Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winderigheid - Forum Wereldfietser

Winderigheid

Vanochtend vroeg opgestaan en een heerlijke toertocht gereden van 90 kilometer. Intens genieten, helaas na een kilometer of 65 begonnen m'n darmen aardig op te spelen en kreeg ik enorme last van winderigheid. En niet alleen op de fiets, ook 's middags thuis hield het aan.
Het was me tijdens eerdere tochten al vaker opgevallen, na een uurtje of 2,5 a 3 fietsen barst de winderigheid los. Bij korte ritjes nergens last van, bij langere tochten des te meer.
Hebben meer lezers van dit forum last van dit probleem? Enig idee of dit komt door de hoeveelheid drinken, temperatuur, inspanning oid?

Uit ervaring (als chauffeur van de bus) kan ik melden dat dit onder wielrenners frequent voorkomt.
Koolhydraatrijke voeding zou er aan bijdragen

/MArten

Hoe is het met de winderigheid in Kiel-Windeweer?

Hahahahahahaha, die Bert, hi hi :D
Hoi,
Misschien is je zitpositie op het smalle zadel zodanig dat er tijdens het fietsen geen gas ontsnappen?
Ben je voor het fietsen wel goed naar het toilet geweest of was je zo snel weg dat dat er niet meer in zat? (liever gezegd het bleef er in zitten :lol: )
Leon

m-gineering schreef:Koolhydraatrijke voeding zou er aan bijdragen
/MArten
En dus? :?: :?: :?:

Ik denk ook wel dat het door je zithouding zou kunnen komen, je zit toch steeds een beetje voorover gebogen, komen je darmen vast in de knel... klinkt best logisch... krijg je denk ik een opgeblazen gevoel van..

Hoi Edwin,

Waar wind je je over op??? Je ruikt er zelf niets van en je kan het toch beschaafd laten ontsnappen?

Groeten, John.

John, jij hebt verstand van straalmotoren. Geeft een stevige knetterwind uit je sluitspier ook een straalmotoreffect? Bijvoorbeeld als ondersteuning tijdens een steile klim.

Hoi John,
Helaas heb ik er best problemen mee. Een opgeblazen gevoel fietst niet echt prettig. En of niemand er last van heeft? Als ik op de tandem weg ben staat de stoker niet echt te juichen. En het thuisfront bij thuiskomst ook niet.
M'n darmen raken na een aantal uren fietsen volledig overstuur. Een ligfietsende collega van mij heeft exact hetzelfde probleem. Een voorovergebogen houding op het zadel lijkt mij dus niet echt de oorzaak. Ook hij kan geen reden voor z'n kwaal vinden. Geexperimenteer met meer/minder drinken en het dragen van extra isolerende kleding heeft niet mogen baten. Misschien toch een tekort aan een voedingsstof?

Hoi Edwin,

Op de site van de Fietsersbond (www.fietsersbond.nl) behandelt de arts Kor van Hulten in de medische vraagbaak vele onderwerpen met betrekking tot fietsen en gezondheid (van Aambeien tot Zweten). Een van de onderwerpen is winderigheid waarover hij op die site het volgende schrijft:


Winderigheid tijdens fietsen

Winderigheid tijdens fietsen kan duiden op te veel gisting. Dit hangt samen met wat je eet en hoe je het eet. Van bruine bonen eten weet eenieder dat dat tot winderigheid aanleiding kan geven. Ook rozijnen en krenten hebben dit effect. De suikers die zij bevatten kunnen gaan gisten. Eet je ook nog tijdens het fietsen - wat op zich een goede gewoonte is bij lange ritten - dan hap je automatisch lucht mee je maag en darmen in. Heb je veel last van winden, probeer dan eens wat minder vast voedsel en laat rozijnen en krenten een tijdje uit je dieet. Zie je bloed of slijm bij je ontlasting, ga dan naar je huisarts. Je weet maar nooit wat voor naargeestige processen zich in je darmen aan het ontwikkelen zijn.

Martin

Hoi Bert ,

HoJohn, jij hebt verstand van straalmotoren. Geeft een stevige knetterwind uit je sluitspier ook een straalmotoreffect? Bijvoorbeeld als ondersteuning tijdens een steile klim.i Bert,

[quote]

Om enig profijt te hebben van een straalmotoreffect zal je een speciaal dieet moeten volgen. Je raad het al, knoflook, uien, sambal, bruine bonen
en veel bier.
Mocht je nog meer voorstuwing wensen, dan moet je het mengsel laten ontbranden. kijk wel uit voor je bagage!!!

Groeten, John.

[quote="johntelleman"]Hoi Bert ,

HoJohn, jij hebt verstand van straalmotoren. Geeft een stevige knetterwind uit je sluitspier ook een straalmotoreffect? Bijvoorbeeld als ondersteuning tijdens een steile klim.i Bert,

[quote]

Om enig profijt te hebben van een straalmotoreffect zal je een speciaal dieet moeten volgen. Je raad het al, knoflook, uien, sambal, bruine bonen
en veel bier.
Mocht je nog meer voorstuwing wensen, dan moet je het mengsel laten ontbranden. kijk wel uit voor je bagage!!!

Groeten, John

HoJohn, jij hebt verstand van straalmotoren. Geeft een stevige knetterwind uit je sluitspier ook een straalmotoreffect? Bijvoorbeeld als ondersteuning tijdens een steile klim.i Bert,

[quote]

Om enig profijt te hebben van een straalmotoreffect zal je een speciaal dieet moeten volgen. Je raad het al, knoflook, uien, sambal,
bruine bonen en veel bier.
Mocht je nog meer voorstuwing wensen, dan moet je het mengsel laten ontbranden. kijk wel uit voor je bagage!!!

Groeten, Joh