Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijnlijke rechterknie - Forum Wereldfietser

Pijnlijke rechterknie

Hee fietsers,

Ik zit nu in Nieuw Zeeland en heb last van een spieraanhechting bij mijn rechterknie. Als ik mijn rechterhand leg op mijn rechterknie, dan ligt mijn duim precies op de plek waar het pijnlijk is.

Als ik niet fiets, dus in de avond en ochtend, dan heb ik geen tot weinig last. Ook niet bij belasting of het omhoog duwen van mijn fiets. Totdat mijn knie de fiets ziet, dan wil hij wel eens gaan zeuren. Ik zit nu een week op de fiets en het eerste uurtje is pijnvrij en langzaam loopt het op tot een vervelende pijn. Ik doe het echt rustig aan, ongeveer 40 tot 50 km per dag in vlak en heuvelachtig terrein. Verder fiets ik niet in een te zwaar verzet. Zodra ik iets van een pijn voel, ga ik lichter fietsen en probeer zoveel mogelijk de knie te ontzien. En ik heb al twee rustdagen ingelast en ik slik in de avond Ibuprofen om eventuele ontsteking te verminderen. Eet en drink op tijd en voldoende. Verder wrijf ik rond de zere plek om warmte te creeren, met het idee dat wrijven er om heen geen kwaad kan en er een betere doorbloeding is. Speel misschien al iets teveel zelf/dokter, maar goed, heb niet het idee dat het er erger door wordt. Maar aan het eind van de dag doet het toch net teveel pijn en dus maak ik me zorgen of dit wel weggaat.

Mijn linkerbeen (waar de pijn niet zit) is 1 cm korter overigens. Stuur en zadel afgesteld zoals bike4travel dat voor mij opgemeten en afgesteld heeft. Fiets met lichte trekking schoenen, waar ik over ik overigens er 1 van verloren heb tijdens een afdaling. Wilde even mijn voeten luchten en weg was schoen toen ik er achter kwam.

Hebben jullie een idee wat het is en wat ik kan doen om er van af te komen?
Fiets je met dezelfde crank lengte als voorheen? Ik heb ooit een keer pijn in m'n knie gekregen op een tocht met de MTB + rugzak. Op mijn reisfiets zitten 170 mm cranks en op de MTB 175. Zonder bagage heb ik nooit last gehad van langere cranks, dus dat lag toch aan overbelasting. Ging na een paar dagen rust weer over. Maar daarna geen lange tochten meer met (te) lange cranks. Hoop dat het snel over gaat en loop/fiets anders toch even langs een dokter voor een check-up.
hallo,

Nou, dat is knap balen als je net onderweg bent.

Toch komt dit vaker voor en vooral als je een nieuwe fiets hebt.
Als ik het goed begrijp zit het aan de binnenkant van je rechterknie.
Ik kan niet opmaken of je met je voeten vastgeklipt bent, in dat geval kan je naar het plaatje onder de schoen kijken of deze niet verdraaid zit of juist teveel naar voren of achteren. Vergelijk het met je linkerschoen als indicatie.

Als de knie overstrekt raakt en je zet er dan kracht mee kan je knie ook opspelen.
In dit geval kan je je zadel een centimetertje laten zakken. Ik weet dat je rechterbeen langer is dan links maar misschien juist daarom zet je er meer kracht mee.

Een wereldfietser die de USA van noord naar zuid wilde rijden dacht serieus aan opgeven door zijn knie probleem. Door het zadel 1 centimeter te laten zakken was het overstrekte been gebeuren voorbij en de pijn was over !

Veel succes en probeer wat uit. Zorg dat je wel weer naar de oorspronkelijke afstelling terug kan, dus zet een merktekentje op de zadelpen.

vr.gr. hans stalpers
Hoi,
Dat rustig aan doen is verstandig, daar ben je goed mee bezig.
Kan het ook een verrekking zijn van een spier die helemaal niet met de knie te maken heeft?

Ik ben het eens met Hans dat je met een nieuwe fiets nog op zoek kunt zijn naar de juiste zadelstand, al krijg ik zelf bij een te hoog zadel eerder pijn bij de pezen aan de achterkant van mijn knie.
Eén van de vele janboerenfluitjesmethodes van de zadelhoogte is dat je zittend op het zadel, zonder je achterste naar links of rechts te draaien, met één pedaal in de laagste stand, je de voet op dat pedaal zo ver naar beneden kunt strekken dat de hak net iets lager komt dan het pedaal. Dit geldt met schoenen aan.
Waar je ook naar kunt kijken is de stand van het zadel zelf - dat in principe horizontaal moet zijn. Maar uiteindelijk zijn er persoonlijke verschillen waardoor er meerdere centimeters in beide richtignen van de 'ideale' stand afgeweken kan worden. Bike4travel is een zeer kundige zaak, maar mensen verschillen nu eenmaal.

Hoeveel km heb je inmiddels op die fiets gefietst?

Heb je inmiddels wel weer twee schoenen aan (met voeldoende stevige zool)? Volgende keer de veters vastmaken? :wink:

Succes,
Leon
Probeer je zadel eens 1cm naar achteren te zetten. Dan komt je knie rechter boven je trapas te staan. Dat hielp bij mij!
Wimmert schreef:Probeer je zadel eens 1cm naar achteren te zetten. Dan komt je knie rechter boven je trapas te staan. Dat hielp bij mij!
Wimmert heb jij uitgebreide kennis van de fiets van rogierius en hemzelf?
Leon
Ik zou bij een dokter langs gaan.
Leon schreef:
Wimmert schreef:Probeer je zadel eens 1cm naar achteren te zetten. Dan komt je knie rechter boven je trapas te staan. Dat hielp bij mij!
Wimmert heb jij uitgebreide kennis van de fiets van rogierius en hemzelf?
Leon
nee maar ik heb precies hetzelfde gehad!
Ow en het zadel iets lager zetten als het wat naar achter gaat!
Dus beginnen met een beetje zoeken naar de juiste houding.
Overigens dit zou ik altijd doen als fietsen pijn oplevert in kapsels en niet in spieren. Eigenwijs doorfietsen is geen oplossing.
Dat zou ik als eerste doen. Pijn in een gewricht is meestal gevolg van slechte afstelling en verkeerder belasting van de gewrichtsvlakken.
Wimmert schreef:Probeer je zadel eens 1cm naar achteren te zetten.
... ik heb precies hetzelfde gehad!
Ik vind de logica Pijn linksboven op rechterknie ---> Zadel naar achteren toch wel héél kort door de bocht als je verder geen enkele informatie hebt.
Leon
Hi,

Het is me niet duidelijk of je pijn boven of aan de binnenzijde heb.
Ik heb een aantal keren aan de bovenkant last gehad, dit werd veroorzaakt door m'n holle rug en kon ik simpel oplossen door m'n onderrug te rekken. Dat doe je door op je rug te liggen, knieën richting je borst op te trekken en je rug zo goed rond te maken.
Een paar keer per dag deze oefening zorgde ervoor dat er geen spanning meer op de bovenzijde van de knie meer stond en zo kon ik pijnvrij rond fietsen.
Ik hoop voor je dat je het op deze simpele manier kan oplossen van fietsen met pijn is niet wat je van je fietsvakantie had voorgesteld.
Leon schreef:
Wimmert schreef:Probeer je zadel eens 1cm naar achteren te zetten.
... ik heb precies hetzelfde gehad!
Ik vind de logica Pijn linksboven op rechterknie ---> Zadel naar achteren toch wel héél kort door de bocht als je verder geen enkele informatie hebt.
Leon
klopt maar zo uniek is iedereen nou ook weer niet.
Dit soort pijn duid op overstrekking(zadel te hoog en of naar voren) problemen.
Na een ongeval heb ik al jaren knie problemen dus ik herken dat.
Verder heb ik 4 jaar geassisteerd bij cursussen in knie protheses plaatsen voor aankomend chirurgen.
Maar verder weet ik er niet zoveel vanaf natuurlijk.
EN Mijn PERSOONLIJKE ervaring deel ik graag!
Ik sloot ook af met: Dat hielp bij mij!
Knie problemen bij nieuwe fietsen is volgens mij globaal goed zetten en dan opzoek naar de juiste instelling. Want op papier kan het wel kloppen maar dat betekend nog niet dat gewrichtsvlakken niet een graadje anders kunnen staan.
ga naar een arts. een goede diagnose is beter dan zelf morrelen.

en in de tussentijd een paar keer per dag goed koelen met ijs (kan geen kwaad) en bedenken dat ibuprofen meer een pijnstiller dan een ontstekingsremmer is. De pijnstillend werking maakt de verleiding om je knie te zwaar te belasten groter.
SjirkM schreef: en bedenken dat ibuprofen meer een pijnstiller dan een ontstekingsremmer is. De pijnstillend werking maakt de verleiding om je knie te zwaar te belasten groter.
ibuprofen is net als alle andere nsaid's een ontstekingsremmer

belangrijkste is om een optimale houding te krijgen dmv zadelhoogte, cranklengte, trappers, etc, daarnaast zou ik stoppen met fietsen op het moment dat je last krijgt van je knie. Zonder fatsoenlijk (functie)onderzoek van je knie is het gokwerk wat er aan de hand is.
Het beste advies is inderdaad om naar een dokter te gaan. Lukt dat ook in Nieuw Zeeland niet gelijk, dan kun je in plaats van Ibuprofen geschiktere ontstekingsremmers nemen zoals Diclofenac (niet combineren met Ibufrofen). In veel landen kun je 'over the counter' hogere doses kopen dan in Nederland toegestaan is. Voltaren is een merknaam. Bij de hogere doses kun je wel last van je maag krijgen. Ik zou het combineren met een aantal dagen rust of hoogstens heel lichte beweging.
De achterliggende oorzaak kan te maken hebben met de afstelling van je fiets, misschien in combinatie met je beenlengte verschil. Ook mijn linkerbeen is iets korter, maar bij mij heeft dat juist geresulteerd in een zwakke linkerknie. M-gineering heeft daarom ook een verhoogd spd pedaal gemaakt (ongeveer 40 % van het beenlengteverschil), en ik heb een geringe hakverhoging in mijn linkerschoen. Verder gebruik ik relatief korte cranks, waardoor het wat makkelijker is met een hogere trapfrequentie en een licht verzet te rijden. Maar het blijft soms een raadsel, en ik zou zeker snel naar een dokter gaan.
Wim
Diclofenac is niet een 'geschiktere' ontstekingsremmer dan ibuprofen, mits voldoende gedoseerd maakt het geen enkel (of knie :D) verschil (echter, soms kan de werking van persoon tot persoon verschillen). Wel doen beide niets aan de oorzaak van het probleem...
Wimmert schreef:klopt maar zo uniek is iedereen nou ook weer niet.
Dit soort pijn duid op overstrekking(zadel te hoog en of naar voren) problemen.
Na een ongeval heb ik al jaren knie problemen dus ik herken dat.
Verder heb ik 4 jaar geassisteerd bij cursussen in knie protheses plaatsen voor aankomend chirurgen.
Maar verder weet ik er niet zoveel vanaf natuurlijk.
Wat jij er allemaal van af weet, weet ik niet, maar ik ben het wel met Leon eens, dat je wel snel conclusies trekt. Uiteraard zou het best kunnen dat de positie iets aangepast moet worden en dat daarmee de klachten voorbij zijn. Maar ik heb zelf ook wel eens last van m'n rechter knie (soms ook bij fietsen) en dat komt niet door overstrekking van mijn knie, maar door te korte/strakke spieren en pezen die langs het kniegewricht lopen en daar voor irritatie zorgen (en als je niet oppast voor ontstekingen). Als ik er weer eens last van krijg, dan weet ik inmiddels wat ik moet doen, want ik ben er destijds mee bij de fysiotherapeut geweest. Ik moet dan een aantal rek- en strekoefeningen doen, en wat 'core stability training' en dan gaat het vanzelf weer over. Maar ondertussen niet stug doorlopen/fietsen, want de klachten moeten wel eerst verdwenen zijn. Dus stoppen op het moment dat je klachten krijgt...
Wat bij mij hielp (na doktersadvies)
Heb je pijn aan de binnenkant van je rechterknie, draai dan je plaatje zodanig dat je hiel iets meer naar buiten staat. Hierdoor wordt de binnenkant van je knie minder belast.

Het kan dat je op het eerste moment niet meteen verbetering voelt, maar na enkele km's zal de belasting minder zijn en de komt de pijn dus minder opzetten.


Succes

Frank
als achtergrond: ik doe ook fietsmetingen.

1. zoek doktersadvies.

Gebruik je clickpedalen? clickpedalen geven vaak te weinig bewegingsvrijheid, hierdoor moet de knie de corrigerende beweging gaan maken. Helaas is de knie hiervoor niet gemaakt. je zou dus kunnen overwegen om zonder click te gaan rijden.

Hoe is het beenlengteverschil bepaald? Een echt beenlengte verschil kan alleen vastgesteld worden door een rontgenfoto.

Wat meer duidelijkheid geeft is een foto met de plek aangewezen. Maar dan nog: je zal alleen goedbedoelde tips krijgen van mensen die er vaak geen verstand van hebben. Een dokter of fysiotherapeut heeft hiervoor geleerd en kan dus een goede diagnose stellen en een behandeling. Het vervelende is dat knieklachten nogal eens langdurig zijn.

succes!
Wimmert schreef:

Dit soort pijn duid op overstrekking(zadel te hoog en of naar voren) problemen.
Na een ongeval heb ik al jaren knie problemen dus ik herken dat.
Verder heb ik 4 jaar geassisteerd bij cursussen in knie protheses plaatsen voor aankomend chirurgen.

Knie problemen bij nieuwe fietsen is volgens mij globaal goed zetten en dan opzoek naar de juiste instelling. Want op papier kan het wel kloppen maar dat betekend nog niet dat gewrichtsvlakken niet een graadje anders kunnen staan.
Overstrekking ben ik het niet mee eens. Het andere been is korter volgens topicopener en zal dus meer gestrekt zijn dan de probleemkant. Helaas maar waar: klachten bovenop de knie worden ook vaak veroorzaakt door een te laag zadel. Vermoedelijk staat die kant wat te gebogen. Maar dat kan alleen topicopener en Marco weten zo vanaf hier.

Het zadel naar achteren zetten kan over het algemeen niet zoveel kwaad, maar bij trekkingfietsen is de zadelbuis hoek al zo dat de knie meestal nog geeneens in de buurt komt van het kritische punt zoals bij racefietsen. Het enige is dat het iets minder efficient wordt met krachtzetten.

Nogmaals: zoek medisch advies en geen forum advies met jouw gezondheid.
Ik had hetzelfde dan wel een soortgelijk probleem. Een sportarts gaf me de tip om onder de bal van de grote teen iets op te hogen. Ik heb er toen twee laagjes vilt (wat je ook onder stoel/tafelpoten kunt doen) op het zooltje geplakt. Hierdoor ging het been iets meer naar buiten staan. Dat hielp wonderwel!