Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kapotte "sluitgesp" ortliebtas - Forum Wereldfietser

kapotte "sluitgesp" ortliebtas

Hoi

Heeft iemand ervaring met het repareren van een kapotte (plastic) sluitgesp (zie plaatje) van een Ortlieb-tas?
Afbeelding
Bestaat hier goede lijm voor, die sterk genoeg is om de boel bij elkaar te houden of is het beter de gesp volledig te vervangen (dwz naden doorknippen, ding eraf halen, nieuw ding erop en weer vastnaaien)? Laatste optie lijkt me ook niet ideaal, maar de gesp moet natuurlijk wel sterk genoeg zijn; de mijne is namelijk precies op de (overdwarse) "naad" gescheurd... :(

groet
Anneke

Volgens mij is er geen lijm bestand tegen de krachten op zo'n gesp. Gewoon laten repareren door Ortlieb is mijn advies: http://www.ortlieb.de/service_de.php?lang=de
Dan verzinnen zij wel wat er moet gebeuren. Hun prijzen voor reparaties zijn laag (vind ik).
Wim
Hoi,
Die lijm lijkt me inderdaad niet bestaand.
Met schoenmakersgereedschap zou het vervangen een klusje van 10 minuten moeten zijn. Helaas zijn mijn ervaringen met schoenmakers voor het repareren van rugzakken e.d. slecht. Eentje heeft zelfs per ongeluk de voor- en achterkant van mijn rugzak aan elkaar genaaid :?
Maar dit gevalletje lijkt me toch wel eenvoudig.
Als de nood aan de man is zou ik het trouwens met naald en draad ook wel aandurven. Gewoon hetzelfde stiksel namaken. Waterdichtheid is op die plek irrelevant en er komen ook weinig krachten op die plek.
Leon (die met naald en draad toch 2 linkerhanden heeft)

Lijmen heeft inderdaad geen enkele zin, als je een naald met draad kunt vasthouden of een stevige naaimachine hebt is dit een klusje van 10 minuten: stikseltjes lostornen, nieuwe gesp insteken, terug dichtstikken. Plus naar de winkel lopen voor een nieuwe gesp natuurlijk. Kost weinig, waarschijnlijk minder dan de tassen terusturen naar Ortlieb.

Ik weet niet hoe lang je die tassen hebt, en of één en ander nog onder de materiaalgarantie van Ortlieb valt. Er is duidelijk sprake van een slechte naad. Dat kun je misschien best eerst checken?

Groetjes,

Astrid
Twee weken geleden is van mijn ortlieb tas ook een sluitgesp gebroken. Erg vervelend, maar ook wel weer te overzien bij droog weer. Ik heb als eerste kontakt (mail) gezocht met Ortlieb in Heilsbronn hoe dit simpel en snel op te lossen. Nooit geen reactie gehad van Ortlieb. Toen ook kontakt gezocht met de importeur van Ortlieb in Oegstgeest. Ook geen reactie ontvangen.

Uiteindelijk vandaag bij Frank (Vittorio) Groot, waar ik de tassen gekocht heb jaren geleden. Deze nam de klacht zeer serieus en beloofde beterschap voor de sluitgesp en dat alles goed komt.

Dus ga met een gebroken gesp of andere defecte onderdelen van Ortlieb altijd terug naar de wuinkel of shop waar het Ortlieb produkt gekocht is. Ik weet zeker dat het dan netjes opgelost wordt.

van de andere kant.....hoeveel werk is het nou om het even zelf te vervangen? Natuurlijk moet Ortlieb reageren op vragen/verzoeken maar met een half uurtje zelf klussen ben je er ook.

Ik heb juist hele positieve ervaringen met Ortlieb. Wij hadden een tassen set waar de rackpack niet op aansloot. Ik heb een mail naar ortlieb gestuurd en kreeg vrij snel reactie. Het bleek dat we oude gespen hadden. Ortlieb vervangt tegen een kleine vergoeding (de verzendkosten) de gespen.
Een gesp vervangen is niet echt een moeilijke klus met een grote kans dat het fout gaat. Stiksel op de band lostornen, nieuwe gesp over band doen en dichtnaaien met een naaimachine. De band die gebruikt wordt om gespen aan vast te zetten is stevig, maar relatief "los" gewoven. Dit betekent dat je er met een huis tuin en keuken naaimachine makkelijk doorheen komt. Gebruik een korte steek voor de stevigheid.

Vergeet niet alleen het vrouwtje maar ook het mannetje van de gesp te vervangen. Het mannetje kun je relatief makkelijk vervangen door deze van de band af te schuiven. Een goed passende gesp gaat langer mee.

Sjirk