Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kampeer abonnementen discrimineren trekkers? - Forum Wereldfietser

Kampeer abonnementen discrimineren trekkers?

Iedere keer als je een weekendje kamperen gaat en op de wat kleinere campings wilt staan, valt het mij op dat er een hoeveelheid aan kampeerverenigingen zijn in Nederland. Hiervoor heb je dan weer een speciaal lidmaatschap nodig. Eigenlijk best wel raar en bovendien kostbaar voor een trekker. Want waarom zou ik bijvoorbeeld het groene boekje kopen van bijna 15 euro als ik slechts een keer dit jaar op een groene camping sta? En waarom moet ik bij de kleine boer dan weer een ander abonnement kopen om daar te mogen staan. Soms werken deze verenigingen wel samen maar vaak ook niet. En sommige rekenen een kleine meerprijs voor niet leden wat ook prima is. Voor nu plannen we onze route maar om deze campings heen als we weten dat we toch niet vaker op deze kampeerterreinen zullen komen. Heren en dames van de kampeerverenigingen schaf af die kampeer abonnementen, zeer zeker voor de trekker! We willen best wel iets meer betalen voor de geleverde diensten maar geen meerprijs van een hele nacht! Of ga samenwerken en zorg voor een kaart voor de trekkers!
Lijkt me een goed plan! Is er iemand die naar de vergadering gaat om het voor te stellen?
Leon
Ik ga vanavond naar de ledenvergadering. en voorstellen dat ons bestuur actie onderneeemt dat er een wereldfietser-kampeerkaart komt, die geaccepteerd wordt door de diverse organisaties van kleinschalige, groene kampeerterreinen.
bert sitters schreef:Ik ga vanavond naar de ledenvergadering. en voorstellen dat ons bestuur actie onderneeemt dat er een wereldfietser-kampeerkaart komt, die geaccepteerd wordt door de diverse organisaties van kleinschalige, groene kampeerterreinen.
Wereldfietser/Europafietser-kampeerkaart

Sta je sterker !!
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Ik ga vanavond naar de ledenvergadering. en voorstellen dat ons bestuur actie onderneeemt dat er een wereldfietser-kampeerkaart komt, die geaccepteerd wordt door de diverse organisaties van kleinschalige, groene kampeerterreinen.
Wereldfietser/Europafietser-kampeerkaart

Sta je sterker !!
Ja doe dan meteen ook maar voor Belgie! Dat is al een goed begin. Misschien daarna de rest van de wereld zoals de V.S. waar er soms voor een camper met vier personen hetzelfde tarief geldt als voor een fietskampeerder met een klein tentje. :( :(
Inderdaad is de abonnements of lidmaatschapsconstructie heel ongeschikt voor trekkers, terwijl de veldjes en campingtypes dat vaak juist wel zijn.
In de praktijk zijn wij nog nooit verplicht om lid te worden, en kregen wij overal een plekje. Kan helpen dat er kindertjes mee zijn. Wel zijn in sommige gevallen hogere tarieven gerekend, waardoor je eigenlijk voor hetzelfde geld op een camping met veel meer voorzieningen kunt gaan staan. En dat is met kinderen vaak ook wel handig.
Ik ondersteun absoluut de oproep dat de kleine kampeerterreinen de mogelijkheid bieden om trekkers, zoals wij, maar ook lange afstand wandelaars voor 1 nacht daar te overnachten zonder gelijk lid te moeten worden.

Zelf ben ik al jaren lid van NTKC (http://www.kampeerclub.nl/). Wij hebben zo'n 20 terreinen in Nederland. Deze terreinen zijn zeer eenvoudig van aard en klein van opzet, maar heerlijk om op te kamperen. Wij bieden ook al jaren de mogelijkheid voor trekkers om 1 nacht op het terrein te kamperen. Volgens mij wordt dat binnen de vereniging ook gezien als promotie middel voor de NTKC.

Overigens koop ik wel elk jaar het Groene Boekje. Ook al zijn er jaren dat we niet eens op een natuurkampeerterrein staan. Dit doe ik omdat ik het idee van dit soort terreinen ook wil ondersteunen. Daarnaast zijn er jaren dat we heel veel op dit soort terreinen staan en middelt dan vanzelf uit. Zeker wanneer ik het gemiddeld prijsverschil bekijk tussen een 'normale' camping en een natuurkampeerterrein.
Michael W schreef:
bert sitters schreef: Wereldfietser/Europafietser-kampeerkaart

Sta je sterker !!
En vergeet de Fietsersbond niet: daar kun je nu al terecht voor de Camping Card International (die soms recht op korting geeft en haast altijd wordt geaccepteerd als legitimatiebewijs).

Of het bestuur van de NTKC akkoord zal gaan, betwijfel ik. De NTKC heeft mooie terreinen, maar hecht ook erg aan allerlei clubtradities. Tenten moeten aan specifieke regels voldoen en wie de term camping gebruikt i.p.v. kampeerterrein, moet zijn mond spoelen met water en zeep. Ook is jarenlang vergaderd voordat warme douches 'mochten'. Maar het zou mooi zijn als ze mee zouden doen.

De SVR is ook een verhaal apart. Ik heb de indruk dat oprichter/actievoerder Wim van den Berg uit Meerkerk nog altijd als een strijdbare zonnekoning over deze kampeerboeren regeert. Vermoedelijk uit onvrede hierover is destijds de VEKABO ontstaan, waarvan je als kampeerder niet lid hoeft te worden. SVR-boeren die zich ook bij de Vekabo aansluiten, worden door de SVR geroyeerd (zie hier.)

Het zou erg handig zijn als je met één fietskampeerkaart bij de Natuurkampeerterreinen, NTKC, SVR en Nivon terecht zou kunnen en deze kaart tegelijkertijd als CCI zou kunnen gebruiken.
Met alle respect, komen de verenigingen op mij over als oudbollige sectarische clubjes die je, voor zover men de regels ook in de praktijk volgt, eigenlijk beter kunt mijden. Oorspronkelijk verwachtte ik dat een rondtrekkend gezin op dat soort campings beter zou passen, maar ook daar blijk je een vreemde eend in de bijt te zijn, dus ook dat haalt niet uit met doorsnee campings.

Overigens, naar mijn ervaring is er geen boer die SVR regels opvolgt en donateurschap eist/controleert.
Hoe oubollig of sektarisch je sommige kampeerculturen ook mag vinden, ik ben blij dat er clubs zijn die met veel zorg en passie hun terreinen in stand houden. Je hoeft maar even de grens over te gaan om te zien wat het alternatief kan zijn: grote campingloze gebieden of alleen maar dure 'feestcampings'.
keesswart schreef:
Michael W schreef:
bert sitters schreef: Wereldfietser/Europafietser-kampeerkaart

Sta je sterker !!
[...]
Of het bestuur van de NTKC akkoord zal gaan, betwijfel ik. De NTKC heeft mooie terreinen, maar hecht ook erg aan allerlei clubtradities. Tenten moeten aan specifieke regels voldoen en wie de term camping gebruikt i.p.v. kampeerterrein, moet zijn mond spoelen met water en zeep. Ook is jarenlang vergaderd voordat warme douches 'mochten'. Maar het zou mooi zijn als ze mee zouden doen.
[...]
Voor zover ik weet gebruikt de NTKC ook het woord kampeerterrein. De C in de naam staat niet voor Camping maar voor Club. ;)

Er is niks mis met tradities, hoewel die in de loop van de jaren ook langzamerhand wat aangepast worden. Zo is er geen strenge ballotage meer waarin je moest aantonen dat je wist hoe je moest kamperen. Nu heb je de eerste 2 jaar een soort proeflidmaatschap.

En ja, er zijn eisen aan de kampeermiddelen. met name voor de mensen die een caravan willen gebruiken dienen dispensatie te krijgen van het hoofdbestuur. Tenten mogen niet te opzichtig en te hoog zijn.

De discussies van de afgelopen jaren rond het gebruik van warm water in douches zijn inmiddels ook wel geslecht en worden steeds meer terreinen voorzien van warm water.

Mar waar vind je nog terreinen die standaard het hele jaar open zijn en meestal zijn voorzien van een plek waar je een kampvuur mag stoken. Waar alles nog door vrijwilligers wordt gedaan inclusief het beheer van de terreinen en het dagelijks innen van het overnachtingstarief.

Ik zal nu stoppen met het promo praatje ;)

Nico
nicolasfirst schreef:Er is niks mis met tradities, hoewel die in de loop van de jaren ook langzamerhand wat aangepast worden. Zo is er geen strenge ballotage meer waarin je moest aantonen dat je wist hoe je moest kamperen. Nu heb je de eerste 2 jaar een soort proeflidmaatschap.
Wij zijn ook lid van de NTKC, al maken we maar een of twee keer per jaar gebruik van hun terreinen. Al is het maar om tijdens een hittegolf in augustus toch ruim en rustig (en zonder te reserveren!) bij het strand van Texel of Goeree te kunnen bivakkeren. (Juist deze terreintjes zijn in de zomermaanden niet toegankelijk voor niet-leden). Wel vraag ik me af of ik geroyeerd zou worden wanneer ik bij de NTKC mijn tentstokken zou zijn vergeten (zie hier) :? .
Het merkwaardige van het NTKC vind ik dat je niet als gezin lid kunt worden, maar louter als persoon. In mijn geval zouden, begrijp ik uit het antwoord op mijn emailvraag, ikzelf EN mijn partner lid moeten worden om samen in 1 tentje op hun terrein te kamperen. Anders was ik al lang lid geweest.
arnob schreef:Het merkwaardige van het NTCK vind ik dat je niet als gezin lid kunt worden, maar louter als persoon. In mijn geval zouden, begrijp ik uit het antwoord op mijn emailvraag, ikzelf EN mijn partner lid moeten worden om samen in 1 tentje op hun terrein te kamperen. Anders was ik al lang lid geweest.
Dat klopt. Lidmaatschap van partner is wel een stuk goedkoper omdat je maar 1 keer het tijdschrift Buitenspoor op je adres krijgt. Het is een vereniging dus wil je natuurlijk zoveel mogelijk leden. Daarnaast wordt er voor en door de leden nog veel meer georganiseerd. Dat moet je ook meerekenen.

Nico
Ik heb de mensen van het groene boekje gewezen op dit draadje en dit was hun reactie....
Bedankt voor de link naar deze discussie. We nemen het mee hier!