Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijnlijke en stijve achillespees - Forum Wereldfietser

Pijnlijke en stijve achillespees

Hallo,

Wij reizen reeds 17 maanden per fiets vanaf Amsterdam naar Guinee (zijn we nu). Ik heb sinds 3 maanden erg veel last van haar achillespees.

Klachten; stijf, in de ochtend moeite met lopen, pijnlijke plek net in het kuiltje van de pees. Het lijkt net of het steeds erger wordt. Tijdens het fietsen geen last! Echt alleen wanneer we een paar dagen rusten dan komt het opzetten.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn gympen heb verruild voor teva slippers ivm de warmte. wellicht hoogteverschil wat me nu parten speelt? Echter geen last van mijn knieeen dus wil niet heel graag mijn zadel lager zetten.

Heeft iemand wellicht een idee, ervaring wat er aan de hand is?
Oplossing?

Fijn wanneer je mee wilt denken!
Voor nu heel veel groeten uit warm wen prachtig Guinee, Kan Kan.
Hoi ,

Dit probleem ken ik, met name met hardlopen heb ik er last van.
Door het teveel belasten, langmaken van de pees.
Tendovaginitis een zeer vervelende hardnekkig probleem.

De klacht is met name in de ochtend, stijve kuiten, achilles.
De pijn kan ook hoger, lees; overgang pees naar kuit voorkomen.
Maar zo te lezen een klassieke blessure.

Door mijn hakken te verhogen in de schoenen dmv inleg zooltjes ontlast ik de pees minder. Verder als ik veel last heb IJS/koel ik het na belasting waarna ik het weer warm wrijf.
Een pees [tendo] is op die plek zeer slecht doorbloedt.

Ook zou ik proberen mijn hakken iets rechter te houden op de pedalen, dus minder belasten, minder lang maken.

Als je naar een arts gaat is het kredo, rust, rust, rust. Maar dat is geen optie bij jullie. Herstel kan lang duren.
Groter is het probleem wanneer het chronisch wordt, dus pas daar voor op!!

Sterkte en nog veel plezier


Henk


kunst en fietswerk
Ik ben geen arts dus pin me er niet op vast: dit lijkt op een ontsteking. Heb ik ook eens gehad, vandaar. Probeer een arts, of liever een fysio op te zoeken.
Zoniet: http://www.netfysio.nl/artikelen/sportb ... teking.php
Hoi,

Ik heb nog even wat voor jullie opgezocht.

Henk

kunst en fietswerk



Behandeling
Factoren die overbelasting van de achillespees veroorzaken dienen behandeld te worden. Te denken valt aan een verminderde belasting door het nemen van rust, het aanpassen van het sportschema, optimalisatie van de voetstand met aanpassing of verandering van het schoeisel of door een steunzool. Wees voorzichtig met rekoefeningen. Het is niet zo dat door rekken de achillespees of de kuitspier langer kan worden. Er is geen wetenschappelijke basis voor het fanatieke rekken dat veel sporters doen voor of tijdens het sporten. Met name op wat oudere leeftijd zou het rekken door het ontstaan van microrupturen in de vezels van de achillespees juist averechts kunnen werken. Ook kan in beginstadia getracht worden met ijsapplicatie, gerichte training, fysiotherapie of ontstekingremmende medicatie de klachten te verbeteren. Wat betreft injecties: in geen geval corticosteroïden spuiten. Ooit heeft een bekende Nederlandse duurloper hierdoor zijn carrière moeten stoppen. Pas als alle maatregelen niet blijken te helpen, valt een operatie te overwegen. Bij de operatie wordt de pees in de lengterichting gekliefd, het degeneratieve weefsel wordt getraceerd en weggenomen. Het is nog niet geheel duidelijk waarom (mogelijk door herstel van de doorbloeding (revascularisatie)), maar hierdoor wordt de pees weer gestimuleerd om terug te keren in zijn normale staat, vaak diffuus verdikt, maar pijnvrij. In de nabehandeling is fysiotherapeutische ondersteuning belangrijk. Het herstel duurt lang, zeker een half jaar.
Wij reizen reeds 17 maanden per fiets vanaf Amsterdam naar Guinee (zijn we nu). I. heeft sinds 3 maanden erg veel last van haar achillespees.

Klachten; stijf, in de ochtend moeite met lopen, pijnlijke plek net in het kuiltje van de pees. Het lijkt net of het steeds erger wordt. Tijdens het fietsen geen last! Echt alleen wanneer we een paar dagen rusten dan komt het opzetten.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn gympen heb verruild voor teva slippers ivm de warmte.
Vooropgesteld dat niemand op een forum een diagnose kan stellen en ik niet wil pretenderen zeker te weten wat er aan de hand is en wat je eraan moet/kan doen... klinkt het mij in de oren alsof het een bursitis zou kunnen zijn, een slijmbeursontsteking van de bursa tendinis calcanei, die tussen de achillespees en het hielbeen ligt. Dat eh, 'paar dagen rusten', komt daar bij jullie soms veel wandelen bij kijken? Je zou kunnen proberen om dat weer op je gympen te doen (als je die nog niet weggedaan hebt), kijken of dat helpt. Een andere tip, die mij in Guinee tamelijk onpraktisch lijkt, is koelen. Drie maal daags ofzo, in ieder geval na inspanning. Kijken of je goed recht op je fiets zit, kan ook geen kwaad. Je zal de eerste niet zijn die klachten krijgt omdat de neus van het zadel een paar millimeter uit het lood staat. Verder nog een idee dat ik onlangs op het forum las: probeer contact te krijgen met je eigen huisarts. Is misschien nog wel het beste advies.

Beterschap gewenst,

Carl
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn gympen heb verruild voor teva slippers ivm de warmte.
Waarom ga je dan niet een paar dagen weer in je gympen om te kijken of het dan minder wordt? Is het eerste wat ik zelf zou doen.
Michael W schreef:
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik mijn gympen heb verruild voor teva slippers ivm de warmte.
Waarom ga je dan niet een paar dagen weer in je gympen om te kijken of het dan minder wordt? Is het eerste wat ik zelf zou doen.
Als I. al 3 maanden last heeft, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ze in een paar dagen verandering merkt. Het lastige van dit soort blessures is dat de klachten niet direct gerelateerd zijn aan de verkeerde belasting; je kunt dus ook niet eenvoudig de ene na de andere mogelijke remedie proberen om te zien wat echt werkt.

Daarmee wil ik overigens niets zeggen over de mogelijkheid dat de teva's de boosdoeners zijn (hoewel ik eerder zou verwachten dat het lopen erop problematischer is dan het fietsen, maar dat terzijde).

Groetjes,

Carl
Ik heb dit ook gehad en heb er eigenlijk nog steeds last van bij veel belasting. Met fysio ben ik er een heel eind afgekomen. De tips bij mij waren, vooral niet stil gaan zitten, en heel vaak rekken 5 keer per dag 3x8 seconden elk been. Je rekt de pees het beste wanneer je door je knieen zakt. De fysio had mij ook tips meegegeven om zelf te kunne masseren, de pees tussen duim en wijsvinger nemen en draaiende bewegingen richting de knie maken. Zo wordt de doorbloeding gestimuleerd en het vuil wat de intsteking is afgevoerd. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Hoi, even mijn ervaringen meegeven. De achillespees is te kort geworden waardoor er teveel rek en spanning ontstaat waardoor er een ontsteking ontstaat (overbelasting)

Wat zeker niet goed is, is het leggen van zooltjes. Hierdoor gaat de pees nog verkorten waardoor de pees kan scheuren na een tijd.

De reden waarom je tijdens het sporten geen last hebt is omdat de spier dan warm is en meer rekt. Maar na een tijd zal dit ook beginnen pijn doen en zit je met een chronische ontsteking wat je zeker niet wil meemaken.

-> rustig fietsen
-> rustig stretchen (op een licht hellend vlak staan is al genoeg)
-> na fietsen ijzen (zoveel mogelijk)
-> licht zelf masseren om een goede doorbloeding te krijgen

Probeer eensterug je oude schoenen een maand...
@ bert claes,
-> rustig fietsen
-> rustig stretchen (op een licht hellend vlak staan is al genoeg)
-> na fietsen ijzen (zoveel mogelijk)
-> licht zelf masseren om een goede doorbloeding te krijgen

Probeer eensterug je oude schoenen een maand...
Dit zou ik ook doen!!

@ bert' wat een leuke site en mooi liedje, zing je dat zelf?


Henk

kunst en fietswerk
Neem je lichaam serieus en ga langs een dokter.
Matthie9000 schreef:Neem je lichaam serieus en ga langs een dokter.
Noemen ze zoiets niet een open deur intrappen? 8)
Wat fijn om al jullie feedback te ontvangen ! Daar kan ik zeker wat mee !
Ha ha alleen dat koelen bij 43 graden gaat wat lastig worden.

Dank je wel voor het meedenken!
Voorlopig hebben we nog een andere uitdaging te gaan ... hebben beiden malaria gekregen dus de spieren houden het nu helemaal voor gezien. Veel slapen, zweten, uitrusten en dan maar weer eens op de fiets klimmen, dus met die rust komt het vanzelf goed.

Fijn weekend allemaal en groet uit Kan kan in Guinee!
Ingrid
Michael W schreef:
Matthie9000 schreef:Neem je lichaam serieus en ga langs een dokter.
Noemen ze zoiets niet een open deur intrappen? 8)
Wellicht, maar om nou zonder lichamelijk onderzoek te gaan gokken waar een ontsteking zit adv een onvolledig verhaal...

Beterschap en succes met herstellen!
Met Malaria erbij heb je wel wat anders aan je hoofd. Waarschijnlijk kom je zo wel aan voldoende rust om van je klachten af te komen. Klachten lijken idd te wijzen op peesschedeontsteking. Rust is belangrijk. Ontstekingsremmers (diclofenac)kunnen genezing versnellen. Weet nietvof je daaraan kan komen en als je eraan kan komen moet je ook maagbeschermers nemen of in ieder geval je maag goed in de gaten houden. Anders heb je straks een maagzweer. Wil je ook niet.

Beterschap!
Dit is niet voor iedereen weggelegd, maar wellicht hebben jullie hier iets aan:



Heb zelf onstoken archillespezen gehad van hardlopen en een milde benadering zoals door Bert hierboven beschreven is wat mij vooruit hielp.

Ik masseer tegenwoordig ook en richt me vooral op energetische doorstroom. Onderrugklachten bijvoorbeeld behandel ik alleen via voeten, kuiten en bovenbenen. Als daar de zaak losser komt, krijgt een onderrug vanzelf meer ruimte. Dus liefskens masseren en regelmatig grote, oppervlakkige strijkbewegingen maken van de bovenkant van het lichaam naar de voeten toe.

Het allerbeste!
O ja das waar, je kan ook meteen naar Jomanda gaan :?
LHTJoost schreef:O ja das waar, je kan ook meteen naar Jomanda gaan :?
Zo iets dacht ik ook direct. Als mensen over energetische stromen beginnen haak ik af.
Bied ik nu vast mij excuses aan voor de discussie die hieronder volgt ;-)
LHTJoost schreef: Ontstekingsremmers (diclofenac)kunnen genezing versnellen. Weet nietvof je daaraan kan komen en als je eraan kan komen moet je ook maagbeschermers nemen of in ieder geval je maag goed in de gaten houden. Anders heb je straks een maagzweer. Wil je ook niet.
Beterschap!
of beter deze zoeken:
Arthrotec (diclofenac/misoprostol)
gebruik ik zelf bij slijmbeurs ontsteking in mijn schouders.