Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandwielen met speling en overslaan tandwiel bij schakelen. - Forum Wereldfietser

Tandwielen met speling en overslaan tandwiel bij schakelen.

Ik heb een aantal vragen over mijn (tweedehands) Koga die ik een aantal maanden geleden heb aangeschaft. Ik ben nog een leek wat betreft fietsreparatie, maar ik wil dit graag leren! Misschien is het goed om de klachten van afgelopen tijd eerst te beschrijven:

Toen ik de fiets net had merkte ik dat ik nauwelijks tot niet kon schakelen want de ketting pakte niet goed, en is er zelfs een keer vanaf gegaan.
Ik dacht dat ik de versnelling af moest stellen en toen ik dat wilde gaan doen zag ik dat de tandwielen van de achterderallieur behoorlijk los zaten (Ik kon ze heen en weer bewegen).
Aangezien ik nog nooit zoiets gerepareerd had en de ernst niet kon inschatten heb ik hem naar een fietsenmaker gebracht. Deze heeft de tandwielen weer vast gezet en de versnelling afgesteld. Hij vertelde dat het kwam omdat de tandwielen niet goed gemonteerd waren.
Hierna was fietsen en schakelen weer een verademing.

Vervolgens hebben we enkele weken later een fietstocht gemaakt van Tilburg naar Kerkrade en ik merkte in de heuvels dat het schakelen weer moeizamer ging (veel geluid en moeite met overspringen naar een andere versnelling). Het viel op dat hij bij een bepaalde versnelling moeite had en deze niet pakte, hij pakte dan een lichtere versnelling (dus als ik hierna nog een keer schakelde reageerde de derailleur niet omdat hij al op een lichtere versnelling zat).

Eenmaal terug in Tilburg merk ik weer speling op bij de tandwielen, en aangezien deze behoorlijk bedenkt waren met harde stukken olie en vuil, heb ik de cassette losgehaald en schoongemaakt in een sopje (Is dit ok?) waarna ik hem weer gemonteerd heb. Echter blijft hij de ene versnelling overslaan, wat kan het probleem zijn en kan ik dit zelf verhelpen?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is. Alvast bedankt voor de reacties!
Maud,

Als je er graag meer van wil weten en zelf dingen aan je fiets wilt doen, dan wil ik als suggestie de fietsreparatie cursus geven.

Met een paar reparaties heb je dat geld er zo weer uit.
Je kunt zelfs je fiets meenemen en naar het probleem kijken met hulp van Marten en de andere cursisten :D
Ja die cursus had ik inderdaad al eens voorbij zien komen en het leek mij een goede investering! Helaas zie ik dat alleen 11 en 12 mei nog vrij zijn, en dan kan ik helaas niet. Weet je misschien nog andere plekken waar dit soort weekenden georganiseerd worden?
Je probleembeschrijving lijkt op een kapotte body. (het stuk waarop je de cassette monteert http://bicycletutor.com/freehub-body/). Lees om te beginnen het leesvoer op de pagina van m-gineering.

Vervolgens zo nauwkeurig het stuk met speling opsporen en vervangen.
Overslaan van een kransje komt vaak door verkeerde lengte van, of vuil in de derailleurkabel. Vervangen van rem- en derailleurkabels is toch een goed idee als de fiets wat jaartjes oud is.
Zet de versteller op je stuur zo, dat achter de derrie op het kleinste kransje staat. De binnenkabel moet nu nog steeds (licht) gespannen staan. Dit kun je stellen door aan de schroef te draaien waar de kabel de derrie in gaat.

' Regelaar' op de foto:

Afbeelding
http://www.wtc-uma.be/forum/Thread.aspx?th=5
Nieuwe derailleurwieltjes doen soms ook wonderen ergens tussen 10.000 en 20.000 km. Het is er soms nauwelijks aan te zien dat ze versleten zijn, maar het systeem blijft dsn soms op en neer springen ondanks alle andere maatregelen.
Ook berucht is het bochtige stukje buitenkabel bij de derailleur, de binnenkabel graaft zich in en loopt stroef; vervangen.

Checkvolgorde: Zijn ketting en of kransjes nog wel goed? Ketting controleren met Rohloff Caliber, kransjes zijn goed als een nieuwe ketting niet overslaat. Label losmaken: loopt hij soepel van stuur tot derailleur? Beweegt de deralleur zelf soepel. Een beetje speling is normaal. Kan het bovenste derailleurwieltje een millimetertje vlnr bewegen? Dat hoort. Speling naafbody: de body mag vrijwel geen speling vertonen. Waar wel speling op zit is de combi body-kransjes, dat is niet erg. Gemonteerd kun je het grootste kransje bij de tandjes iets minder dan een mm vlrn bewegen.

Schoonmaken in sopje is prima. Oude afwasborstel, jif en daarna veel water om te spoelen. Zo kun je een gedemonteerde derailleur ook schoonmaken. en ketting niet, want het is lastig om de jif er goed uit te krijgen.

Leon
maud1987 schreef:Ja die cursus had ik inderdaad al eens voorbij zien komen en het leek mij een goede investering! Helaas zie ik dat alleen 11 en 12 mei nog vrij zijn, en dan kan ik helaas niet. Weet je misschien nog andere plekken waar dit soort weekenden georganiseerd worden?
Volgens mij wordt er ook wel wat gedaan in Amsterdam en heeft onze zusterorganisatie in Belgie ook dit soort weekenden. Ik kan niet zien waar je vandaag komt en wat handig voor je is.

Na de vakantie volgen er (waarschijnlijk) nog een aantal cursusweekenden in het Noorden.
Genoeg om na te lopen zo te horen! Ik ga het binnenkort eens proberen en mocht ik er niet uitkomen dan toch maar even naar de fietsenmaker...

Hopen dat ik snel een cursus kan volgen, België is een goede optie, aangezien ik in Tilburg woon. Bedankt voor jullie reacties!
HansvanderVeeke schreef:
Na de vakantie volgen er (waarschijnlijk) nog een aantal cursusweekenden in het Noorden.
Zou toch zonde zijn om geen cursussen te geven als de cursusruimte dan eindelijk klaar is

Afbeelding

maar tot die tijd:
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
m-gineering schreef:
HansvanderVeeke schreef:
Na de vakantie volgen er (waarschijnlijk) nog een aantal cursusweekenden in het Noorden.
Zou toch zonde zijn om geen cursussen te geven als de cursusruimte dan eindelijk klaar is

Afbeelding
Aha, ik zie dat de cursisten bij slecht weer het tentje ook voortaan binnen kunnen opzetten :-)
Een korte aanvulling op het verhaal van Leon..
Leon schreef:knip
Checkvolgorde: Zijn ketting en of kransjes nog wel goed? Ketting controleren met Rohloff Caliber,
knip
Een Rohloff Caliber heeft niet iedereen in de gereedschapskist liggen, een alternatieve methode is met de schuifmaat..

Je neemt een schuifmaat, en stelt die in op 145 mm.

Nu steek je de pennen van de schuifmaat tussen twee rollers, en drukt
de schuifmaat uit tot deze klemt. Aflezen van de gemeten maat, en dan
kan de waarde variëren tussen:

145 mm is nieuwstaat
147 is op weg naar vervanging
148 zeker vervangen
149/150 gaat overslaan

Is je ketting 149-150 dan zou ik ook de cassette vervangen.

Succes
Eric
m-gineering schreef:schuur3.jpg
Wat een prachtige Ambagtelijcke Fietschenmaeckerij!
maud1987 schreef:Weet je misschien nog andere plekken waar dit soort weekenden georganiseerd worden?
25 mei is er ('s avonds) bij Bike4Travel in Rotterdam een fietsreparatiecursus speciaal voor vrouwen.

Gerd
HansvanderVeeke schreef:
m-gineering schreef:
HansvanderVeeke schreef:
Na de vakantie volgen er (waarschijnlijk) nog een aantal cursusweekenden in het Noorden.
Zou toch zonde zijn om geen cursussen te geven als de cursusruimte dan eindelijk klaar is

Afbeelding
Aha, ik zie dat de cursisten bij slecht weer het tentje ook voortaan binnen kunnen opzetten :-)
Ziet er mooi uit inderdaad! Bedoelen jullie dat er na de zomervakantie nieuwe cursussen komen of al eerder? Ik ga 17 augustus namelijk richting santiago fietsen, dus dan moet ik het een en ander wel onder de knie hebben ;)!
eric190173 schreef:Een korte aanvulling op het verhaal van Leon..
Leon schreef:knip
Checkvolgorde: Zijn ketting en of kransjes nog wel goed? Ketting controleren met Rohloff Caliber,
knip
Een Rohloff Caliber heeft niet iedereen in de gereedschapskist liggen, een alternatieve methode is met de schuifmaat..
Een rohloff caliber heb ik inderdaad niet, maar die schuifmaat lijkt inderdaad een goed alternatief! Ga ik eens uitproberen.
GerdC schreef:
maud1987 schreef:Weet je misschien nog andere plekken waar dit soort weekenden georganiseerd worden?
25 mei is er ('s avonds) bij Bike4Travel in Rotterdam een fietsreparatiecursus speciaal voor vrouwen.

Gerd
Bedankt voor de tip, maar de onderwerpen die aan bod komen die kan ik grotendeels al (band plakken (en de band weer recht op de velg leggen), remblokjes vervangen en afstellen, derailleurs (voor en achter) afstellen, ketting ponsen) Of staan in iedergeval erg duidelijk omschreven in het boekje pech onderweg, van eric. Natuurlijk goed om te oefenen, maar doe mij dan maar een echte mannen cursus ;)! Ik ben niet vies van een beetje techniek.
Maud,

En ook handig is youtube, hier kan je veel filmpjes vinden voor allerlei karweitjes aan je fiets, zie bv. http://www.youtube.com/user/IntownBicyc ... sults_main.
Wel goed maar niet gratis (meer) is http://bicycletutor.com/
maud1987 schreef: Ik dacht dat ik de versnelling af moest stellen en toen ik dat wilde gaan doen zag ik dat de tandwielen van de achterderallieur behoorlijk los zaten (Ik kon ze heen en weer bewegen).
Aangezien ik nog nooit zoiets gerepareerd had en de ernst niet kon inschatten heb ik hem naar een fietsenmaker gebracht. Deze heeft de tandwielen weer vast gezet en de versnelling afgesteld. Hij vertelde dat het kwam omdat de tandwielen niet goed gemonteerd waren.
Hierna was fietsen en schakelen weer een verademing.

Eenmaal terug in Tilburg merk ik weer speling op bij de tandwielen, en aangezien deze behoorlijk bedenkt waren met harde stukken olie en vuil, heb ik de cassette losgehaald en schoongemaakt in een sopje !
Veel goede tips over afstellen en cursussen maar volgens mij moet er eerst worden gekeken waarom die tandwielen (cassette) steeds los gaan zitten. Schroefdraad body nog goed?
Pas daarna afstellen, controle ketting etc.

Ronald van der Perk