Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichte één persoons tent. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Lichte één persoons tent.

Je beseft dat 'ie 'lek' is bij aankoop? Hij is namelijk niet zogenoemd 'waterdicht'.
henkfietst52 schreef:heeft iemand al ervaring met deze tent? Het is een enkeldaks tentje.
Henk, ik heb jarenlang gedaan met een enkeldaks tentje. Een andere dan deze die jij noemt maar de argumenten voor en tegen zijn gelijk. Het is licht, simpel en je hebt een zee van ruimte. Daar staat een oncontroleerbaar condens probleem tegenover. Is de relatieve luchtvochtigheid laag, zoals bijvoorbeeld in de binnenlanden van Spanje, dan is condens geen punt. Kampeer je echter in onze regionen, waar de lucht relatief veel waterdamp bevat, dan is condens en dus een natte tent een gegeven. Daar valt niet tegenop te ventileren.
Neemt niet weg dat ik nog altijd met weemoed terug denk aan mijn simpele, ruime enkeldaks zwembad.
henkfietst52 schreef:Zelf heb ik de Akto, en heb daar al jaren plezier van. Het is overigens niet de lichtste tent maar je hebt wel het gevoel een dak boven je hoofd te hebben.
Ik heb inmiddels ook een tent van dat merk. Wil niet meer terug.

Frank
Toch maar bij m'n Akto houden zo te lezen, die tent staat als een huis.

Dan maar op andere dingen bezuinigen qwa gewicht.


Henk

kunst en fietswerk
Je kan wel een ruime halve kilo besparen door over te stappen op een Terra Nova Laserlite Competition, een Tarptent Moment DW, of een VAUDE Power Lizard/Tokee. Allemaal wél waterdicht en amper een kilogram 'zwaar'.
Of een Gore-Tex/eVent bivakzak combineren met een paar vierkante meter ultralichte tarp. Dan zit je op een halve kg. (besparing >1 kg) en heb je toch vrij veel ruimte om om te kleden.
Op het gevaar af ontmaskerd te worden als Hilleberg-vertegenwoordiger;
ik blijf zeker ook bij m'n Akto.
1,6kg kan ik met de beste wil van de wereld niet zwaar noemen, en wel erg ruim/functioneel, voor een 1 persoonstent.
Staat idd als een huis.
Maar er zijn lichtere alternatieven, dat is ook waar.
Ik bespaar liever op iets anders, qua gewicht.
New kid 'on the block':
Nordisk Telemark 2. 2-persoons als je om-en-om ligt, maar je tassen zullen op de fiets moeten blijven zitten want daarvoor is geen plek. Grondzeil is 220cm lang en de tent is geheel waterdicht (buitentent 2.000mm en grondzeil een respectabele 8.000mm; dat laatste is hoger dan bij Hilleberg).
Er is ook een 1-persoons versie.
De Akto is heel betrouwbaar, en heeft ook een prettig grote "voortent". Zelf wacht ik op de vermoedelijk over niet al te lange tijd uitkomende UL versie met de materialen en techniek van de Anjan serie. Dat kan niet uitblijven. In de tussentijd doe ik het met een nog veel zwaardere tweepersoons tent, en besteed ik mijn budget aan het lichter maken van andere delen van mijn uitrusting. Ik vertrek straks naar Heerlen om in de Ardennen te fietsen, en alles gaat nu in twee lowrider tasjes (plus de tent bovenop).
Wim
Robertjan schreef:Grondzeil is 220cm lang en de tent is geheel waterdicht (buitentent 2.000mm en grondzeil een respectabele 8.000mm; dat laatste is hoger dan bij Hilleberg).
Die 8.000 mm is een goede waarde voor een grondzeil, maar die 2.000 mm is wel erg op het randje.

Renaat