX-track verdwaal je niet maar het is toch prettig als alle wegen op de kaart staan.
Tja, OFM is nog volop in ontwikkeling en gratis, maar toch ... 8)

Afbeelding
met gereden track en zonder track hieronder
Afbeelding
Hallo Paul,
Afgelopen juni heb ik met een GPS 62s de Benjamins route naar Barcelona tot de Ardeche gevolgd, de Track die ik had liep tot Cadiz in Spanje, de 62s had geen enkel probleem met de hele track. Ik had Velo France en City Navigator geladen en uiteindelijk in Frankrijk toch meest City N. gebruikt omdat het nog al eens voorkwam dat ik volgens Velo France in een maagdelijk gebied zonder wegen fietste.
Peter.
@Michael en Peter: jullie noemen situaties dat op een kaart vanuit openstreetmap-circuit (ofm of velomap of ...) er witte vlekken zijn of wegen ontbreken. Dat is - zeker buiten Nl en Dld - een bekend gegeven. Daarom heb ik ook altijd de wegenkaart (CN) er bij op de gps.

Aan Cees vroeg ik met name om eens aan te geven waar hij verschil zag tussen 2 osm-kaarten (OFM<>velomap).

@Michael: ik heb op basis van jouw plaatjes eens e.e.a bekeken: ook op bijv. de Topo Swiss (gedetailleerde Garminkaart) staat dat stuk niet op. Even de laatste velomap van Switzerland (dit stukje ligt niet in Frankrijk) binnengehaald en bekeken en jouw track staat er al als pad/weg op (zowel onderdeel van een ncn als mtb route), zie ook : http://www.openstreetmap.org/?lat=46.60 ... 6&layers=M
Als ik in openstreetmap naar deze weg kijk zie ik dat ene Hecktor dit gemapt heeft op 18 augustus 2012. OFM-EU is van april 2012.
Gr.
Kees
keesm54 schreef: Als ik in openstreetmap naar deze weg kijk zie ik dat ene Hecktor dit gemapt heeft op 18 augustus 2012. OFM-EU is van april 2012.
Ik zie het ja :wink:
Bewerkt door hecktor op 2012-08-18T10:00:28Z

Zo zie je maar, er wordt nog volop gewerkt aan OSM 8)
Voorlopig komt er nog geen nieuwe EU versie van de OFM.
Die is nu wereldwijd beschikbaar op http://garmin.openstreetmap.nl/ en wordt wekelijks geupdate. Is weliswaar een "Lite" versie zonder hoogtelijnen, maar wel bijgewerkt (15/11).