Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SLT-99 ketting vervangen door KMC-X1 ?? - Forum Wereldfietser

SLT-99 ketting vervangen door KMC-X1 ??

Met mijn Rohloff SLT-99 ketting heb ik ongeveer 6000 kilometer gereden schat ik. Nu wil ik de ketting eens goed schoonmaken en ponsen (nog nooit gedaan) en blijkt dat Rohloff een speciale tool heeft hiervoor; Revolver II of III. Dat kost ruim 100,- Euro (!) en daarmee kun je 1,5 ton kracht zetten Nu is het zo dat de Idworx ER tegenwoordig met een KMC-X1 ketting wordt uitgerust omdat Rohloff geen kettingen meer produceert. Die KMC zou supermakkelijk te openen zijn zonder een dure tool. De vragen die bij mij opkomen staan hieronder. Heeft iemand een advies hierover?
1. Hoe kan ik een SLT-99 openen en veilig sluiten zonder eenmalig duur gereedschap te kopen die ik op termijn niet meer nodig heb?
2. Als onder 1. niet mogelijk is, is het dan verstandiger om door te blijven rijden totdat de ketting op is en dan een KMC-X1 te kopen?
Vraag 0 is natuurlijk of je een ketting überhaupt moeten openen om hem schoon te maken. Flink borstelen en/of wat perslucht en het meeste vuil is weg. Paar druppels kettingzaagolie en je kunt weer een paar duizend km vooruit (mits kettingkast op je ER). Verder kun je ook eens meten hoeveel je ketting is versleten en of het nog de moeite waard is om er zo'n duur stuk gereedschap voor aan te schaffen. Ik rijd zelf al jaren met KMC-X1 op mijn ER en ben daarover best tevreden.
CasparV schreef:M
1. Hoe kan ik een SLT-99 openen en veilig sluiten zonder eenmalig duur gereedschap te kopen die ik op termijn niet meer nodig heb?
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

En een fietsreparatiecursus is ook een aanrader.

Renaat
Mijn huidige Sram ketting gaat al heel wat langer mee dan die dure KMC. De enige ketting die ooit echt goed was was de Rohloff. Overigens zou ik kettingen niet te lang gebruiken. Versleten kettingen eten je dure tandwielen op.
Wim
Hallo CasparV,

De Rohloff revolver is een mooi gereedschap maar wel erg duur. Ik zou als ik jou was een kettingslijtagemeter en een kettingpons kopen, dat is sowieso een goede investering. Stel vervolgens vast of jouw ketting aan vervanging toe is ja of nee.

Mijn advies is ook om voor een goedkopere (€10-15) vervangingsketting te gaan als het zover is. Ik heb, net als Wim, goede ervaring met SRAM (voor mij PC-850) maar er zijn nog genoeg andere goede en goedkope kettingen. Een kettingpons van Parktool (CT-5) is een prima en betaalbaar apparaatje. Voor de kettingslijtagemeter hoef je ook niet veel meer dan € 10 uit te geven, die van Rohloff is dan weer ietsje duurder.

En zoals eerder al gezegd, de reparatiecursus van Marten van M-Gineering is een aanrader.