Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvideoclip Transpirenaica deel drie - Forum Wereldfietser

Fietsvideoclip Transpirenaica deel drie

Ook het derde deel drie van mijn Transpirenaica-trilogie staat nu online:

http://www.youtube.com/watch?v=yez8-qZJ ... e=youtu.be

De muziek is van de Nederlandse rockband Autumn. Een beetje psychedelisch misschien, maar ik viel als een blok voor de diepe, mysterieuze stem van de zangeres, die perfect paste bij beelden...
Hoi Marc,

Is leuk geworden hoor! Mooi gebied ook en ik kan de muziek ook zeker waarderen. ;)

Groetjes, Ellen
alma schreef: die perfect paste bij beelden...
Mooi filmpje, mooie muziek ... maar om te zeggen dat het bij elkaar past 8)
Michael W schreef:
alma schreef: die perfect paste bij beelden...
Mooi filmpje, mooie muziek ... maar om te zeggen dat het bij elkaar past 8)
+1
Leon
Prachtig filmpje, schitterende route, mooie muziek (doet me aan de gathering denken).
Voor zure mannetjes altijd -10.
Bedankt voor de reacties, ook de kritische.

Natuurlijk is het leuk om complimenten te krijgen, maar op- en aanmerkingen zijn zeker ook welkom. Ik heb nog nooit eerder dit soort filmpjes gemaakt en het is nog een beetje aftasten wat als mooi wordt ervaren. Kritiek geeft me hier meer inzicht in. Tenslotte wil je dat mensen ervan genieten.
alma schreef:Kritiek geeft me hier meer inzicht in.
Zelf vond je de muziek er perfect bij passen, maar persoonlijk vond ik de muziek veel te dominant. Zeker bij die mistige beelden hoort echt wat zachtere muziek, bij afdalingen en glibberpartijen mag het gerust weer wat ruiger. Maar muziek plaatsen bij filmpjes is een vak apart dus kritiek was het zeker niet, gewoon een knipoog naar jouw opmerking 'vallen als een blok voor ...'. :wink:

Overigens stoor ik me veel meer aan al die fotoalbums die getoond worden zonder fotobijschriften 8)
Michael W schreef: Zelf vond je de muziek er perfect bij passen
Dat heb je me niet horen zeggen. Ik had het over de stem van de zangeres. Over de muziek zelf had ik ook zo mijn twijfels. Misschien inderdaad net iets te ruig (ik noemde het psychedelisch), waardoor het te veel gaat overheersen.

De muziekkeuze was inderdaad erg lastig. Belangrijkste uitgangspunt was dat de muziek het gevoel moest weergeven waarmee ik rondfietste, en dat doet dit nummer wel heel goed.

Op de shortlist stonden verder:
Luar na Lubre - Sereas http://www.youtube.com/watch?v=xlIcmFSTkTc
Sheryl Crow - Riverwide http://www.youtube.com/watch?v=xZmxVf31KqY
Stillwater - Sad Eyes http://www.youtube.com/watch?v=iIgnCvqtRLs

Welk nummer zou jij gekozen hebben, Michael?
alma schreef: Welk nummer zou jij gekozen hebben, Michael?
Gewetensvraagje 8) ; waarschijnlijk dit, maar ik had wel het volume van de muziek veel zachter gezet of er zeer waarschijnlijk wat mee gespeeld. Ook de beelden meer snijden op de drums (tempowisselingen) en de verschillende beelden wat laten vervloeien in elkaar.

Maar zoals gezegd: filmmuziek is een vak apart en zeker niet gemakkelijk en voor dat je het weet ben je een paar dagen zoet met een filmpje van 10 minuten 8)
Michael W schreef: Ook de beelden meer snijden op de drums (tempowisselingen) en de verschillende beelden wat laten vervloeien in elkaar.
`

Vergeleken met mijn filmpje of met het filmpje bij het nummer dat jij aandroeg?
Michael W schreef: en voor dat je het weet ben je een paar dagen zoet met een filmpje van 10 minuten 8)
Ging het maar zo snel... Dit filmpje heeft me zo'n 60 a 70 uur werk gekost. Maar ik moet er ook nog handigheid in krijgen en werk met een heel basic editingprogramma (Intelli Studio) dat om de haverklap vastloopt en volgens mij ook geen mogelijkheid biedt om te variëren in het volume van de muziek. Beelden zijn overigens gemaakt met een vrij simpel compactcameraatje (Samsung WB 152), want ik had geen zin om een zware fotouitrusting over de bergen te gaan slepen...
alma schreef: Op de shortlist stonden verder:
Luar na Lubre - Sereas http://www.youtube.com/watch?v=xlIcmFSTkTc
Sheryl Crow - Riverwide http://www.youtube.com/watch?v=xZmxVf31KqY
Stillwater - Sad Eyes http://www.youtube.com/watch?v=iIgnCvqtRLs
Alle drie veel te "zoet", past niet bij het ruige van zo'n fietstrip :wink:
Michael W schreef: waarschijnlijk dit,
Heel mooi nummer inderdaad, misschien ga ik het daar nog een keer mee proberen, of met een ander nummer van dezelfde groep.
alma schreef:Ging het maar zo snel... Dit filmpje heeft me zo'n 60 a 70 uur werk gekost.
Kijk eens, zoveel werk is het dus, respect 8)
Wat ik echter bedoelde met +1 is niet zo zeer de keuze van de muziek, maar het totaal ontbreken van origineel geluid. Het is nu een, excusez le mot, stomme film met muziek erachter. Als (ik weet, ik heb geen recht van spreken) ik een film zou maken zou ik binnen die 60à70 uur besparen op beeldediting om er een geluidsfilm van te maken.
Leon
Leon schreef:het totaal ontbreken van origineel geluid.
Je vergist je, Leon, het originele geluid is nog te horen. Dat was namelijk diepe stilte, af en toe onderbroken door een voorbijrijdende fietser. Dus zonder muziek zou het pas echt een "silent film" zijn geworden. Misschien ook wel mooi, maar niet wat wat mij het meest aanspreekt.

Op geen enkele reis heb ik overigens zo van die stilte en de eenzaamheid kunnen genieten als op deze. Ik reisde alleen en er zijn etappes geweest dat ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat geen mens ben tegengekomen. Alleen, in de donkere bossen, hoog in de bergen, en dan wolvengehuil horen... Zo mooi...
alma schreef:Op geen enkele reis heb ik overigens zo van die stilte en de eenzaamheid kunnen genieten als op deze. Ik reisde alleen en er zijn etappes geweest dat ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat geen mens ben tegengekomen. Alleen, in de donkere bossen, hoog in de bergen, en dan wolvengehuil horen... Zo mooi...
Jammer dat we daar niet van kunnen meegenieten.
Leon
mijn favoriete sfeer/reis/filmmuziek:
- The Cinematic Orchestra
- Tool
- Clint Mansell
- Abel Korzeniowski
- Philip Glass
- Massive Attack
- Nick Cave & Waren Ellis
- Radiohead
- Amon Tobin
- Trifonic
- Eddie Vedder
- alle begintunes van The Cure

Gewoon veel oefenen met de software om de juiste tune/text/snelheid bij de juiste beelden te krijgen.
Veel foto's toevoegen en dan die lichtjes laten bewegen (ken burns effect). Foto's dragen mooier bij aan de verbeelding dan video, en door de foto's lichtjes te laten bewegen geeft het wel het idee van video. Foto heeft ook een veel hogere resolutie, dus je kunt mooi inzoomen en zelf je bewegingssnelheid bepalen (itt video, wat in 1x goed moet ter plekke). Hoe dromeriger het eindresultaat hoe beter, graag geen commentaar in de video opnemen, dat het koud is, of hard waait of dat het een steile bult is, dat geloven we wel en gortdroog commentaar met een lelijke stem is funest voor de verbeelding (huur dan gelijk david attenborough in). En svp niet teveel fietsers die door het beeld heenfietsen, dat spreekt na een paar keer ook wel voor zich en het ontneemt je de mogelijkheid om veel van de omgeving te laten zien (veel interessanter/just an opinion).
En ja, het kost veel tijd, maar dan heb je wel een mooie herinnering aan je reis!
Hallo,

Ik heb met belangsteling naar je filmpjes gekeken en ben eigenlijk nieuwsgierig naar andere dingen dan monteren en muziek.

- Hoelang heb je gefietst, en wat zijn de gemiddelde dagafstanden?
- Hoe ben je naar startpunt gegaan (trein/fiets)
- Ik zie dat je fietst met 2 tassen, heb je lichtgewicht gekampeerd of gebruik gemaakt van overnachtingen? en waar heb je gekampeerd/overnacht?
- Is deze tocht in 3 weken te fietsen?
- Hoe ligt de verhouding vakantiefietsen/mtb? Maw is de route niet te zwaar met bepakking en een aanslag op je materiaal en fiets?
Is daar rekening mee gehouden in deze route? of is de route 1op1 overgenomen van de mtb-route?
- last but not least....Waar kan ik de track downloaden? ben wel erg nieuwsgierig naar de details en indien mogelijk met waypoints (campings/overnachtingen/fietswinkels etc.)

Ben erg benieuwd naar je informatie,

Raymon
@AB: Bedankt voor de tips ik oefen vrolijk verder.

raymon schreef: Hoelang heb je gefietst, en wat zijn de gemiddelde dagafstanden?
De route is plusminus 1000 kilometer lang, met ongeveer 26000 hoogtemeters. De meeste mensen fietsen hem in 17 etappes, sommige met rustdagen ertussen, anderen zonder. Zelf heb ik er drie weken de tijd voor genomen, voornamelijk om bij slecht weer niet te hoeven fietsen en om af en toe een rustdag te kunnen nemen. Uiteindelijk waren die rustdagen nodig om wat te herstellen, want het is een erg zware tocht. Dus ja, het is in drie weken te fietsen, maar je moet wel een goede conditie hebben en goed kunnen klimmen.
raymon schreef:- Hoe ben je naar startpunt gegaan (trein/fiets)
Met de Thalys en de TGV naar Perpignan en vandaar met een regionale trein naar de Frans-Spaanse grens. Terug vanuit Hendaye met de TGV. In de TGV en de Thalys mag je fiets gratis mee, mits je hem hebt verpakt in een hoes en het voorwiel is gedemonteerd. Officieel mag het pakket niet groter zijn dan 120 bij 90cm, maar in de praktijk wordt daar niet op gelet. De kaartjes gaan 3 maanden voor vertrekdatum in de verkoop en zijn als je er vroeg bij bent erg goedkoop. ik was voor de heen- en terugreis in totaal 130 euro kwijt.[/quote]
raymon schreef:- Ik zie dat je fietst met 2 tassen, heb je lichtgewicht gekampeerd of gebruik gemaakt van overnachtingen? en waar heb je gekampeerd/overnacht?
Ik heb overnacht in hotels en pensions. Lijsten met overnachtingsmogelijkheden en andere zaken zoals fietsenmakers staan op internet: http://www.transpirinaica.com De foto's op de beginpagina laten goed zien met wat voor fietsen en bepakking de tocht zoal wordt gereden. Ik zie er geen mensen bij met volle kampeeruitrusting, en de mensen die ik onderweg ben tegengekomen die dit wel bij zich hadden, ontweken in de laatste week noodgedwongen de moeilijke (loop)stukken door over de gewone weg te rijden, omdat het anders gewoon veel te zwaar was.
raymon schreef:- Hoe ligt de verhouding vakantiefietsen/mtb? Maw is de route niet te zwaar met bepakking en een aanslag op je materiaal en fiets?
Is daar rekening mee gehouden in deze route? of is de route 1op1 overgenomen van de mtb-route?
Ten eerste: de route is ontworpen om van oost naar west te fietsen. Dan hoef je het minste te lopen. Afdalen recht naar beneden over een skipiste gaat nog wel, maar je fiets met bagage ertegenop slepen is toch wat minder... Uitgangspunt van de bedenker is geweest dat de route over onverharde wegen en paden moest gaan, zonder dat er veel moest worden gelopen. Het gehalte aan single tracks is relatief laag. De route gaat schat ik voor 15% over asfalt en beton, voor 80% over onverharde wegen en voor 5% over overig (skipistes, brandgangen en single tracks) Ik denk dat mijn filmpjes een goede afspiegeling zijn van wat je zoal tegenkomt aan wegdek. In de westelijke helft zit het meeste loopwerk (single tracks) en daar vindt je ook het slechtste wegdek en de steilste hellingen (20% over een paar kilometer was geen uitzondering). Ik moest in Navarra en Baskenland regelmatig alle zeilen bijzetten om te kunnen blijven fietsen, terwijl ik toch goed kan klimmen en niet veel bepakking bij me had. Dus of de route niet te zwaar is, hangt af van je conditie, je klimtalent en het gewicht dat je bij je hebt. Persoonlijk zou ik nooit meer meenemen dan 10kg exclusief voorraden. Dan kun je op de loopstukken een van je tassen met bijna al het gewicht erin op je rug hangen, zodat je je fiets over de rotsen heen kunt tillen. (zie filmpje YouTube "het loopwerk") Een goede fiets moet de tocht wel aankunnen. Zelf zou ik hem niet willen rijden zonder verende voorvork en verende zadelpen. Stevige, brede banden met noppen zijn een must, zeker als het regent. Ik heb overigens de standaard (mountainbike)route gereden, met de variant "Sierra de las Cutas", met uitzondering van de etappe vanuit Pont de Suert. Hier heb ik gekozen voor een etappe uit de Epic Trail, voor de prachtige uitzichten op het Maladetta-massief. Was erg zwaar, met steile klimmen en veel lopen, maar ik had het niet willen missen.
raymon schreef:- last but not least....Waar kan ik de track downloaden? ben wel erg nieuwsgierig naar de details en indien mogelijk met waypoints (campings/overnachtingen/fietswinkels etc.)
Op Wikiloc zijn meerdere tracks van de route te vinden, bijvoorbeeld: http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3072459. Zoek op Transpirenaica

Groeten,
Marc
alma schreef:
raymon schreef:- Hoe ben je naar startpunt gegaan (trein/fiets)
Met de Thalys en de TGV naar Perpignan en vandaar met een regionale trein naar de Frans-Spaanse grens.
Dus niet begonnen op Cap de Creus ? :wink:
Michael W schreef: Dus niet begonnen op Cap de Creus ? :wink:
Nee, ben begonnen in Cerbere en ben vandaar naar LLanca gefietst. Hier starten de meeste mensen. Je kunt ook in Cap de Creus beginnen, maar dan moet je er wel eerst vanuit Llanca heen fietsen en dan dezelfde weg weer terug.