Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opladen met zonne- energie - Forum Wereldfietser

opladen met zonne- energie

Zonne energie, deze week in de aanbieding bij Aldi:

Oplader op zonne-energie

- voor mobiele telefoons, digitale camera’s en MP3/4-spelers
- ingebouwde Li-ion batterij - met 6 mobieletelefoonadapters, lichtnetadapter en USB-kabel
- opladen via solar, lichtnet of USB-aansluiting
- € 19,99

Lijkt me momenteel beter dan opladen via de naafdynamo(aanschaftprijs,waterdicht,mooiweerfietser dus altijd zon!)

Ik heb er weinig verstand van opladen enz maar omdat er een ingebouwde batterij aanwezig is denk ik dat het misschien iets voor ons is. Wat er opgeladen moet worden zijn o.a:accu telefoon,camera, batterijen gps.

Helaas weet ik de verdere gegevens niet maar is dit wat?


Hoor het graag,
groeten Peter
Ik geloof niet dat iemand ooit een outdoor zonnelader heeft gezien die ook genoeg leverde om praktisch veel nut te hebben. De kans dat dat met een Aldi lader wel zo zal zijn lijkt me niet groot.
Wim
Ik heb ook een zonnelader, ik laad hem van te voren (thuis) op en gebruik hem als reserveaccu voor lange dagtochten; dat is ook ongeveer wat je er van kunt verwachten.
Ook bij mooi weer is de zonkracht niet altijd erg groot, kijk maar naar wat je fotocamera er van zegt.

Li-ion = ontplof?

Ook is zo'n paneeltje dat aan je fiets hangt een diefstalobject, waarom geen naafdynamo die in je fiets is gemonteerd, bij voorkeur met inbus? Je hebt al een SON voor zo'n 180 euro, en als je dat te duur vindt heb je ook wel acceptabele exemparen tussen de 50 en 100 euro dacht ik en daar heb je vermoedelijk jaren lang plezier van.

En de naafdynamo's zijn waterdicht en een waterdichte lader maak je eenvoudig zelf voor enkele euro's.
Oke, mooie aanbieding om in de winkel te laten liggen.

Ga nog wel op zoek naar een stopcontact op de camping.

Bedankt,
grjtes Peter
Ik ben me een beetje in PV aan het verdiepen en maak berekeingen op de rand van mijn bierviltjes. Volle zon is iets van 1 kW/m2. Het rendement van goede zonnecellen is zo'n 15%. Het dingetje van de Aldi meet - gokje aan het stekkertje te zien - 8 x 15 cm. Daar komt dus in een onwaarschijnlijk gunstig geval 1000 x 0,08 x 0,15 x 0,15 = 1,8 W uit. Dan moet de stroom nog door de regel- en omvormelectronica voordat een accu wordt opgeladen. Het oplaadrendement van een accu..... laat maar zitten.
Leon
Hé Leon,

Hopelijk zit je met dat bierviltje wel lekker op een zonnig terrasje.

Werking van zonnecellen:
- volledig onbewolkt: 100% :D
- sluierbewolking: 60%
- half bewolkt: 30%
- geheel bewolkt: 3% :cry:

Maarten
Das leuk die 100% maar in de praktijk valt het lager uit en is het onbetrouwbaar
Werking en rendement zijn twee verschillende dingen. Een gemiddeld zonnepaneel heeft tegenwoordig een rendement van 12-20 procent, meen ik. Dat wordt echter alleen onder optimale omstandigheden gehaald (vol in de zon, onder de juiste hoek en bij 25 graden Celsius) wanneer de 'werking' dus 100 % is. D.m.v. nano-technieken is het rendement theoretisch op te schroeven naar 75 %, maar zover zijn we nog niet. Die Aldi-lader is misschien nuttig als je hem de hele dag op de camping in de zon kan laten liggen, dan kan je er om de dag je mobieltje mee bijtanken, maar als je de halve dag op de fiets zit vrees ik dat de accu van je telefoon het minstens een week vol moet houden voordat ie weer fatsoenlijk bijgevoerd kan worden.
Abacus schreef:Die Aldi-lader is misschien nuttig als je hem de hele dag op de camping in de zon kan laten liggen
Met een typische mobieltjesaccu van 3,7V 1,5 Ah = 5,55 Wh zou dat wel eens kunnen kloppen. Als er van de 1,8 W die ik noemde 1W effectief in de accu wordt opgeslagen, duurt het opladen van een lege accu dus 5,55 uur, ergo de hele dag en alleen bij stralend weer. Bij sluierbewoling zul je er de hele dag (10 uur) bij moeten blijven om het ding te richten en uit de schaduw van de bomen te houden.
Leon
Als je de gehele bovenkant van een velomobiel met zonnepanelen bedekt wordt het misschien een ander verhaal :)
Ik heb zo'n A-solar-ding, en voor mij werkt het prima. Ligt van 's ochtends tot 's avond in het zonnetje. Mobiel en bv een Nintendo DS worden ermee opgeladen.
gios schreef:Ligt van 's ochtends tot 's avond in het zonnetje.
En hoe ga je dat doen op fietsvakantie?

En voor thuis is het ook niet interessant, want de productie van zo'n ding kost meer energie dan het waarschijnlijk ooit oplevert. En dan zwijg ik nog over de kWh-prijs.

Mobiele zaken met zonnepanelen zijn als men absoluut een heel klein beetje elektriciteit moet hebben waar er geen andere opties zijn.

Renaat
Revanho schreef:
gios schreef:Ligt van 's ochtends tot 's avond in het zonnetje.
En hoe ga je dat doen op fietsvakantie?



Renaat
Gewoon op de achterdrager. Hier op de fiets van mijn zoon.
Afbeelding
Hallo allemaal,

Ik heb mij ook een zonneladerdje gekocht bij Aldi hier in Belgie. aanvankelijk vind ik er helemaal niks mis mee. Hij lijkt van Duitse makelij. Dus in principe naar wat er kan van aangenomen worden moet het a priori ook niet zo slecht zijn. Toch voor alle duidelijkheid mag je van het zonnepaneeltje niet al te veel verwachten. De batterij heeft een tamelijke capaciteit van 7000mAh oftewel 7Ah (Ampèreper uur). Wat wil dit nu zeggen; de batteij zou gedurende 1u 7 ampère kunnen leveren of 3,5 A gedurende 30 min of 1,75 A gedurende 4u en ga zo maar door. Echter, het zonnepaneeltje is beperkt. Waarom? omdat je als je op zonnecapaciteit de battarij op een redelijke tijd van 2 à 4 zou willen laden, je dan een heel veel groter opp aan zonne-cellen zou moeten hebben ( zie het equivalent van enkele A4'tjes). Dit zou dan weer niet meer practisch zijn om mee te nemen op wandel of fietstocht. Naar schatting zou ik zeggen dat de opp aan zonnecelletjes van de Aldi lader een max stroom zou kunnen leveren van 120 mA in ideale omstandigheden. Dit betekent dat als de accu volledig is ontladen en hem wil laden met de zonnecellen je een tijd nodig hebt van 70000mAh ( capaciteit van de batteij)/120 mA (max stroomsterkte van de celletjes). Dit zou betekenen dat je afgerond 58u nodig zou moeten hebben. Vergelijk het zo: Je kan de mont Ventoux oprijden met een 2pk of met een Ferrari. Je zal er met beiden wel geraken al heeft de 2pk véél meer tijd nodig dan de Ferrari. Waarom: de Ferrari heeft veel meer vermogen. De Ferrari kan een veel grotere kracht ontwikkelen om zijn gewicht naar boven te nemen dan de 2pk. Dit is de mechanische arbeid. Door de veel grotere kracht van de Ferrari tov van de 2 pk kan deze de nodige arbeid in een veel kortere tijd uitvoeren( dit is vermogen). Dus kortom als de opp aan zonnecellen groter zou zijn zou de laadtijd sterk verminderen. De zonnecelletjes dienen dus als backup. Je moet steeds vertrekken met een volledig door de netstroom geladen accu. De zonnecelletjes herladen dus stukje bij beetje de accu. Dus is er eigenlijk helemaal niks mis met de zonnelader. Als ik dan toch een nadeel zou willen vermelden is dat de behuizing geen oogje of plaatsje heeft om er een draagriempje of id aan te kunnen maken maar voor de rest prima in orde.

Francis.
fchody schreef:De zonnecelletjes dienen dus als backup. Je moet steeds vertrekken met een volledig door de netstroom geladen accu. De zonnecelletjes herladen dus stukje bij beetje de accu. Dus is er eigenlijk helemaal niks mis met de zonnelader.
Betrouwbaarheid is voor mij een essentieel kenmerk van iets dat als backup moet dienen. Als het enkele dagen slecht weer is heb je helemaal niets aan zo'n systeem.

Ik vind de combinatie van een powerbank met een laadsysteem via een naafdynamo logischer.

Renaat
Wij zijn uit de tijd dat nog niet iedere woning electriek licht had maar na 43 jaar fietskamperen wel vorig jaar de wereld rond gefietst en alleen wild gekampeerd, dus geen stopcontacten. In de praktijk voldoen onze 2 WAKA-WAKA's prima. De hele dag hangen ze aan een bidon ,na zonsondergang doen we een spelletje bij het lampje en daarna in de tent laad het ding de camera-batterij en de volgende nacht het mobieltje en de volgende nacht de mp3 speler. Na 4 jaar nog geen dag zonder stroom gezeten, ook niet bij -15. Helemaal z'n prijs waard.
Groetjes van Pier.
bikeiteasy.wordpress.com
Ik heb onlangs een zonnepaneeltje van Yolk Paper gekocht. Een vrij prijzig ding, maar de moeite waard voor mij want erg licht (150gr voor 2 paneeltjes) en de opbrengst is vrij aardig te noemen, max 5V/1A (5W dus) wat je ook echt haalt als ie optimaal in de volle zon staat. Het leuke van het ding is ook dat ie een stroom en spanningmeter heeft ingebouwd (met een displaytje) wat helpt om de juiste positie te bepalen en ook te weten wat je nu in de praktijk krijgt. De meter klopt trouwens, komt nauwkeurig overeen met wat ik gemeten heb met een Fluke multimeter.

Afbeelding

Ik ben er net eind april een weekend mee naar Zuid-Duitsland gefietst met mijn velomobiel en ik ben er erg positief over. Het topvermogen halveert in de praktijk al snel omdat ie niet optimaal op de zon staat, en zeker later op de avond of met wat bewolking blijft er amper 10% over. Ondanks dat, als ie non-stop in de zon kan staan haal je er best veel energie uit. Een smartphone accu is iets van 8Wh en met 1W (20% van het piekvermogen) kan je toch een 50% telefoon accu weer naar 100% krijgen in 4 uur. We hadden een zonnig weekend en heb daarmee naast mijn telefoon en mijn Go-Pro filmcamera ook mijn powerbank opgeladen. De laatste rit was de hele dag regen en heb ik het paneeltje niet gebruikt. Ik kon daar prima mee uit en na thuiskomst kon ik er zelfs nog een week mee vooruit om mijn telefoon op te laden vanuit de solar-charged powerbank, zonder extern stopcontact. Opbrengst is dus ruim 2x mijn verbruik in een periode van 4 zonnige dagen en een dag regen.

Nadelen zijn er natuurlijk ook:
  • je moet zorgen dat je het paneel (of waar het aan vast zit, je fiets of tas) continu in de zon houdt voor optimale opbrengst
  • ding kan gestolen worden, hoewel ik daar in Duitsland niet zo bang voor was en het ding zat met klitteband vast aan mijn fiets en niet makkelijk los te krijgen
  • je moet het ding goed bevestigen aan je fiets of tas en zodanig dat ie onder zoveel mogelijk omstandigheden zonnestraling vangt, liefst horizontaal dus.
  • externe meuk aan mijn fiets, met sores als "blijft het wel zitten", trillingen, extra luchtweerstand, enz
  • paneeltje is in huidige vorm niet bestand tegen regen, hoewel daar denk ik vrij makkelijk wat aan te doen is (en standaard kant-en-klare outdoor dingen zijn dat wel)
  • ding levert alleen 5V en niet de spanning die ik nodig heb voor de accu van mijn fietsverlichting, moet nog op zoek naar een oplossing hiervoor
Voor wie denkt een zonnepaneeltje aan te schaffen om daarmee het milieu te sparen, niet doen, de productie van het zonnepaneeltje heeft waarschijnlijk meer energie gekost dan ooit door het paneeltje wordt opgewekt.

Zie De donkere kant van zonne-energie.
daulagari schreef:Voor wie denkt een zonnepaneeltje aan te schaffen om daarmee het milieu te sparen, niet doen, de productie van het zonnepaneeltje heeft waarschijnlijk meer energie gekost dan ooit door het paneeltje wordt opgewekt.
Zie De donkere kant van zonne-energie.
Het artikel is meer dan 10 jaar oud. Voor minipaneeltjes zal het zeker kloppen, maar voor grote panelen voor op je dak durf ik wel te zeggen dat het zwaar achterhaald is.
De productie van zonnecellen zelf kost denk ik inmiddels extreem weinig energie. Verreweg het grootste deel van de kosten, en dus energie van PV op je dak gaat zitten in montage en de apparatuur zoals omvormer, leidingen en de "foto"lijsten rondom de cellen en hun montagespul.
Dat kun je allemaal meerekenen, maar als je dat doet moet je bij grjize stroom ook meerekenen wat de bouw van de centrale kost en de (hoog-, midden- en laagspannings)leidingen naar onze huizen.