Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraagje over voeding, trainen en (race)fietsen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vraagje over voeding, trainen en (race)fietsen

Yopie schreef:Ik krijg eigenlijk het idee dat er vooral wordt gepraat over vetverbranding bij overgewicht (maar mocht ik het fout hebben dan hoor ik het graag) en daar heb ik helemaal geen last van.
En het lijkt mij dat als ik aan de snelle suikers ga beginnen dat ik daar mogelijk wel last van ga krijgen, en dat lokt mij toch niet zo. Ik wil nl niet fietsen om vet te verbranden maar ik wil fietsen om het fietsen.
Snelle suikers tijdens het fietsen gebruik je niet om af te vallen of om vetverbranding te stimuleren, maar om efficient energie bij te tanken bij hoge inspanning (d3) waar geen rustpauzes mogelijk/wenselijk zijn. Handig voor bijvoorbeeld een lange tijdrit of cyclo, waarbij door de hoge inspanning veel energie verbrand wordt en je geen tijd hebt voor rustpauzes om een maaltijd te verorberen. Op een sportgelletje kan je geloof ik een uurtje vooruit. Inspanningsniveau ligt hoog, tot aan omslagpunt, dus voor de gemiddelde fietstoerist niet zo interessant. Hoewel iemand met een fully loaded trekkingbike best wel een goede langdurige inspanningsprestatie levert als ie de Tourmalet of Galibier op gaat fietsen (probeer maar eens een berg rustig op te fietsen).... dan kan een gelletje toch wel een snelle toevoeging zijn, mits je maag er tegen kan, want ook eten tijdens het fietsen moet je oefenen.

Of je doet net als Piet rustig an en laat je niet gek maken. Met een beetje geduld brengt een roggebroodje met kaas en banaan je ook wel boven ;).
Yopie schreef: Vandaag werd ik trouwens ingehaald door een grote vent op een racefiets met kuiten als skippyballen en een behoorlijke dikke pens. Hij zoefde soepeltjes langs, trapte bijna niet, had geen enkel zweetdruppeltje en zei vriendelijk "Hejhej". Toen ik gedag terug wou zeggen was hij al een paar mijl verder! Hoe krijgt ie het voor elkaar, dat enorme gewicht zonder enige moeite zo snel omhoog trappen?! Jaloers keek ik hem na (maar die kuiten mag hij houden, vind ik zelf toch niet echt aantrekkelijk).

Groeten, Yopie
:lol:

Grote mensen kunnen een groot vermogen leveren en op de macht een groot verzet soepeltjes ronddraaien, als ze fit zijn.

Of hij had misschien een accu aan boord...
Niet met lege maag vertrekken, maar ook niet te snel na het ontbijt of lunch.
Voor mij werken brood en andere graanproducten (pasta, pannenkoeken, rijst) het best. Onderweg 't liefst fruit: bananen vind ik niet lekker, maar appels en peren zitten ook vol suiker. Gelukkig kom ik hier rond utrecht onderweg vaak stalletjes tegen waar ik bessen, kersen of aardbeien kan kopen. Als Zweden een beetje op Noorwegen lijkt, dan zul je daar ook regelmatig abrikozen, pruimen of appels langs de kant van de weg kunnen krijgen.

Racefietsen kan met elke broek die niet te stug is of te degelijk gestikte naden heeft.
Die zeem is vooral nodig vanwege dat smalle harde zadel. Het zit na anderhalf uur gewoon niet meer lekker zonder zeem. 't wordt kiezen: of een lange, dure zoektocht naar een comfortabel zadel, of een minder modieuze, maar betaalbare, oplossing: broek met zeem.

Tsja, ik ben alles behalve diëtist, maar de adviezen en theorien die hier af en toe langskomen. Fietsen op een kopje thee...
Yopie schreef:Ik ga het toch anders aanpakken (ik ben niet eigenwijs maar moeilijk te overtuigen). Ik krijg eigenlijk het idee dat er vooral wordt gepraat over vetverbranding bij overgewicht (maar mocht ik het fout hebben dan hoor ik het graag) en daar heb ik helemaal geen last van.
Wijs besluit. Ik weet niet wie wie nog probeert te overtuigen, maar dit topic gaat allang niet meer over jou.
PietV schreef:En meer verbranden dan dat je eet leidt op den duur tot anorexia.
Anorexia betekent letterlijk 'niet-eten', ofwel gebrek aan eetlust. Kan door veel dingen veroorzaakt worden; allerlei lichamelijke oorzaken, en dan nog anorexia nervosa. Meer verbranden dan je eet leidt op den duur tot ondergewicht, maar niet tot anorexia; andersom natuurlijk wel.
Dus eet wat je verbruikt om op een gezond gewicht te blijven.
Of eet minder dan je verbruikt om op een gezond gewicht te komen, als je te dik bent - waar het AB om ging.

Groeten,

Carl
Elstar schreef:Racefietsen kan met elke broek die niet te stug is of te degelijk gestikte naden heeft.
Die zeem is vooral nodig vanwege dat smalle harde zadel. Het zit na anderhalf uur gewoon niet meer lekker zonder zeem. 't wordt kiezen: of een lange, dure zoektocht naar een comfortabel zadel, of een minder modieuze, maar betaalbare, oplossing: broek met zeem.
Ik heb gisteravond een broek met zeem besteld en een shirt met zo'n handig zakje in mouw en op rug, ben benieuwd. Tis jammer dat ik er meer dan een week op moet wachten (de afstanden zijn hier groot) want ik wil niet zo graag meer op dat zadel zitten. Misschien kan ik ondertussen nog wat proberen met een zachte opvulling ofzo, maar dat gaat misschien schuiven en als ik dan met een rare bult in m'n broek afstap en die eerst moet zien glad te strijken gaan ze me misschien ook raar aan kijken...
Elstar schreef: Voor mij werken brood en andere graanproducten (pasta, pannenkoeken, rijst) het best. Onderweg 't liefst fruit: bananen vind ik niet lekker, maar appels en peren zitten ook vol suiker. Gelukkig kom ik hier rond utrecht onderweg vaak stalletjes tegen waar ik bessen, kersen of aardbeien kan kopen. Als Zweden een beetje op Noorwegen lijkt, dan zul je daar ook regelmatig abrikozen, pruimen of appels langs de kant van de weg kunnen krijgen.
Pannekoeken! Geweldig idee, meel/melk/ei, wat jam erop en licht verteerbaar! Hopelijk is dat zakje op de rug van m'n nieuwe shirt groot genoeg voor een zooitje pannekoeken!
Waar ik woon zijn helaas alleen maar dennenbomen. De dichtsbijzijnde winkel is 60km verderop, over een eindeloze lange kronkelige weg die gestaag omhoog kruipt. Mooi uitzicht als je boven bent (je ziet de bergen van Noorwegen) maar ik denk niet dat ik dan nog leef. :(
Elstar schreef:Ik weet niet wie wie nog probeert te overtuigen, maar dit topic gaat allang niet meer over jou.
Hoeft ook niet hoor. Ik vind het allemaal interresant en heb er al heel wat tips uit gehaald!
Yopie schreef: Misschien kan ik ondertussen nog wat proberen met een zachte opvulling ofzo,
het gaat niet om zacht bij een koersbroek, je wil niet op uitstekende harde naden zitten en je wil je huid zo droog mogelijk houden
Hopelijk is dat zakje op de rug van m'n nieuwe shirt groot genoeg voor een zooitje pannekoeken!
Zakje? Koersshirts hebben drie zakken, desnoods twee als het een kindermaatje is
Yopie schreef: Ik heb gisteravond een broek met zeem besteld en een shirt met zo'n handig zakje in mouw en op rug, ben benieuwd. Tis jammer dat ik er meer dan een week op moet wachten (de afstanden zijn hier groot) want ik wil niet zo graag meer op dat zadel zitten.
Het kan zijn dat zo'n broek met zeem het probleem voor jouw oplost, maar het kan ook zijn van niet. Weet dat er over dit probleem op forums - in het bijzonder van wielrenners - al honderden pagina's zijn geschreven. Vaak gaat het dan over mannenproblemen, maar er wordt ook genoeg geschreven over de problemen die vrouwen ondervinden. Naast een broek met zeem kan ook de stand van het zadel en je houding een groot verschil maken, maar voor sommige mensen leidt dat ook niet tot een oplossing.

Renaat
Yopie schreef:
Elstar schreef:Racefietsen kan met elke broek die niet te stug is of te degelijk gestikte naden heeft.
Die zeem is vooral nodig vanwege dat smalle harde zadel. Het zit na anderhalf uur gewoon niet meer lekker zonder zeem. 't wordt kiezen: of een lange, dure zoektocht naar een comfortabel zadel, of een minder modieuze, maar betaalbare, oplossing: broek met zeem.
Ik heb gisteravond een broek met zeem besteld en een shirt met zo'n handig zakje in mouw en op rug, ben benieuwd. Tis jammer dat ik er meer dan een week op moet wachten (de afstanden zijn hier groot) want ik wil niet zo graag meer op dat zadel zitten. Misschien kan ik ondertussen nog wat proberen met een zachte opvulling ofzo, maar dat gaat misschien schuiven en als ik dan met een rare bult in m'n broek afstap en die eerst moet zien glad te strijken gaan ze me misschien ook raar aan kijken...
Elstar schreef: Voor mij werken brood en andere graanproducten (pasta, pannenkoeken, rijst) het best. Onderweg 't liefst fruit: bananen vind ik niet lekker, maar appels en peren zitten ook vol suiker. Gelukkig kom ik hier rond utrecht onderweg vaak stalletjes tegen waar ik bessen, kersen of aardbeien kan kopen. Als Zweden een beetje op Noorwegen lijkt, dan zul je daar ook regelmatig abrikozen, pruimen of appels langs de kant van de weg kunnen krijgen.
Pannekoeken! Geweldig idee, meel/melk/ei, wat jam erop en licht verteerbaar! Hopelijk is dat zakje op de rug van m'n nieuwe shirt groot genoeg voor een zooitje pannekoeken!
Waar ik woon zijn helaas alleen maar dennenbomen. De dichtsbijzijnde winkel is 60km verderop, over een eindeloze lange kronkelige weg die gestaag omhoog kruipt. Mooi uitzicht als je boven bent (je ziet de bergen van Noorwegen) maar ik denk niet dat ik dan nog leef. :(
Elstar schreef:Ik weet niet wie wie nog probeert te overtuigen, maar dit topic gaat allang niet meer over jou.
Hoeft ook niet hoor. Ik vind het allemaal interresant en heb er al heel wat tips uit gehaald!
Zelf neem ik vaak een krentebol mee, in drieen gesneden (en in aluminiumfolie verpakt) om het gemakkelijk behapbaar te houden. Hetzelfde zou je kunnen doen met al dan niet biologisch verantwoord appelgebak of een bolletje aardbei. Verpakt in kleine hapjes is zoiets ook goed mee te nemen in de achterzakjes van je fietsshirt of in zo'n bovenbuistasje. Neem wat eten betreft vooral iets mee wat je gewend bent en wat makkelijk verteert (en waar je niet eindeloos op hoeft te kauwen om het weg te krijgen). Wat voor drinken neem je eigenlijk mee onderweg? Iets waar geen suiker in zit of gewoon water?

Wat zeem betreft is het ook van belang dat je fietsbroek goed strak blijft zitten zodat het zeem niet kan verschuiven. Fiets met bretels is dan wel aan te bevelen (imho).
Carl schreef:
PietV schreef:En meer verbranden dan dat je eet leidt op den duur tot anorexia.
Anorexia betekent letterlijk 'niet-eten', ofwel gebrek aan eetlust. Kan door veel dingen veroorzaakt worden; allerlei lichamelijke oorzaken, en dan nog anorexia nervosa. Meer verbranden dan je eet leidt op den duur tot ondergewicht, maar niet tot anorexia; andersom natuurlijk wel.

Groeten, Carl
Als je meer verbrandt dan dat je eet, ga je na lange tijd dood. Dat stop niet bij ondergewicht. Dus eet wat je verbruikt om op een gezond gewicht te blijven.

Over overgewicht zijn wij het allen eens. Afvallen bij overgewicht is een ander onderwerp.
Piet.
PietV schreef:Dus eet wat je verbruikt om op een gezond gewicht te blijven.

Over overgewicht zijn wij het allen eens. Afvallen bij overgewicht is een ander onderwerp.
Piet.
"Eet wat je verbruikt om op een gezond gewicht te blijven". Het klinkt zo simpel, maar doe het maar eens. Het is voor weinigen weggelegd.
Sigarettenfabrikanten maakt de mens het liefst nicotine verslaafd.
Koffie- en theefabrikanten maakt de mens het liefst cafeine verslaafd.
Voedselfabrikanten maakt de mens het liefst suiker verslaafd.
En dan is de mens van nature ook nog eens lui, corrupt en geldverslaafd :).
Gelukkig maakt fietsen endorfine verslaafd (en is het nog een relatieve goedkope manier van sporten, reizen en leven) :)
Het voordeel is dat ik sober ben opgevoed. Ik eet wat mijn grootouders ook aten. Rook niet, drink geen alcohol en koffie, eet geen gebak, chocola en vleeswaren, wel vlees en vis. Ook weinig melkproducten en laat de suiker- en zoutpot staan. Ben gek op stamppotten.
Tussendoortjes alleen op de fiets. Elk uur. Volkoren-producten, aangevuld met fruit en mueslibollen. Vezelrijk, voor een gelijkmatige spijsvertering en vochthuishouding. Water is voor mij de beste dorstlesser. Je leert je lijf kennen als je al 60 jaar fietst.

Sportvoeding lust ik niet. Te zoet. Ik probeer bij inspanning mijn bloedsuikerspiegel zo constant mogelijk te houden. Bij een suiker-shot gaat ook de insulineproductie omhoog. Mijn prestaties hoeven niet omhoog. Blijf graag blessurevrij. Ik hoop nog 20 jaar te kunnen trappen. Haal ik tenminste de 85.
Meer dan 10 uur netto per dag op de fiets hoeft van mij niet en sportvoeding zal mijn dag-prestaties zeker niet verhogen. Tot circa 200 km per dag blijft leuk. Ik fiets het hele jaar rond. Circa 280 dagen per jaar. Dan blijf je gemakkelijker op gewicht.

Piet.
m-gineering schreef:Zakje? Koersshirts hebben drie zakken, desnoods twee als het een kindermaatje is
Tis geen koersshirt maar een fietsshirt met lange mouwen en een rits, daaronder wil ik m'n gewone t-shirt dragen. Ik hou van fietsen in koel weer, een beetje motregen als afkoeling vind ik heerlijk maar moet snel oppassen voor afkoeling dus vandaar de lange mouwen en het extra laagje. Krijg ik het warm, dan knoop ik hem als een vlag om m'n middel. :D
Ja, ik zie er niet als zo'n profi strakke wielrenner uit maar daar heb ik zelf gelukkig geen last van!
AB schreef:Zelf neem ik vaak een krentebol mee, in drieen gesneden (en in aluminiumfolie verpakt) om het gemakkelijk behapbaar te houden. Hetzelfde zou je kunnen doen met al dan niet biologisch verantwoord appelgebak of een bolletje aardbei. Verpakt in kleine hapjes is zoiets ook goed mee te nemen in de achterzakjes van je fietsshirt of in zo'n bovenbuistasje. Neem wat eten betreft vooral iets mee wat je gewend bent en wat makkelijk verteert (en waar je niet eindeloos op hoeft te kauwen om het weg te krijgen). Wat voor drinken neem je eigenlijk mee onderweg? Iets waar geen suiker in zit of gewoon water? Wat zeem betreft is het ook van belang dat je fietsbroek goed strak blijft zitten zodat het zeem niet kan verschuiven. Fiets met bretels is dan wel aan te bevelen (imho).
Ah, ben ik nu een saaie rechtsdraaiende biologische verantwoorde appeltaart doordat ik geen vlees eet maar wel roggebrood? :wink: Ben gewoon geen verslaafde suikerjunk en hou niet van snelwegen dus wil ook niet zo graag A-tjes en E-tjes in m'n eten. Dat is alles.
Krentenbollen zijn inderdaad lekker maar in de bollen die je hier kunt krijgen zitten misschien maar 1 of 2 zielige krentjes. :( Ik kan ze zelf proberen te maken maar op de een of andere manier blijf ik altijd hangen in een soort experimentele kook/bakfase, de honden vinden dat wel fijn maar m'n baksels zijn vaak verdacht zwart en zeer geschikt om mee te tennissen.
Wil graag vers brood en niet uit de vriezer (moeilijk als je afgelegen in een bos woont) maar roggebrood bakken lukt me nog wel (het geheim is een broodbakmachine) dus daarom eet ik dat vaak.

Ik zoek inderdaad nog iets van een grotere zadeltas ofzo. Heb een Scott frametasje maar dan kan m'n bidon niet meer mee, heb ik dus niets aan. Zo'n bovenbuistasje is misschien een idee, het zijn alleen geen schoonheden. M'n mooie snelle fiets met zo'n lelijke dikke pukkel, hmm moet ik nog even aan wennen.

Ik drink gewoon kraanwater en vul m'n fles uit stromende beekjes. Het nadeel is wel dat ik dan vaak natte voeten krijg, fiets nu op m'n hardloopschoenen en die hebben nl luchtige gaatjes, en krijg ik van die broeierige voeten.

Verschuiven van de zeem, ik had bedacht dat dat vastzit?
Had gelijk 2 broeken besteld (wel verschillende, misschien zit de ene lekkerder) omdat je ze wel snel zou moeten wassen. Maar (domme vraag misschien) als het zeem los zit zou je dat dan alleen kunnen wassen of is dat niet hygienisch genoeg?

En om terug te komen op calorieverbruik. Wimmert met zijn 130kilo verbruikte 6000kcal en Robert met z'n 78 kilo maar 2500, groot verschil en dat geeft mij het idee dat mijn zogenaamde trainingsplan wel eens zou kunnen slagen. Want als smal gebouwde vrouw heb ik veel minder eten nodig dan de getrainde Wimmert, dus ook geen sportgels en andere dure hapjes en als het Piet al 60 jaar lukt moet het mij toch ook wel lukken!
In theorie dan, nu nog de praktijk...
AB schreef:"Eet wat je verbruikt om op een gezond gewicht te blijven". Het klinkt zo simpel, maar doe het maar eens. Het is voor weinigen weggelegd.
Sigarettenfabrikanten maakt de mens het liefst nicotine verslaafd.
Koffie- en theefabrikanten maakt de mens het liefst cafeine verslaafd.
Voedselfabrikanten maakt de mens het liefst suiker verslaafd.
En dan is de mens van nature ook nog eens lui, corrupt en geldverslaafd :).
Gelukkig maakt fietsen endorfine verslaafd (en is het nog een relatieve goedkope manier van sporten, reizen en leven) :)
De overgewichttypes zouden een tijdje bij mij in het bos moeten komen wonen (een winter bv), krijg je van die wilde magere bosfietsertjes. :D 8)
Yopie schreef:De overgewichttypes zouden een tijdje bij mij in het bos moeten komen wonen (een winter bv), krijg je van die wilde magere bosfietsertjes. :D 8)
Ik zou de neiging krijgen om op groot wild te gaan jagen en suiker te laten vergisten tot iets nog lekkerders :wink:
Leon
Leon schreef:
Yopie schreef:De overgewichttypes zouden een tijdje bij mij in het bos moeten komen wonen (een winter bv), krijg je van die wilde magere bosfietsertjes. :D 8)
Ik zou de neiging krijgen om op groot wild te gaan jagen en suiker te laten vergisten tot iets nog lekkerders :wink:
Leon
Heb wel een vriezer waar een eland in past maar of ik het ermee eens ben? :shock:
Die lekkere drankjes zullen bij mij in ieder geval snel op zijn. :D
Yopie,

Je hebt helemaal gelijk.
trail and error is de beste methode om je pad te vinden!
Yopie schreef:
m-gineering schreef:Zakje? Koersshirts hebben drie zakken, desnoods twee als het een kindermaatje is
Tis geen koersshirt maar een fietsshirt met lange mouwen en een rits, daaronder wil ik m'n gewone t-shirt dragen
Als dat een gewone T-shirt zoals gewoonlijk een vod van katoen is zou ik daar nog eens over nadenken. Je wordt zijknat=koud met zo'n ding
Yopie schreef:En om terug te komen op calorieverbruik. Wimmert met zijn 130kilo verbruikte 6000kcal en Robert met z'n 78 kilo maar 2500, groot verschil en dat geeft mij het idee dat mijn zogenaamde trainingsplan wel eens zou kunnen slagen. Want als smal gebouwde vrouw heb ik veel minder eten nodig dan de getrainde Wimmert, dus ook geen sportgels en andere dure hapjes en als het Piet al 60 jaar lukt moet het mij toch ook wel lukken!
In theorie dan, nu nog de praktijk...
Ik ben 74kg en verbruikte in het voorbeeld minimaal 3000kcal (Cal) en fietste ook zo'n 20km minder dan Wimmert, bovendien had ik de wind niet meegenomen in de berekening, wat betekent dat het verbruik waarschijnlijk tussen de 3500-4000kcal ligt.

Het ligt aan je metabolisme, je intensiteit en de duur, hoeveel je verbrandt.

Vandaag 70km gefietst, ontbeten met 4 boterhammen met ham en kaas, plus 2 bananen. 1 melk, 1 thee en 2 koffie. 1 liter water mee, en 2 boterhammen en 2 bananen. Water was wat zuinig met de warmte, en aan het eind kreeg ik weer honger. Gemiddelde was 27,0 km/u, en windkracht 2 die variabel was. Verder nog wat boterhammen gegeten en 2 borden warm eten.

Zonder de wind en acceleratie mee te nemen kom ik op een gemiddelde van 152W (frontaal oppervlak (A)=0.45, luchtweerstandscoëfficiënt Cw=0.9, rolweerstandscoëfficiënt Cr=0.006, voor mijn fiets, postuur, banden en ondergrond). In realiteit ligt het vermogen/energieverbruik dus hoger (wind en acceleratie), als we uitgaan van een correct frontaal oppervlak, Cw en Cr.

Ik gebruik de coëfficiënten en de spreadsheet van deze site http://www.velofilie.nl/vermogen.htm

152W x 70km/27km/u x 3600s = 1418667J = 14186, 67kJ/4,1876 = 3387,78 kcal (Cal).

Voor een racefiets met je handen onder in de beugels trap je bij 30km/u op goed lopend asfalt ongeveer 150W, bij windstil weer. (=150J/s)
zo doe is goed met rekenen! :shock:
Robert_F schreef:152W x 70km/27km/u x 3600s = 1418667J = 14186, 67kJ/4,1876 = 3387,78 kcal (Cal).
Dit is het aantal calorieën dat je aan je fiets aflevert. Voor de verbranding heb je nog een correctie nodig van het rendement van je lichaam, toch?
Leon
Leon schreef:
Robert_F schreef:152W x 70km/27km/u x 3600s = 1418667J = 14186, 67kJ/4,1876 = 3387,78 kcal (Cal).
Dit is het aantal calorieën dat je aan je fiets aflevert. Voor de verbranding heb je nog een correctie nodig van het rendement van je lichaam, toch?
Leon
En vergeet niet alle boterhammen om je lichaam op temperatuur te houden;)