Additionally, paste this code immediately after the opening tag: roze dames fietsschoenen - Forum Wereldfietser

roze dames fietsschoenen

Jaaa, daar is dit fietsgroentje weer.. of beter gezegd.. roze fietsgroentje.

Tja, ik ben een vrouw die een zwak heeft voor de kleur roze :D
Nu heb ik via internet (futurmshop.nl) roze diadora escape 2 wit/roze fluor MTB schoenen gezien http://www.futurumshop.nl/product/6327- ... _customers

Omdat dit roze fietsmeisje nog niet zoveel verstand heeft van fietsen en fietsschoenen, heb ik de volgende vraag:

* Hebben MTB schoenen het zogenaamde kliksysteem, waardoor ik dus de schoenen kan vastklikken op m'n pedalen?

Bedankt alvast :-)
Beste appelmeisje,

Zoals je op de site van Futurumshop kunt zien, kun je plaatjes onder de schoenen monteren. Er staat immers: "Voor gebruik met MTB klikpedalen en teen stijgijzers".

Die plaatjes zitten niet bij de schoenen, maar bij de pedalen. En volgens mij kun je zo ook los kopen, voor het geval je al pedalen hebt.

Die plaatjes monteer je met 2 schroeven in de 2 sleufjes onder de schoen, in onderstaande plaatje in de rode cirkel:
Afbeelding

Daar horen dan dit soort plaatjes bij:
Afbeelding

Die plaatjes daaronder (op de site van Futurumshop) geven een raceschoen weer (met bijbehorend plaatje) en een soort combischoen, waar zowel raceplaatjes als mtb-plaatjes op passen. Die zijn voor die roze schoenen dus niet van toepassing.

Om even iets toe te lichten over die plaatjes: groot verschil tussen mtb-schoenen en race-schoenen is dat het plaatje bij een mtb-schoen verzonken ligt in de zool. Bij een raceschoen steekt het plaatje er onder uit. Een mtb-schoen is daarmee dus praktischer als je af en toe ook van je fiets af wilt, en een stukje wilt lopen (om iets te bezichtigen bijvoorbeeld). En mtb-pedalen zijn ook makkelijker in te klikken, omdat ze twee-zijdig zijn. Bij een racepedaal kan je maar aan 1 kant inklikken, en bovendien hangt zo'n pedaal altijd op de kop, als je wilt inklikken. Die moet je dus eerst altijd met je voet omkeren, voordat je kunt inklikken. Dat is met name bij mountainbiken niet handig, want daar moet je nog wel eens snel in- en uit de pedalen...
Als je de bijbehorende pedalen met plaatjes hebt wel, je kan ze ook zonder de plaatjes gebruiken op gewone pedalen of op pedalen met toe-clips. Let wel op bij het kopen van schoenen dat ze passen, met dunne of dikke sokken kan een heel verschil maken. (Dus beter aan het eind van de dag als je voeten wat meer zijn opgezwollen dan 's morgens vroeg) Het fietsen met klikpedalen vergt wel enige gewenning en je zal heus de eerste niet zijn die omvalt omdat je (nog) niet snel genoeg uit kunt klikken. Zorg er ook voor dat de plaatjes goed gemonteerd zijn, het beste kun je daarom voor je eerste paar beter naar een goede fietsenmaker met een ruim assortiment.
applemeisje schreef: * Hebben MTB schoenen het zogenaamde kliksysteem, waardoor ik dus de schoenen kan vastklikken op m'n pedalen?
Het antwoord staat onderaan op de link die je zelf geeft. Even verder kijken dan je voorwiel lang is :wink:

Renaat
Op mijn fiets zitten zogenaamde SPD pedalen. Ene zijde voor gewone (fiets)schoenen en andere zijde voor fietsschoenen met plaatjes die in het kliksysteem passen.
Omdat ik nog niet zo erg lang op de fiets zit, wil ik even wachten met het kliksysteem. Eerst maar eens m'n fiets ontdekken, want dat is al een eye-opener zeg!!

Wel bedankt voor de tips :-)
Nog even een tip bij de aanschaf van de SPD plaatjes. Er zijn twee typen. Het type dat maar op basis van 1 beweging loskomt en het type dat op basis van meerdere bewegingen van de schoen los komt. Deze laatste hebben de letter M (Multi) op het plaatje staan. Ik raad je aan deze M plaatjes aan te schaffen, zeker als beginner. Voorkomt een hoop ongelukige houdingen op de fiets midden voor het stoplicht en vooral valpartijen.
In de pedalen zit ook nog een afstelbaar veersysteem met de standen muurvast tot en met soepel los. Begin ergens in het midden van de afstelling. Blijf je nl. ook nog op de pedalen bij stevig optrekken, klimmen etc.

Groet,

Arno
Goeie tips hoor! Ik ben ook een fietsgroentje en heb voor mijn Zwitserlandreis ook spd klikpedalen en -schoenen aangeschaft, het multi type. Ik kan met trots zeggen dat ik geen enkele keer in de problemen ben geraakt of gevallen door de klikkers en dat inklikken inmiddels zeer vlot verloopt.

Verder is het ook een enorm gemak dat je je voeten niet de hele tijd op hun plaats hoeft te houden en veel soepeler je pedalen kunt ronddraaien. Veel plezier met je (al dan niet roze) fietsschoenen!
K_G_B schreef:(...)Ik kan met trots zeggen dat ik geen enkele keer in de problemen ben geraakt of gevallen door de klikkers (...)
Oh, maar dat gebeurt je vroeg of laat vanzelf een keer... ;) :P
Henrie schreef:
K_G_B schreef:(...)Ik kan met trots zeggen dat ik geen enkele keer in de problemen ben geraakt of gevallen door de klikkers (...)
Oh, maar dat gebeurt je vroeg of laat vanzelf een keer... ;) :P
:P
Ik wou de mensen hier gerust stellen. tssss :roll:

Ik heb enkel last gehad van stoute treinsporen die ik schuin moest oversteken, gelukkig reed ik op dat moment maar 5km per uur en heb ik geen voorwielen, scheenbenen o.i.d. geplooid.
Henrie schreef:
K_G_B schreef:(...)Ik kan met trots zeggen dat ik geen enkele keer in de problemen ben geraakt of gevallen door de klikkers (...)
Oh, maar dat gebeurt je vroeg of laat vanzelf een keer... ;) :P
Veel mensen overkomt het wel eens (een valpartij vanwege gebrek aan ervaring met klikpedalen), maar mij is het nooit overkomen. Dus het hoeft niet, en zo handig of snel ben ik ook niet.

Renaat
Revanho schreef:
Henrie schreef:
K_G_B schreef:(...)Ik kan met trots zeggen dat ik geen enkele keer in de problemen ben geraakt of gevallen door de klikkers (...)
Oh, maar dat gebeurt je vroeg of laat vanzelf een keer... ;) :P
Veel mensen overkomt het wel eens (een valpartij vanwege gebrek aan ervaring met klikpedalen), maar mij is het nooit overkomen. Dus het hoeft niet, en zo handig of snel ben ik ook niet.

Renaat
Dan ben jij vast een uitzondering. Ik ken in ieder geval niemand die met klikpedalen rijdt en nog nooit is gevallen omdat ie z'n voeten uit de pedalen vergeet te halen. Maar goed dat het jou niet is gebeurd, want leuk is anders...

Op straat overkomt het mij ook bijna nooit. Ik heb het denk ik 2 keer meegemaakt op mijn racefiets. Een keer op een onverhard pad (tja, moet je daar ook maar niet met de racefiets rijden) waar ik een bocht nog net dacht te kunnen halen op heel lage snelheid. Toch te hoge snelheid kennelijk (of een te scherpe bocht), want m'n voorwiel gleed onder me vandaan en voor ik het wist lag ik op m'n zij. De tweede keer was heel dom. Ik wilde een rotonde nemen, maar zag dat ik moest remmen voor aankomend verkeer. Toen ik stil stond bedacht ik me dat mijn voeten nog in de pedalen zaten. Te laat... :( :D

Met mijn mountainbike heb ik het ook wel eens gehad, maar alleen op modderige ondergrond. Dan val je niet zo hard (behalve als je vervolgens op een boomstronk valt :evil: ). Glij je plotseling weg in een bocht of zo, en voor je het weet lig je dan op de grond, in de modder... Tja, part of the deal... Oh ja, en laatst nog een keer achter een achterwiel van een rijder voor mij blijven haken, op een stuk asfalt waar het heel druk was met kinderen en ouders en waar we dus rustig reden. Bijna op een jochie van een jaar of 2 gevallen :shock: maar dat ging gelukkig net goed. Voor dat jochie althans, voor mijn knie ging het wat minder lekker...

Maar ik zou toch niet zonder klikpedalen willen. Je kunt flink meer kracht zetten als je dat wilt (in een klim bijvoorbeeld) en ook met 'rustig' toeren rijdt het makkelijker...
Henrie schreef:Ik wilde een rotonde nemen, maar zag dat ik moest remmen voor aankomend verkeer. Toen ik stil stond bedacht ik me dat mijn voeten nog in de pedalen zaten. Te laat... :( :D
Oké, da's een echte klassieker, maar die andere voorbeelden lijken me gewoon valpartijtjes waar klikpedalen niet per se debet aan zijn.

.tsooJ
Tijdens een klim met 7 km/u gingen de maatjes voor mij even in de rem om te stoppen. De remweg is dan zo'n 40 cm* en de tijd daarvoor nodig 0,4 s; gegil en een sprong in de greppel was het resultaat. Een andere keer dacht ik te kunnen keren op het onverhard. In afdalingen en in de stad klik ik nooit in.
Leon

*: bij een remvertraging van 5 m/s^2
Op de fiets heb ik SPD SL-pedalen. Toen nu toe is het goed gegaan maar het is idd wel erg anticiperen: bij keren op grint had ik van te voren uitgeklikt. Trecth bleek later ;)

Bij zigzag-hekjes op fietspaden ga ik het nu ook doen. Eén keer misgegaanbij zoiets maar door bruut geweld kon ik toch op tijd loskomen. Heb m'n pedalen nu ook nog wat minder strak gezet mocht het nog een keer nodig zijn.
Alien schreef:
Henrie schreef:Ik wilde een rotonde nemen, maar zag dat ik moest remmen voor aankomend verkeer. Toen ik stil stond bedacht ik me dat mijn voeten nog in de pedalen zaten. Te laat... :( :D
Oké, da's een echte klassieker, maar die andere voorbeelden lijken me gewoon valpartijtjes waar klikpedalen niet per se debet aan zijn.
Dat denk ik ook bij veel van die voorbeelden. Want ik kan ook al een mooi lijstje maken van valpartijen met de fiets (ligfiets, gewone fiets, koersfiets, trekkingfiets, ...) en met en zonder klikpedalen. Maar de pedalen waren gewoon nooit de oorzaak van de valpartij.

Renaat
Fedor schreef:Op de fiets heb ik SPD SL-pedalen. Toen nu toe is het goed gegaan maar het is idd wel erg anticiperen:
Op dat vlak ben ik ook erg voorzichtig en als ik met klikpedalen rijd, is het dus regelmatig niet ingeklikt om snel te kunnen reageren.
Overigens helpt dat ook enkel bij zeer lage snelheid, want - op enkele uitzonderingen na - helpt het uitgeklikt zijn niet bij valpartijen bij een snelheid die meer dan stapvoets is.

Overigens ben ik er van overtuigd dat klikpedalen - zeker bij het mountainbiken - ook valpartijen kunnen voorkomen. Controleverlies door het wegschieten van de voeten is ook niet uitzonderlijk.

Renaat
Alien schreef:
Henrie schreef:Ik wilde een rotonde nemen, maar zag dat ik moest remmen voor aankomend verkeer. Toen ik stil stond bedacht ik me dat mijn voeten nog in de pedalen zaten. Te laat... :( :D
Oké, da's een echte klassieker, maar die andere voorbeelden lijken me gewoon valpartijtjes waar klikpedalen niet per se debet aan zijn.

.tsooJ
Die glijpartijen door de modder, en die op het onverharde pad met de racefiets zijn inderdaad niet (alleen) toe te schrijven aan het feit dat ik ingeklikt zat. Maar die keer dat ik onderuit ging en bijna op dat kleine ventje viel wel. We reden bijna stapvoets en die figuur voor mij (die niet wist dat ik zo dicht achter haar zat) remde plotseling. Als ik niet vastgeklikt zat, had ik nog tijd gehad mijn voet van het pedaal te halen. Maar nu dus niet. Bij mijn mountainbike zit ik vrij strak vastgeklikt, want ik wil er beslist niet uit schieten op een lastige ondergrond (korte hobbels, draaien en keren, afdalingen). Ben het wat dat betreft ook wel eens met Revanho. Met je voeten van de pedalen schieten is ook link...
Henrie schreef:Met je voeten van de pedalen schieten is ook link...
Vanochtend bij het baanwielrennen nog kunnen zien. Alhoewel het daar allemaal bijzonder goed afliep.

.tsooJ
Alien schreef:
Henrie schreef:Met je voeten van de pedalen schieten is ook link...
Vanochtend bij het baanwielrennen nog kunnen zien. Alhoewel het daar allemaal bijzonder goed afliep.

.tsooJ
Heb het niet gezien. Was het bij de start? Dan gaat het nog niet zo hard, dus valt het meestal mee. Maar op snelheid... :cry: Heb een keer een foto gezien van een baanwielrenner die een 'splinter' (van een centimeter of 20) van de baan dwars door z'n kuit had... Ai... :shock:
Kijk eens hier :)

http://www.wielertoerist.be/forum/viewt ... 63&t=45326


You're always on my mind.

Hoe gaat het ondertussen?