Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cuba - Forum Wereldfietser

Cuba

Hoi!
We zitten plannen te maken om in Cuba te gaan fietsen. Nu zit ik een beetje te researchen en ben heel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen. Ik hou zelf heel erg van natuur en de vrijheid van het gaan en staan in combinatie met een nieuwe cultuur en bijzondere plekken. Maar ik hou ook enorm van kamperen, voor mezelf een potje koken en het buitenleven.
Hoe zijn de ervaringen van mensen die hier al een keer hebben gefietst?
Ik ben benieuwd!


groetjes,

Julie
Welkom in het forum Julie! Kamperen kan je vergeten in Cuba dat is verboden. Frank van Rijn is er zelf voor het land uitgezet. Zelf koken is ook een probleem er is namelijk niet echt een distributiesysteem. In de winkels is totaal niets te krijgen en de bevoorrading gaat zoals in een oorlog; op straat een beetje hush hush en je moet het doen met de dingen die er zijn. Gelukkig kan je bij de bed and breakfast wel goed eten. Verder is het een fantastisch land. Kijk maar naar dit reisverslag met routekaartje en verder mijn reisverslag in de Op Pad



Bron
Ik heb daar gefietst. Had mijn kampererspullen mee. In 3 weken tijd welgeteld 1x gebruikt. En bij die gelenheid had ik ook een tent kunnen huren voor 5 CUC. Vermoedelijk was het enige plek in Cuba met een kampeerveld.

Het was het extra slepen bepaald niet waard.

Ik had best meer willen kamperen, maar er was werkelijk geen gelegenheid voor. Ongeschikt landschap.

Je kunt ook rondkijken op thorntree.lonelyplanet.com. Op dat forum staan vergelijkbare verhalen. Die had ik vooraf gelezen. En in de wind geslagen.

Ben inmiddels wat wijzer van geworden. De voglende keer luister ik beter :)
Het kan zijn dat de situatie inmiddels verbeterd is, maar in 2008 kon je bijvoorbeeld nog niet eens brood kopen als toerist; dat was alleen op de bon te krijgen en als toerist heb je geen bonnen. Kamperen is officieel verboden en er is ook geen gelegenheid voor omdat er bijna geen "vrije natuur" is. Ik wil niet zeggen dat je als toerist echt in de gaten wordt gehouden, maar ik zou het er zeker niet op wagen om mijn tentje zomaar ergens neer te zetten.
Voor je eten en je onderdak ben je afhankelijk van casas particulares (B&B) en dat is vrijwel altijd een heel prettige manier om te overnachten. Soms kun je onderweg een pizza uit een oliedrum of een hotdog kopen. Verder werkelijk een fantastische fietsland, zoals Blanche al schreef, en laat je door de beperkingen niet weerhouden!
PS nog een tip: je kunt hopelijk nog steeds gunstig met Arkefly daarheen vliegen, mogelijk zelfs nog steeds met gratis meename van fiets. Anders Martinair proberen.

Ik ben toen met Iberia gevlogen. Dat was duurder en moest vanaf Duesseldorf. Met een overstap in Madrid. Was nogal een gedoe.

En bewaar je fietsdoos! Heb in Havana een halve dag winkel in winkel uit gedaan: Niemand had een grote doos. Dingen worden daar gewoon niet weggegooid.

Zo zag ik de vuilophaaldienst. Die pikte kleine bergjes op, kieperde het omhulsel daarvan leeg, en dan werd dat omhulsel teruggezet op straat om weer gebruikt te kunnen worden. Die omhulses waren vaak aftandse doosjes. Dus bewaar je fietsdoos! En wat stevige plastic zakken (zelfde verhaal).
Wij zijn in april met Arkefly naar Cuba gevlogen, maar meenemen van de fiets was niet gratis, dit heeft ons 160 euro per fiets gekost, best prijzig dus.

Kamperen kun je inderdaad zoals reeds gezegd in Cuba wel vergeten.

Onze grootste tegenvaller waren de zwarte roetwolken die de vrachtwagens aan een stuk door uitstoten. Wanneer je aan een klim bezig bent en er hangt zo'n zware jongen voor je die maar blijft walmen, daar word je niet gelukkig van. Sterker nog wij werden er misselijk en zeer beroerd van.

Voor ons was dat een reden om niet verder te fietsen en in de laatste week met een huurauto verder te reizen.

Wellicht dat je hier in het oosten minder last van hebt. Wij zijn voornamelijk in het midden en westen van het land gebleven, en daar vonden we dit echt een heel groot minpunt.
Dag Dreelien,
Wij willen dit jaar ook naar Cuba. Ik zag dat vliegen met Arkefly qua prijs aantrekkelijk is. Maar via de site kun je alleen een periode van drie weken boeken. Wij willen vier weken. Hebben jullie hier ervaring mee? En die prijs voor de fietsen van 160 euro. Was dat per fiets? Enkele reis of retour?
Heb ook onlangs ticket geboekt. Fiets is 80€ enkele reis. Je kan vliegen op Holguin en/of Varadero. Bij retour kan je het via site doen, als je wilt aankomen op ene luchthaven en vertrekken van ander, kan je dat telefonisch boeken. Je betaalt voor telefonische boeking 25€extra. Ik zou gewoon bellen over de periode van 4 weken. Wanneer gaan jullie? Succes met regelen en veel fietsplezier.

Gerben Mensink schreef:Dag Dreelien,
Wij willen dit jaar ook naar Cuba. Ik zag dat vliegen met Arkefly qua prijs aantrekkelijk is. Maar via de site kun je alleen een periode van drie weken boeken. Wij willen vier weken. Hebben jullie hier ervaring mee? En die prijs voor de fietsen van 160 euro. Was dat per fiets? Enkele reis of retour?
We hebben onze fietsdoos afgegeven in de casa particulares in Havana waar we de eerste nachten sliepen, na vier weken de dozen daar weer opgehaald. Ging perfect. Ik denk dat elk CP dat voor je wil regelen. Natuurlijk geef je een fooi.

Wil je het land, de mensen (en zeker het eten) van Cuba ontmoeten dan zijn die casas particulares ook echt een aanrader
Da's mooi geregeld!
Wij arriveren op Holguin en vliegen terug vanuit Havana. Om de fietsdozen mee te slepen... dat maar niet.
Maar mocht iemand nog 1-2 dozen over hebben en die voor 2 maart achterlaten en dus niet meer nodig hebben,in Havana/Varadero...kunnen wij er mogelijk gebruik van maken. Andersom komen er 8 febr. 2 fietsdozen aan in Holguin.
Je weet maar nooit, proberen kan altijd.

Er heerst momenteel cholera in Havanna. Dus letten op water/waterzuivering, ors en antibiotica meenemen kan handig zijn. Zie http://informatiecuba.wordpress.com/
Ook voor andere interessante berichten.

Theo B schreef:We hebben onze fietsdoos afgegeven in de casa particulares in Havana waar we de eerste nachten sliepen, na vier weken de dozen daar weer opgehaald. Ging perfect. Ik denk dat elk CP dat voor je wil regelen. Natuurlijk geef je een fooi.

Wil je het land, de mensen (en zeker het eten) van Cuba ontmoeten dan zijn die casas particulares ook echt een aanrader
Oké, 80 euro per enkele reis. Daar kijk ik inmiddels al niet meer van op. Goed idee om de fietsdozen bij een CP te stallen. Gaan we ook proberen.
Hoe is jullie ervaring met het van te voren reserveren van de CP vanuit Nederland? En er een taxi naar toe te nemen met die grote dozen?
Wij proberen in augustus te gaan. Nog even stoeien met onze respectievelijke bazen 8)
Gerben................over het reserveren van casas particulares:

onze ervaring is dat dat niet werkt:
We hadden vanuit Nederland voor 2 dagen een CP in Havana gereserveerd. Bij aankomst was alles vol. De eigenaar heeft wel keurig gezorgd dat we in een vlakbij gelegen CP terecht konden.

Tijdens ons verblijf nog eens een CP gereserveerd, toen we de volgende dag er waren: toch vol. Ook hier werden we weer goed geholpen. Diegenen waar we gereserveerd hadden zorgden voor een ander adres.

Dat was zo-wie-zo onze ervaring: Als iets vol is, weten ze altijd weer een kennis/vriend met een CP te regelen waar je terecht kan.........en ze helpen altijd
Die grote dozen neem je toch gewoon achterop je fiets mee naar je eerste overnachting?
Gewoon de doos ontvouwen dan weer tot compact plat formaat opvouwen en achterop binden. Werkt voor ons al heel vaak goed. Ik zou voor Cuba wel van thuis nog een flinke rol tape meenemen das daar niet te krijgen.
Theo B schreef:We hadden vanuit Nederland voor 2 dagen een CP in Havana gereserveerd. Bij aankomst was alles vol. De eigenaar heeft wel keurig gezorgd dat we in een vlakbij gelegen CP terecht konden.

Tijdens ons verblijf nog eens een CP gereserveerd, toen we de volgende dag er waren: toch vol. Ook hier werden we weer goed geholpen. Diegenen waar we gereserveerd hadden zorgden voor een ander adres.
Ja, een reservering in een casa particular, of het nu vanuit NL of in Cuba is, zegt alleen dat de eigenaar waar je reserveerde ervoor zal zorgen dat je een kamer krijgt, bij hemzelf of - waarschijnlijker - bij een vriendje van hem. Dat laatste levert hem namelijk commissie op, die hij zeker niet zal laten lopen. En die commissie betaal jij uiteraard met een hogere kamerprijs. Zo werkt het systeem. Je kunt er toch niet aan ontkomen, behalve door moeizaam ter plekke zelf opnieuw te gaan zoeken, dus meewerken is uiteindelijk het meest profijtelijk voor iedereen.
Blanche schreef:Die grote dozen neem je toch gewoon achterop je fiets mee naar je eerste overnachting?
Gewoon de doos ontvouwen dan weer tot compact plat formaat opvouwen en achterop binden. Werkt voor ons al heel vaak goed. Ik zou voor Cuba wel van thuis nog een flinke rol tape meenemen das daar niet te krijgen.
Een nieuwe rol tape gaat altijd mee.
Wij hebben al verscheidene keren fietsdozen ergens in bewaring achter kunnen laten, maar grote fietsdozen tot compact formaat opvouwen is voor mij helemaal nieuw :shock: . Ik stel me zo voor dat je dan op de terugweg een tamelijk gammel stuk karton hebt. Maar daar heb je dan die tape weer voor en het is natuurlijk sowieso altijd (veel) beter dan niets :D
fietsdozen vouwen.....gaat volgens mij echt niet
oprollen wel .............en da's al zwaar zat
Theo B schreef:fietsdozen vouwen.....gaat volgens mij echt niet
oprollen wel .............en da's al zwaar zat
Yep Theo, ik zal me wel vergissen in het feit dat deze methode al jaren voor ons wel werkt. :roll:
Zie einde filmpje.
Ik ben ook heel nieuwsgierig Blanche. Maar er verschijnt bij mij geen filmpje, alleen een groot leeg vlak.
Je zit zeker op een Ipad? Even op de Video klikken om naar Vimeo te gaan.
Als dat niet werkt ligt het aan je machine - browser of afspeelmogelijkheden.
Nee, ik zit gewoon achter mijn pc. Het hele woord video zie ik niet. Er staat alleen een link genaamd Bron. En dan word ik met Vimeo verbonden en krijg dan de mededeling dat de bron niet te vinden is.