Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw binnen: De Santos Travel Lite Rohloff - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Nieuw binnen: De Santos Travel Lite Rohloff

Leon schreef:
alime schreef:Misschien kan Marco (van bike4travel/Avaghon) er zelf iets over vertellen, als hij tenminste mee leest? Robw
Wat denk je wat daar voor een verhaal uitkomt? Hij verkoopt beide merken.
Leon

Oh ja, daar heb je gelijk in. Robw
Maar wat maakt deze fiets nou precies zo duur? Ik lees dat het fabrieksframe (dat vermoedelijk uit China komt) van aluminium is, geen exotisch materiaal zoals titanium dus. Verder zitten er voor zover ik kan zien gewoon standaard verkrijgbare onderdelen op.

Ik vindt 4700 euro dan wel een erg hoog bedrag voor een fiets waarvan in ieder geval het voorspatbord binnen enkele duizenden kilometers fietsen gecorrodeerd en kapot is. Ik weet niet of de fiets met het zadel uit de test (Brooks) geleverd wordt, maar voor een dergelijk dure fiets had ik niet zo'n kwalitatief matig zadel verwacht. (zadeldek rekt snel uit , zadel frame stangen breken wel eens, schroefdraad van spanbout beschadigd snel)

Hoewel de test op http://www.sintchristophorus.nl in een exotisch landschap is gedaan zegt zo'n test m.i. weinig over de duurzaamheid van de fiets.
[quote="jeroen_"]Maar wat maakt deze fiets nou precies zo duur? Ik lees dat het fabrieksframe (dat vermoedelijk uit China komt)

Tja, dat is wat ik nou ook zo graag wil weten. Zelf als ondernemer werkzaam begrijp ik dat er allerlei marges op zitten en dat je vanzelfsprekend moet verdienen. In het bijzonder degenen die hun kop boven het maaiveld durven uit te steken. Maar tot op heden ben ik er niet van overtuigd dat deze Santos nou veel boven het kwaliteitsmaaiveld uitsteekt.
Wat wil de wereldfietser eigenlijk: een fiets die door weer en wind, berg en dal, asfalt en gravel met +- 20kg bepakking vele k km lekker (en dat is natuurlijk persoonlijk) fietst, niet breekt, corrodeert en makkelijk onderweg te repareren is. Dat die fiets er soms niet "mooi" uitziet en hopelijk vaak zwart is, is een voordeel vanwege diefstal.

Christoforus: waar zit het kwaliteitsverschil volgens jou?

Robw
jeroen_ schreef:Ik vindt 4700 euro dan wel een erg hoog bedrag voor een fiets waarvan in ieder geval het voorspatbord binnen enkele duizenden kilometers fietsen gecorrodeerd en kapot is.
Is dat een aanname op basis van horen zeggen of een persoonlijke ervaring?
jeroen_ schreef:Ik weet niet of de fiets met het zadel uit de test (Brooks) geleverd wordt, maar voor een dergelijk dure fiets had ik niet zo'n kwalitatief matig zadel verwacht.
Zadel is naar keuze. Brooks is al bijna mijn hele leven mijn keuze.
jeroen_ schreef:(zadeldek rekt snel uit , zadel frame stangen breken wel eens, schroefdraad van spanbout beschadigd snel)
Is dat een aanname op basis van horen zeggen of persoonlijke ervaring? Ik doe met een Brooks zadel ongeveer 13 jaar.
jeroen_ schreef:Hoewel de test op http://www.sintchristophorus.nl in een exotisch landschap is gedaan zegt zo'n test m.i. weinig over de duurzaamheid van de fiets.
Dat is een met aan zekerheid grenzende aanname op basis van eerdere persoonlijke ervaringen en op basis van veel en intensieve gebruikerservaringen.
jeroen_ schreef:Maar wat maakt deze fiets nou precies zo duur? Ik lees dat het fabrieksframe (dat vermoedelijk uit China komt)
99% van alle fietsframes komt uit China, Korea, etc. Sommige frames komen uit Tsjechie of Polen. Binnen Europa wordt praktisch niks in elkaar gelast, behalve door een paar kleine specialisten.

Dat begon ooit omwille van de prijs, maar inmiddels is het vooral vanwege de bouwkwaliteit.
Hallo Christophorus,
Christophorus schreef:
jeroen_ schreef:Ik vindt 4700 euro dan wel een erg hoog bedrag voor een fiets waarvan in ieder geval het voorspatbord binnen enkele duizenden kilometers fietsen gecorrodeerd en kapot is.
Is dat een aanname op basis van horen zeggen of een persoonlijke ervaring?
Dat is jaren lange eigen ervaring. Vermoedelijk gaat het om SKS spatborden die op deze fiets gemonteerd zijn en ik zie een popnagel verbinding op de foto. Mijn ervaring is dat die gegarandeerd binnen 6000 km door geroest zijn waardoor het spatbord gaat aanlopen. Dat is mij op zowel mijn "gewone" fiets als op mijn ligfiets gebeurd.
Christophorus schreef:
jeroen_ schreef:(zadeldek rekt snel uit , zadel frame stangen breken wel eens, schroefdraad van spanbout beschadigd snel)
Is dat een aanname op basis van horen zeggen of persoonlijke ervaring? Ik doe met een Brooks zadel ongeveer 13 jaar.
Mijn eigen ervaring is dat het leer van ieder Brooks zadel dat ik heb gebruikt snel uitrekt. Het gevolg is dat de spanbout schuin omhoog tegen een framedeel drukt en daarmee zijn schroefdraad beschadigd. Tevens gaat de neus van het zalde scheef / getordeerd staan. Het zadel van een vriend van mij daarvan is een frame stang van het zadel gebroken. Volgens mij is de contructie van het patent dat op de verpakking afgebeeld staat ook anders dan van het zadel dat in de verpakking zit.

aanvulling: het zadel dat Brooks mij na enkele klacht-maitljes kostenloos heeft opgestuurd (zonder aankoopbewijs!) doet het tot nu toe best aardig. Nog geen problemen mee gehad maar ik maak tegenwoordig niet veel kilometers meer op de rechtop fiets. Niettemin blijf ik gezien eerdere ervaringen twijfels houden over de degelijkheid van Brooks zadels.

Ik ben nog steeds nieuwsgierig wat deze fiets nou zo bovengemiddeld duur maakt.
jeroen_ schreef:Ik ben nog steeds nieuwsgierig wat deze fiets nou zo bovengemiddeld duur maakt.
Voor grofweg duizend euro minder kan je ook een heeeeeele goed fiets kopen. Echter, als je vervolgens nog diverse verbeteringen door wil voeren aan een toch al goede fiets, dan stijgt de prijs onevenredig met iedere aanpassing door o.a. duurdere productietechnieken, meer manuren, ontwikkelingskosten, beperkte oplage, etc.

Daarnaast zijn de kosten van low-volume naar wens samenstellen en opbouwen hoger dan massaproductie.

Hou deze fiets maar eens in de gaten: http://www.sintchristophorus.nl/testfie ... 0-rohloff/
Als ik klaar ben met het testen van de VSF met Rohloff, dan kan ik het wat duidelijker uitleggen.

Tot nu toe kan ik de volgende punten noemen waardoor deze Santos zoveel meer kost dan de VSF.

- Frame.
- Frame.
- Frame.
- Wordt per stuk door 1 monteur opgebouwd, geen massaproductie.
- Bijna alle onderdelen naar keuze.
- Keuze uit 26 lakkleuren en tientallen stickerkleuren.
- Tandriem mogelijk.
- Rohloff-naaf in 6 kleuren.
- Son naafdynamo en koplamp in 6 kleuren.
- Magura Firmtech remmen (of remmen naar keuze op Travelmaster).
- Mooie vloeiende loop van alle kabels.
- Handgespaakte wielen.
- Betere pedalen.
- Stickers onder de blanke laklaag.
- Perfecte bouwkwaliteit (stuur recht zetten, pedalen erop en klaar).

En over concurrent Idworx:

- Frame.
- Frame.
- Frame.
- Tandriem mogelijk.
- Eigen fabrikaat voortandwiel.
- KMC X1 ketting.
- Dubbel gepolijste Rohloff-naaf.
- Topkwaliteit eigen fabrikaat trapslagers en excenter.
- Magura Firmtech remmen.
- Son koplamp.
- Eigen fabrikaat kabelboom.
- Mooie vloeiende loop van alle kabels.
- Handgespaakte wielen.
- Eigen design velgen met keramische coating.
- Betere pedalen.
- Stickers onder de blanke laklaag.
- Verstelbaar stuur.
- Perfecte bouwkwaliteit (stuur recht zetten, pedalen erop en klaar).
- Geen massaproductie. 1 fiets door 1 monteur.

Gerrit Gaastra omschrijft het als volgt: "De laatste 10% op weg naar de totale perfectie die Idworx nastreeft vergen verhoudingsgewijs een gigantische inzet aan tijd, kennis en liefde voor detail."
Christophorus schreef:Als ik klaar ben met het testen van de VSF met Rohloff, dan kan ik het wat duidelijker uitleggen.
Je hebt je oordeel kennelijk al klaar. Ik hoop dat je bij de VSF niet de fout maakt door te zeggen dat ze lang gebouwd zijn. Dat is niet zo. Wel geeft VSF de centimetermaat van de zitbuis in werkelijkheid aan en niet de gebruikelijke maat van de virtuele doorgetrokken horizontale buis.
Resultaat is dat mijn 54cm VSF nagenoeg identiek is aan mijn 61cm Avaghon. Maar uiteraard wist ja dat al en heb je de juiste maat besteld.
jeroen_ schreef:Ik vindt 4700 euro dan wel een erg hoog bedrag voor een fiets waarvan in ieder geval het voorspatbord binnen enkele duizenden kilometers fietsen gecorrodeerd en kapot is.
Ik weet niet waar dat spatbord precies mee gemonteerd is maar in dat geval kun je je het best 4100 euro besparen en een VSF T100 kopen. Die heeft alles aan het spatbord van RVS en aluminium. Er zit nergens een verzinkt stangetje of moertje aan die fiets. Ook die fietsen zijn perfect in elkaar gezet en de spaken zijn op zijn minst met de hand nagespannen als je ze op het goede adres koopt. Voor 600 euro dus.
Leon
Christophorus schreef: Tot nu toe kan ik de volgende punten noemen waardoor deze Santos zoveel meer kost.
(...)
Plus het feit dat klanten bereid zijn meer te betalen omdat er Santos op staat. Zoals Calvé pindakaas duurder is dan AH, al zit er hetzelfde in.
Wij hebben inmiddels bijna 7000 kilometer gefietst op onze Santos Travel Lites en de omstandigheden waren echt niet altijd top. Totaal geen problemen met het voorspatbord, die is nog puntgaaf. Eigenlijk erg tevreden over de fiets: rijgedrag en stijfheid.

* twee lekke banden
* riem (Ellen) gespannen (ik trap veel te zwaar.. ;) )

Verder hopen we er nog zo'n 30.000 kilometer mee vol te maken, maar dat gaat vast lukken! ;)
peter de rijk schreef:Plus het feit dat klanten bereid zijn meer te betalen omdat er Santos op staat. Zoals Calvé pindakaas duurder is dan AH, al zit er hetzelfde in.
Volgens mij ga je hier appels met peren vergelijken i.p.v. pindakaas met pindakaas. ;)
Leon schreef:
Christophorus schreef:Als ik klaar ben met het testen van de VSF met Rohloff, dan kan ik het wat duidelijker uitleggen.
Je hebt je oordeel kennelijk al klaar.
Zoals zovelen op dit forum...

Ik zal mijn best doen de fiets zo objectief mogelijk te beoordelen.
Waarom de ene fiets zoveel meer kost dan de ander is slechts deels op de constructie en afwerking te beoordelen. Verder kan ik niet in de boeken van de desbetreffende fabrikanten kijken.

Blijkbaar kunnen ze het ervoor vragen en hebben voldoende mensen de meerprijs ervoor over. Santos zit qua productie aan zijn max, dus is er geen noodzaak om te concurreren op prijs. En als je kijkt naar andere merken die (bijna) hetzelfde bieden (Idworx met name) dan zie je grofweg gelijke prijzen.
[quote="fietsjunks"]Wij hebben inmiddels bijna 7000 kilometer gefietst op onze Santos Travel Lites .....

Dan maar duidelijkheid:
frame?, frame? frame?: 3 frames? 3 maal zo sterk ofzo?
Mijn Avaghon staal 28 inch series (6 jaar oud) 41000 km, geen ahead stuur, gewone v-brakes, ook denk ik beperkte oplage en geen enkel probleem, ook niet met de externe rohlof, geen roest (behalve die butsen en deuken waar ik ben gevallen ben moet ik bijhouden), geen enkele spaakbreuk, brede pedalen. Over hard en zacht , door wind en vooral weer, enfin zoals het hoort. Toen eur 2100,-
Wat wil ik dan meer? zeker niet meer betalen, inflatie even corrigeren, zal nu uitkomen op 2500,- euri denk ik.
-maar één kleur, net als de goede oude T-Ford
Maarten & Line schreef:Volgens mij ga je hier appels met peren vergelijken i.p.v. pindakaas met pindakaas. ;)
Laten we maar niet over Apples beginnen...
Christophorus schreef:Waarom de ene fiets zoveel meer kost dan de ander is slechts deels op de constructie en afwerking te beoordelen.
Jammer dat dit zo'n verbeten discussie moet worden. Santos en Idworx doen met hun prijzige fietsen niets waar een Avaghonrijder last van zou hebben, toch? Ik vond de oorspronkelijke vraag "wat maakt deze fiets zo duur" wel legitiem, maar Christophorus heeft volgens mij een prima poging gedaan om die vraag te beantwoorden (kleinere oplages, goede onderdelen, steeds meer moeite voor kleinere verbeteringen, naam, etc.). Al die aspecten zijn een deel van het antwoord, maar welk deel precies doet eigenlijk niet ter zake. Santos zal immers niet dezelfde fiets zonder merknaam willen maken met een paar honderd euro korting (sterker, op deze staat helemaal geen Santos, en dat is nog duurder).
Wat de fiets kost is bekend. Wat je er voor krijgt is (dankzij reviewers als Christophorus) ook bekend. Of ie de prijs waard is, dat is voor iedereen verschillend. Persoonlijk zou ik zo'n bedrag denk ik liever naar Kiel-Windeweer brengen (of beter: ik fiets liever op een goedkopere fiets), maar als hier een markt voor is, prima toch? En voor een ieder die niet ziet hoe deze fiets beter is dan een goedkopere: prijs je gelukkig dat je geen dure smaak hebt ;)
urje schreef:
Christophorus schreef:Waarom de ene fiets zoveel meer kost dan de ander is slechts deels op de constructie en afwerking te beoordelen.
Jammer dat dit zo'n verbeten discussie moet worden. Santos en Idworx doen met hun prijzige fietsen niets waar een Avaghonrijder last van zou hebben, toch? Ik vond de oorspronkelijke vraag "wat maakt deze fiets zo duur" wel legitiem, maar Christophorus heeft volgens mij een prima poging gedaan om die vraag te beantwoorden (kleinere oplages, goede onderdelen, steeds meer moeite voor kleinere verbeteringen, naam, etc.). Al die aspecten zijn een deel van het antwoord, maar welk deel precies doet eigenlijk niet ter zake. Santos zal immers niet dezelfde fiets zonder merknaam willen maken met een paar honderd euro korting (sterker, op deze staat helemaal geen Santos, en dat is nog duurder).
Wat de fiets kost is bekend. Wat je er voor krijgt is (dankzij reviewers als Christophorus) ook bekend. Of ie de prijs waard is, dat is voor iedereen verschillend. Persoonlijk zou ik zo'n bedrag denk ik liever naar Kiel-Windeweer brengen (of beter: ik fiets liever op een goedkopere fiets), maar als hier een markt voor is, prima toch? En voor een ieder die niet ziet hoe deze fiets beter is dan een goedkopere: prijs je gelukkig dat je geen dure smaak hebt ;)

Dat is mijn bedoeling helemaal niet.
Ik wil gewoon weten waar dat prijsverschil van 2000,- euro in zit en dus gaan we daar weer naar terug.
-dat er een beter frame is, wordt mij niet duidelijk
-dat het komt door een kleinere oplage ook niet (zie Avaghon en andere)
-grotere pedalen (+ 30 euro max?)
-goede onderdelen, tja alsof op Avaghon en vergelijkbaar een (veel) mindere kwaliteit gebruikt wordt?
-verbeteringen? Graag noemen dan! Sorry maar Santos heeft echt niet het wiel uitgevonden. Tot op heden gebruiken ze wat al bekend is.
Blijft inderdaad (zie laatste alinea quote) m.i. over : betalen voor het merk.
Maar ik hoor echt graag het tegendeel hoor.
Robw
Ik schrijf over mijn ervaringen, hoe IK vind dat de fiets rijdt, hoe hij in elkaar steekt en wat de mogelijkheden zijn. Lees wat je lezen wil, geloof wat je geloven wil, negeer wat niet in jouw straatje of bij je principes past, maar hoe dan ook, doe er je voordeel mee.

De prijs is een gegeven. Wil je daar het fijne over weten dan raad ik je aan om op vrijdag een afspraak met Santos te maken en je in de fabriek te laten voorlichten.

Ik stop nu liever met het vergelijken en uitleggen in relatie tot de genoemde Avaghons, want ik heb daar nog niet uitgebreid genoeg mee gereden om de verschillen duidelijk genoeg te kunnen benoemen. Hebben de heren/dames Avaghon/VSF rijders als eens met de Travel Lite gereden?
Als ik Christophorus goed begrijp gaat het niet om de sterkte maar de mate van afwerking. En daar kan ik wel enig geloof aan hechten, lassen vlakslijpen, extra of niet standaard oogjes aanlassen is allemaal vakwerk en als ook in china zijn werkuren niet meer gratis. Sterker wordt een frame daar niet van, maar dat wordt hier ook niet geclaimd. De firmtech remmen zijn ook zo'n extra aandachtspunt waar tijd en dus geld in kruipt.
Of firmtech remmen een voordeel zijn moet ieder voor zichzelf uitmaken, maar het lijkt me duidelijk dat avaghon overal de robuust en vervangbaar weg kiest, terwijl deze santos duidelijk kiest voor het beste dat er is, maar daarom niet eenvoudig vervangbaar is.

(hoewel avaghon voor z'n frame 799 vraagt!)
alime schreef:maar Santos heeft echt niet het wiel uitgevonden.
Maar ze waren wel de eerste die de potentie van de riemaandrijving zagen. Ze vonden ook de riem niet uit, maar wisten het frame wel zodanig aan te passen dat ze een fiets met riem konden bouwen.
En die ontwikkeling zal niet zonder slag of stoot gegaan zijn. Dus kost het tijd, dus geld.

Ook kwam Santos kortgeleden met deze:

Afbeelding
(met dank aan St Cristophorus)

In mijn ogen een wangedrocht. :shock:
Maar het kost wel tijd om dit te verzinnen. :lol: :lol:

Peter