Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beter niet langer dan 1 uur sporten per dag. - Forum Wereldfietser

Beter niet langer dan 1 uur sporten per dag.

Met bovenstaande prikkelende conclusie bericht de Consumentenbond in hun meest recente Gezondgids (aug. 2012) dat er een wetenschappelijk onderzoek is gepubliceerd dat deze stelling kennelijk rechtvaardigt.
Grappig genoeg wordt in dezelfde uitgave bericht dat de gemiddelde Nederlander al 178 minuten per dag beweegt.
Spreekt men zichtzelf tegen? De crux zit uiteraard in de definities van Sport en Bewegen.
Het wetenschappelijk onderzoek heeft het over "Excessive Endurance Exercise".
De hele artikel staat hier.
Handiger is het filmpje op deze pagina waarin de hoofdauteur een en ander in het juiste perspectief zet. Het staat ook op Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=GhEGnf9yzkM

Wat zeker is, is dat het zeker niet goed is om je dagelijks gedurende langere tijd de snot voor ogen te fietsen. Waar precies de grens ligt is niet helemaal duidelijk, maar mijn buikgevoel dat het fietsen van de 100colstocht niet heel goed voor je is, lijkt me wel bevestigd. Aan de andere kant kun je, als je het rustig aan doet, gerust zo lang fietsen als je wilt.

Leon
Ik heb dat Youtube-filmpje eens bekeken. Wat hij eigenlijk zegt, is dat beweging en sporten gezond is, maar topsport en extreem duursporten is ongezond. Nou, dat is niks nieuws toch? Ik ben in ieder geval niet verbaasd dat een marathon lopen niet gezond is. Laat staan een hele triathlon, waar het afsluitende loopnummer een hele marathon is, voorafgegaan door 3,4km zwemmen en 180km fietsen. Ik weet hoe je lichaam aanvoelt na een halve marathon. Moet er niet aan denken dat ik dan pas op de helft zou zijn... Volgens mij hoef je geen professor te zijn om in te zien dat dat niet gezond is... :roll:
Ik zie vakantie-fietsen als bewegen. Ik sport nooit. Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is slecht. Vele topsporters lopen "stille" infarcten op.

Ik fiets op water, wat boterhammen en wat fruit. Buiten het fietsen om gewone maaltijden. Ik weiger sportvoeding, omdat die voeding volkomen overbodig is. Toch fiets ik regelmatig meer dan 8 uur netto per dag. Met plezier. Ook met klimmen.

Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou je lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Piet.
Laat mensen toch lekker doen wat ze leuk vinden, topsport gaat natuurlijk ook niet om gezondheid maar vooral om prestatie, en van winnen worden sporters blij.

‘Es gibt Menschen, die rauchen nicht, trinken nicht, essen nur Gemüse und meiden auch sonst jeden Genuss. Zur Strafe werden sie 100 Jahre alt.’
PietV schreef:Fiets rustig en zonder zorgen,
Kom je er vandaag niet, dan ben je er morgen,
Hou je lijf altijd in ere,
Alleen een gek fietst zich de kolere.

Piet.
Sorry hoor, maar wat een jaren vijftig onzin. I'm with Matthie: mag fietsen ook leuk zijn? Dat betekent dat ik me af en toe letterlijk ongans fiets, soms zelfs zit te kotsen op de fiets. HEEEEEERLIJK!!!!!!!!!!!!!

Fiets lekker als een bejaarde als je dat leuk vindt, maar verklaar niet iedereen die het leuk vindt om wat harder te fietsen meteen voor gek. Je bent hier niet alleen op het forum.
Pedalero schreef:Sorry hoor, maar wat een jaren vijftig onzin. I'm with Matthie: mag fietsen ook leuk zijn? Dat betekent dat ik me af en toe letterlijk ongans fiets, soms zelfs zit te kotsen op de fiets. HEEEEEERLIJK!!!!!!!!!!!!!
Je hoeft je niet te verontschuldigen. "Sorry hoor" klinkt zo dom. Van mij mag je fietsen zoals je graag doet. Kotsen mag. Vrijheid, blijheid.
Piet.
:roll: Het beste is om éérst te fietsen tegen overtollige energie en dan pas wat op het forum te schrijven :wink:
Leon
Niks mis mee om in twee weken die 100cols te fietsen als je lichaam dat aan kan. Zelfs in het gezapige tempo van pietv is het nog niet eens ongezond te noemen; behalve dat het een enorm mentale opgave om dagenlang langzaam te fietsen en ik dus persoonlijk liever verplicht een maand lang de libelle lees, dan dat ik met 2km per uur een berg op moet zien te komen (=koorddansen).

Het artikel heeft betrekking op jarenlang intensief sporten..... dat soort gasten (vaak top- en profsporters) moeten dan ook heel goed aftrainen. Voor ons normale stervelingen die zo nu en dan eens een maandje uit hun dak gaan is er niets aan het handje. Je zult eerder een blessure of overtraind raken dan dat je structurele gezondheidsproblemen veroorzaakt (imho).
AB schreef:Niks mis mee om in twee weken die 100cols te fietsen als je lichaam dat aan kan.
Volgens mij beweert het artikel juist dat het niet goed meer is, ook al heb je een goddelijk lichaam.
4000 km en 60.000 hoogtemeters is in 14 dagen is vergelijkbaar met 350 km per dag op het vlakke. Dat kún je niet rustig aan doen en je kunt er ook niet kort en rustig voor trainen, want er zitten maar 24 uur in een dag.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Niks mis mee om in twee weken die 100cols te fietsen als je lichaam dat aan kan.
Volgens mij beweert het artikel juist dat het niet goed meer is, ook al heb je een goddelijk lichaam.
4000 km en 60.000 hoogtemeters is in 14 dagen is vergelijkbaar met 350 km per dag op het vlakke. Dat kún je niet rustig aan doen en je kunt er ook niet kort en rustig voor trainen, want er zitten maar 24 uur in een dag.
Leon
Dit voorbeeld komt in het filmpje natuurlijk niet voor, maar volgens mij zegt die man wel dat bijvoorbeeld 1x een marathon lopen (en er voor trainen) nog niet zo veel kwaad kan (volgens mij noemt hij daar nog een leeftijdscategorie bij), maar dat het niet gezond is om 25 jaar lang regelmatig een marathon te lopen. Ik zou overigens beide niet doen. Een marathon lopen is me te ver, laat staan 25 jaar lang er regelmatig eentje lopen. En die 100 cols-tocht lijkt me ook gekkenwerk. Althans, in de tijd (14 dagen) die er kennelijk voor staat. Als je er langer de tijd voor neemt, moet het opzich best kunnen...
PietV schreef:Ik fiets op water, wat boterhammen en wat fruit. Buiten het fietsen om gewone maaltijden. Ik weiger sportvoeding, omdat die voeding volkomen overbodig is. Toch fiets ik regelmatig meer dan 8 uur netto per dag. Met plezier. Ook met klimmen.

Alleen een gek fietst zich de kolere.

Piet.
Nou dank je wel. :lol:
Beetje kort door de bocht.
Dat je 8 uur zonder sportvoeding kan fietsen is echt niet zo bijzonder hoor. Je gemiddelde zou houden kom je ook niet in de problemen, prima hoor. Maar zodra je meer vermogen gaat, moet of wil leveren kan sportvoeding je wel degelijk helpen.
Leon schreef:
AB schreef:Niks mis mee om in twee weken die 100cols te fietsen als je lichaam dat aan kan.
Volgens mij beweert het artikel juist dat het niet goed meer is, ook al heb je een goddelijk lichaam.
4000 km en 60.000 hoogtemeters is in 14 dagen is vergelijkbaar met 350 km per dag op het vlakke. Dat kún je niet rustig aan doen en je kunt er ook niet kort en rustig voor trainen, want er zitten maar 24 uur in een dag.
Leon
Joh, het is wel op asfalt he, eitje dus :)
En anders doe je er toch 4 weken over, ook niks mis mee. Als je daarna maar weer een beetje gas terugneemt. Het betreffende artikel gaat meteen in het extreme, dat zal voor een toerist heus niet het geval zijn.
Henrie schreef: En die 100 cols-tocht lijkt me ook gekkenwerk. Althans, in de tijd (14 dagen) die er kennelijk voor staat. Als je er langer de tijd voor neemt, moet het opzich best kunnen...
Ik dacht dat er geen tijd voor stond. Er zullen lieden zijn die hem in 14 dagen hebben gefietst. Er zijn nu eenmaal een mensen die anders in elkaar zitten. Dat soort legt de lat hoog bij hun kan het altijd sneller. 4000 km in 14 dagen is maar 285 km per dag. :lol:
multiwgb schreef:
Henrie schreef: En die 100 cols-tocht lijkt me ook gekkenwerk. Althans, in de tijd (14 dagen) die er kennelijk voor staat. Als je er langer de tijd voor neemt, moet het opzich best kunnen...
Ik dacht dat er geen tijd voor stond. Er zullen lieden zijn die hem in 14 dagen hebben gefietst. Er zijn nu eenmaal een mensen die anders in elkaar zitten. Dat soort legt de lat hoog bij hun kan het altijd sneller. 4000 km in 14 dagen is maar 285 km per dag. :lol:
Oh, als je er zo lang over mag doen als je wilt, dan is het voor iedereen die gewoon fit is wel te doen. Moet je niet onderweg ziek of geblesseerd raken natuurlijk, maar als je gewoon je eigen tempo fietst, dan moet het wel te doen zijn. Die 14 dagen werd hier genoemd, en ik wist niet dat dat geen limiet of zo was...

Ik ben zelf trouwens een slechte klimmer, althans, dat idee heb ik. Ik heb al moeite met de Twentse heuvels ;) Nou ja, zo erg is het ook weer niet, maar kilometers achter elkaar klimmen daar ben ik vast niet goed in. Dus voor mij zou die 285km wel een beetje veel zijn. Sterker nog, op het vlakke zou ik dat ook wel veel vinden. Al haal je 30km/h gemiddeld (en dat haal ik zeker niet in de bergen), dan doe je er nog 9,5 uur over. En dat dan 14 dagen achter elkaar. Je moet er maar lol in hebben... ;)
Henrie schreef:
multiwgb schreef:
Henrie schreef: En die 100 cols-tocht lijkt me ook gekkenwerk. Althans, in de tijd (14 dagen) die er kennelijk voor staat. Als je er langer de tijd voor neemt, moet het opzich best kunnen...
Ik dacht dat er geen tijd voor stond. Er zullen lieden zijn die hem in 14 dagen hebben gefietst. Er zijn nu eenmaal een mensen die anders in elkaar zitten. Dat soort legt de lat hoog bij hun kan het altijd sneller. 4000 km in 14 dagen is maar 285 km per dag. :lol:
Oh, als je er zo lang over mag doen als je wilt, dan is het voor iedereen die gewoon fit is wel te doen. Moet je niet onderweg ziek of geblesseerd raken natuurlijk, maar als je gewoon je eigen tempo fietst, dan moet het wel te doen zijn. Die 14 dagen werd hier genoemd, en ik wist niet dat dat geen limiet of zo was...

Ik ben zelf trouwens een slechte klimmer, althans, dat idee heb ik. Ik heb al moeite met de Twentse heuvels ;) Nou ja, zo erg is het ook weer niet, maar kilometers achter elkaar klimmen daar ben ik vast niet goed in. Dus voor mij zou die 285km wel een beetje veel zijn. Sterker nog, op het vlakke zou ik dat ook wel veel vinden. Al haal je 30km/h gemiddeld (en dat haal ik zeker niet in de bergen), dan doe je er nog 9,5 uur over. En dat dan 14 dagen achter elkaar. Je moet er maar lol in hebben... ;)
Laat ik het anders stellen: onder welke omstandigheden creeert je lichaam een sporthart? En hoe nadelig is dat?
AB schreef:Laat ik het anders stellen: onder welke omstandigheden creeert je lichaam een sporthart? En hoe nadelig is dat?
Als je het echt wilt weten stuur je toch een mailtje naar de auteur? Ook dan krijg je zeker geen sluitend antwoord overigens, maar dat wist je zelf ook al.
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Laat ik het anders stellen: onder welke omstandigheden creeert je lichaam een sporthart? En hoe nadelig is dat?
Als je het echt wilt weten stuur je toch een mailtje naar de auteur? Ook dan krijg je zeker geen sluitend antwoord overigens, maar dat wist je zelf ook al.
Leon
Ik vraag me alleen maar af of er een verschil zit tussen "je dagelijks gedurende langere tijd de snot voor ogen te fietsen" en het fietsen van de 100cols tocht, of wat voor ander meerdaags fietstochtje dan ook.
Als je van de 100colstocht een wedstrijd maakt (zoals de RAAM bijvoorbeeld), zal de winnaar die in zo'n 10 dagen of korter afleggen. Voor de korte termijn is dat ongezond, ongetwijfeld, maar met wat medische begeleiding zal het wel lukken. Of het ongezond is voor de lange termijn is nog maar zeer de vraag. Een mens kan heus wel langer dan 1 uur sport per dag verduren. Hoe is de oermens ooit groot geworden? Door zich vol te mesten zoals we nu doen? In die zin is de topictitel wel erg prikkelend om op te reageren, maar dat wist je zelf ook al. :)
Niets nieuws onder de zon.
een sporthart is vragen om ritme storingen.
maar ook gaan er jaarlijks gaan er vele amateur wielrenners zo tegen de vlakte.
met name mensen die de hele week op de bank zitten en dan in het weekeinde zo nodig gewapend met een hartslag meter lekker op max HR gaan trainen.
Niet doen dus.
Wimmert schreef:Niets nieuws onder de zon.
een sporthart is vragen om ritme storingen.
maar ook gaan er jaarlijks gaan er vele amateur wielrenners zo tegen de vlakte.
met name mensen die de hele week op de bank zitten en dan in het weekeinde zo nodig gewapend met een hartslag meter lekker op max HR gaan trainen.
Niet doen dus.
Bij de wandelvierdaagse van Nijmegen gaan ze ook wel eens tegen de vlakte. Het gaat ongetwijfeld om balans, maar dan wel eentje met een grote marge. Als ik zwaarlijvig Nederland zo om me heen zie, dan is dat eerder het bewijs dat de mens juist gemaakt is om minimaal een uurtje per dag te sporten.
En dan ontwikkelen we een electrische fiets want bewegen is leuk maar je moet je vooral niet inspannen. :cry: