Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Azië; waar het best te beginnen - Forum Wereldfietser

Fietsen in Azië; waar het best te beginnen

Het plan is om te gaan fietsen in Azië. We neigen naar Vietnam, maar omliggende landen zoals oa Laos, Thailand e/o Cambodja zou ook zo maar kunnen. Vraag is echter welk land zich het beste leent om fietservaring in Azië op te doen, zonder gelijk in alle valkuilen te trappen en met allerlei uitdagingen geconfronteerd te worden. M.a.w. is er een land dat de overgang van 'Europa-fietsen' naar 'Azië-fietsen' wat geleidelijk kan laten verlopen, met enigszins vergelijkbare omstandigheden? Bv. met een redelijke route, overnachtingsmogelijkheden en eten en drinken?
En is de periode vanaf half september ook een goede fietsperiode in die regionen?
Wij zijn ervaren (Europa) fietsers en schuwen het heuvel- en bergachtige terrein niet. We zijn meestal 3,5 tot 4 wkn onderweg en maken dan ongeveer 1500 tot 2000 km.
Uiteraard lezen wij de landeninfo op deze site en willen ook naar de fietsvakantiebeurs, maar jullie info is ook van harte welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Dag Gerard, ik zou starten in Thailand. Je vliegt rechtstreeks op Bangkok en in Thailand vind je zowel mooie cultuur, mooie natuur, diversiteit in landschappen en bijna overal zijn guesthouses. In het noorden kun je ook mooie bergroutes nemen.
Ook niet onbelangrijk: je kunt er heerlijk eten :!:
Eventueel steek je nog door naar Laos en/of pik je Angkhor Wat mee in Cambodja.
Teveel voor 1 vakantie.

Erik Veenstra
+1 voor Thailand

vriendelijk (Boeddhistisch)
(bijna) overal engels sprekend
voldoende rustige wegen (buiten de steden)
beschreven routes (Bert Sitters, AWOL)
ruim voorzien van toeristische voorzieningen
mooie natuur (parken)
mooie cultuur (Wat, Buddha)
eten op de markt!

Groet, BertV

meer info op de fiets en wandelbeurs of cebenz.weblog.nl
Wat de tijd betreft: ik zou even later gaan. In september is het volop regentijd in Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja.
Verder kun je in september ook dichter bij huis nog heerlijk fietsen.
Als het weer hier minder wordt, dan is het juist prettig om warmere streken op te zoeken.
Voor iemand die nog nooit in Azie heeft gefietst is Thailand een bestemming op maat. Feitelijk een heel gemakkelijk land.
Bert heeft gelijk denk ik. Thailand is een heel fiets vriendelijk land. Het is makkelijk om je weg te vinden en overal accomodatie. Goed eten en, ik hoop dat je het nooit nodig zal hebben, maar goede medische zorg indien nodig.
Ook makkelijk om evt je fiets te vervoeren met de trein of taxi mocht je een stuk willen overslaan of tijdgebrek hebben.
Gr, Michel
Wil je vast voorgenieten van Thailand: op de Fiets en Wandelbeurs op 9 en 10 februari geef ik lezingen Fietsen in Thailand, om 13:00 uur in de Trouw Zaal. Zie: www.fietsenwandelbeurs.nl
Hoi Gerard,
Ik heb na, altijd in Europa te hebben gefietst, dit jaar ook mijn eerste fietsvakantie gemaakt naar Azië. Thailand is denk ik inderdaad het meest toegankelijk voor beginnende Azië gangers maar bij mij is de keuze toch gevallen op Vietnam omdat me dat zo mooi leek. En het is super goed bevallen! Prima wegen (op een paar stukjes na) en prima hotels. Wel af en toe wat lastig met de taal, want niemand spreekt Engels (buiten Hanoi) maar als je eenmaal een paar woorden Vietnamees spreekt en goed bent in gebarentaal/aanwijzen dan lukt het prima om een maaltijd op tafel te krijgen. Ik kan uiteraard nog veel meer toelichten. Laat maar even horen als je daar behoefte aan hebt. Ben waarschijnlijk as zondag op de nieuwjaarsborrel dus als je daar ook bent kan ik je ook dan wat meer vertellen.

Groetjes Karlijne
Goed idee, Gerard, in ieder geval vast veel prettiger dan de Noordkaap!

Ik ben het eens met Karlijne, ook Vietnam is heel goed te doen. Wij zijn in Noord Vietnam geweest als tweede Azië-ervaring na Indonesië en dat beviel ons prima.
Met een Lonely Planet o.i.d. en een wegenkaart kun je je prima redden.
Wel oefenen op de uitspraak van Pho (noedelsoep), anders loop je de kans te verhongeren :) !

Groet, Wibo
wibo schreef:Goed idee, Gerard, in ieder geval vast veel prettiger dan de Noordkaap!

Ik ben het eens met Karlijne, ook Vietnam is heel goed te doen. Wij zijn in Noord Vietnam geweest als tweede Azië-ervaring na Indonesië en dat beviel ons prima.
Met een Lonely Planet o.i.d. en een wegenkaart kun je je prima redden.
Wel oefenen op de uitspraak van Pho (noedelsoep), anders loop je de kans te verhongeren :) !

Groet, Wibo
Noedelsoep in Thailand heet Koei tie jouw. Je hebt o.a. koei tie jouw kai met kip en koei tie jouw moe met varkensvlees. Is je uitspraak verkeerd, dan wijs je het gewoon aan. Je hoeft in Thailand de soepstalletjes niet op te zoeken, ze komen van zelf wel op je af. Het lijkt of er op iedere straathoek wel eentje staat.

In Thailand heb je nog geen schoolmeisjes die massaal op een Asama e-bike rondscheuren, zoals in Vietnam en nu ook in opkomst in Luang Prabang (Laos). Het verschil met die e-bikes en de e-bikes hier is dat je niet hoeft te trappen en ze halen gemakkelijk 35 km per uur. Je hoort ze niet aankomen: parmantig met een hand aan het stuur en in de andere hand een paraplu.
Ik kom net terug van 3 weken fietsen in Thailand. Dat was mijn eerste ervaring met fietsen buiten Europa. Ook mijn eerste ervaring met solo fietsen met bagage. Ik heb bewust voor Thailand gekozen vanwege hierboven genoemde redenen. En het is mij uitstekend bevallen.

Ik vond het land overigens verre van toeristisch. Op bepaalde plekken zijn veel toeristen maar in het merendeel van Thailand was ik vaak de enige buitenlander. Ik ben dan ook veel aangegaapt en ik heb veel opgestoken duimen en zwaaiende thai gezien.
Dag Bergbeklimmer,

Kan je iets meer vertellen over jouw route? Ook gebruik gemaakt van openbaar vervoer?

merci,

Dennis