Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaude letterlijk Ortlieb-kopie, of toch verschil? - Forum Wereldfietser

Vaude letterlijk Ortlieb-kopie, of toch verschil?

Ik heb reeds 2 Ortlieb-achtertassen Backroller-classic.

Maar nu overweeg ik 2 voortassen te kopen, en wel van Vaude. Van de H2O-Proof van de -Cordura, danwel de -Aqualine serie. Dezen kunnen 1 liter meer inhoud hebben dan de Ortliieb-voortassen Front-Roller (-plus, of -classic). Nou, ... dat is toch altijd mooi meegenomen.

Zo op eerste gezicht lijkt Vaude 'n letterlijke kopie van Ortlieb te zijn. Maar toch wil ik weten: Zijn er hier mensen die ervaringen hebben waardoor ze uiteindelijk toch de voorkeur voor Vaude, danwel Ortlieb gaven? En met ervaringen bedoel ik: Ervaringen t.a.v. slijtage.

Ik stel die vraag, omdat 't me toch eigenlijk vrij logisch lijkt, dat Ortlieb octrooi heeft op haar vinding om tassen als waterdicht te kunnen maken.

:D :D :D :D :D

Ik zie dat m'n vraag al gedeelteiijk word beantwoord onder 'Fietstassen: ervaringen?'.
Maar toch wil ik ook reacties lezen, van mensen die (wel) tevreden zijn over hun Vaude-fietstassen (Cordura, of Aqua).

beste,
Men fietsmaat fietst met Vaude, ikzelf met Ortlieb.
Qua kwaliteit te vgl misschien Vaude ietsje zwaarder. Wat ons wel opvalt is dat de Vaude's beter en vaster op de drager hangen dan de Ortliebs.
Wanneer ik nieuwe tassen koop, koop ik Vaude.
groeten

Het verschil tussen Ortlieb en Vaude is hoofdzakelijk de achterplaat van de tas. Deze loopt bij de Vaude tassen door tot om de zijkant van de tas (ong. 1 cm).
Ik denk dat dit de reden is dat de Vaude tassen wat "stijver" zijn dan de Ortliebs, waardoor de Vaude's ook wat beter op de drager hangen.

Vaude's redenering achter deze constructie is dat deze "om de hooek doorlopende" achterplaat het materiaal beschermt tegen slijtage. Misschien klopt dat als je de tassen veel over straat sleept :roll:

Een waarschuwing is hier echter wel op zijn plaats: Als je harde voorwerpen onder in de tas doet kan dat juist schade (doorschuren op de rand van de achterplaat) veroorzaken :!:
Bij Vaude's dus altijd wat zacht materiaal, zoals kleding, onder in de tas :idea:
Mijn Vaude's bevallen me overigens prima.

Dank je wel. Ik vind dit allemaal zeer nuttige informatie. :wink:

Destijds heb ik voor Vaude gekozen vanwege de prijs.
De winkel waar ik ze kocht kreeg net zoveel Ortliebs als Vaude's terug met ophangproblemen. Beiden zijn waterdicht; maar Vaude was en is veel goedkoper. Kwalitatief ontlopen ze elkaar erg weinig denk ik. Tot nog toe ben ik zeer tevreden over mijn tassen. Gezien het prijsverschil zou ik de volgende keer weer kiezen voor Vaude.

Groet,
Freek

Dank je wel. Dan is 't duidelijk voor mij.
Ik breid m'n set fietstassen verder uit met de Vaude-Aqualine. :wink: