Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandwielen met speling en overslaan tandwiel bij schakelen. - Forum Wereldfietser

Tandwielen met speling en overslaan tandwiel bij schakelen.

Ik heb een aantal vragen over mijn (tweedehands) Koga die ik een aantal maanden geleden heb aangeschaft. Ik ben nog een leek wat betreft fietsreparatie, maar ik wil dit graag leren! Misschien is het goed om de klachten van afgelopen tijd eerst te beschrijven:

Toen ik de fiets net had merkte ik dat ik nauwelijks tot niet kon schakelen want de ketting pakte niet goed, en is er zelfs een keer vanaf gegaan.
Ik dacht dat ik de versnelling af moest stellen en toen ik dat wilde gaan doen zag ik dat de tandwielen van de achterderallieur behoorlijk los zaten (Ik kon ze heen en weer bewegen).
Aangezien ik nog nooit zoiets gerepareerd had en de ernst niet kon inschatten heb ik hem naar een fietsenmaker gebracht. Deze heeft de tandwielen weer vast gezet en de versnelling afgesteld. Hij vertelde dat het kwam omdat de tandwielen niet goed gemonteerd waren.
Hierna was fietsen en schakelen weer een verademing.

Vervolgens hebben we enkele weken later een fietstocht gemaakt van Tilburg naar Kerkrade en ik merkte in de heuvels dat het schakelen weer moeizamer ging (veel geluid en moeite met overspringen naar een andere versnelling). Het viel op dat hij bij een bepaalde versnelling moeite had en deze niet pakte, hij pakte dan een lichtere versnelling (dus als ik hierna nog een keer schakelde reageerde de derailleur niet omdat hij al op een lichtere versnelling zat).

Eenmaal terug in Tilburg merk ik weer speling op bij de tandwielen, en aangezien deze behoorlijk bedenkt waren met harde stukken olie en vuil, heb ik de cassette losgehaald en schoongemaakt in een sopje (Is dit ok?) waarna ik hem weer gemonteerd heb. Echter blijft hij de ene versnelling overslaan, wat kan het probleem zijn en kan ik dit zelf verhelpen?