Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Laos weg 4 - Forum Wereldfietser

Laos weg 4

Bij de voorbereiding van de fietstocht Hanoi - Kuala Lumpur denken we aan een stuk route van Luang Prabang via weg 4, Sainyabouri en Paklay naar de grens met Thailand. Het is ons echter onduidelijk wat de kwaliteit van deze weg is. Volgens sommige informatie verhard en ander info geeft aan onverhard. Zijn er recentelijk fietsers die deze route gefietst hebben. Alle info ook die over waar te overnachten is welkom.

Groet,
Paul Snoeij
In 2007 deze route deels gefietst. Indertijd geheel onverhard en voor off-road rijders prima te doen tot Sanyabuli. Enkele hotels en resorts onderweg en meerdere slaapmogelijkheden in Sanyabuli. Wij zijn toen met de vrachtwagen doorgereden naar Hongsa. Dat deel was grotendeels onfietsbaar door los zand.
En de vraag is natuurlijk of de grens open is voor toeristen. Als dat zo is zou ik het er zeker op wagen; openbaar vervoer is in noodgeval altijd te regelen.

Groet BertV

Paul Snoeij schreef:Bij de voorbereiding van de fietstocht Hanoi - Kuala Lumpur denken we aan een stuk route van Luang Prabang via weg 4, Sainyabouri en Paklay naar de grens met Thailand. Het is ons echter onduidelijk wat de kwaliteit van deze weg is. Volgens sommige informatie verhard en ander info geeft aan onverhard. Zijn er recentelijk fietsers die deze route gefietst hebben. Alle info ook die over waar te overnachten is welkom.

Groet,
Paul Snoeij
Ik weet dat een eigenares van een guesthouse in het Thaise Chiang Khan al weer enige jaren geleden deze weg met een met vier wielen aangedreven automobiel heeft verkend. De weg was toen erbarmelijk en overnachtingsmogelijkheden Spartaans. Zijn wilde kijken of zijn een tour aan kon bieden, maar heeft er toen van afgezien. De nieuwe brug met de grenspost Tha Li/Nam Hueng tussen Thailand en Laos over de Huay rivier was met veel tam tam geopend. Zou een nieuwe toegangspoort naar Laos en China moeten worden.
De grenspost was toen ook open voor westerlingen, je kon ook vanuit Thailand even zonder visum de Laotiaanse markt bezoeken bij de grenspost maar daarna werd dat weer terug gedraaid. Ik weet niet hoe de situatie nu is.
Er zijn berichten dat je hier Laos niet naar binnen kan, maar er wel uit mag. Niet ver van de grenspost ligt aan de Thaise kant het plaatsje Ban Pak Huai met drie guesthouses, bungalowcomplexen aan de rivier. Je kunt bij de stroomversnelling zwemmen.
Zie ook mijn gids 'Kippen en Kleefrijst'. Te bestellen via mijn website http://www.escapertravels.nl
groet,
Bernadette
Hallo!
Ik weet niet voor wanneer de reis gepland stond, de post is alweer redelijk oud.
Wij hebben net van Pakbeng, via M. Neung (grens thailand, geopend voor toeristen) en via Hongsa naar Xayaburi gefietst en vervolgens via route 4 naar Luang Prabang.
De weg tussen pakbeng en xayabouri is in goede staat, zeer mooi fietsen, maar wel achterlijk steil,
Tussen xayabouri en luang prabang is ongeveer 40 km onverhard en zeer stoffig. De weg is gelukkig stukken minder steil. Goed te doen dus. Je kan ook een deel langs de mekong fietsen, daar zit een hele mooie waterval. Dan zijn de eerste 30km tussen de waterval (kuan si) en Luang Prabang wel verhard, de rest is waarschijnlijk off road.

gr. Tjomp