Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oorzaak van fietsongevallen en hoe voorkomen we ze - Forum Wereldfietser

Oorzaak van fietsongevallen en hoe voorkomen we ze

Op Fietsen 123 staat een artikel over een onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) met een analyse van fietsongelukken. De intro:"In Nederland komen jaarlijks bijna 190 fietsers om het leven. Dat is een kwart van alle verkeersdoden in Nederland. Van de ernstig verkeersgewonden is zelfs meer dan de helft een fietser (55%). Jaarlijks worden ook nog 71.000 fietsers na een ongeval behandeld op een afdeling Spoedeisende Hulp. De SWOV wil dat er meer in onderzoek wordt geïnvesteerd om de verkeersonveiligheid van fietsers terug te dringen."

http://www.fietsen.123.nl/entry/13793/w ... ietsnieuws

In het artikel staat ook een link naar het volledige rapport.

Nico
Er zijn denk ik waarschijnlijk sociaal-culturele determinatien in het spel die de verkeersdeelnemer beletten een ongeval te vermijden.
Ofwel: op straat geldt tegenwoordig hufterigheid 3.0; is het dan gek dat er meer gewonden vallen?
Leon
Ik heb gemerkt dat het zelf bewust zijn van de enorme kwetsbaarheid als fietser zorgt voor het beter kunnen anticiperen op gevaarlijke situaties. Daarnaast zie ik ook veel fietsers met een ipod fietsen. Op zich niet erg, maar wees jezelf er dan wel van bewust dat je één belangrijk veiligheidsaspect minder ter beschikking hebt: je gehoor.
Even snel lezende zie ik dat veel dodelijke ongevallen worden veroorzaakt door onoplettende automobilisten. Ook zijn er veel doden door de dode hoek van vrachtwagen/bus, maar daar kan de fietser vaak zelf wel wat aan doen.

Persoonlijk denk ik idd dat de ervaren oplettende fietser (waarvan veel in dit forum) weinig risico lopen.

Ik las ook nog dit:
Hard fietsen zou ook gevaarlijk kunnen zijn, maar dat doet men niet zo snel, omdat men dan moe wordt.
:lol:
Opmerkelijk is het aantal eenzijdige ongevallen van fietsers, waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn: dus een valpartij door een losliggende tegel, tegen een paaltjes opknallen, onderuit gaan door gladheid etc.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een aantal weken geleden ben ik met 22 km/u tegen een hoge stoeprand aangereden. Ik was gewoon niet aan het opletten (vermoeid geworden, had al 100 km gereden in de regen met tegenwind). Uiteindelijk alleen een gekneusde vinger aan over gehouden, maar het had ook veel erger kunnen aflopen.
bert sitters schreef:Opmerkelijk is het aantal eenzijdige ongevallen van fietsers, waarbij geen andere verkeersdeelnemers betrokken zijn: dus een valpartij door een losliggende tegel, tegen een paaltjes opknallen, onderuit gaan door gladheid etc.
gezien de manier waarop de gemiddelde wegbeheerder de verplichte fietsvoorzieningen inricht vindt ik het nog meevallen :roll:
Wat mij verder uit eigen ervaring opvalt is dat de vrachtauto's die zich door stadsstraten manouvreren steeds groter worden. Ook SWOV ziet dat als een probleem en heeft daarvoor een aanbeveling: ketenstransport.
De verkeersveiligheid voor fietsers verbeteren kan niet alleen veel ellende onder fietsers voorkomen, maar kan ook flink besparen op de kosten voor de medische hulp.
Verbetering van het fietsklimaat kan meer mensen op de fiets helpen.
In Amsterdam bestaat bijvoorbeeld het merendeel van de autoverplaatsingen uit relatief korte ritjes door fysiek gezonde mensen die alleen in hun auto zitten en geen zware goederen vervoeren. Ritjes die dus gemakkelijk ook even op de fiets gedaan kunnen worden.
m-gineering schreef: gezien de manier waarop de gemiddelde wegbeheerder de verplichte fietsvoorzieningen inricht vindt ik het nog meevallen :roll:
Moet je wat meer in België komen fietsen, dan lijkt het in Nederland heel erg mee te vallen :wink:


Renaat
Revanho schreef:
m-gineering schreef: gezien de manier waarop de gemiddelde wegbeheerder de verplichte fietsvoorzieningen inricht vindt ik het nog meevallen :roll:
Moet je wat meer in België komen fietsen, dan lijkt het in Nederland heel erg mee te vallen :wink:


Renaat
Hm, donderdag en vrijdag fietste ik in Vlaanderen, zaterdag en zondag in Nederland. Ben ik in Belgie zeker verkeerd gereden, want behalve wat hobbels viel me weinig extreems op ;)
ik vraag me af waar het veiliger rijden is. In Nederland of in Vlaanderen. Enkele weken terug was ik in de Laarse en Drunense heide. Op een zaterdag en zondag! Fietsen was geen genot, zeker niet met die e-bikes-rijders (fietsers???) die denken dat een gewone fietser in de weg fietst. Maar oké, in Nederland zijn er mooie fietspaden waarop wij Belgen jaloers op zijn. Belgie is geen fietsland, de auto's passeren je op 10 cm ! Ik overweeg een spiegel op mijn reisfiets te plaatsen. Belgische autobestuurders kunnen nog veel leren van de Fransen. Daar zijn er weinig fietspaden maar moeten de auto's, ruime plaats vrij houden als ze de fietser voorbij steken.
cabonga schreef: Belgie is geen fietsland, de auto's passeren je op 10 cm ! Ik overweeg een spiegel op mijn reisfiets te plaatsen. Belgische autobestuurders kunnen nog veel leren van de Fransen. Daar zijn er weinig fietspaden maar moeten de auto's, ruime plaats vrij houden als ze de fietser voorbij steken.
Afbeelding
[daarnet hadden we hen nog over eenzijdige ongevallen, dus waar geen andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn.
Een groot deel van die ongevallen onstaat mi doordat de bureauridders denken dat de fietser altijd eerst zal stoppen om hun levenswerk in gepaste stilte tot zich te laten komen.
Terwijl iedere fietser altijd zal proberen snelheid te houden omdat optrekken extra vermoeiend is, en de fiets bij lage snelheden instabiel is. Op de punten waar je dus extra op bv kruisend verkeer moet letten zal de wegbeheerder dus alles uit de kast halen om je af te leiden en om de zichtlijnen slechter te maken
Yopie schreef:
cabonga schreef: Belgie is geen fietsland, de auto's passeren je op 10 cm ! Ik overweeg een spiegel op mijn reisfiets te plaatsen. Belgische autobestuurders kunnen nog veel leren van de Fransen. Daar zijn er weinig fietspaden maar moeten de auto's, ruime plaats vrij houden als ze de fietser voorbij steken.
Afbeelding
Volgens mij is dit in Catalonie.
Degenen die het meest profiteren van de - m.i. vaak niet slechte - aanbevelingen van de SWOV zijn de leveranciers van bureaukasten met extra grote onderste lades.
Leon
Leon schreef:Degenen die het meest profiteren van de - m.i. vaak niet slechte - aanbevelingen van de SWOV zijn de leveranciers van bureaukasten met extra grote onderste lades.
Leon
Melanie geeft liever prioriteit aan 10 km meer op sommige stukjes snelweg.
Ik heb gisteren hele stukken gelezen, en het is best interessante lectuur. Het meest schokkend is eigenlijk dat de onderliggende statische data zo slecht zijn omdat er nauwelijks behoorlijk wordt geregistreerd wat er gebeurd is.
Verder is duidelijk dat bij de meeste dodelijke ongelukken een auto in het spel is, en dat vooral ouderen veel ongelukken krijgen. Het veel grotere aantal ongelukken met oudere mannen vergeleken met oudere vrouwen zou verminderd kunnen worden als ze op een damesfiets gingen rijden. Verder lijkt het er wel op dat de ebike het aantal ernstige ongelukken met ouderen flink vergroot heeft, ook al durven de onderzoekers dit niet met zekerheid te zeggen. Daarnaast is opvallend dat bij de gewonden eenzijdige ongelukken zoveel voorkomen. Vaak ook in de vroege uurtjes van het weekend (dronken jongeren?). De aanwezigheid op het fietspad van 30 km scooters zou ook een rol kunnen spelen.
Maar de belangrijkste conclusie is dat het niet goed gaat, vooral met het aantal ernstig gewonden, en juist als er geen auto in de buurt is, maar dat data ontbreken voor een betere analyse.
Wim
Wim schreef:Het veel grotere aantal ongelukken met oudere mannen vergeleken met oudere vrouwen zou verminderd kunnen worden als ze op een damesfiets gingen rijden
is dit niet gewone vervuilde statistiek? Met mannen die in het donker door de ochtendspits naar hun werk rijden, en vrouwen die wachten tot het droog wordt om boodschappen te doen?
m-gineering schreef:
Wim schreef:Het veel grotere aantal ongelukken met oudere mannen vergeleken met oudere vrouwen zou verminderd kunnen worden als ze op een damesfiets gingen rijden
is dit niet gewone vervuilde statistiek? Met mannen die in het donker door de ochtendspits naar hun werk rijden, en vrouwen die wachten tot het droog wordt om boodschappen te doen?
Inderdaad. Het wemelt hier van de oudere wielrenners, maar een dame van boven de 60 die haar rondjes doet blijft heel apart.
Leon
Het gaat hier om mannen van boven de 75. Maar inderdaad, er zijn ook verschillen in fietsgedrag, en dat kan ook meespelen. De data zijn zo schokkend slecht. Hetzelfde schijnt overigens het geval te zijn bij de statistieken over ziekten/doodsoorzaken. En dat isalemaal jammer, want zonder analyse van de oorzaken en contexten kun je weinig beleid maken. Maar misschien is dat ook wel de bedoeling. Stel je voor dat we snorfietsen moeten gaan verbieden, of een helmplicht en een lagere maximumsnelheid voor ebikes moeten invoeren...
Voor allebei zijn wel argumenten in deze data te vinden, maar wie er onderuit wil kan nu nog makkellijk zegen dat de data niet goed genoeg zijn.
Wim