Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpen loskrijgen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zadelpen loskrijgen

Berghaus schreef:Paar tikjes met de hamer bovenop de zadelbuis om de roest te breken. Daarna moet ie toch wel loskomen.
Alleen als hij niet vast zat! Als je een vastzittende zadelpen een mep geeft wordt die iets korter en zet hij ook iets uit. Dan zit die dus nog meer klem. Een slagtrekker aan de kop vastgemaakt is dan al een betere keus, de pen rekt dan en wordt dus ook iets slanker. Maar meestal ruk je de kop van de pen ;)
Het is al even geleden dat ik jullie om advies heb gevraagd omtrent de zadelpen, de adviezen allen ten spijt is het mij niet gelukt. Dus de fiets naar de fabriek. Ze hebben daar ook van alles geprobeerd, maar ze zijn tot de conclussie gekomen dat de pen toch echt te vast zat om los te krijgen. Ook het eruit frezen lukte/kon niet, dus nu krijg ik een nieuw frame van ze. Prima service!!!

Maar ik wil dit toch niet nog een keer, dus hoe kan ik het het beste voorkomen dat mijn zadelpen vast blijft zitten? Kan je teveel montagesmeer gebruiken?
groppe schreef:Het is al even geleden dat ik jullie om advies heb gevraagd omtrent de zadelpen, de adviezen allen ten spijt is het mij niet gelukt. Dus de fiets naar de fabriek. Ze hebben daar ook van alles geprobeerd, maar ze zijn tot de conclussie gekomen dat de pen toch echt te vast zat om los te krijgen. Ook het eruit frezen lukte/kon niet, dus nu krijg ik een nieuw frame van ze. Prima service!!!

Maar ik wil dit toch niet nog een keer, dus hoe kan ik het het beste voorkomen dat mijn zadelpen vast blijft zitten? Kan je teveel montagesmeer gebruiken?
Da's inderdaad heel netjes! Nu mag je de fabrikant wel noemen toch?

En waarom niet bijvoorbeeld ééns per maand je zadelpen eruit halen en opnieuw invetten als dat nodig is? In een maand tijd zit-ie echt niet vast.
Travelmaster schreef:
Da's inderdaad heel netjes! Nu mag je de fabrikant wel noemen toch?
.
Een 'fabrikant' die zich in de luren laat leggen door een zadelpen? :D
m-gineering schreef:
Travelmaster schreef:
Da's inderdaad heel netjes! Nu mag je de fabrikant wel noemen toch?
.
Een 'fabrikant' die zich in de luren laat leggen door een zadelpen? :D
Ja, fabrikant. Geen fietsrijwielhersteller:).
Travelmaster schreef:En waarom niet bijvoorbeeld ééns per maand je zadelpen eruit halen en opnieuw invetten als dat nodig is? In een maand tijd zit-ie echt niet vast.
Geldt jouw advies ook voor het stuur en de trapas? Die kunnen ook erg vast gaan zitten.

Piet.
Ja Piet, dat geldt ook voor stuurpen en trapas. Dus niet de pen maar de behuizing met een oude tandenborstel lekker ruim van montagepasta voorzien.
1x in het jaar haal ik de boel los, maak de pennen en as weer schoon en vervolgens weer montagepasta.
Bij zadelpennen luistert de maat heel nauw. Monteer altijd een goed passende zadelpen, als je moet gaan wrikken, duwen en draaien stop er dan maar mee want de pen is dan te dik.
Frits
Frits schreef:Ja Piet, dat geldt ook voor stuurpen en trapas. Dus niet de pen maar de behuizing met een oude tandenborstel lekker ruim van montagepasta voorzien.
1x in het jaar haal ik de boel los, maak de pennen en as weer schoon en vervolgens weer montagepasta. Frits
1x per maand lijkt mij sterk overdreven. Zelfs 1x per jaar is overdreven. Bij onderdelen van verschillende metalen, die ingevet zijn gemonteerd, is de kans op galvanische corrosie zo goed als uitgesloten. Zelfs jaren later gaan die onderdelen gewoon los. Ik hou niet van overbodig los en vast draaien. Daar slijt de zaak onnodig van.

Piet.
1x per maand is zeker overdreven.
1x per jaar wordt over het algemeen geadviseerd, mede ook afhankelijk in welke weersomstandigheden er is gefietst.
Bij met name zadelpennen kan je beter het zekere voor het onzekere nemen.
Dat zaken eerder slijten ben ik niet helemaal met je eens. Als je de boel goed schoonmaakt, likje montagepasta, je hebt een momentsleutel en je houdt je aan de voorgeschreven aanhaalmomenten dan is de slijtage minimaal.
Frits
Een goed ingevette zadel-pen zal nooit vast gaan zitten. Over het voorgeschreven aanhaal-moment valt ook te discussiëren. Dat is voor "droge" montage. Ik hou voor ingevette bouten en moeren maar 70% van het voorgeschreven aanhaal-moment aan. Nooit last van een zakkende zadelpen gehad.

Piet.
Uiteraard moet je bij montagepasta het aanhaalmoment met ongeveer de helft verlagen, doe je dat niet dan draai je de boel kapot.
Dat een goed ingevette zadelpen nooit vast gaat zitten, daar zullen de meningen over verdeeld zijn.
Ik ken iemand die door weer en wind op een MTB rijdt en die zijn zadelpen met lagervet had ingevet. Na een aantal jaren zat de pen zo vast gekoekt dat hij hem met heel veel moeite heeft losgekregen.
Achteraf bleek dat de pen 31,2 mm was en deze had 31,1 mm moeten zijn. Dus dit was waarschijnlijk ook van invloed.
Frits
Wetend wat voor reactie 95% van de fietsers geven op het woord aanhaalmoment lijkt me het advies voor die 95% ook zeker laten zitten die pen.
Leon
Berghaus schreef:Paar tikjes met de hamer bovenop de zadelbuis om de roest te breken. Daarna moet ie toch wel loskomen. Wel even goed inspecteren of er geen deuk in de zadelbuis zit.
plankje hout om de klap op te vangen?
Ga eventjes fietsen in een heet land: heb eens langs de Dode Zee gefietst bij 41°C, met de zon recht boven me. Het frame (rode verf) was zo heet geworden dat mijn spuug erop kookte. De zadelpen die goed was vastgedraaid, zakte langzamerhand door de buis, omdat het frame was uitgezet. Zadel weer omhoog getrokken; dan met een stukje blik, met een schaartje uit het verbanddoosje, uit een Simson-reparatiedoosje uitgeknipt en tussen de pen en zadelbuis vastgeklemd.
PietV schreef:Een goed ingevette zadel-pen zal nooit vast gaan zitten. Over het voorgeschreven aanhaal-moment valt ook te discussiëren. Dat is voor "droge" montage. Ik hou voor ingevette bouten en moeren maar 70% van het voorgeschreven aanhaal-moment aan. Nooit last van een zakkende zadelpen gehad.

Piet.
Da's allemaal fantastich, maar mijn "advies" richting de topicstarter houdt een zekere mate van gemoedsrust in. Hij is bang dat zijn zadelpen weer vast gaat zitten. Door bijvoorbeeld (!) eens per maand te checken, ben je zekerder van je zaak dan wanneer je er na een jaar achter komt dat je beter wat eerder had kunnen checken.

Je vroeg of mijn advies ook geldt voor andere onderdelen? Ja, als de TS daar wat meer gemoedsrust van krijgt, waarom niet? Om vervolgens in een nieuwe post aan te geven dat de door mij aangehaalde frequentie zwaar overdreven is, deed mij vermoeden dat je erom zat te springen om mijn post eens goed onderuit te halen, maar dat zal ik wel verkeerd interpreteren, toch:)?
Ik heb begrepen dat jou probleem is opgelost maar misschien heeft een ander er wat aan.

Ik heb ervaring met zadelpennen die niet los te krijgen zijn. Ik heb hiervoor een stuk gereedschap gemaakt.

Het werkt als volgt;
- In de onderstaande link staan wat foto’s ter verduidelijking.
https://www.dropbox.com/sh/1a1e3lczai8qa7q/ixdNgNZzS6?m#/
- Je boort eerst, haaks op de zadelpen, een gat van ∅5 mm. door-en-door.
- Dan demonteer je de twee stukken hout en monteer deze onder de zadelkop.
- De bout van ∅5 mm., die door het hout en de zadelpen gaat, vastzetten.
- Nu kun je de zadelpen er, voorzichtig, al draaiend er uit halen.

Henk
Dat is gereedschap van een timmerman....
Ik had laatst te maken met een muurvast zittende aluminium zadelpen in een aluminium frame. Alle trucs uit dit item uitgeprobeerd maar niet los te krijgen. Sheldon Browne geeft dan als laatste optie; de zadelpen doorzagen twee cm boven het eind van de staande buis. Dan met een ijzerzaag het restant van de zadelpen van binnen uit in de lengte doorzagen. Het resterende stuk was bij mij 15 cm en met een niet ondersteund zaagblad is dit geen makkelijke en zeker een langdurige klus. Ik heb toen maar een reciprozaag (elektrische schrobzaag) aangeschaft voor 100 euro (ze zijn ook te huur bij de bouwmarkt) en het klusje was in minder dan een minuut geklaard. De in de lengte doorgezaagde pen kon ik er toen makkelijk met een tang uitdraaien en -trekken.
goede tip :)

bijna altijd lost te krijgen uiteindelijk maar heel soms echt niet idd. dan is dit toch een goede oplossing idd.
Omdat dit topic wellicht een compendium van adviezen en trucs voor vastgeroeste zadelpennen wordt, nog een ervaring.

Ik had een titaan MTB-frame met een aluminium zadelpen. Enkele jaren geleden merkte ik dat de zadelpen muurvast zat, wat ik ook probeerde. Ik heb minstens een jaar met losgeschroefde zadelpenklem gereden, hopend dat mijn volle gewicht toch een keer beweging in die pen zou krijgen, tevergeefs. Die fiets bleef overigens prima bruikbaar, omdat het zadel ongeveer op de juiste hoogte stond. Totdat een jaar geleden de zadelpen opeens afbrak op de hoogte van de zadelpenklem. Ik dacht toen dat het frame rijp voor de schroothoop was.

Een handige kennis vroeg me of hij een alles-of-niets poging mocht doen. Met een 13 mm bandschuurmachine kon hij net in de 27,2 mm zadelpenbuis. Het eerste schuurwerk ging in enkele minuten, heel voorzichtig. Toen hadden we opeens onvoorstelbaar geluk. Het wegschuren van aluminium produceerde een grauwe stofwolk, maar als hij even het titaan raakte zagen we helder gloeiende sterretjes. Met die indicator was het heel gemakkelijk om het aluminium tot op een haardikte na weg te schuren over een diepte van ongeveer 12 cm zonder het titaan te beschadigen. Dat was genoeg om de zadelpen open te breken en het resterende stuk met een tang los te trekken.

Afbeelding

Titaan staat bekend als een materiaal dat in de buitenlucht heel inert is, ook tegenover agressieve vloeistoffen. Maar het is ook een element dat graag met andere metalen waarmee het in intensief contact staat verbindingen aangaat. Dat verschijnsel heet fretting. Het is een goede reden als je een titaan frame hebt om enkele keren per jaar die zadelpen los te maken en hem opnieuw van non-seize montagevet te voorzien.