Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvideoclip Transpirinaica - Forum Wereldfietser

Fietsvideoclip Transpirinaica

Voor degenen die het leuk vinden om naar te kijken: ik heb een filmpje op YouTube gezet van de tocht die ik verleden maand maakte door de Spaanse Pyreneen, van de Middelandse Zee naar de Atlantische Oceaan, grotendeels onverhard. In deze video is het middengedeelte te zien: het echte hooggebergte.

http://www.youtube.com/watch?v=yCPmaSbUvQY
alma schreef:Voor degenen die het leuk vinden om naar te kijken: ik heb een filmpje op YouTube gezet van de tocht die ik verleden maand maakte door de Spaanse Pyreneen, van de Middelandse Zee naar de Atlantische Oceaan, grotendeels onverhard. In deze video is het middengedeelte te zien: het echte hooggebergte.

http://www.youtube.com/watch?v=yCPmaSbUvQY
Echt supermooi! Misschien wel de mooiste ATB route van Europa. Staat zeer ook op mijn bucketlist. Hoe deed jij het met overnachtingen? Gewoon in van die berghutten/pensions, of heb je ook gekampeerd?
@AB: Overnachtingen in hotels en pensions. De tocht is naar mijn mening te zwaar om goed te kunnen doen met volle bepakking. Zo'n 12 kg is echt het maximum. Dan kun je op de loopgedeelten (bergpaden vol rotsen waar echt niet omhoog te fietsen valt) alle bagage in 1 fietstas stoppen en die op je rug hangen zodat je je fiets nog redelijk makkelijk over de rotsblokken omhoog kunt tillen. Verder zitten in het laatste gedeelte (Navarra en Baskenland) veel erg steile klimmen waar mijn hartslag nu al vervaarlijk dicht bij het maximum kwam...
alma schreef:Voor degenen die het leuk vinden om naar te kijken: i
Mocht wel wat langer zijn 8)
alma schreef:@AB: Overnachtingen in hotels en pensions. De tocht is naar mijn mening te zwaar om goed te kunnen doen met volle bepakking. Zo'n 12 kg is echt het maximum. Dan kun je op de loopgedeelten (bergpaden vol rotsen waar echt niet omhoog te fietsen valt) alle bagage in 1 fietstas stoppen en die op je rug hangen zodat je je fiets nog redelijk makkelijk over de rotsblokken omhoog kunt tillen. Verder zitten in het laatste gedeelte (Navarra en Baskenland) veel erg steile klimmen waar mijn hartslag nu al vervaarlijk dicht bij het maximum kwam...
Kon op het filmpje niet goed zien of je nou met voorvering fietste of niet?
Denk je niet dat je met een bivizak of 1-persoonsbivitentje ook ver kunt komen, aanvullend met een rugzak en stuurtas.... zit dan wel dik over de 15kg :(, ach ja, ben zelf ook niet de lichtste gelukkig :).
Hoe heb je de route gevolgd, middels kaarten of gps?
Mooi! Wellicht zijn we elkaar wel tegengekomen, wij reden met een groep de tweede helft van september de andere kant op. En de Ordesa vallei is prachtig :

https://lh5.googleusercontent.com/--MvZ ... 133558.jpg

Wij reden overigens heel luxe met bagage transport :oops: Veel respect voor diegene die zelf bepakt gaan. Overnachten kan je het beste doen in Hostals / Refugios etc. Daar zijn er voldoende van, veel meer in ieder geval dan campings en hotels.
Zeer mooi!!!! :P
Michael W schreef: Mocht wel wat langer zijn 8)
Dan moet je bij de Red Hot Chili Peppers zijn.. :wink:

Meer clips van dezelfde tocht volgen misschien later. Eerst even uitpuffen van deze (toch al snel zo'n 60 uur werk, vaak tot diep in de nacht...)
AB schreef:Kon op het filmpje niet goed zien of je nou met voorvering fietste of niet?
Denk je niet dat je met een bivizak of 1-persoonsbivitentje ook ver kunt komen, aanvullend met een rugzak en stuurtas.... zit dan wel dik over de 15kg :(, ach ja, ben zelf ook niet de lichtste gelukkig :).
Hoe heb je de route gevolgd, middels kaarten of gps?
De fiets is een Cannondale met Headshox verende voorvork (mijn oude wedstrijdfiets).

Ik heb ook mensen gezien die het met volle bepakking reden, dus het kan wel, maar zelf zou ik dan een deel van het plezier verliezen omdat het dan erg zwaar wordt om je fiets op de loopgedeelten omhoog te zeulen

GPS-tracks van de route zijn te downloaden op wikiloc.com. Met kaarten zou het heel veel speurwerk worden en een enorme papierberg om mee te zeulen, want om goed de weg te kunnen vinden zijn stafkaarten nodig. De route gaat namelijk over allerlei soorten "wegen": asfalt, keienwegen, bospaden, bergpaadjes, skipistes en wat al niet meer...
Om jullie een idee te geven van het loopwerk het volgende filmje:

http://www.youtube.com/watch?v=s6b6JII6 ... e=youtu.be

Halverwege (na Pont de Suert) ben ik van de route afgeweken en heb ik een gedeelte van de Epic Trail gepakt. Dit voor de prachtige uitzichten op het Maladetta-massief met de ruim 3400 meter hoge Pico Aneto (afdaling door grasland). Daar is bovenstaand filmje ook opgenomen, maar in de Transpirinaica zelf komen ook wat van dat soort stukken voor.
alma schreef:Om jullie een idee te geven van het loopwerk het volgende filmje:

http://www.youtube.com/watch?v=s6b6JII6 ... e=youtu.be

Halverwege (na Pont de Suert) ben ik van de route afgeweken en heb ik een gedeelte van de Epic Trail gepakt. Dit voor de prachtige uitzichten op het Maladetta-massief met de ruim 3400 meter hoge Pico Aneto (afdaling door grasland). Daar is bovenstaand filmje ook opgenomen, maar in de Transpirinaica zelf komen ook wat van dat soort stukken voor.
Echt helemaal fantastisch! Is een bikepacking garderobe niets voor je? Kun je wat smaller sporen, dat gaat net wat makkelijker op stukjes hike-a-bike. En bovendien heb je dan geen achterdrager meer nodig en ben je genoodzaakt iets minder mee te nemen :). Sneller, lichter, meer marmotten op een dag.
AB...Bedoel je met een "bikepacking garderobe" een framebag?
Afbeelding

Met zoiets aan je bike valt ie niet meer te tillen...hihi
AB schreef:Echt helemaal fantastisch! Is een bikepacking garderobe niets voor je? Kun je wat smaller sporen, dat gaat net wat makkelijker op stukjes hike-a-bike. En bovendien heb je dan geen achterdrager meer nodig en ben je genoodzaakt iets minder mee te nemen :). Sneller, lichter, meer marmotten op een dag.
Mooi, he, zag je hem rennen die marmot!

Over de bagage(verdeling) het volgende: mijn ervaring is: hoe hoger het zwaartepunt, hoe moeilijker het is om heelhuids door de bochten te komen. Zoals ik het nu heb gedaan is me eigenlijk heel goed bevallen: bagage zo laag mogelijk aan de fiets als ik kon fietsen (95% van de tijd) en het meeste gewicht in 1 fietstas op de rug als er over rotsige hellingen omhoog gelopen moest worden. Zo was de fiets te tillen en zat de fietstas niet in de weg bij het lopen.
[/quote] Is een bikepacking garderobe niets voor je? Kun je wat smaller sporen, dat gaat net wat makkelijker op stukjes hike-a-bike. En bovendien heb je dan geen achterdrager meer nodig en ben je genoodzaakt iets minder mee te nemen :). Sneller, lichter, meer marmotten op een dag.[/quote]

Naar aanleiding van deze opmerking van AB toch maar eens wat aan het experimenteren geslagen, met het volgende resultaat:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

Al met al een flinke gewichtsreductie weten te realiseren en, misschien nog wel belangrijker, het rijdt echt fantastisch!

Totaalgewicht van fiets en bepakking voor tocht in de herfst door de alpen: 19,5 kg
(Inclusief rugzakje, kampeerspullen en 1,5kg videomateriaal, exclusief water en eten. Kookspullen blijven thuis) Tentje moet nog onder de onderbuis komen.

Grappig toeval (of niet?): In het laatste nummer van de Wereldfietser schijnt een artikel te staan over iemand die voor de bevestiging van de rol achter eenzelfde soort constructie heeft bedacht als ik, gemaakt van een U-beugel van een low-rider.