Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagedragervoor/lowrider/voordrager - Forum Wereldfietser

Bagagedragervoor/lowrider/voordrager

Beste,

Ben op zoek naar een voordrager. Heb op internet een leuke gezien genaamd Tubus Tara. Kost 60 euro. Misschien heeft iemand nog een soort gelijk product thuis liggen die hij over heeft of wilt verkopen? Zodat er een win-win situatie kan ontstaan:)

Groeten,

Dave
Ik zal voor mijn fiets ook een lowrider nodig hebben en weet niet direct wat gekozen uit alle types. Mijn fiets is een nieuwe Stevens Avantgarde lite: aluminium frame en bagagedrager achteraan. De voorvork is voorzien van de nodige oogjes, en ook een doorlopend buisje doorheen de vork.
En ja, ik ben een beginneling wat fietsreizen betreft, gewoon om altijd veel te veel mee te nemen, vrees ik dat ik ten vroegste pas na veel tijd eventueel misschien zonder voortassen zal kunnen reizen, maar 'k zou er niets op verwedden... :wink:

- Zou ik rekening houden met het aluminium van mijn fiets en voor een aluminium lowrider gaan, om 'assorti' te zijn met de rest van de fiets of is dit helemaal geen argument?

- Lowriders met beugel of zonder beugel overheen het voorwiel: wat is te verkiezen? Wat zijn de voor-/nadelen?

- Zwartkleurig zou wellicht wat beter passen bij mijn fiets, maar als de poederlak er na verloop van tijd toch ongelijkmatig van slijt, is metaalkleurig na verloop van tijd toch mooier? Of valt die slijtage allemaal nog mee?
> Zou ik rekening houden met het aluminium van mijn fiets en voor een aluminium
> lowrider gaan, om 'assorti' te zijn met de rest van de fiets of is dit helemaal
>geen argument?
Dit is geen goed argument. Ook aan jouw fiets zitten veel stalen onderdelen, vooral alle kleine boutjes.

> Lowriders met beugel of zonder beugel overheen het voorwiel:
> wat is te verkiezen? Wat zijn de voor-/nadelen?
Met een beugel is - als ik het even inschat - een lichtere drager te construeren die ook sterk is. Kijk even na of die zonder beugel zwaarder zijn, want gewicht is altjid een goed argument.

> Zwartkleurig zou wellicht wat beter passen bij mijn fiets, maar als de
> poederlak er na verloop van tijd toch ongelijkmatig van slijt, is
> metaalkleurig na verloop van tijd toch mooier?
De stalen metalen versies zijn ook gelakt.
Leon
Leon schreef: Met een beugel is - als ik het even inschat - een lichtere drager te construeren die ook sterk is. Kijk even na of die zonder beugel zwaarder zijn, want gewicht is altijd een goed argument.
Leon
Klopt! Binnen Tubus, is de Duo (=zonder beugel) 485g, de Ergo (=met beugel) 406g, Nova (inox met beugel) 382g, Tara (=met beugel) 360g.
De Duo is dus 35% zwaarder dan de Tara, of in absolute cijfers 125g. Inderdaad wel een argument.

Nog een vraagje: is die lichte Tara voldoende sterk?
En wat zou dan een reden zijn om bvb een zwaardere Ergo te kiezen? Betere aanhechting van de fietstas? Betekent dit dan dat de Tara (ergens) zou tekortschieten?
Xyuny schreef:
Leon schreef: Met een beugel is - als ik het even inschat - een lichtere drager te construeren die ook sterk is. Kijk even na of die zonder beugel zwaarder zijn, want gewicht is altijd een goed argument.
Leon
Klopt! Binnen Tubus, is de Duo (=zonder beugel) 485g, de Ergo (=met beugel) 406g, Nova (inox met beugel) 382g, Tara (=met beugel) 360g.
De Duo is dus 35% zwaarder dan de Tara, of in absolute cijfers 125g. Inderdaad wel een argument.

Nog een vraagje: is die lichte Tara voldoende sterk?
En wat zou dan een reden zijn om bvb een zwaardere Ergo te kiezen? Betere aanhechting van de fietstas? Betekent dit dan dat de Tara (ergens) zou tekortschieten?
Kijk nog eens goed op de site van Tubus voor het gewicht, vergeet 'Anbauteile' niet mee te tellen :? . Volgens mij kom je dan op andere gewichten.
De allerlichtste (aluminium) lowrider die heel blijft is voorzover ik weet de Hebie lowrider 195.

Alle Tubus lowriders hebben een 15kg limiet en zijn in principe even sterk. De duo heeft geen doorlopende beugel en is dus in principe iets minder bestand tegen lomp geweld in de dwarsrichting. De Ergo is iets vergevingsgezinder mbt het passen op allerlei voorvorken + tassen met een elastiekhaakje ivm de Tara (passen is weten, valt moeilijk zo te zien). Zoals Tubus zegt: 'Noch mehr Anpassungsfähigkeit.'. Kortom, op naar de winkel en passen of gewoon een Ergo kopen.
JaapG schreef: Kijk nog eens goed op de site van Tubus voor het gewicht, vergeet 'Anbauteile' niet mee te tellen :? . Volgens mij kom je dan op andere gewichten.
De allerlichtste (aluminium) lowrider die heel blijft is voorzover ik weet de Hebie lowrider 195.
Alvast bedankt voor de insteek.

Die Anbauteile ( ca. 140-150g) had ik ook vermeld gezien op de Tubus website, maar aangezien mijn fiets voorzien is van schroefdraad gaatjes, ging ik ervan uit dat ik slechts 4 visjes (wat zou het zijn, M4, M5?) nodig heb om dit te bevestigen. Dit zou dan slechts een 10 à 20g wegen.
Of maak ik voor de sterkte toch beter gebruik van klemmen die rondomrond de vorkbenen gaan?

Ik zie dat die Hebie 195 toch ook 400g weegt volgens de Hebie website, wat niet minder is dan de tubus Nova of Tara?

Of ga ik hier ergens de mist in? Kan best zijn: ik heb totaal geen ervaring met die zaken.
Xyuny schreef:aangezien mijn fiets voorzien is van schroefdraad gaatjes, ging ik ervan uit dat ik slechts 4 visjes (wat zou het zijn, M4, M5?) nodig heb
Dat is het beste. [Slechtvlaamssprekendmodus] Zijn dat niet eerder boulonnekes? [/Slechtvlaamssprekendmodus]
Leon
Zulke dingen:
Afbeelding
Xyuny schreef:
JaapG schreef: Kijk nog eens goed op de site van Tubus voor het gewicht, vergeet 'Anbauteile' niet mee te tellen :? . Volgens mij kom je dan op andere gewichten.
De allerlichtste (aluminium) lowrider die heel blijft is voorzover ik weet de Hebie lowrider 195.
Alvast bedankt voor de insteek.

Die Anbauteile ( ca. 140-150g) had ik ook vermeld gezien op de Tubus website, maar aangezien mijn fiets voorzien is van schroefdraad gaatjes, ging ik ervan uit dat ik slechts 4 visjes (wat zou het zijn, M4, M5?) nodig heb om dit te bevestigen. Dit zou dan slechts een 10 à 20g wegen.
Of maak ik voor de sterkte toch beter gebruik van klemmen die rondomrond de vorkbenen gaan?
Ik zie dat die Hebie 195 toch ook 400g weegt volgens de Hebie website, wat niet minder is dan de tubus Nova of Tara?

Of ga ik hier ergens de mist in? Kan best zijn: ik heb totaal geen ervaring met die zaken.
Ik ook niet, maar die klemmen komen geloof ik niet standaard mee (lees: moet je extra kopen). En gewoon direct in je vork schroeven is verreweg het sterkste.
En Anbauteile zijn 4 schroefjes, met ringetjes aan beide kanten, om de dragers aan je fiets vast te maken, de schroefjes om de drager in elkaar te zetten, en de haakjes+schroefjes beneden aan de drager. Kijk maar eens op de montagehandleiding om te zien hoeveel los ijzer ze niet in het gewicht hebben meegeteld. Telt aardig op zo te zien.
De Hebie weegt trouwens 400 + Anbauteile van 50 gram = 450 gram, heb hem net zelf nagewogen. Hebie kan dus ook niet goed wegen. Wel iets goedkoper, voor € 40 te krijgen.

Kortom, het is allemaal ongeveer even zwaar (marge van 50 gram oid) en ik zou vooral je keuze baseren op passen of niet op je frame, alu of staal, en welke je er mooi uit vindt zien.

En nog iets: als je een lowriderstandaard wilt zijn de keuzes ook weer anders tussen Tubus en Hebie. Hier weet ik niets van en dat wil ik ook graag zo houden :) .

(mijn keuze was gebaseerd op goedkoop + licht + niet hetzelfde waarmee iedereen rondrijdt: goedkope lichte Hebie drager, gratis lichte standaard die ik al had. Zwart, geen roest, hoekig.)
Ik was een week na het openen van dit topic voorzien van een Tubus Tara. Had ik wel even mogen vermelden nu ik dit zo terug lees.

De Tubus Tara is een heerlijk licht, mooi uitziende aluminium voordrager. Kan hem je aanraden. De prijzen van Tubus zijn aan de hoge kant. Maar aangezien iedereen bij Tubus zweert, nam ik dat voor lief.
dvdc15 schreef:Ik was een week na het openen van dit topic voorzien van een Tubus Tara. Had ik wel even mogen vermelden nu ik dit zo terug lees.

De Tubus Tara is een heerlijk licht, mooi uitziende aluminium voordrager. Kan hem je aanraden. De prijzen van Tubus zijn aan de hoge kant. Maar aangezien iedereen bij Tubus zweert, nam ik dat voor lief.
alu=ijzer, daar staat Tubus juist om bekend.
JaapG schreef:
dvdc15 schreef: alu=ijzer, daar staat Tubus juist om bekend.
Maar natuurlijk :oops: