Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vijf weken fietsen in het zuidelijk deel van Afrika. - Forum Wereldfietser

Vijf weken fietsen in het zuidelijk deel van Afrika.

Hallo,

we zouden een vijftal weken willen fietsen in het zuiden van Afrika. Momenteel denken we aan Tanzania / Botswana / Namibië / Zambia , ...
Dit stuk van de wereld in voor mij totaal onbekend.

De eerste belangrijke vraag: kun je er eigenlijk veilig fietsen ? Want ik lees al gauw: olifanten en krokodillen en apen en soms zie ik een fotootje van een leeuw , ...
Op een website van een reisorganisatie in Tanzania, die o.a. fietsreizen aanbiedt, staat er uitdrukkelijk: Fietsen in dit gebied is niet zonder risico door onder andere de hoogte en het feit dat u fietst in een gebied waar veel wilde dieren leven.

Of kun je ervan op aan dat het op de wegen tussen de nationale parken wel veilig is?

Iemand een toffe suggestie voor een afwisselende, avontuurlijke ontdekking per fiets van dit deel van de wereld?

Alvast bedankt voor je reactie !
Jolien
Is het veilig ? Nou het gaat met mij al een jaar goed.

Ik heb Saadani (TZ) en Kafue(Zambia) NP gefietst zonder problemen (wel naaste 3 cheetahs gefietst even) IK zou niet fietsen in de bekende parken waar veel mensen komen, waar de beesten mensen gewent zijn. Olifanten gezien op 20 m in De Caprivi en wild gekampeerd in veel van West Botswana (zou het niet doen in de buurt van Chobe), en veel in Zambia/Zimbabwe/Nambia.

De grootste risico hier voor je veilligheid is bussen, vrachtwagens en malaria muggen.

Lees mijn highlights hier : http://www.shanecycles.com/africa/2012/ ... year-later

Neem wat ik schrijf over Malawi met een korreltje zout, de meesten mensen vinden het geweldig, ik vond het te makkelijk en met te veel toeristen.

Voor 5 weken neem ook Zimbabwe in je overweging, net zo mooi als Zambia en op de politie na heel leuke mensen.

Veel plezier, als je nog vragen hebt ben ik over een week weer online :)
Hoi Jolien,

Wij hebben vorig jaar in Namibië gefietst. Ondanks de eindeloos lange, rechte wegen hebben wij het onwijs naar ons zin gehad. Het is een prachtig land, je ziet veel dieren onderweg, het landschap is mooi en de mensen (als je die tegen komt) vriendelijk.
Afwisseling genoeg!

Voor een idee, hier vind je foto's, een korte film en een paar verhalen: http://www.fietsjunks.nl/bestemmingen/a ... mibie.html

Veel plezier!
Wij hebben in 2008 meegedaan met de Tour d'Afrique, en zo ook door die vier landen gefietst. Dat was een groepsreis en dus beschermder dan op eigen houtje, maar toch zou ik er zonder aarzelen zo heengaan. Van wilde dieren hebben we al helemaal geen last gehad. We hebben éen olifant langs de kant van de weg zien staan. Die stond daar rustig en dat was heel gaaf!

Er zijn wel andere risico's: in Tanzania rijden de bussen als gekken en je moet gewoon echt de berm in als er net twee elkaar inhalen. En Botswana en Namibië zijn twee van de dunst bevolkte landen ter wereld, en dus zijn de afstanden groot. Daar moet je dus goed plannen. En tegen saaiheid kunnen! Verder oppassen met eten natuurlijk en de andere normale gezondheidsmaatregelen.

Ik vond Namibië landschappelijk prachtig, maar ik zou ook zeker Zambia overwegen als wat representatiever Afrikaans, zeg maar, en wat voller, meer contact met mensen dus. Malawi kon mij niet zo bekoren. Tanzania dan weer wel. En hoog, daar? Je fietst toch de Kilimanjaro niet op?

Ons weblog van de reis heeft helaas zwaar te lijden gehad onder de mislukte migratie van web-log, maar het is er nog wel: http://fietseninafrika.weblog.nl/
En verder heb ik over de reis een boek geschreven: http://www.afzienvoorbeginners.nl/afzien/ Het gaat daarin onder andere over de zwaarte én schoonheid van die hele lange, rechte wegen door het niks van Botswana en Namibië.

Veel plezier alvast!

Louise
Hallo,

Alvast bedankt voor de reacties. Ondertussen zijn we ook eens aan het kijken voor Madagaskar. Heb ook een aantal enthousiaste reisverslagen over dit land gelezen. Alleen is het vliegticket ontzettend duur.

Jolien
Jolien,
als jullie naar Madagaskar gaan en van plan zijn de trein te nemen van Manakara naar Fianarantsoa (of anderom natuurlijk):
Toen wij er halverwege september (2012) waren reed de trein niet wegens panne.
De mensen waren niet optimistisch over de reparatietijd.
Er waren mensen die verwachtten dat het niet meer goed zou komen.

Verder is de brug over de rivier ingestort toen een te zwaar beladen vrachtwagen eroverheen wilde.
Er varen nu pirogues heen en weer en je kunt al klauterend nog over de brug komen.

Veel plezier als jullie daar heen gaan, het is een leuk en mooi land.
Hallo,


Welke toer hebben jullie ongeveer gefietst?
En hoelang zijn jullie er gebleven?

Groetjes,
Jolien
Jolien,
wij zijn vanuit Tana naar Manakara gefietst (we hadden hoop dat de trein gerepareerd zou zijn tegen de tijd dat we er zouden zijn)
via de 7, de 25 en de 45, de 25 is gedeeltelijk niet geasfalteerd.
daarna met taxi-brousse naar Fianarantsoa gegaan.
van daaruit verder de 7 afgezakt tot Isalo national park (Ranohira).

Het idee was om daarna met de taxi-brousse een stuk noord te gaan, daarna richting avenu des baobabs te gaan.

Helaas bleken de warmte, vochtigheid en de vele heuvels een beetje te veel en hebben we dat stuk uiteindelijk niet gedaan.

In totaal zijn we er vier weken geweest.
Bedankt voor de info !

Jolien