Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koffie maken zonder filter - Forum Wereldfietser

koffie maken zonder filter

Zijn hier ook koffie-experts?
Ik ben op zoek naar goede alternatieve methoden om koffie te zetten onderweg.
Oploskoffie is geen optie. Ik zoek manieren voor als je geen filter of koffiemaker bij je hebt, zoals de cowboymethode, koffie met water opzetten en de koffiedrap laten bezinken, of gebruik van een zakdoek als filter etc.

Hoe krijg je een goed resultaat?

Groeten Frouke
fiedefiets schreef:Ik zoek manieren voor als je geen filter of koffiemaker bij je hebt, zoals de cowboymethode, koffie met water opzetten en de koffiedrap laten bezinken, of gebruik van een zakdoek als filter etc.
Als je toch koffie meeneemt, waarom zou je dan niet ook een filter of een filterhouder (zoals van Ortlieb) en zakjes meenemen?

Groeten,

Carl
Er zijn verschillende mogelijkheden die ik zo kan bedenken:

1. Duwkoffie.
Een kan waar je heet water en koffie in gooit. Erbovenop een plaatje met een fijn filter die je naar beneden duwt. Bovenin blijft de koffie, onderin de drap. Zo wordt koffie meestal gemaakt op de fietsreparatiecursussen.

2. Percolator.
Onderin water, ertussen koffie en bovenin reservoir. Opzetten en door de warmte stijgt het water door de koffie omhoog in het reservoir.

3. Er is een espresso apparaat op de markt. Een handvat met een bolletje. Zag ik tijdens de Pinksteren gedemonstreerd. Hierin de je koffie en water. Met een pompje bouw je druk op en maak je een espresso.

Nadeel van alle drie de methodes is dat het toch wel volume en/of gewicht inneemt tov oploskoffie.

4. Ook zag ik tijdens de tocht een herbruikbaar koffiefilter. Koffie erin, water opschenken en op een beker zetten. Toch echte koffie en een laag gewicht.
Soort Kopi Tubruk... espresso koffie, heet water erop gieten en wachten tot de drab gezonken is.
Zo begin ik elke dag maar ben dan ook wel van indonesische afkomst waar dat een normale manier is om je koffie te drinken.
Ha Ben,
Zo'n tip bedoelde ik. Stel je bent je filter vergeten, hoe maak je dan toch een goede kop koffie onderweg.
Zijn er nog dingen die van belang zijn? Lukt het ook met gewone koffie of moet de koffie heel fijn gemalen zijn? Hoeveel koffie gebruik je? Mag het water koken?
Hoe lang wacht je tot de drab is bezonken?

Hans, het ging mij inderdaad om een klein pakvolume of voor de keer dat je de percolator vergeet. Het herbruikbare filter lijkt mij een goeie, eventueel in combinatie met een opvouwbare koffiefilterhouder. Maar eigenlijk ben ik op zoek naar methoden, waarbij je dus helemaal geen attributen nodig hebt.

Groeten Frouke
Halve liter water, aan de kook brengen, drie overvolle eetlepels koffie erin, even roeren, vuur uit, laten trekken en bezinken. Zo begint mijn fietsdag vaak. Beter grof gemalen koffie nemen, dat bezinkt beter. Het levert geen topkoffie op, maar je wordt er wel wakker van. 8)
Ik heb zo'n herbruikbare filter. Klein en licht.
Het is een mooi ritueel. Water koken, opgieten en ondertussen filter boven kopje houden. Nog een paar keer opgieten en dan genieten van de koffie samen met ontbijt. Daarna opstaan en pakken. Een van de mooiste momenten van de dag.
Als je genoeg hebt aan een klein kopje koffie zou het Vietnamese potje ook een optie zijn. Het is een heel klein aluminium filterbakje met een filterschaaltje wat je op je kopje plaatst. Erg klein en licht. Kijk eens naar Vietnam Koffie op google oid.
Gebruik dus espressokoffie, die is fijn gemalen. Ik heb juist de ervaring dat die sneller bezinkt.. tja hoeveelheid is geheel afhankelijk wat je lekker vindt dus dat moet je zelf gewoon even uitproberen. Doe zelf een koffieschep vol voor n mok koffie. Denk dat veel mensen dat iets teveel van het goede vinden..

Vietnamese koffie zetten is idd een mooi ritueel. Wel zorgen dat je t filter goed vastdraaid anders heb je wel erg slappe koffie...
'k Heb geen nieuwe tip voor lekkere echte koffie zetten onderweg maar wel een opmerking die iemand ooit maakte over deze manier van koffiezetten.
Een filter houdt vet tegen wat ontstaat tijdens het koffiekoken (op de bezinkselmanier). Dat vet drink je op. Af en toe zo'n een lekker bakkie is geen probleem maar vaak wel. Wat is vaak? Geen idee maar ik vind het waardevol te melden.
Klinkt dit bij anderen ook bekend in de oren of is dit 'quatsch'?
http://canada.megasnort.com/#foto291

Een plastiek ringetje met een soort stevige nylonsok. Kocht ik voor ± € 6 in AS Adventure in Antwerpen. Na twee maanden trappen doorheen Canada heb ik het weggegooid omdat ik geen koffie meer zette, maar het werkte toen nog wel.
In delen van Tsjechië en Slowakije kan je in de kleine dorpscafeetjes kiezen tussen Nescafé (oploskoffie) wat de toeristen meestal kiezen, en Turkse koffie, wat de plaatselijke bevolking drinkt. Wij dus ook. Het is de methode die Abacus beschrijft, met grof gemalen koffie. Een keer extra doorroeren en geduld tijdens het bezinken, werkt prima als je rustig drinkt en het laatste beetje in de kop laat.
Loes van den Bergen schreef:Een filter houdt vet tegen wat ontstaat tijdens het koffiekoken (op de bezinkselmanier). Dat vet drink je op. Af en toe zo'n een lekker bakkie is geen probleem maar vaak wel. ?
Zou dat vet dan slechter zijn dan de rest van de koffie. Want 'veel' koffie is sowieso niet gezond.
Het is bekend dat een filter een deel van de (ongezonde) bestanddelen van de koffie achterhoudt. Maar voor 'opkookkoffie" geldt hetzelfde als voor espresso, waar ook geen papieren filter aan te pas komt: ook daar drink je die ongezonde bestanddelen volgens mij.
Lees ook Dit artikel over cafestol.
Polling schreef:Het is bekend dat een filter een deel van de (ongezonde) bestanddelen van de koffie achterhoudt. Maar voor 'opkookkoffie" geldt hetzelfde als voor espresso, waar ook geen papieren filter aan te pas komt: ook daar drink je die ongezonde bestanddelen volgens mij.
Lees ook Dit artikel over cafestol.
Interessant. Gelukkig heb ik geen last van een verslaving (dus ook geen behoefte aan koffie ;-), dus voor mij persoonlijk maakt het verder weinig uit. Als ik koffie zou willen zetten onderweg, dan zou ik denk ik gebruik maken van zo'n doorduwding of zo'n herbruikbaar mini-filtertje.

Renaat
Quote:cholesterolgehalte verhoogt. Dat blijkt uit ongepubliceerde gegevens van..

Verhoogt.. tja er zijn zoveel zaken die cholesterol verhogen maar lees in dit artikel niet direct hoe koffie zich nu verhoudt tot andere (genots)middelen. Zal niet extreem zijn want er zijn nog geen waarschuwingen afgegeven of bepaalde soorten koffie verboden en verplicht tot het voeren van een apart label..

Wel mooi dat we hier te maken hebben met een artikel gebaseerd op ongepubliceerde gegevens... :?
Maak me ook nog geen zorgen, tenslotte heeft bijna elk wetenschappelijk onderzoek wel een tegenhanger die het tegenovergestelde beweerd. :wink:
Dank voor de bevestigingen. Had ik het toch goed in de krochten van mijn geheugen opgeslagen.
Het is één van mijn lekkerste koffietjes geweest, dat bezinkselgebeuren. Misschien was de smaak ook beïnvloed door het brouwen en de omgeving: plat keteltje boven een houtvuurtje bij een houthakkershut/privémuseumpje in de heuvels boven Hamar met mijn vader en zijn vroegere houthakmaat Oswald die verhalen van vroeger bovenhaalden.
Polling schreef:Het is bekend dat een filter een deel van de (ongezonde) bestanddelen van de koffie achterhoudt. Maar voor 'opkookkoffie" geldt hetzelfde als voor espresso, waar ook geen papieren filter aan te pas komt: ook daar drink je die ongezonde bestanddelen volgens mij.
Niet sturend lezen a.u.b. In het artikel staat dat een kopje cafétièrekoffie of kookkoffie drie tot zes milligram cafestol bevat en een kopje espresso gemiddeld twee milligram.
Ik zou wel wat meer willen weten over cafestol in expresso want ik ga binnenkort weer naar een land waar ze heerlijke expresso in barretjes hebben, en ik hou wel van een cortado.
Jammer dat de onderzoekers liever zoiets smerigs als Nederlandse automatenkoffie onderzoeken :roll:
Leon
Cafestol [CASRN 469-83-0] and Kahweol [CASRN 6894-43-5] Review of Toxicological Literature schreef:9.0 TOXICOLOGICAL DATA
9.1 General Toxicology
9.1.1 Human Data
A direct relationship between coffee consumption and total cholesterol has been demonstrated (Thelle et al., 1987). The cholesterol-raising effect of boiled coffee has been associated with the diterpenes from coffee oil (Heckers et al., 1994; Mensink et al., 1995; Urgert et al., 1995a; Urgert and Katan, 1996). Paper-filtered coffee does not elevate cholesterol since the lipid content (including diterpenes) is negligible (van Dusseldorp et al., 1991; Ahola et al., 1991; Ratnayake et al., 1993; all cited by Urgert et al., 1996). In a 2-year cross-sectional study of Norwegian subjects controlling for possible confounding variables such as body mass index, number of cigarettes, and physical activity, boiled coffee increased serum cholesterol by 8% (18 mg/dL; 0.47 mmol/L) in men and 10% (21 mg/dL; 0.55 mmol/L) in women (Stensvold et al., 1989). For those drinking filter coffee, the effect was only significant for women.
More than 20 epidemiology studies have been conducted. The effects of cafestol and kahweol on cholesterol, triglyceride, lipoprotein, and alanine aminotransferase (ALT) activity levels from some of these studies are given in section 9.10.2
of het hele artikel: http://ntp.niehs.nih.gov/ntp/htdocs/Che ... festol.pdf
Een data-bombardement leidt zelden tot (iets) meer kennis Sjirk :wink: