Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goed slot - Forum Wereldfietser

Goed slot

Heeft iemand nog een tip voor een goed slot voor de vakantiefiets? Kabelsloten zijn redelijk makkelijk door te knippen, maar andere (U) sloten zijn weer erg zwaar. Bovendien wil je beide wielen aan het frame en aan een paal oid vastzetten. Verzekeringseisen komen daar nog eens bij. Wat wordt er door jullie zoal gebruikt op tochten (binnen Europa)?

Tja, geen kabelslot....
Ikzelf maak gebruik van de standaard AXA oplossing. Dus een normaal slot op het achterwiel. Daarbij heb ik een losse kabel die door het voorwiel gehaald kan worden en om palen en vervolgens op slot gezet wordt door deze in het AXA slot te steken. Ik ben er redelijk tevreden over. Het geheel is namelijk ook goed mee te nemen en weegt niet belachelijk veel. Of het uiteindelijk goed genoeg is tegen echte diefstal betwijfel ik. Wel tegen het snel meenemen.
Overigens zijn er maar erg weinig sloten bestand tegen gerichte, professionele diefstal. Met behulp van de mobiele betonschaar of slijptol gaat elk slot in korte tijd door.

localhost schreef:Overigens zijn er maar erg weinig sloten bestand tegen gerichte, professionele diefstal. Met behulp van de mobiele betonschaar of slijptol gaat elk slot in korte tijd door.
Een goeie zet is dan om zowel een AXA-slot als een kabelslot te gebruiken. Een boef heeft voor het AXA-slot een slijptol nodig, en voor het kabelslot een betonschaar. Schrikt aardig af.

Oow nee, ik heb m'n fiets gisternacht op die manier op slot gezet, maar mijn Koga Miyata van ruim €1600,-- is toch gejat... De kabel hadden ze laten liggen, die was niet doorgeknipt ofzo, maar het uiteinde was helemaal krom, blijkbaar krijg je die kabel dus ook heel makkelijk op die manier los van het slot... En als je dan een alluminium fiets hebt dan til je die dus zo op, zet je hem in een busje of aanhanger en je rijdt er mee weg... Ik krijg nog ongeveer €500 terug van de verzekering, maar dat is in dit geval natuurlijk een schijntje... :(

Had je zo'n beugelslot waar de kabel ingestoken kan worden?

Sorry jongens dat ik dit weeral moet lezen.
Op die 10 jaar dat ik Thailand woon zijn er bij mijn weten welgeteld 3 fietsen gejat in Chiang Mai een stad van 500.000 inwoners.Tot voor kort was dat zelfs maar 2.


Triestig gewoon.
Dat je verzekering maar een deel van het verlies vergoedt, vergroot de kater alleen nog maar. Vervelend!

Een extra aandachtspunt bij de kabelsloten die je van de zijkant in je AXA-slot 'plugt': Als je eerst de kabel installeert, vergeet dan niet ook nog het sleuteltje uit je AXA-slot te halen. Mij gebeurde namelijk eens het volgende: nadat ik mijn fiets aan een paal had vastgeregen en het slot had gesloten, bedacht ik me dat de constructie toch anders moest zijn. Ik opende het slot, veranderde de loop van de kabel, plugde die opnieuw in het slot en ging weg. Zonder het slot zelf dus af te sluiten! De fiets was later (vanzelfsprekend zou ik haast zeggen) verdwenen.

Nu ben ik zelf niet bijster intelligent, maar het is ook mijn vriendin (vele malen oplettender dan ik) een aantal keren gebeurd. Gelukkig zonder verlies van fiets...
Goed advies vindt je op www.enfb.nl : vraagbaak : fietsonderdelen : sloten : "Wat is een goed fietsslot? (dieven adviseren)".

Een Cyclops gehard stalen kettingslot tezamen met een AXA beugelslot lijkt me een heel aardige combinatie.

Laat ik mij eerst even voorstellen. Ben 38 jaar en MTB/fietsliefhebber.
Ik las deze topic over een goed slot.
Heb zelf al anderhalf jaar een KRAVA (staat voor kraak vast) dit is een gehard stalen ketting met aan 1 uiteinde een grotere schakel. Deze ketting is te gebruiken met bv. een discus-slot of een standaard AXA veiligheidsslot. Tot op heden ben ik te spreken over deze ketting (ben nog steeds in het bezit van mijn fiets).

Tommy

Het AXA-slot met bijbehorende kabel is echt onvoldoende. Binnen vijf jaar zijn met deze sloten al twee goede vakantiefietsen van mij verdwenen. De laatste keer, zo'n drie weken geleden, is de kabel doorgenipt op de plaats waar je hem het slot in plugt, daar is ie blijkbaar het minst stevig. En mijn fiets was niet de enige. Bij het fietsenrek lag een hele serie fietskabels, allerlei soorten en maten, doorgeknipt, zonder fiets.

Het AXA-slot zelf gaat lastiger, maar hebben we niet allemaal wel eens met een zielig gezicht, en zonder fietssleutel, bij de fietsenmaker gestaan? Binnen een kwartiertje is ie eraf en zit er een keurig nieuw slot op. Dat kan een dief dus ook.

Ik heb het gevoel dat de echte dikke kettingen toch het sterkste zijn. Maar wel een heel gewicht en ruimtevreter. Heb laatst iets gezien over een klein achtvormig slot, zou dé oplossing zijn. Wel ruim 2 kilo. Heeft al iemand ervaringen daarmee?

Sandra

Van die kabels heb ik er ook een paar liggen, maar gebruik ze inderdaad eigenlijk nooit. Die ketting daarintegen is (hopelijk) onkraakbaar. en helemaal in combinatie met een gehard rvs. discusslot van ABUS. Het weegt wel wat, maar ik weet zeker dat ze mijn fiets laten staan.
Overigens zet ik mijn fiets voornamelijk in bewaakte fietsenstallingen. Of als het niet anders kan op een plek bv. bij een bushalte. Zodat de mensen die op de bus wachten ongemerkt een oogje op je fiets houden. Tevens heb ik de snelspanner van mijn voorwiel vervangen door een uitvoering voorzien van inbussluiting. Zodat het voorwiel niet makkelijk te verwijderen is.

Tommy

Hi,

Ik heb op mijn goede fiets een axa sl7 slot en een bijhorende kabel. Ik had geen groot vertrouwen in de kraakvastheid van de kabel. Bijkomend heb ik dan maar een Abus granite U slot gekocht. Vastmaken van de fiets aan een vast voorwerp is echt de eerste vereiste ! Gelegenheids dieven zullen vlug een mooie fiets meenemen in de bestelwagen, zelfs al heb je een indrukwekkend slot erop zitten.

Wim

Zou het cultuurgebonden zijn??? M.i. rijden Nedserlanders vaak op mooie dure fietsen maar leggen ze ze zeer slecht vast. Zelf gebruik ik altijd een
een Abus granite U slot. Zelfs al mijn kinderen hebben er één. Onze fietsen hebben jaren dag en nacht buiten moeten staan maar werden nooit gestolen. Op fietsvakantie neem ik minstens één Abus granite U slot mee
ook al weegt het 1,3 kg. aanvullend gebruik ik nog een axa slot met bijhorende kabel.

Heeft er al iemand ervaring met een Steel-O-flex kabelslot?

Dit is een normaal kabelslot, maar heeft een laag stalen segmenten over de kabel. Dit zou bedoeld zijn om het doorknippen te voorkomen omdat de segmenten niet tussen de bek van een "normale" betonschaar passen.

De dikke versies worden in ieder geval veel gebruikt bij scooters en motoren.

Marco

Tommy schreef:Laat ik mij eerst even voorstellen. Ben 38 jaar en MTB/fietsliefhebber.
Ik las deze topic over een goed slot.
Heb zelf al anderhalf jaar een KRAVA (staat voor kraak vast) dit is een gehard stalen ketting met aan 1 uiteinde een grotere schakel. Deze ketting is te gebruiken met bv. een discus-slot of een standaard AXA veiligheidsslot. Tot op heden ben ik te spreken over deze ketting (ben nog steeds in het bezit van mijn fiets).

Tommy
even gezocht, en dit is de site
http://www.fietsanker.nl/master1024.html

Tommy

Tommy schreef:
Tommy schreef:Laat ik mij eerst even voorstellen. Ben 38 jaar en MTB/fietsliefhebber.
Ik las deze topic over een goed slot.
Heb zelf al anderhalf jaar een KRAVA (staat voor kraak vast) dit is een gehard stalen ketting met aan 1 uiteinde een grotere schakel. Deze ketting is te gebruiken met bv. een discus-slot of een standaard AXA veiligheidsslot. Tot op heden ben ik te spreken over deze ketting (ben nog steeds in het bezit van mijn fiets).

Tommy
even gezocht, en dit is de site
http://www.fietsanker.nl/master1024.html

Tommy
Jammer alleen is, dat het 'bekend' is dat de SL 7 en SL 9 (de axa sloten waar een extra kabel in kan) niet geheel veilig zijn als er geen kabel in zit. Een goede dief schijnt het slot, mits er geen kabel in zit, binnen 7 seconde te kunnen openen. Dan kun je er nog zo'n mooi zwaar slot aanhangen, het werkt nog niet.
Let wel, ik weet niet of dit met de nieuwste sl sloten nog steeds zo is.

Jarno schreef:
Tommy schreef:
Tommy schreef:Laat ik mij eerst even voorstellen. Ben 38 jaar en MTB/fietsliefhebber.
Ik las deze topic over een goed slot.
Heb zelf al anderhalf jaar een KRAVA (staat voor kraak vast) dit is een gehard stalen ketting met aan 1 uiteinde een grotere schakel. Deze ketting is te gebruiken met bv. een discus-slot of een standaard AXA veiligheidsslot. Tot op heden ben ik te spreken over deze ketting (ben nog steeds in het bezit van mijn fiets).

Tommy
even gezocht, en dit is de site
http://www.fietsanker.nl/master1024.html

Tommy
Jammer alleen is, dat het 'bekend' is dat de SL 7 en SL 9 (de axa sloten waar een extra kabel in kan) niet geheel veilig zijn als er geen kabel in zit. Een goede dief schijnt het slot, mits er geen kabel in zit, binnen 7 seconde te kunnen openen. Dan kun je er nog zo'n mooi zwaar slot aanhangen, het werkt nog niet.
Let wel, ik weet niet of dit met de nieuwste sl sloten nog steeds zo is.

Dat wist ik niet, als dat zo is, toch maar die kabel gebruiken. Of het gedeelte van de kabel zagen/knippen en standaard in het slot laten zitten.

Tommy

Kan er niet een soort springstof in geplaatst worden die de dief de lucht in laat vliegen?

Dat kan wel, maar dan ben je alsnog je fiets kwijt! ......