Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadels, diervriendelijk? - Forum Wereldfietser

Brooks zadels, diervriendelijk?

Hallo allemaal,

Aangezien ik vegetariër ben, geen zuivel eet en zo bewust mogelijk leef vraag ik mij al een tijd af hoe het nou zit met lederen zadels en in het bijzonder die van brooks. Ik heb op mijn globe traveller al een tijd een brooks zadel en ben overtuigd van de duurzaamheid van de zadels.

Maar, hoe gaat Brooks om met dier vriendelijkheid, waar komt het leer vandaan? Is het een restproduct of worden en koeien voor geslacht?

Wie weet het?
Sowieso verdient de slachter ook aan die zadels, dus steun je die industrie. Opbrengsten van restproducten maken een product ook rendabeler... Dus als je tegen het slachten van koeien bent, moet je ook geen lederen zadels kopen.

Misschien zijn hun Select zadels van diervriendelijker boerderijen afkomstig. (bio)
Er zullen geen koeien speciaal gefokt worden om hun leer, lijkt me.
Heb ik nagevraagd voor ik er één kocht. Antwoord van Brooks:
Hello E.,

Our leather all comes, of course, as a bi-product of the meat industry.
The tanning process uses vegetable tans and NOT Chrome.

Best Regards
Steve Green
ijsbrand schreef:Er zullen geen koeien speciaal gefokt worden om hun leer, lijkt me.
Er worden ook geen koeien gefokt speciaal voor de biefstuk.
berger schreef:
ijsbrand schreef:Er zullen geen koeien speciaal gefokt worden om hun leer, lijkt me.
Er worden ook geen koeien gefokt speciaal voor de biefstuk.
Weleens gehoord van Kobe beef? Of in het algemeen de dikbilrassen, die tegenwoordig zo groot groeien dat de kalveren met de keizersnee geboren worden? Waar worden deze beesten dan om gefokt?

Ooit, toen de mode nog was dat dames handschoenen van leer droegen, werden de beste handschoenen gemaakt van geitenleer. Bovendien moest dat leer dan komen van lammeren die daarvoor speciaal geaborteerd werden uit hun moeder; om te garanderen dat de huid werkelijk geen enkele schade had. Zo'n praktijk lijkt me fokken om het leer.

En misschien dat dit ook nog met alligators gebeurt. Maar verder zijn andere producten die van een beest gemaakt worden doorgaans een heel stuk belangrijker.
ijsbrand schreef:
berger schreef:
ijsbrand schreef:Er zullen geen koeien speciaal gefokt worden om hun leer, lijkt me.
Er worden ook geen koeien gefokt speciaal voor de biefstuk.
Weleens gehoord van Kobe beef? Of in het algemeen de dikbilrassen, die tegenwoordig zo groot groeien dat de kalveren met de keizersnee geboren worden? Waar worden deze beesten dan om gefokt?

Ooit, toen de mode nog was dat dames handschoenen van leer droegen, werden de beste handschoenen gemaakt van geitenleer. Bovendien moest dat leer dan komen van lammeren die daarvoor speciaal geaborteerd werden uit hun moeder; om te garanderen dat de huid werkelijk geen enkele schade had. Zo'n praktijk lijkt me fokken om het leer.

En misschien dat dit ook nog met alligators gebeurt. Maar verder zijn andere producten die van een beest gemaakt worden doorgaans een heel stuk belangrijker.
Nou ja, misschien niet het beste voorbeeld maar wat ik zeggen wilde, en Lasse zei het al, ook restproducten maken fokken rendabel. Je kunt deze eindproducten niet los van elkaar zien.
Andere invalshoek: als koeien gefokt zouden worden om hun leer, kan niemand meer prikkeldraad gebruiken. Want éen beschadiging aan zo'n huid door prikkeldraad levert al gauw een blijvend litteken op. En zulke littekens drukken de prijs van de huid uiteindelijk behoorlijk.

Maar prikkeldraad is werkelijk overal in gebruik. Dus zijn er andere economische redenen in het spel.
ijsbrand schreef:Maar prikkeldraad is werkelijk overal in gebruik. Dus zijn er andere economische redenen in het spel.
Waarschijnlijk is het prikkeldraadalternatief economisch voordeliger omdat de meeropbrengsten van 100% gave huiden niet opwegen tegen de meerkosten van de niet-prikkeldraadomheining.
Ofwel: die paar gaatjes snijden we er uit.
Leon
Nog een blogpost van Brooks gevonden over die Select zadels. Ze beweren dat de koeien ca 7 jaar leven krijgen terwijl 2,5 jaar al lang zou zijn voor niet bio koeien. Het leder zou ook steviger zijn, waardoor het langer hard blijft en dus ook langer meegaat. Klinkt als een goede keuze, als je het er voor over hebt iets meer te betalen.
Ik ben ook vegetariër en heb ook een brooks-zadel. Maar ik zit er niet mee omdat ik het zadel niet opeet. :lol:
Aart Veldhuizen schreef:Ik ben ook vegetariër en heb ook een brooks-zadel. Maar ik zit er niet mee omdat ik het zadel niet opeet. :lol:
Dus een biefstuk kopen en weggooien heb je ook geen probleem mee? :wink:
Goh, dat heb ik nog nooit gedaan.
Maar ja, ik ben toch niet zo van het weggooierige type. Helemaal niet zelfs. Eerlijk gezegd: ik heb minder moeite met het gebruik van een duurzaam leren zadel dan van zo'n plastic gelzadel dat na een paar jaar gaat lekken en moet worden weggegooid.
Lasse schreef: Ze beweren dat de koeien ca 7 jaar leven krijgen terwijl 2,5 jaar al lang zou zijn voor niet bio koeien.
Die 2,5 jaar klopt echt niet, zeker niet voor melkkoeien! Een belangrijk gegeven voor veehouders is tegenwoordig duurzaamheid. De gemiddelde Nederlandse melkkoe leeft 5 à 6 jaar.
groet, roosje
roosje schreef: Een belangrijk gegeven voor veehouders is tegenwoordig duurzaamheid.
Het spijt me, maar dat is volgens mij echt onzin.

Renaat
ijsbrand schreef:Er zullen geen koeien speciaal gefokt worden om hun leer, lijkt me.
Nou ..... er zijn koeien die omwille van het leer een extraluxe leven krijgen zonder prikkeldraad. Hun leer vind je als bekleding terug in de auto's van (onder meer) Bentley en Rolls-Royce. OK, dat zullen niet de meest gangbare auto's zijn bij Wereldfietsers, maar eigenlijk zijn het ook weer duurzame auto's want ze gaan meestal erg lang mee :wink:
Revanho schreef:
roosje schreef: Een belangrijk gegeven voor veehouders is tegenwoordig duurzaamheid.
Het spijt me, maar dat is volgens mij echt onzin.

Renaat

Toch klopt het wel, Renaat, veehouders worden tegenwoordig veel ouder dan vroeger.
Marten schreef:
ijsbrand schreef:Er zullen geen koeien speciaal gefokt worden om hun leer, lijkt me.
Nou ..... er zijn koeien die omwille van het leer een extraluxe leven krijgen zonder prikkeldraad. Hun leer vind je als bekleding terug in de auto's van (onder meer) Bentley en Rolls-Royce. OK, dat zullen niet de meest gangbare auto's zijn bij Wereldfietsers, maar eigenlijk zijn het ook weer duurzame auto's want ze gaan meestal erg lang mee :wink:
Stelling: iets waar veel geld aan wordt uitgegeven is nooit duurzaam, wat het ook is, zelfs al is het niets. Reden: met het geld dat ervoor betaald wordt worden weer allemaal dingen gedaan waarvoor brandstoffen en grondstoffen verbruikt worden.
Voorbeeld: iemand betaalt 200.000 euro voor een beroemd kunstwerk bestaande uit een oude stoeptegel en een tweedehands tandenborstel. Is dat duurzaam? Ja want het kunstwerk is gemaakt van weggegooide dingen?
Ik zeg nee. Van de 200.000 euro wordt het veilinghuis betaald, verwarmd en onderhouden, inclusief de busjes van de schilders, wordt de veilingmeester betaald (heeft een auto) en de directie; de kunstenaar gaat er een galerie van openen, maar moet daarvoor wel naar Sao Paolo, koopt een tweede huis in Zweden en een luxe auto om daar naartoe te rijden. etc. etc. Het punt is ook dat van het geld dat betaald wordt aan heel luxe dingen vaak voor een groot deel overbodigheden gefinancierd worden.

Als interieurfotograaf zie ik regelmatig interieurs waar voor meer dan een ton uitgegeven is aan spullen die zelden of nooit gebruik zullen worden voor waar ze goed voor zijn. Een schril contrast met iemand op een fietsforum die zich afvraagt of het etisch is of een ministukje leer dat min of meer als rest achterblijft na de slacht van een koe gebruikt mag worden om gedurende zo'n 2000 uur op te zitten.

Leon
Leon schreef:Stelling: iets waar veel geld aan wordt uitgegeven is nooit duurzaam, wat het ook is, zelfs al is het niets.
Spijtig genoeg klopt dat grotendeels. Geld dat rolt, veroorzaakt vroeg of laat milieuschade, zelf als de eerste uitgave van duurzame aard is.

Renaat
Marten schreef:
ijsbrand schreef:Er zullen geen koeien speciaal gefokt worden om hun leer, lijkt me.
Nou ..... er zijn koeien die omwille van het leer een extraluxe leven krijgen zonder prikkeldraad. Hun leer vind je als bekleding terug in de auto's van (onder meer) Bentley en Rolls-Royce.
Dacht ik niet. Het is economisch gezien ook een totaal krankzinnig idee om een beest drie jaar vreten te geven voor alleen een stukje vel, als dat product dan moet concurreren met huiden die overblijven als restproduct van slachtvee elders.

Zulk luxeleer komt vaak uit landen als Argentinië, waar de ranches zo groot kunnen zijn als de provincies hier, en er dus geen noodzaak voor prikkeldraad is. Maar juist in Argentinië wordt rund allereerst voor het vlees gefokt.