Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Laos: weg 13 en nog meer in het noorden - Forum Wereldfietser

Laos: weg 13 en nog meer in het noorden

In november ga ik weer eens op weg 13 van Luang Prabang naar Vientiane fietsen.
Tien jaar geleden was deze weg in goede staat. Ik krijg nu signalen dat de wegkwaliteit ernstig achteruit is gegaan.
Heeft iemand vrij recent op weg 13 gefietst? Ik krijg graag informatie over de recente situatie.
Ik weet niet hoe het nu is maar ik heb op die weg een nare ervaring mee gemaakt [2004]


Henk

kunst en fietswerk
Hier wat info over Route 13, inderdaad een weg met een reputatie. Er staat overigens niets in over de kwaliteit van het wegdek.
henkfietst52 schreef:Ik weet niet hoe het nu is maar ik heb op die weg een nare ervaring mee gemaakt [2004]


Henk

kunst en fietswerk
Bedoel je die geweldadige overval op die bus, waarbij ook Zwitserse fietsers zijn vermoord, omdat ze getuige waren.
In 2007 was de weg nog in een redelijk goede conditie.
Overigens een prachtig weg, met heerlijke beklimmingen en geweldige afdalingen. :D
De kindertjes die je langs de weg begroeten ,maar ook heel hard moeten werken om de Sisal? te bewerken waar matten bezems en dakbedekking van gemaakt wordt, zal ik nooit vergeten. :oops: :shock:
Ga je ook het traject ten NO van Luang-Prabang nog doen Bert ? :?:
Veel plezier alvast.
Dirk
3 jaar geleden zag de weg er nog best goed uit.. stuk afgelegd met de bus aangezien het wel erg langdurig regende..
dik5 schreef:In 2007 was de weg nog in een redelijk goede conditie.
Overigens een prachtig weg, met heerlijke beklimmingen en geweldige afdalingen. :D
De kindertjes die je langs de weg begroeten ,maar ook heel hard moeten werken om de Sisal? te bewerken waar matten bezems en dakbedekking van gemaakt wordt, zal ik nooit vergeten. :oops: :shock:
Ga je ook het traject ten NO van Luang-Prabang nog doen Bert ? :?:
Veel plezier alvast.
Dirk
Ik ga van Pak Beng over weg 2 naar Oudomxai en van Oudomxai naar Vientiane
Begin 2011 hebben we dit deel ook gefietst, het is me niet opgevallen dat deze weg in slechte staat was. Over het algemeen gewoon een mooi wegdek. Het deel tussen Luang Prabang en Vang Vieng vonden we erg mooi, ten zuiden van Vang Vieng vonden we het minder mooi en vooral veel drukker. Daar zijn we op een gegeven moment afgebogen naar het oosten en langs een groot meer en binnendoor naar Vientiane gefietst.
@ Bert. Bedoel je die geweldadige overval op die bus, waarbij ook Zwitserse fietsers zijn vermoord, omdat ze getuige waren.
Ik was een jaar later in Laos, ook op de weg nr. 13; toen ik op een ochtend weg fietste op weg nr. 13, zag ik een man dood op de weg liggen zo te zien dood geschoten. [Naar beeld was dat].
In Laos werd ik overvallen, er stond met een man met een Kalaschnikov voor m'n neus, uiteindelijk kwam ik er na veel over en weer geschreeuw vanaf door 14 US Dollar te geven aan die persoon. Maar lekker voelde ik me niet meer. :( :cry:


Henk


kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
@ Bert. Bedoel je die geweldadige overval op die bus, waarbij ook Zwitserse fietsers zijn vermoord, omdat ze getuige waren.
Ik was een jaar later in Laos, ook op de weg nr. 13; toen ik op een ochtend weg fietste op weg nr. 13, zag ik een man dood op de weg liggen zo te zien dood geschoten. [Naar beeld was dat].
In Laos werd ik overvallen, er stond met een man met een Kalaschnikov voor m'n neus, uiteindelijk kwam ik er na veel over en weer geschreeuw vanaf door 14 US Dollar te geven aan die persoon. Maar lekker voelde ik me niet meer. :( :cry:


Henk



kunst en fietswerk
Ik fietste op 9 april 2011 tijdens een prachtige fietsdag door Alphen aan den Rijn. Gelukkig ben ik niet naar de "verkeerde" Albert Heijn gegaan om boodschappen te doen. Ik denk dat ik mij dan ook bepaald niet lekker gevoeld zou hebben.

Afschuwelijke confrontatie met geweld kan je op de meest vreedzame lijkende plaatsen overkomen. Doet mij altijd denken aan de legendarische film Strawdogs van Sam Peckinpah uit 1971 met Dustin Hofman in de mannelijke hoofdrol.

Mijn vraag gaat overigens over de meeste recente toestand van het wegdek van weg 13 en niet over dramatische voorvallen in het verleden.
Cuisiner schreef:Begin 2011 hebben we dit deel ook gefietst, het is me niet opgevallen dat deze weg in slechte staat was. Over het algemeen gewoon een mooi wegdek. Het deel tussen Luang Prabang en Vang Vieng vonden we erg mooi, ten zuiden van Vang Vieng vonden we het minder mooi en vooral veel drukker. ......
Hoi Bert,

Wij fietsten er in dezelfde periode. Het wegdek is op de meeste plaatsen heel fatsoenlijk. Op sommige stukken, bijvoorbeeld bij de lange klim en afdaling tussen Luang Prabang en Vang Vieng is het zelfs erg goed. Vanaf Vang Vieng (overigens een van de meest verschrikkelijke uitwassen van toerisme in ZO-Azië) tot Ventieane is de weg over een langer gedeelte wel ronduit slecht. (Kan zijn dat het al voor Vang Vieng duidelijk minder wordt maar dat staat me niet meer helemaal helder voor de geest. Reken op een dagafstand of misschien twee met slecht wegdek.

Het laatste stuk richting Ventiane is inderdaad qua verkeer een stuk drukker en de omgeving minder mooi.

Wil je meer weten over bijv. guesthouses langs de route stuur dan even een PB.

Maarten
Bedankt Maarten,

Vang Vieng (Falang Vieng) was 10 jaar geleden al een afschuwelijk backpackershol.
Hoi Bert,

In november 2011 > de volgende ervaringen

Overal zijn de Chinezen aan het werk, dus de situatie kan sterk veranderd zijn.
Van Oudomxai naar Namkouat is redelijk te doen, daarna wordt het steeds slechter.
50 meter asfalt, 100 meter grindbak. Dit gaat door tot Pakmong.
Pakmong > Luang in goede staat. Wel veel schade door de moesson, maar op de fiets met randje rijden te doen.
Van Luang naar Phou Khoun redelijk tot goed.
Daarna verslechterd het langzaam maar zeker.Na Kasi wordt het slecht en de backpacker-bussen hebben Vang Vieng > Vientiane grotendeels aan gort gereden.
Stoflapje voor en zo snel mogelijk naar Na Nam.
Het zag er ook niet naar uit dat langs de 13 wegwerkzaamheden gepland stonden.
Veel plezier

sabadie Ariën
Hoi Bert,

Ik ben twee weken geleden van Luang Prabang naar Vientiane gefietst (en nu nog aan het fietsen door Thailand en verder, hoera!) Tot Phou Khoun is de weg inderdaad prima met een enkel gat, daarna, inderdaad na Kasi toenemend, kleine stukken van ca. 100m onverhard zoals Ariën beschrijft, maar ook lange stukken asfalt, gelukkig. Soms was "randje rijden" ook niet meer mogelijk. De regentijd was nog niet volop losgebarsten. Ik heb geen wegwerkzaamheden gezien en me geen moment onveilig gevoeld. Er waren weleens wat jongens stoer aan het doen met geweren in een restaurantje als er te imponeren meisjes bij waren, maar dat was al.

Geniet lekker opnieuw van de prachtige landschappen!! Heel indrukwekkend vond ik die prachtige bergen.

Sabaidee! Sara
Bedankt,

Ik heb nu een redelijk recent beeld van weg 13.
Ik heb nog meer vragen. Zo'n 10 jaar terug ben ik gefietst over weg 2 van Pak Beng aan de Mekong naar Oudomxai. Dit was toen nog een ongeasfalteerde weg en op diverse plaatsen slechte stukken. Deze weg is nu geasfalteerd. Onderweg waren er twee plaatsen met guesthouses. Het Guesthouse in Maung Houn ging wel, weliswaar géén warm water. Op de mandiplek in de open lucht was alleen koud water, terwijl het daar flink afkoelt als de zon aan het zakken is. Er waren een paar redelijke restaurantjes.
Het guesthouse in Muang Beng was primitief en vies. Er is geen restaurant, maar er werd voor ons een kip geslacht. Ook geen ontbijt, maar we kregen een zakje kleefrijst.
Heeft iemand informatie over de situatie nu?
Van Oudomxai wil ik weg 2 vervolgen naar Muang Khou. Op de kaart lijkt het of je eerst gaat klimmen, maar daarna stroomafwaards langs een rivier fietst.
Kent iemand deze weg? Hoe is het wegdek en moet er veel geklommen worden?
Op 52 km van Oudom Xai is in Pak Nam Noi een hotel of guesthouse. Is iemand daar geweest?
Zijn er restaurantjes langs deze weg. Vanaf Muang Khoua gaan boten over de Nam Ou rivier naar Nong Khiao. Er loopt daar geen weg, maar de boottocht van ruim 4 uur moet schitterend zijn. Ik hoorde van uiteenlopende prijzen voor diverse types aan boten. Zou wel op kunnen lopen tot 100 US-Dollar. Heeft iemand ervaring?
Dag Bert, de weg van oudomxai naar Muang Khoua is prima te fietsen. Grootste deel rustig glooiend langs een rivier.
In nam Noi zijn overdag een paar eettentjes open. Verder bananen te koop langs de weg.
5 jaar geleden had Nam Noi alleen een wel erg ludiek guesthouse (ongeveer 50 m van het kruispunt) met smerige bedden. Het zat min of meer in de achterkamer van een winkel.
Je kunt prima in 1 dag fietsen van Oudomxai naar Muang Khoua. In Muang Khoua kun je lekker eten en er zijn een paare guesthouses en een vrij luxe "hotel".
Voor de boottocht naar boven naar Ha Tsa (bij Pong Saly) moest ik flink onderhandelen en ik heb ook de Laotianen gevraagd wat zij betaalden en uiteindelijk kwamen we op ongeveer 20 dollar uit. (Nog veel teveel, maar ze wilden eerst rond de 50 dollar).

Geniet van het mooie Laos (je was hier toch al eerder geweest, maar dan toch de suggestie: ga niet te lang over weg nr 13 maar neem als je tijd hebt regelmatig een loop het binnenland in. Prachtig. Zo nu en dan een steile klim, maar overwegend glooiend en goed te doen. Een must voor als je van Karstgebergte houdt)

Geniet van je fietstocht

Erik Veenstra
Bert,

Dit voorjaar weg 13 gefietst, Het eerste deel van Luang Prabang tot aan Vang Vieng is prima soms een gat maar over het algemeen is er wel asfalt. Na Vang Vieng loopt de kwaliteit van het asfalt terug als er al asfalt is. Zeker het tweede deel is verschrikkelijk de hoeveelheid verkeer neemt toe en daarmee ook de stofwolken. Mogelijk kun je net voor Nam Cheang rijksweg 10 nemen deze is betrekkelijk nieuw en vermoedelijk is het asfalt beter.

Groet,
Paul
Dag Bert, ik bedoelde met het maken van loops het binnenland in weg nr 13 zuid (zuidelijk van Vientiane)
Overigens vond ik de slechte wegen in het Noorden vaak wel prima te fietsen en het past ook bij de sfeer van de mooie dorpjes langs de weg (ik fietste wel in de droge tijd, dat scheelt een slok op een borrel bij dergelijke wegen). Vaak goed berijdbaar gravel met her en der een gat. Ik ben geen snelle fietser, maar ook bij slechte wegen en in de bergen kwam ik vaak wel rond 80-100 km per dag. Ik zou wel redelijk brede banden monteren.

Erik Veenstra
Weg 13 tussen Luang Prabang en Vientiane is vorige maand (oktober 2012) flink opgelapt. Op de delen die het slechtst waren ligt nu nieuw asfalt. Het is nog wel oppassen voor de kuilen en gaten in het weg. Tussen Phou Khoun en 20 km voor Vang Vieng heeft het opknappen nog niet plaatsgevonden. Daar zijn nog slechte stukken zonder asfalt , maar wel zeer ruwe steenslag: vooral in de bochten tijdens de afdalingen.
Hier in Vietiane gegeten in het goede en efficiente Via Via Restaurant in de Rue Norkeokoummane, bij de Mekong van de vriendin van de Vlaming Michael Vernaillen. Hij werkt volop mee. Leuke bijkomstigheid: Michael is lid van de Vlaamse Vakantiefietser.

Groetjes uit Vientiane,

Bert
Bedankt voor de update Bert! Een vraagje: was het nu echt zo onveilig zoals je wel eens leest?