Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Fiets - Forum Wereldfietser

Welke Fiets

Over twee jaar wil ik samen met mijn vriendin een aantal maanden gaan fietsen in Australië. We zijn ons nu aan het oriënteren welke fiets we daarvoor gaan aanschaffen.

Hulp hierover van dit forum is daarbij zeer welkom.

Vragen:
Welke type fiets: ATB of Hybride?
Welke merken in dit segment zijn goed?
Waar moeten we bij aanschaf op letten?

Om niet gelijk de duurste fiets te kopen hebben we de limiet gezet op 2000 euro per fiets.

Alvast bedankt voor de info
Elke wereldfietser die je deze vraag voorlegt zal hem anders beantwoorden. Het is hét onderwerp waar hele discussie-avonden mee gevuld kunnen worden.
Grofweg zijn de verschillende het volgende:
Grote wielen rollen veel beter dan kleine. Grote wielen rijden rustiger dan kleine, hebben minder de neiging om zenuwachtig heen en weer te gaan. Grote wielen volgen beter de fietslijn.
Kleine wielen zijn beter in staat een technisch parcours te rijden (zoals een echt abtparcours).
Conclusie: wanneer je puur naar de eigenschappen kijkt zijn 28” wielen meer geschikt om een fietsvakantie met bagage te maken dan 26”.
MAAR……dit is ook wel een beetje erg kort door de bocht. Tenslotte worden de rijeigenschappen van een fiets niet alleen bepaald door de wielen maar tevens door de bouw van het frame. Een echt wedstrijd-atb-frame is in staat van boomstronk naar boomstronk te hoppen. Het is dus bijzonder wendbaar maar dus ook bijzonder zenuwachtig. Je voelt de nadelen al snel wanneer je op een recht stuk weg fietst. Je moet veel corrigeren om de fiets recht te houden. Maar dat geldt ook voor sommige racefietsen, en die hebben toch ook echt 28” wielen.
Kortom: de eigenschappen van de wielen in combinatie met de bouw van het frame is oa bepalend voor de rijeigenschappen.
Voor een wereldfiets geldt voornamelijk dat je in staat moet zijn om dag-in-dag-uit in het zadel te zitten. Dat kan met 26” wielen maar dan wel met een trekkingframe óf met 28” wielen met eveneens een goed trekkingframe.

Naast rijeigenschappen heb je ook te maken met de sterkte van de wielen/frame. Ik zou niet een te stijf frame of te stijve wielen nemen. Alhoewel dit erg direct fietst, rijdt het ook bijzonder hobbelig en wanneer je geen vering hebt dan ben je na een dag fietsen op een onverharde weg, versleten. Zowel 26” als 28” wielen kun je stijf of minder stijf nemen. Dat is afhankelijk van het type spaak wat je kiest, het type velg en de wijze van spaken. Zowel 26” als 28” wielen zijn tegenwoordig erg sterk te maken. Onze laatste tocht was 2 jaar door oa Afrika op 28” wielen en we hebben geen enkele spaakbreuk gehad….en neem van mij aan dat het bijzonder hobbelig was!
Voor 26” velgen geldt: neem 36 spaken. Voor 28” velgen geldt: neem 40 of 48 spaken. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je gewicht en hoe sterk je bent. Een zware sterke man zal snel veel spaken willen hebben terwijl een lichte vrouw met minimaal aantal spaken absoluut geen probleem heeft.
Je kan de levensduur van je wiel eveneens een stuk verlengen door wat bredere (meer vering) banden te nemen.

Verder is de keuze van atb/trekkingfiets ook afhankelijk van je lichaamsbouw. Vaak is het zo dat vrouwen moeite hebben om op een standaard atb te fietsen omdat het stuur te ver weg is. Je moet de fiets dus behoorlijk aanpassen (andere stuurpen/headset, andere zadelpen, enz). Je moet voor jezelf uitmaken wat voor soort fietser je bent. Wil je goed om je heen kijken dan zul je rechtop moeten zitten en zal de framebouw dus anders moeten zijn. Of wil je stevig doorfietsen, dan zul je dieper naar voren moeten gaan zitten wat ook weer van invloed is op de soort fiets die je koopt.

Mijn persoonlijke mening is dat de beste keuze het volgende is:
Een trekkingfiets mét atb-kwaliteiten (stevig frame, diepe zit, brede banden, stevige velgen)
Atb-fiets mét trekking-kwaliteiten (iets rustiger frame, géén achtervering, alle raceonderdelen vervangen door duurzame onderdelen)


De firma Snel (www.snel.nl) , Vittorio (www.vittorio.nl) , Avaghon (www. Avaghon.nl) maken oa goede trekkingfietsen.


Bij de aanschaf moet je vooral letten op DUURZAAMHEID!
Dus niet een lichte onderdelengroep kopen omdat het licht is of een licht frame vanwege dezelfde reden. Geloof mij: midden in Australië staan met een licht frame dat is gebroken is echt geen pretje. We hebben een paar maanden in Australië gefietst en het kan daar bijzonder heet zijn. Een paar dagen in de woestijn wachten op vervoer is echt geen pretje.
Let erop dat de fiets in staat is zijdelingse krachten te weerstaan. Veel fietsen zijn stevig maar dat veranderd wanneer je er een paar tassen aanhangt, flessen water, paar dagen eten en dan lekker op de pedalen al slingerend de berg omhoog wilt fietsen. Met name raceframes (vaak ook erg dure frames) zijn onvoldoende in staat zijdelingse krachten te weerstaan. Ze zijn té stijf en breken af bij een te hoe belasting.
Let ook op de verkrijgbaarheid van onderdelen in het buitenland. Onze fietsen zijn zo opgebouwd dat bijna elk onderdeel te vervangen is door een lokale variant. Dat houdt al snel in dat je je moet beperken tot de beproefde onderdelen die al een tijdje op de markt zijn. Dit is wel afhankelijk hoe lang je weg gaat. Een paar maanden is vaak geen probleem voor een goede fiets. Maar ga je langer weg dan zullen onderdelen slijten en moeten ze onderweg dus worden vervangen.

Wat betreft de kosten…2000 euro per fiets moet gaan lukken.


Succes,
Marco Meijerink

Kom anders naar het Nazomerweekend op 23-25 augustus voor meer informatie.......zie de Activiteiten-agenda
In aanvulling op de kwaliteitsfietsen die Marco noemt:

Kijk eens bij http://www.fietsplezier.com

Je zult je best moeten doen om bij Jan Willem 2000 euro aan een 'handbuilt custommade' fiets uit te geven!
GTM schreef:Over twee jaar wil ik samen met mijn vriendin een aantal maanden gaan fietsen in Australië. We zijn ons nu aan het oriënteren welke fiets we daarvoor gaan aanschaffen.

Hulp hierover van dit forum is daarbij zeer welkom.

Vragen:
Welke type fiets: ATB of Hybride?
Welke merken in dit segment zijn goed?
Waar moeten we bij aanschaf op letten?

Om niet gelijk de duurste fiets te kopen hebben we de limiet gezet op 2000 euro per fiets.

Alvast bedankt voor de info
Ga gewoon eerst eens vrijblijvend kijken bij Vittorio in Heerhugowaard en Snel in Utrecht en vraag advies.
Echt geheel off-topic, maar Bert Sitters heeft alweer het 500'ste bericht geplaatst in het forum. Moest ik even kwijt.

Overigens, mocht je niet voor handgebouwd gaan, dan is de volgende ook een erg (mijn mening) mooie fiets:
Afbeelding

Meer op: http://www.koga.nl/nl/specs.asp?Fietsnr=66092
Hoi GTM,

De omtrek van een 26 inch wiel is ongeveer 205 cm, die van een 28 inch ongeveer 213 cm. De diameters zijn 65.5 en 67 cm, het verschil in straal is helemaal minimaal. Het 26 inch wiel heeft alleen meer rubber en dus iets kortere spaken. Deze kortere spaken maken het wiel aanzienlijk stijver, zodat een slag in je wiel niet gauw voorkomt. Meer rubber heeft als voordeel dat je minder gauw een lekke band door stoten krijgt. Het grote voordeel is dat je meer soorten banden kan monteren van supersmal tot superbreed. De door Marco Meijerink aangewende rijeigenschappen komen dus niet door 28 of 26 inch wielen.
Als je op één fiets eerst 28 en dan 26 inch wielen monteert zou je in de rijeigenschappen weinig merken, wel als je verschillende soorten banden en weinig of veel druk zou proberen. Ook is een verschil in snelheid onmeetbaar klein. Een zogenaamd zenuwachtig ATB-frame is eigenlijk bijzonder prettig voor lange ritten. Aan het wendbare, zenuwachtige stuurgedrag wen je heel snel, het voordeel is wél dat je fiets heel makkelijk om kuilen of andere obstakels is te manoeuvreren. Op mijn eigen ATB rijd ik net zo stabiel als Marco op zijn randoneur. Een stijf frame is zeker voor een zwaar (man 75kg+) persoon aan te raden, zo ook voor de wielen. De fiets in zijn geheel zal langer meegaan, minder flexibiliteit is minder metaal moeheid. Voor comfort op slechte wegen gebruik je dan hele brede banden op lage druk, dit geeft veel meer comfort dan een minder stijf frame. Op asfalt aangekomen pomp je de brede banden hard op en je bent net zo snel als Marco op zijn snel. De brede band is op zeer lage druk (2 bar) goed bruikbaar, dit bij een 28 inch band bijna onmogelijk. De grip neemt bij deze lage druk ook behoorlijk toe.

Als je een normaal lichaam bezit, dus geen extreem korte of lange ledematen, dan kan je gewoon bij elke fietsenboer een standaard ATB kopen en deze laten afmonteren met brede banden en een korte stuurpen voor een minder sportieve zit. Let wel dat het frame montage gaatjes bezit voor de bevestiging van een achterdrager, bij voorkeur een tubus. Een sportieve ATB met slicks is een echte alleskunner, goed asfalt, gravel, grove stenen en zand zullen allemaal mogelijk zijn met maximaal comfort. Zelf prefereer ik een sportieve ATB boven een 26 inch randoneur, het heeft de volgende voordelen:
• wendbaar
• lichter
• veel stijver
• veel goedkoper
• meer technische voorsprong

Het geld wat je uitspaart kan je ook inde onderdelen steken, bij voorkeur veel shimano XT, het is geen lichtgewicht spul maar niet kapot te krijgen en slijt ook niet snel.
Neem gewone rapidfire plus shifters deze zijn net zo betrouwbaar als de ouderwetse duimshifters welke soms hardnekkig door enkele wereldfietsers worden geadviseerd. Ik ben vorig jaar een fransman tegen gekomen die al bijna 6jaar non-stop om de aardbol fietst en nog geen enkel probleem met zijn deore shifters had gehad. Voor negatieve verhalen over de verkrijgbaarheid van b.v. 9speed spullen hoef je niet bang te zijn, overal in de beschaafde wereld is dit al 4 jaar de standaard en het in de derde wereld verkrijgbare spul past toch niet op een kwaliteitsnaaf. Ook het verhaal duurzaamheid is te weerleggen, Bas kruiselbrink (veel in op pad) rijd al vele jaren op de meest onherbergzame plekken op een fabrieksframe. Gebroken frames door slijtage (metaalmoeheid) komt zeer zelden voor, dus ook hier geen voordeel met een handgebouwde snel of vittorio. Deze handgebouwde fietsen hebben als hoofd ingrediënt steigerpijp met als resultaat dat ze vaak heel zwaar zijn, soms 20 kg of meer. Op zich geen probleem, met bagage erbij opgeteld merk je bijna geen verschil. Maar als je eerst naar b.v. Australië moet vliegen telt iedere kilo overgewicht, en dat kan bijzonder kostbaar zijn.

Ik hoop dat je met al deze verschillende info een keuze kan maken.
Kom naar Harskamperdennen eind augustus en vraag b.v. aan mensen met een ATB of ze weer een 28 inch wielen fiets willen.

Groeten John Telleman.
:mrgreen:

:D Alhoewel, bij het opnieuw overlezen van mijn bericht, het idee zou kunnen ontstaan dat ik meer zie in 28" fietsen dan in 26", dan moet ik dat idee ontzenuwen. Ik zie wat in een GOEDE fiets. Of die fiets nu 26" of 28" is, zal mij eigenlijk een zorg zijn.
Er worden zowel 26" fietsen als 28" fietsen gemaakt waar je met een gerust hart de hele wereld over kan fietsen. Het gaat mij vooral om uitwisselbaarheid en duurzaamheid. Toen wij onze fietsen bouwden was 28" de standaard, nu is dat 26" maar over een aantal jaren kan dat weer 28" zijn (er zijn ontwikkelingen gaande die 28" promoten voor ATB's, geen idee of dat doorzet). Ik pak gewoon dat wat sterk en overal te koop is.
Wat John vertelt over banden is zeker waar. Wat betreft de rij-eigenschappen verschil ik een beetje van mening maar........fietsen is persoonlijk dus probeer het gewoon uit.

Als ik nu een nieuwe fiets zou kopen wat zou het dan worden?......als de markt zo blijft zoals nu dan ontkom ik er niet aan om een atb-frame te kopen. Het opbouwen van het frame doe ik echter zelf. Niet omdat het beter is, maar omdat ik dénk dat het beter kan.
Eigenwijs? Ja, natuurlijk, maar zijn niet alle wereldfietsers dat?

PS: ik heb mensen de wereld de wereld over zien fietsen op hele, hele goedkope fietsen en die hadden het prima naar hun zin. Fietsen doe je tenslotte niet alleen met je fiets!..... :D

Hallo,

Wij hebben afgelopen winter 3 maanden door australie gefietst. Cairns - Sydney - Melbourne.
Ik reed op een 10 jaar oude mountainbike, deore XT afgemonteerd. Mijn vrouw reed op een Hybride van een half jaar oud deore LX afgemonteerd.
Als je nieuwe fietsen gaat aanschaffen rijd ze dan tenminste 2000 Km in om overwachte nieuwigheidjes er vast uit te rijden.

Belangrijkste 2 punten:
1 : Fiets moet "lekker" rijden je moet er prettig op zitten.
2 : Fiets moet sterk zijn, dus stijf frame en wielen.

Op onze tocht waren allebei de fietsen geschikt, alleen als het zanderig werd kon ik met mijn dikke banden wat langer doorrijden dan mijn vrouw op de hybride. Maar als het echt mul wordt, is het ook op de mountainbike geen doen meer, dan wordt het lopen. Maar de dikke banden duw je ook wel weer makkelijke door het zand.

Een verende vork kan pretig zijn, maar niet noodzakelijk.

1. Koop natuurlijk allebij dezelfde fiets. (minder onderdelen)

2. Ik zou voor een 26" velg gaan (makkelijke standaard voor onderdelen buiten Europa), niet voor niets gaan de bouwers over naar deze bandenmaat voor hun Trekking fietsen (Giant, Snel) Mavic heeft mijn voorkeur.

3. Dikke ventielen, geen onzin met Franse of Presta. (deze 2 laatsten gaan nog altijd in de eerste maar niet omgekeerd.)

4. Minimum Alivio, Deore is prijs kwaliteit het beste, Xt en hoger volgens budget (shiamano is overal te krijgen, vandaar)
5. Voorvering of niet? Bij mij wel, ben ook gene Ollander he. Houdt het wel eenvoudig en begin niet met luchtdruk, combinatie met oliedruk enz.
Elastomers of springveren, meer moet dat niet zijn.

6. Cro- moly frame heeft mijn voorkeur geen Alu

7. Het verfwerk dat ik op sommige Snel fietsen gezien heb kon volgens mij beter (duurzamer).

8. Plak desnoods de hele fiets af met kleefband, bescherming en ziet er niet aantrekkelijk uit.

9. Standard MTB, trekking fiets of maatwerk? Budget zal jouw keuze helpen neem ik aan.

10. succes ermee

groet,