Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wakker worden met slapende armen/handen - Forum Wereldfietser

Wakker worden met slapende armen/handen

Ik ben nu 2 maanden weg. De laatste weken word ik meer en meer wakker met slapende armen. Thuis echter nooit gehad. Tijdens het fietsen heb ik ook geen last van mijn handen? Zijn er wie dit ook voorhebben tijdens fietsreis of het kamperen? Ik slaap op 2 isomomatjes met daarop een thermarest van decathlon.
Gebruik je fietshandschoenen? Ik ben onderweg iemand tegengekomen die geen handschoenen droeg en ook tintelingen in zijn handen en onderarmen kreeg van de beknelde zenuw
Trekt het in de loop van de ochtend vanzelf weg? If so, sounds like saturday night palsy (google ;-) )! Komt vooral voor bij slanke mensen omdat door een dunnere vetlaag sneller een zenuwafknelling ontstaat. Ik kan me voorstellen dat het ook sneller ontstaat bij dunne matjes en harde ondergronden.
aapje99 schreef:Gebruik je fietshandschoenen? Ik ben onderweg iemand tegengekomen die geen handschoenen droeg en ook tintelingen in zijn handen en onderarmen kreeg van de beknelde zenuw
Nee ik gebruik geen fietshandschoenen, maar tijdens fietsen geen last van
Matthie9000 schreef:Trekt het in de loop van de ochtend vanzelf weg? If so, sounds like saturday night palsy (google ;-) )! Komt vooral voor bij slanke mensen omdat door een dunnere vetlaag sneller een zenuwafknelling ontstaat. Ik kan me voorstellen dat het ook sneller ontstaat bij dunne matjes en harde ondergronden.
Een dunnere vetlaag.. Hmm..zal niet bij mij zijn denk ik 8)

Ik heb in ieder geval een exped matje besteld van 7 cm dik, hopelijk zal het opgelost zijn
Ik heb dit ook wel eens (20x in mijn leven, volkomen onregelmatig?) gehad. Komt volgens mij door vast slapen in een verkeerde houding. Bij de schouders komt dan een zenuw in de knel.
Volgens mij kun je met je handen niet iets doen waardoor de hele rest van de arm gaat slapen.
Leon
Ik ken het. Als je het statistisch bekijkt is het volgens mij vooral bij mensen die geen fiets handschoenen dragen.

Het is niet tijdens het fietsen, en over het algemeen ook niet na het fietsen (ook wel eens gehad) maar meestal als ik wakker word. Heb het nog niet getest met handschoenen, maar heb het idee dat dit het wel op lost.

Ik slaap overigens op een Exped 7 LW.
Minder alcohol voor het slapen gaan en meer bewegen in bed! :P 8)
indien van toepassing :)
Jouw probleem klinkt als het Carpale Tunnel Syndroom. Hierbij zit er aan de binnenkant van de pols een zenuw beklemd. Je kunt eens proberen om je stuur en/of handvatten zo aan te passen dat je wat minder op je polsen leunt tijdens het fietsen en je polsen minder in een knik zitten. Ook het dragen van goed gepolsterde handschoentjes kan helpen. Een andere mogelijkheid is om 's nachts een spalkje te dragen (bijvoorbeeld zo'n polsbeschermer die je bij heet skaten gebruikt). Hierdoor wordt je pols 's nachts in een neutrale positie gefixeerd en krijgt de zenuw kans om te herstellen.
Het is inderdaad carpaal tunnel syndroom
Dit onderwerp is al vaker voorbij gekomen zoals hier, destijds schreef ik ...


Zodra je een te grote 'knik' maakt met je polsen, beklem je de bloed- en zuurstofdoorvoer. Hierdoor gaan je handelen/polsen tintelen en pijn doen. Dat is het zogenaamde carpaal tunnel syndroom of rsi. Je handen en polsen in een andere houding plaatsen waardoor het bloed vrijer stroomt is de remedie. Dit kan je doen door een andere zit maar ook door de grepen van je stuur te veranderen met bijvoorbeeld ergon grips. Niet teveel op je armen en dus polsen leunen met je volle gewicht, op tijd een pauze nemen, oefeningen zoals rollen met je schouders. Ga voor advies naar een huisarts/fysiotherapeut :wink: .
bert claes schreef:Ik ben nu 2 maanden weg. De laatste weken word ik meer en meer wakker met slapende armen. Thuis echter nooit gehad. Tijdens het fietsen heb ik ook geen last van mijn handen? Zijn er wie dit ook voorhebben tijdens fietsreis of het kamperen? Ik slaap op 2 isomomatjes met daarop een thermarest van decathlon.
Slapende armen? In de trant van met je ene arm je verlamde arm in een positie sjorren zodat je je kunt omdraaien? Associeer ik met op je buik slapen en warm, niet met fietsen
Matthie9000 schreef:Trekt het in de loop van de ochtend vanzelf weg? If so, sounds like saturday night palsy (google ;-) )! Komt vooral voor bij slanke mensen omdat door een dunnere vetlaag sneller een zenuwafknelling ontstaat. Ik kan me voorstellen dat het ook sneller ontstaat bij dunne matjes en harde ondergronden.
m-gineering schreef:
bert claes schreef:Ik ben nu 2 maanden weg. De laatste weken word ik meer en meer wakker met slapende armen. Thuis echter nooit gehad. Tijdens het fietsen heb ik ook geen last van mijn handen? Zijn er wie dit ook voorhebben tijdens fietsreis of het kamperen? Ik slaap op 2 isomomatjes met daarop een thermarest van decathlon.
Slapende armen? In de trant van met je ene arm je verlamde arm in een positie sjorren zodat je je kunt omdraaien? Associeer ik met op je buik slapen en warm, niet met fietsen
Dit ken ik ook, idd meestal als ik op mijn buik lig en zelfs op een zacht matras. Soms heb ik het in beide armen omdat ik dan op mijn rug lig met mijn onderarmen onder mijn nek gevouwen. Dat is doodeng als je wakker wordt want je kunt, nog niet beseffend wat er aan de hand is, eventjes geen kant op. Het helpt dan als je buikspieren getraind zijn want dan kun je je zonder hulp van je armen weer oprichten.
Heb ik ook wel eens gehad, gewoon thuis, met één arm. Ik draaide me om en voor ik het wist kreeg ik m'n eigen hand tegen m'n gezicht omdat ik geen controle had over die arm. Nou, dan word je wel wakker.
Blanche schreef:Het is inderdaad carpaal tunnel syndroom
Dit onderwerp is al vaker voorbij gekomen zoals hier, destijds schreef ik ...
Zodra je een te grote 'knik' maakt met je polsen, beklem je de bloed- en zuurstofdoorvoer. Hierdoor gaan je handelen/polsen tintelen en pijn doen.
Bert C klaagt helemaal niet over pijnlijke en tintelende handen en polsen! En je krijgt van CTS toch geen slapende armen?
Leon
Ik had dit voorjaar een krakeling stuur op de fiets gezet, en na 6 dagen fietsen had ik een praktisch lamme linkerarm. Geen kracht, haast geen gevoel erin, vrij scary. Na een paar dagen de arm masseren met rechts, en de oefeningen doen die ik voor een vroegere polsblessure van de fysio had gekregen, werd alles weer normaal. (Het was ook maar een weektocht, en de laatste dag sloeg het pas echt toe).
Lastig bij-effect, het dichtdoen van je broeksknoop wordt behoorlijk moeilijk als je maar 1 hand hebt. Special, als je op een bierfeest/kermis in regensburg verzeild raakt, waar iedereen erg veel bier drinkt. 10 minuten bezig zijn met de broek te sluiten, komt nogal bezopen over dan...
Deze zomer weer een normaal recht stuur, met hoorntjes aan de bar-ends zodat je wat kan overpakken, en nergens last van gehhad.
Inmiddels slaap ik al enkele dagen op een exped matje van 7 cm en ik moet zeggen: geen last meer!!!
Precies. In mijn ervaring heeft het met een te hard matras en een onvolmaakt kussen te maken. Heb ik ook wel eens thuis gehad toen ik nog een hard matras had. De Exped Air Pillow bevalt mij prima (net als een Exped matras). En ja, ik gebruik ook altijd handschoenen want anders krijg ik soms zere handen (maar geen armen).
Wim
Het lijkt meer op CTS of uitstraling vanuit de nek of hoge bovenrug (rond de 4e borstwervel). Meestal wordt je dan wakker in late nacht en vroeg ochtend met uitstraling/tinteling/doof gevoel in onderarm en handen (meestal alle vingers)

Bij een saturday night palsy moet je echt langdurig op je buik slapen met elleboog aanhouden gebogen in eindstand, het lijkt me sterk dat je met beide armen maximaal gebogen (met je handen ter hoogte van de je schouders) slaapt. Dit gebeurt meestal alleen bij comazuipers die in deze houding in slaap vallen na een stevige avond stappen met de nodige alcohol. Nu zie ik je dat niet doen tijdens je reis.

Bij cts carpaal tunnelsyndroom heb je doof gevoel of tintelingen duimtop, vingers, behalve de pink. Met name 's nachts pijn, als klachten toenemen kunnen deze zelfs in de hele arm manifesteren.

Kijk sowieso even naar je slaap houding, kussen en even kritisch naar de stand van je stuur en handvaten. Heb je ergon handvaten, stel die dan zo in dat je polsen niet doorhangen in een eindstand. Probeer tijdens de dag en voor het slapen je pols buigers en strekkers te rekken.

succes,
Patrick (fysio/manueeltherapeut)
Bij mij komt dit enkele keren per week voor. Al heel mijn leven, voor zover ik me herinner. Ik beoefen veel sport (lopen, zwemmen en fietsen) maar van tintelingen of krachtsverlies tijdens het sporten of vakantiefietsen heb ik nooit last.

Ik heb me hier nooit vragen bij gesteld. Aangezien ik wakker word met een gevoelloze arm waar ik op gelegen heb. En wie weet voor hoelang? Dan lijkt het me normaal dat er het een en ander wordt afgekneld. Soms blijft het ook alleen maar bij mijn handen, maar een volledige arm en zelfs een deel van de schouder is mij niet vreemd. Ik ben lang en zeer slank en ik word wakker in de meest vreemde posities. :lol:
laagvlieger schreef:Bij mij komt dit enkele keren per week voor. Al heel mijn leven.
...
Ik heb me hier nooit vragen bij gesteld.
Misschien toch eens doen?
Leon