Additionally, paste this code immediately after the opening tag: USB lader voor de fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

USB lader voor de fiets

Robertjan schreef:Deze kan ook gewoon met USB worden opgeladen:
Brunto Resync Power Pack. Geen idee of 'ie opgeladen kan worden terwijl je 'm gebruikt.
Ziet er ook goed uit. Waterbestendig en robuust.. Maar wel prijzig voor 150 euro.

En:
De Resync laadt natuurlijk ook zonder problemen kleinere apparaten op, zoals smartphones, MP3-spelers en GPS-ontvangers. Die passen de stroom die via USB binnenkomt zelf aan zodat ze niet beschadigd raken.
Klopt dit wel?

(De Resync levert 2100 mA, terwijl smartphones op 1000 mA laden).
Inmiddels antwoord van SIStech:
Dear Tom,
For the simutanely charging and discharging we suggest to use Powertank L, because he is much more tolerant regarding input voltage. He can work already from 4.2V to 6V, this is ideal for transient voltage and current from dynamo.
Hope me comment will help you.

best regards and have a great trip!

Hugo Schwab
SIStech (Switzerland)
Helaas geen verstand van electronica, maar toch maar even het volgende.

Een gemiddelde batterij van een DSLR is dat op te laden via/middels son-naafdyname, powerbank en usb-lader?

Deze batterij voor de camera
Afbeelding

Deze usb-lader om de camerabatterij mee op te laden
http://www.dynalader.de/index.php?page=product&info=39
Afbeelding

Deze batterij als tussenstation om de usb-lader mee te voeden
http://www.dynalader.de/index.php?page=product&info=37
Afbeelding

aandrijfgemaal is een son28-naafdynamo (of moet je via de son-edelux lamp aftappen?)

Bedoeling is om al die electronica op te bergen in een frametas zodat er alleen een paar draadjes zichtbaar zijn.

Ik was altijd in de veronderstelling dat die 7.4V li-ion batterijen van een DSLR alleen maar via het electriciteitnet op te laden zijn. Maar de dynalader.de site suggereert dat de PIXO C-USB Universal-Ladegerät prima te combineren is met de DynaLader.

Ik snap er uiteraard niets van, al die volts, amperes, oplaadsnelheden en draadjes, wordt er helemaal tureluurs van.
Ik heb dezelfde batterij van Nikon proberen te laden met een USB-lader vanaf mijn Zzing. Dit lukte ook niet. Op de batterij is te zien waarom dit niet gaat: hij moet een spanning van 7,4 V kunnen leveren. Een USB lader levert maar 5 V. Dat is voldoende voor een gps, een smartphone of 4 AA batterijen, maar niet voor deze camerabatterij. De lader die door Nikon voor deze batterij gemaakt is, geeft een spanning van 8,4 V af.
keesswart schreef:Ik heb dezelfde batterij van Nikon proberen te laden met een USB-lader vanaf mijn Zzing. Dit lukte ook niet. Op de batterij is te zien waarom dit niet gaat: hij moet een spanning van 7,4 V kunnen leveren. Een USB lader levert maar 5 V. Dat is voldoende voor een gps, een smartphone of 4 AA batterijen, maar niet voor deze camerabatterij. De lader die door Nikon voor deze batterij gemaakt is, geeft een spanning van 8,4 V af.

Waarom staat er op de site van DynaLader dan:

Universal-Ladegerät der Firma PiXO

ideal für die Nutzung mit einem DynaLader. Geeignet für folgende Akkutypen:
• alle (Ausnahmen siehe Bedienungsanleitung) Li-Ion / Li-Po Accupacks mit 3.6-3.7 V oder 7.2-7.4 V aus Digitalkameras, Videokameras und alle herausnehmbaren Accupacks aus Mobiltelefonen, PDAs und sonstigen Geräten

Zou het dan wel kunnen met dat ding van B+M E-Werk? Dat ding levert tot 13,3V.
Ik denk dat deze lader net zo werkt als de universele batterijlader die ik zelf gebruikt heb. Deze werkt m.b.v. een bijgeleverd laadsnoer met stroom uit de muur of m.b.v. een USB snoer met stroom uit andere bronnen, zoals een naafdynamo. Vaak zit er ook nog een snoer bij dat past op een sigarettenaansteker in een auto. Stroom uit de muur wordt omgezet naar 12 V (evenals stroom uit een auto), wat voldoende is om een Nikon batterij op te laden. Stroom via een USB kabel wordt echter beperkt tot circa 5 V (volgens Wikipedia: the USB specification provides a 5 V supply on a single wire from which connected USB devices may draw power. The specification provides for no more than 5.25 V and no less than 4.75 V (5 V±5%) between the positive and negative bus power lines).
AB schreef:Waarom staat er op de site van DynaLader dan:

Universal-Ladegerät der Firma PiXO

ideal für die Nutzung mit einem DynaLader. Geeignet für folgende Akkutypen:
• alle (Ausnahmen siehe Bedienungsanleitung) Li-Ion / Li-Po Accupacks mit 3.6-3.7 V oder 7.2-7.4 V aus Digitalkameras, Videokameras und alle herausnehmbaren Accupacks aus Mobiltelefonen, PDAs und sonstigen Geräten[/url]?
Omdat dat goed verkoopt. Dat je er met een USB snoer maar 5 V uitkrijgt, vindt men blijkbaar geen noemenswaardige beperking.

AB schreef: Zou het dan wel kunnen met dat ding van B+M E-Werk? Dat ding levert tot 13,3V.
Dus niet als je met een USB snoer gaat werken, dan komt er niet meer dan 5 V uit.
keesswart schreef:
AB schreef: Zou het dan wel kunnen met dat ding van B+M E-Werk? Dat ding levert tot 13,3V.
Dus niet als je met een USB snoer gaat werken, dan komt er niet meer dan 5 V uit.
Omdat je op de E-werk zelf de spanning (V) en stroom (Ah) die je nodig hebt kan regelen naar gelang de vraag gaat dat dus wel werken. Je kan ook 220V door een USB-kabel heenjagen alleen zal het ontvangende apparaat dat niet leuk vinden en je portemonnee ook niet.

/Peter
Pman schreef:
keesswart schreef:
AB schreef: Zou het dan wel kunnen met dat ding van B+M E-Werk? Dat ding levert tot 13,3V.
Dus niet als je met een USB snoer gaat werken, dan komt er niet meer dan 5 V uit.
Omdat je op de E-werk zelf de spanning (V) en stroom (Ah) die je nodig hebt kan regelen naar gelang de vraag gaat dat dus wel werken. Je kan ook 220V door een USB-kabel heenjagen alleen zal het ontvangende apparaat dat niet leuk vinden en je portemonnee ook niet.

/Peter
Je hebt tegenwoordig toch ook high voltage usb-aansluitingen, bijvoorbeeld om je ipad op te laden middels een pc?
http://www.appletips.nl/de-ipad-opladen ... usb-poort/

En met zo'n E-werk een 7,4V batterij opladen..... zul je zeker nog harder moeten trappen in een beklimming :).
Hoog tijd om Testkees (zie http://www.fietsersbond.nl/node/2624) eens goed uit te laten zoeken wat je in de praktijk wel en niet kunt laden met deze lader- en kabelbrij!
USB mag dan wel beperkt zijn tot 5 volt (oorspronkelijk ook op 0.5A, maar dat is inmiddels opgedreven). Niets houdt je batterijlader tegen om hogere spanningen te genereren, dit kan gewoon met wat elektronica (of met spoelen, maar dat lijkt me niet optimaal), bijvoorbeeld met een 7808 kan je uit spanningen tussen 2 en 32 volt, gestabiliseerd 8 volt halen.

Als de lader dus goed gemaakt is, is 7.4 volt genereren geen probleem. Een accu van 1500 mAh moet je op 3 a 4 uur wel volgetankt krijgen. (afhankelijk hoeveel verlies elk onderdeel in je ketting genereert)
EnriceV schreef:USB mag dan wel beperkt zijn tot 5 volt (oorspronkelijk ook op 0.5A, maar dat is inmiddels opgedreven). Niets houdt je batterijlader tegen om hogere spanningen te genereren, dit kan gewoon met wat elektronica (of met spoelen, maar dat lijkt me niet optimaal), bijvoorbeeld met een 7808 kan je uit spanningen tussen 2 en 32 volt, gestabiliseerd 8 volt halen.

Als de lader dus goed gemaakt is, is 7.4 volt genereren geen probleem. Een accu van 1500 mAh moet je op 3 a 4 uur wel volgetankt krijgen. (afhankelijk hoeveel verlies elk onderdeel in je ketting genereert)
Dat zou perfect zijn, zou graag mijn DSLR-batterijen willen opladen zonder afhankelijk te moeten zijn van motels, campings, etc. Maar wil ook weer niet blindelings iets uit duitsland bestellen om er dan achter te komen dat het niet kan :).
Is die E-werk ook een soort powerbank, dus dat ie batterijen oplaadt terwijl je slaapt. Nee dus:

Some devices, such as the 3GS iPhone, require a constant voltage from the charger. For devices like this, an intermediary or buffer cache battery must be used. The E-WERK will charge the battery, which then charges the device. The Busch & Müller cache battery (available here mid February, part # B&M461A) can be charged by the E-WERK while simultaneously charging the device.

Iemand dat artikel met nummer B&M461A gezien? Dit dus
Maar geeft die dan voldoende voltage af om een 7.4V batterij op te laden? Nee want output 5V..... Kun je dan alleen DSLR batterijen al fietsende opladen?

Recensie bike4travel over de e-werk:
Ik heb geladen batterijen, fototoestel,pda en een autonavigatie die 12 Volt vraagt. Alle apparaten werden probleemloos geladen. In de recensie die ik op internet ergens gelezen heb berekende iemand dat laden je 1 km per uur kost. Aangezien ik geen wedstrijd fietste was dat voor mij geen issue.
AB schreef: Maar geeft die dan voldoende voltage af om een 7.4V batterij op te laden? Nee want output 5V..... Kun je dan alleen DSLR batterijen al fietsende opladen?
In theorie zal het wellicht kunnen: het op een houtje touwtje manier laden van een camerabatterij. Het laden van LI-ion batterijen luistert echter nauw (zie hier). Voor je het weet, heb je van je fiets een rijdende bom gemaakt...
keesswart schreef:
AB schreef: Maar geeft die dan voldoende voltage af om een 7.4V batterij op te laden? Nee want output 5V..... Kun je dan alleen DSLR batterijen al fietsende opladen?
In theorie zal het wellicht kunnen: het op een houtje touwtje manier laden van een camerabatterij. Het laden van LI-ion batterijen luistert echter nauw (zie hier). Voor je het weet, heb je van je fiets een rijdende bom gemaakt...
zie
http://www.pixo.de/treiber/pixo_c-usb_m ... 5_2010.pdf

er zit een volt beveiliger op.

maar eerlijk gezegd begint het me weer te duizelen.... Kunnen Bosch+Muller en Nikon niet even samenwerken, mooie duurzame reclame voor fietsende fotografen / fotograferende fietsers?
Nikon maakt mooie camera's, maar luistert slecht naar zijn klanten en houdt al helemaal niet van samenwerken. Nikonkenner Thom Hogan heeft er sarcastische blogs over geschreven (zie hier).
Maar het probleem ligt hier niet zozeer bij Nikon. Universele batterijladers van diverse merken zijn redelijk goed in staat om Nikonbatterijen vol te krijgen. Helaas lijken ze dit alleen te doen met stroom uit de muur of stroom uit een auto.
Wil je 'fietsstroom' op een gecontroleerde manier gebruiken voor het laden van een camerabatterij, dan heb je een buffer nodig die constant voldoende stroom levert voor de batterijlader. De Zzing die ik daarvoor nu gebruik, bevat 5 AA NiMH batterijen, die elk 1,2 V leveren. 5 x 1,2 = 6 V, te weinig voor het laden van de Nikon batterij. Minimaal 7 batterijen (7 x 1,2 = 8,4 V) zouden nodig zijn voor het laden van een camerabatterij die 7,4 V af moet kunnen geven. Als ik het goed begrepen heb, kan een USB snoertje dit wel aan. Maar misschien staan ook tussen deze droom (krachtiger stroombuffers van Zzing/ B&M/etc voor fietsen) en daad (het op de markt brengen van deze opgevoerde powerpacks met bestaande USB kabeltjes) wetten en praktische bezwaren in de weg...
nvt
peterv schreef:
AB schreef:maar eerlijk gezegd begint het me weer te duizelen.... Kunnen Bosch+Muller en Nikon niet even samenwerken, mooie duurzame reclame voor fietsende fotografen / fotograferende fietsers?
Er is zeker wel wat op te vinden als je weet wat je moet zoeken. Ik zou om te beginnen camera's en hun accu's sowieso altijd opladen via een buffer/powerpack. En die powerpack laadt je dan op via je naafdynamo plus omvormer. Er zijn verschillende powerpacks te koop die een output hebben van meer dan 5V. Zoals bv de MiniGorilla die tot 19V gaat. Die MiniGorilla heeft zelfs een speciale accessoire voor bepaalde Canon accu's.

Maar in principe zit je nergens aan vast. Je hebt een lader nodig voor de accu van je camera, een powerpack die het benodigde voltage levert, en een omvormer om via je naafdynamo de powerpack op te laden (en/of af en toe via het stopcontact).

Alleen wat betreft de omvormers is de keuze beperkt, maar de rest kun je allemaal redelijk voordelig van het internet halen (DealExtreme, eBay etc) als je weet waaraan het moet voldoen. Je zit niet vast aan een (dure) lijn van Dynalader, B+M of E-werk. Enige is dat je misschien zelf ergens een kabeltje of stekkertje tussen zult moeten solderen. Maar dan kun je zeker zelf een net, niet te duur en compact op te bergen laadsysteem samenstellen die aan jouw specifieke eisen voldoet.
Dan ben je dus al gauw 200-250euro kwijt.
Ik denk dat ik maar 3 extra batterijen koop, heb ik in totaal 6 stuks. Dat is 6x600=3600foto's..... Dan maar halverwege de reis ergens alles opladen. Aan de andere kant, als die RX100 met die in-camera-usb-lader erbij komt :).
Eigenlijk klinkt de laatste opmerking van Ab, voor iemand zónder naafdynamo zoals ik, nog het beste: gewoon genoeg juice meenemen.Hoe is de zelfontlading van goede NiMh of LiOn batterijen op battery-packs tegenwoordig? Lopen die leeg in een week?
Travelmaster schreef:Lopen die leeg in een week?
Eneloop batterijen lopen bijna niet leeg !!

Self-Discharge approx. 70% capacity after 5 years
Michael W schreef:
Travelmaster schreef:Lopen die leeg in een week?
Eneloop batterijen lopen bijna niet leeg !!

Self-Discharge approx. 70% capacity after 5 years
Okeeeejjj! Dat klinkt goed. Zal er eens op googlen.