Additionally, paste this code immediately after the opening tag: B&M USB-Werk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

B&M USB-Werk

Kijk aan, dus toch de invloed van de tussenbatterij.
Dankjewel.
eindgebruiker schreef:Kijk aan, dus toch de invloed van de tussenbatterij.
Dankjewel.
Wat is de benodigde minimale snelheid om bergop ook nog wat aan de USB-Werk te hebben?
eindgebruiker schreef:Kijk aan, dus toch de invloed van de tussenbatterij.
Dankjewel.
bijdrage verwijderd

Frank
frank bueters schreef:Hoe dan ook, de conclusie is dat iemand die gewoon een USB apparaat aansluit dat toch niet anders kan dan 5V/1A beter uit is met de USB-Werk.
Ik zie niet direct hoe bovenstaande conclusie te rijmen valt met het antwoord van B&M dat je eerder postte? B&M zei toch juist dat de E-Werk meer stroom kan leveren dan de USB-werk? Of scheelt er iets met mijn Duits of spreken jullie nu over E-Werk met externe bufferaccu VS USB-Werk met interne bufferaccu?
frank bueters schreef:das E-Werk ist leistungsstärker als das USB-Werk und bringt daher schneller und langanhaltender die USB-Spannung.
Lasse schreef:Ik zie niet direct hoe bovenstaande conclusie te rijmen valt met het antwoord van B&M dat je eerder postte? B&M zei toch juist dat de E-Werk meer stroom kan leveren dan de USB-werk?
Je hebt helemaal gelijk. Er schort niets aan je duits, ik heb het te snel en verkeerd gelezen, beetje dom :oops:

De conclusie moet dus zijn de E-werk bij gelijke instellingen (5V/1A) efficiënter werkt dan de USB-Werk.
Dat is ook in lijn met wat je zou verwachten.

Bedankt voor de correctie,

Frank
AB schreef:
eindgebruiker schreef:Kijk aan, dus toch de invloed van de tussenbatterij.
Dankjewel.
Wat is de benodigde minimale snelheid om bergop ook nog wat aan de USB-Werk te hebben?
Hoeveel mA heb je nodig?

Uit het eerder aangehaalde (inmiddels drie jaar oude) artikel in Fahrradzukunft blijkt dat de E-Werk bijzonder efficiënt is:

Afbeelding

Bij 10 km/h 1,25 Watt is dus 250mA bij 5V. Daaronder neemt het wel rap af.

Het enige wat we weten is dat de USB-Werk minder efficiënt is. Maar hoeveel? Dat heeft B&M nog niet verklapt :-) (En Fahrradzukunft nog niet getest.)
eindgebruiker schreef:Uit het eerder aangehaalde (inmiddels drie jaar oude) artikel in Fahrradzukunft blijkt dat de E-Werk bijzonder efficiënt is:
Het maakt ook wel uit welke (naaf)dynamo je gebruikt. Het onderzoek is gedaan met een SON28. Die geeft in vergelijking met sommige anderen al op lage snelheid redelijk wat stroom:

Afbeelding

(bron: Fahradzukunft)
Iemand een idee hoeveel Watt nodig is om met een Android smartphone constant op GPS te kunnen navigeren? Kwestie van in te kunnen schatten welke laders goed genoeg zijn.
Het aantal uur dat je met een vooraf volledig opgeladen batterij de GPS-functie kunt gebruiken volstaat ook, in combinatie met het mAh en het voltage (waarschijnlijk 3,6V) van de batterij (die staan normaal op de batterij geschreven).

Een wat ouder onderzoek op de OpenMoko duidt op ca 150mW voor een actieve GPS-module, 450mW voor het afspelen van video (in hoeverre dat vergelijkbaar is met het draaien van een navigatie-app???) en zo'n 400mW voor het scherm op volle brightness. Totaal van zo'n 1W of 0.2A bij 5V. Wat met praktisch al die laders in bovenstaande Fahrradzukunft-grafieken lukt vanaf 15km/h. Maar ik vrees dat de huidige telefoons wel wat zouden kunnen afwijken van die OpenMoko en dat navigatiesoftware meer energie verbruikt dan het afspelen van video, bv wegens hoger CPU-gebruik?
Lasse schreef:Iemand een idee hoeveel Watt nodig is om met een Android smartphone constant op GPS te kunnen navigeren? Kwestie van in te kunnen schatten welke laders goed genoeg zijn.
Het aantal uur dat je met een vooraf volledig opgeladen batterij de GPS-functie kunt gebruiken volstaat ook, in combinatie met het mAh en het voltage (waarschijnlijk 3,6V) van de batterij (die staan normaal op de batterij geschreven).
De ene Android smartphone is de andere niet. Belangrijkste stroomverbruiker is het scherm: hoe meer pixels hoe meer je nodig hebt.
Aan de voedingkant is van belang waar je gaat fietsen, in bergachtig gebied of vlak, waaruit volgt wat je gemiddelde snelheid is.

Het beste kun je met je eigen smartphone zonder oplader een paar uur gaan rondrijden met navigatie aan. Dan kijken hoeveel procent de batterij gezakt is. Als je weet hoeveel mAh je batterij is kun je het verbruik zelf uitrekenen.
Lasse schreef:Iemand een idee hoeveel Watt nodig is om met een Android smartphone constant op GPS te kunnen navigeren? Kwestie van in te kunnen schatten welke laders goed genoeg zijn.
Het aantal uur dat je met een vooraf volledig opgeladen batterij de GPS-functie kunt gebruiken volstaat ook, in combinatie met het mAh en het voltage (waarschijnlijk 3,6V) van de batterij (die staan normaal op de batterij geschreven).
Ik heb een HTC Desire HD. Als ik op 'geluid' navigeer dan verbruik ik ongeveer 15% batterij per uur. Mijn batterij zit op 1200mAh. Het scherm gebruik ik niet want dan ben je erg snel door je batterij heen...

Als ik in de auto navigeer met het scherm vol aan dan houd de lader (volgens de specificatie 5V-1000mA) de batterij op niveau, maar meer ook niet. Achter een autoruit wordt de telefoon dan erg heet... Google navigatie dimt het scherm als er geen aanwijzingen zijn en dat is een hele verbetering en is de lader meer dan voldoende..
Even voor de helderheid: output is niet hetzelfde als efficiency: dat laatste gaat over het verschil tussen geleverde trapenergie die je erin stopt en resulterende electrische energie die eruit komt. Je kunt een heel lage opbrengst hebben maar tegelijk een hoge efficiency. In dat geval hoef je weinig te trappen. In het antwoord van B&M staat dat de ewerk meer vermogen levert. Over efficiency staat er niets. Als die gelijk is moet je dus bij de ewerk iets harder trappen. Het ozu mij niet verbazen (maa rikweet het niet) als de usb werk net iets efficienter is, vanwege de eenvoudiger constructie. Maar om dat te weten zullen we vermoedelijk moeten wachten op een nieuwe test van Fahrradzukunft. De vraag is wel of je dat hogere vermogen van de ewerk nodig hebt. Ik vermoed van niet. Ik zou mijn beslissing simpel laten afhangen van de vraag of usb genoeg is, of dat je ook andere apparaten zoals telefoons wilt opladen. Maar een ervaringsdeskundige ben ik niet. Ik fiets nog met een kaart.
Wim
eric190173 schreef:Ik heb een HTC Desire HD. Als ik op 'geluid' navigeer dan verbruik ik ongeveer 15% batterij per uur. Mijn batterij zit op 1200mAh. Het scherm gebruik ik niet want dan ben je erg snel door je batterij heen...
Bedankt voor de data (ik heb zelf nog geen smartphone dus kon zelf de test niet doen). Dan zou de HTC Desire HD bij navigatie op geluid zo'n 0,9W verbruiken of 180mA bij 5V voeding.
Dan zouden de meeste laders getest door Fahrradzukunft dus moeten voldoen voor eenvoudig navigatiegebruik vanaf 15km/h (of minder), inclusief de goedkope alternatieven zonder buffer zoals de Kemo M172 en de Nokia lader.
Wim schreef:In het antwoord van B&M staat dat de ewerk meer vermogen levert. Over efficiency staat er niets. Als die gelijk is moet je dus bij de ewerk iets harder trappen.
"De E-Werk levert sneller en langduriger USB-spanning."

Ik maak daaruit op dat je minder snel hoeft te gaan, en dus minder hard hoeft te trappen.
eindgebruiker schreef:
Wim schreef:In het antwoord van B&M staat dat de ewerk meer vermogen levert. Over efficiency staat er niets. Als die gelijk is moet je dus bij de ewerk iets harder trappen.
"De E-Werk levert sneller en langduriger USB-spanning."

Ik maak daaruit op dat je minder snel hoeft te gaan, en dus minder hard hoeft te trappen.
Natuurlijk. De input is altijd gelijk, dat ben je zelf. Wat er aan electrisch vermogen uitkomt is het gevolg van de efficiëntie van de dynamo en de lader. Even uitgaande van dezelfde dynamo dan is het vermogen een rechtstreeks gevolg van de efficiëntie van de lader. De E-werk is efficiënter en levert onder gelijke omstandigheden meer stroom dan de USB-werk. (of omgekeerd, de E-werk levert meer stroom dus is efficiënter dan de USB-werk)

Zo, dat is er uit :)
Maar het klopt niet. Kijk maa rnaar de gebruiksaanwijzingne op de B&M site. Je kunt die ewerk instellen op de hoeveelheid stroom die eruit komt, tot maximaal 1,5 Ampere. De USb werk staat vast op 1 A. Maar hoe hard je daarvoor moet trappen (is niet hetzelfde als de snelheid) staat er niet bij. Kortom, van de efficiency weten we nog niets. Of ben ik nu echt helemaal in de war?
Wim
De E-Werk heeft een instelbare en de USB-Werk een vaste maximale stroomsterkte. Of je die haalt hangt af van hoe hard je trapt. Als je de grafiekjes bekijkt haal je bij 20 km/h ongeveer 500mA bij 5V. Om 1A te halen zul je flink harder moeten trappen. Maar bij de E-Werk dus net iets minder hard :-)
Nog een plaatje uit Fahrradzukunft. Pas bij 35 km/h haal je met de E-Werk 5W (dus 1A bij 5V):

Afbeelding
frank bueters schreef:
eindgebruiker schreef:Kijk aan, dus toch de invloed van de tussenbatterij.
Dankjewel.
Het is best verbazingwekkend.

Het antwoord kan op twee manieren worden uitgelegd:
Óf de USB-Werk heeft betere electronica dan de E-Werk en werkt efficiënter.
Óf de USB-Werk blijft het aangesloten apparaat tijdens kortdurende stilstand laden vanuit het bufferbatterijtje waardoor een langere laadtijd en dus meer stroom.

Hoe dan ook, de conclusie is dat iemand die gewoon een USB apparaat aansluit dat toch niet anders kan dan 5V/1A beter uit is met de USB-Werk.

Wanneer je ook andere instellingen kunt gebruiken, zoals bijvoorbeeld laden op 12 Volt, dan zou de E-Werk eventueel efficiënter kunnen zijn.

Frank
Waar kan ik zo een apparaat kopen, en weet U iets over de prijs van dergelijk apparaat.
Groetjes
Google is your friend 8)
E-werk kom ik tegen van € 120,- tot € 135,-, bufferaccu van € 55,- tot € 70,-
usb-werk van € 80,- tot € 90,-
Waar: o.a Rose.nl, Bike-components.de, Vakantiefietser.nl, Bike4Travel.nl etc.
tirre schreef:Waar kan ik zo een apparaat kopen, en weet U iets over de prijs van dergelijk apparaat.
Groetjes
Pas op, mijn conclusie dat de USB-werk meer stroom zou leveren dan de E-werk was onjuist. Het is andersom.

Frank