Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsplan regeling - Forum Wereldfietser

Fietsplan regeling

Omdat ik een nieuwe fiets ook voor woon- werkverkeer wil gebruiken, wees de verkoper me op het fietsplan van de belasting.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... _vergoeden

Het bedrijf waar ik werk zegt echter dat je niet verder dan 15 km van je werk af mag wonen. Dat je de helft van de tijd eigenlijk op de fiets moet komen wist ik, maar die afstand niet. Voor mij is het namelijk 25 km. Wat is nou 15 km....

Weet iemand precies hoe dit zit? Zou mooi zijn als de belastingdienst er wat bij zou leggen namelijk :)

De mooie trekkingbike is wel duurder, maar dat is wel op te lossen.
Ik dacht dat het zo was dat je bij een woon-werk afstand groter dan 15 km moet aantonen dat je de fiets voor het werk gebruikt. Bij woon-werk afstand van 15 km of minder vindt de belastingdienst het aannemelijk dat je op de fiets gaat en hoef je niets aan te tonen.
Vraag me dan af hoe ik dat aan moet tonen? Komt er dan zo'n belastingmannetje elke morgen kijken of ik op de fiets ben? :)
twdi schreef:Vraag me dan af hoe ik dat aan moet tonen? Komt er dan zo'n belastingmannetje elke morgen kijken of ik op de fiets ben? :)
De fiscus is zo slim om de controle daarvan aan de werkgever over te laten. Dus je tekent een verklaring waarin je tegenover je werkgever verklaart je aan de regels te houden. En de werkgever is uiteindelijk aansprakelijk tegenover de fiscus...
Even Belastingdienst bellen?
Je mag de fiets ook gebruiken in combinatie met OV. Bijvoorbeeld om naar het station te fietsen (ook al zou je dat kunnen lopen). In dat geval moet je dus de helft van de keren per ov reizen. Ik reis 2 a 3 keer per week 26 km per fiets, daar is verder nooit moeilijk over gedaan. Ik ben ook niet de enige die meer dan 15km fietst.
Ik heb al 2x gebruik gemaakt van het fietsplan en het is mijn ervaring dat er nooit op gecontroleerd wordt, zelfs niet door je eigen werkgever. Van die maximaal 15 km heb ik nog nooit gehoord. Overigens gaat het fietsplan via je werkgever en kan je daar alleen aan deelnemen als je werkgever dit fietsplan heeft. Er geldt wel een maximum tarief. Je mag wel een duurdere fiets kopen, maar het resterende bedrag betaal je dan netto ipv bruto. Bedrag is (uit mijn hoofd) iets van rond de 800 euro. Maar scheelt toch wel weer :D
Vraag ook bij je werkgever of je reiskostenvergoeding afhankelijk is van het al dan niet meedoen met een fietsplan. Ik heb ergens gewerkt waar dat los van elkaar stond (wat waarschijnlijk gebruikelijk is) maar bij mijn huidige werkgever is het volgens mij zo dat je of een kilometervergoeding krijgt of mee kunt doen met een fietsplan maar niet op beide aanspraak mag maken. Het is de moeite waard om dat even te verifiëren.
Pedalero schreef:Even Belastingdienst bellen?
Stel je daar niet teveel bij voor. Zeker in de drukke periode (eerste kwartaal) zitten er in het callcenter volgens mij veel uitzendkrachten die gewoon oplezen wat er in de brochures staat. Zodra het om lastige details gaat weten zij het ook niet meer. Dat is tenminste mijn ervaring.
Ik fiets 17 km en er zijn bij mij op het werk een heleboel die op grotere afstand wonen. Allemaal zonder problemen ongeveer 50 % of meer van de werkdagen op de fiets van de zaak. De werkgever zou bij vragen van de belastingdienst moeten aangeven of je de fiets gebruikt. Nooit iets over gehoord of problemen mee gehad.
Over die 15km staat niets in de regeling,voor zover ik kan nagaan. Kijk voor meer informatie over het Fietsenplan kijk op http://financieel.infonu.nl/belasting/5 ... splan.html
nicolasfirst schreef:Over die 15km staat niets in de regeling,voor zover ik kan nagaan. Kijk voor meer informatie over het Fietsenplan kijk op http://financieel.infonu.nl/belasting/5 ... splan.html
Op deze site staat dat de verzekering max over e749 mag gaan. Zelf heb ik de hele kosten van een verzekering van >E2000,- vergoed gekregen, en de verantwoordelijke hiervoor is nogal een pietje precies dus ik ga er vanuit dat dit ook binnen de regels valt. Dus of de site compleet en correct is daar durf ik aan te twijfelen.

De 15km staat nergens in de regels maar boven dat bedrag is het voor de belastingdienst minder aannemelijk dat je met de fiets komt en heb je extra kans op controle. Waar ik nog eens extra voor heb mogen tekenen dat financiele consequenties van een dergelijke controle op mij verhaald mogen worden. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die extra is gecontroleerd.
nicolasfirst schreef:Over die 15km staat niets in de regeling,voor zover ik kan nagaan. Kijk voor meer informatie over het Fietsenplan kijk op http://financieel.infonu.nl/belasting/5 ... splan.html
Ik ben die 15km vaker tegengekomen zie google bijv. overigens niets van aantrekken.