Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hond mee op wereldreis? - Forum Wereldfietser

hond mee op wereldreis?

Hallo,
komend voorjaar wil ik op de fiets naar Nepal, en mijn nieuwste idee daarbij is om mijn goed luisterende herders hond (6 jr) mee te nemen in een aanhanger (welke aanhanger e.d heb ik nog niet uitgezocht).
Het lijkt me fijn gezeldschap ('s avonds lekker de dag doornemen e.d.) en ook qua veiligheid heeft het voordelen.
Natuurlijk kleven er ook nadelen aan een hond en wie weet kan/mag het helemaal niet.
Ik dacht laat ik het eens op het forum gooien en wie weet is er iemand (met ervaring) die hier iets zinnigs over te zeggen heeft.

Groet,
Fernand

Hi Fernand,

Ik heb ook een hond half Mechelse herder/Pitbull en neem deze wel eens mee op vakantie(geen fietsvakantie), wat ik altijd meeneem zijn een pincet, vergrootglas, rekverband, watten en iets om te ontsmetten.
Dit voor het geval hij ergens in loopt zoals glas, doorns, etc. deze zaken zijn meestal simpel te verwijderen.

Verder lekker een veilig gevoel een hond bij je, mijn hond gaat bij wildkamperen automatisch waakzaam voor de ingang van de tent liggen ondanks dat ik een kleed voor hem in de tent leg.

Fijne vakantie, Robert lllllll

Gaat jouw hond ook blaffen als de Guardia Civil in de buurt op jacht is naar wildkampeerders?

De hond met op fietsreis. Wellicht een interessant thema voor op de komende Fietsvakantiebeurs. Zie www.fietsvakantiebeurs.info

Ik heb geen ervaring met honden, behalve dan de lokale kuitenbijtertjes. Lijkt me handig om bij Buitenlandse Zaken te informeren over grensformaliteiten. Veel landen zijn niet zo happig op het meebrengen van dieren.

Lisette

uh???? Guardia Civil in Nederland die op wildkamperen controleert??? Die hebben vast wat anders te doen in Spanje.

Lijkt me vrij logisch dat je de juiste prikjes haalt, je dierenpaspoort en andere formaliteiten in orde hebt, maar daar had je zelf denk ik ook al aan gedacht Fernand.

ik heb geen eigen ervaring, maar toen wij een paar jaar terug op de camping in aqaba (jordanie) stonden, waren daar twee stellen die met een hond in hun jeep reisden.
het ene stel had hun eigen hond mee, de andere was een pup die langs de kant van de weg naast zijn dode moeder was gevonden.
beiden waren op weg richting zuid afrika.
wat ik van hen begreep was het best wat papierwerk om alle inentingen etc in orde te krijgen en het stel met de geadopteerde hond was bezig om met aardappelstempels een mooi vervalst inentingscertificaat te maken.
ook met het certificaat was het volgens hen niet altijd eenvoudig bij grenzen en werden er veel vragen gesteld.
denk er over na wat je doet als je visum bijna verlopen is en je dus niet terug kunt en ze je weigeren je met hond in het volgende land binnen te laten.
verder zijn er praktische problemen, waar je op de fiets nog veel meer last van hebt dan als je met een auto reist.
hoe goed kan de hond tegen hitte? het ene stel had mede wegens de hond voor airco in de auto gekozen.
hoe krijg je voldoende eten en water mee voor hond en mens.
hondenvoer (houdbaar in blik of brokken) is niet overal te krijgen, dus zul je zelf van een stuk vlees/kip/graan/groente etc hondenvoer moeten koken en hoe leg je het uit aan nieuwsgierige omstanders dat het feestmaal wat je in hun ogen bereidt voor de hond is. hoe bewaar je vlees voor hondenvoer als je een paar dagen niet aan vers vlees kunt komen?

dus haken en ogen genoeg, wat niet wegneemt dat het me wel gezellig lijkt!

groetjes els

Leuk onderwerp. Ik nam onze (zwarte) Labrador geregeld mee toen hij nog klein was. Het beest vond het prachtig. (Dat waren overigens dagtochten in Nederland; nooit meerdaagse tochten.) Maar nu is 'ie volwassen (ruim twee jaar inmiddels) en past niet meer in het kleine karretje dat ik had (inmiddels ook niet meer heb). Ik zit soms te denken om een nieuwe, ruimere aanhanger te kopen. Geen idee wat er allemaal op de markt is. Wie kan daar zijn of haar licht over laten schijnen? Het ding moet dus goed plaats kunnen bieden aan een volwassen Labrador.

Eric.

Hallo!

Bedankt voor jullie reacties, tot nu toe zat er niet iets bij wat me al weerhoudt om verder onderzoek te gaan doen...
Inderdaad zal er wat administratief gedoe aan kleven, maar ik ben nog niet weg...

Qua eten is een hond denk ik niet zo groot probleem, het wordt eten wat de pot schaft, en dat zal echt niet elke dag hondebrokken of vlees zijn. En als er omstanders willen meegenieten van het feestmaal dat ik voor haar klaarmaak, mogen ze rustig aanschuiven, eerlijk zullen we alles delen...
Hitte is misschien wel een goed punt. Alhoewel, op de fiets genieten we natuurlijk van een lekker windje en de aanhanger zal ik voorzien van een regen/zonne scherm. Verder moet ik natuurlijk zorgen voor voldoende water.

En Eric, ik heb al gekeken naar aanhangers en kwam van alles tegen. Van Bob tot kinderaanhanger tot een echte doggytrailer: http://www.fietskarverkoop.nl/doggytrailer.html
Ik moet me er nog beter in verdiepen, ook omdat de prijzen nogal uiteenlopen.

Ik laat het wel weten als ik iets besloten heb of een mooie kar ben tegen gekomen!

Groet Fernand