Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste wielbouwer in Amsterdam? - Forum Wereldfietser

Beste wielbouwer in Amsterdam?

Gistervond heb ik de achtervelg op mijn mountainbike kapot gereden helaas. :(
Ik moet dus mijn Rohloffnaaf over laten zetten in een nieuw ceramisch velg.

Wie kan me vertellen welke winkel/persoon de beste wielenbouwer is in Amsterdam?
Ik maak veel kms off-road en heb dus een 100% betrouwbaar achterwiel nodig.

Thanks alvast!

Froggy
Wheel-tec is een goeie.
Of op-en-neer naar Heerhugowaard: Vittorio.
Euh, wat denk je van Job?
Eric Schuijt schreef:Euh, wat denk je van Job?
Waar vind ik Job? toch niet bij: www.job.nl ?:lol: :lol:
Froggy schreef:
Wie kan me vertellen welke winkel/persoon de beste wielenbouwer is in Amsterdam?
Postkantoor en de wereld ligt aan je voeten. Maar zo denken Amsterdammers niet ;)
m-gineering schreef:
Froggy schreef:Wie kan me vertellen welke winkel/persoon de beste wielenbouwer is in Amsterdam?
Postkantoor en de wereld ligt aan je voeten. Maar zo denken Amsterdammers niet ;)
:D
Je kunt ook een spaakspanningsmeter kopen (ook via de post, zelf eentje in Groningen besteld) en zelf aan de slag gaan. Het beste probeer je je {ervaring} twijfelachtige eerste pogingen {/ervaring} uit op iets goedkoops.
Aanspannen van een gekocht maar te slap gespaakt wiel is mij ook al vaker goed bevallen, al is dat niet correct volgens de theorie, maar het voorkomt dat je {weer ervaring} je toch weer vergist in de spaaklengte {/weer ervaring}. :D
Leon
Hoi Leon,
In het verleden heb ik weleens zelf wielen gebouwd inderdaad. Ging goed en was leuk om te doen.
Maar voor een mountainbike waarmee ik heel veel kms maak (op vaak hoge snelheid in de afdalingen), wil ik zo zeker mogelijk zijn van een sterk, betrouwbaar achterwiel. Vandaar de keuze om in dit geval het werk uit te laten voeren door een prof.
Zie pb
m-gineering schreef:
Froggy schreef:
Wie kan me vertellen welke winkel/persoon de beste wielenbouwer is in Amsterdam?
Postkantoor en de wereld ligt aan je voeten. Maar zo denken Amsterdammers niet ;)
Off-topic!Dat zal wel komen omdat postkantoren in Nederland niet meer bestaan, Marten... Hebben jullie in Hoogezand er stiekem nog eentje achtergehouden? De rest van Nederland is in elk geval aangewezen op de servicebalie in een supermarkt ofzo, waar je eerst moet wachten op alle klanten voor je die een pakje sigaretten willen, iets moeten ruilen of teveel betaald hebben aan de kassa en hun geld terug willen. Vervolgens word je geconfronteerd met iemand die 'er even een collega bijhaalt' omdat hij/zij zelf geen idee heeft hoe dat nou werkt, zo'n pakje versturen. Die collega is dan net 'even' lunchen...

On-topic: Ik vermoed dat Eric ene Job bedoelt die bij hem in de winkel werkt? De Vakantiefietser lijkt mij het eerste adres waar ik aan zou denken, als het in Amsterdam moet zijn; of ze de beste zijn, durf ik niet te zeggen. Als je een postagentschap hebt dat beter werkt dan dat bij mij in de buurt (zie boven), dan komt Kiel-Windeweer als eerste in mij op... :wink:

Succes met het wiel,

Carl
Carl schreef: Off-topic!Dat zal wel komen omdat postkantoren in Nederland niet meer bestaan, Marten... Hebben jullie in Hoogezand er stiekem nog eentje achtergehouden? De rest van Nederland is in elk geval aangewezen op de servicebalie in een supermarkt ofzo, ..
De managers hebben het omgedoopt in Business point en het staat op de dodenlijst, maar voorlopig wordt ik elke keer nog geholpen door echte Postenellers, die geen sigaretten verkopen maar soms nog wel eerst een paar karren in een oplegger moeten duwen :wink:
Moet het specifiek in Amsterdam ??
Anders ...Ernie Frieke Bikeboosting

http://www.bikeboosting.nl/index.php?eigennaven2
jumbo schreef:Moet het specifiek in Amsterdam ??
Anders ...Ernie Frieke Bikeboosting

http://www.bikeboosting.nl/index.php?eigennaven2
Het tandem achterwiel dat Ernie Frieke/Bikeboosting voor ons spaakte bleef niet heel, die van Marten (M-gineering) gaat al enkele duizenden kilometers probleemloos mee.

Bij mij groeit het idee dat er redelijk wat wielbouwers zijn die netjes en met aandacht een wiel kunnen spaken. Er zijn er echter niet zo veel die een goed idee hebben van de krachten op een wiel. En nog minder bezitten voldoende materiaalkennis en hebben voldoende natuurkunde in hun baggage om een passende oplossing te bedenken. Marten Gerritsen dus :idea:

Frank
Een rohloffnaaf die enige jaren goed gebruikt is beschikt over niet al te frisse spaakgaten meer. De kans dat rond geovaliseerde spaakgaten een breuk optreedt is reeel.
Als de naafflens tzt uitscheurt bij wie ligt de aansprakelijkheid dan? Ik kan mij voortstellen dat een wielbouwer hier liever niet aan begint. Terug naar de originele bouwer (santos,idworx)?
Toen ik na 6000 km mijn fiets in het vliegtuig had gehad en bijgevolg een nieuwe achterwiel (niet rohloff) mocht gaan bouwen schrok ik ook wel van de ductiliteit van het aluminium. Later realiseerde ik me dat die door het vervormen van het aluminium verkregen perfecte passing ook wel voordelen voor de spaken moet hebben. Ik ben inmiddels aardig wat kilometers verder en best tevreden met dat wiel.
Leon
Carl schreef:
m-gineering schreef:
Froggy schreef:
Wie kan me vertellen welke winkel/persoon de beste wielenbouwer is in Amsterdam?
Postkantoor en de wereld ligt aan je voeten. Maar zo denken Amsterdammers niet ;)
Off-topic!Dat zal wel komen omdat postkantoren in Nederland niet meer bestaan, Marten... Hebben jullie in Hoogezand er stiekem nog eentje achtergehouden? De rest van Nederland is in elk geval aangewezen op de servicebalie in een supermarkt ofzo, waar je eerst moet wachten op alle klanten voor je die een pakje sigaretten willen, iets moeten ruilen of teveel betaald hebben aan de kassa en hun geld terug willen. Vervolgens word je geconfronteerd met iemand die 'er even een collega bijhaalt' omdat hij/zij zelf geen idee heeft hoe dat nou werkt, zo'n pakje versturen. Die collega is dan net 'even' lunchen...
Psst ik gebruik meestal DHLforYou (http://www.dhlforyou.nl), zelf thuis in een doosje stoppen, zelf thuis aanmelden (en betalen), zelf thuis label afdrukken en op doosje plakken, doosje om de hoek van dhl punt gooien en klaar.
Ze zijn wel iets langzamer dan de reguliere tnt heb ik de indruk maar het gemak dat je alles zelf kunt doen en het pakketje alleen maar om de hoek van een dhl service (=breng/afhaal) punt hoeft te gooien heb ik er wel voor over.
nsa1984 schreef: Psst ik gebruik meestal DHLforYou (http://www.dhlforyou.nl), zelf thuis in een doosje stoppen, zelf thuis aanmelden (en betalen), zelf thuis label afdrukken en op doosje plakken, doosje om de hoek van dhl punt gooien en klaar.
Ze zijn wel iets langzamer dan de reguliere tnt heb ik de indruk maar het gemak dat je alles zelf kunt doen en het pakketje alleen maar om de hoek van een dhl service (=breng/afhaal) punt hoeft te gooien heb ik er wel voor over.
Voor een paar euro meer halen ze het ook nog bij je op aan huis (voor de echte luie onder ons) 8)
DHL is voor consumenten iets langzamer, maar het is meestal wel binnen 3 dagen ter plekke en is iets goedkoper !!
pedalman schreef:Een rohloffnaaf die enige jaren goed gebruikt is beschikt over niet al te frisse spaakgaten meer. De kans dat rond geovaliseerde spaakgaten een breuk optreedt is reeel.
Als de naafflens tzt uitscheurt bij wie ligt de aansprakelijkheid dan? Ik kan mij voortstellen dat een wielbouwer hier liever niet aan begint. Terug naar de originele bouwer (santos,idworx)?

Iedere naaf die ingepannen wordt heeft plastische deformatie van de spaakgaten door indrukking van de spaakbocht. Als je haaks op die kerf gaat trekken krijg je problemen, dus dat moet je niet doen. Maar dat heb je dus al met een fabrieksnieuwe naaf voor je een meter gereden hebt.

Het recept is dus velg gebruiken met het ventielgat in dezelfde orientatie en de spaakgaten in de originele richting hergebruiken.
Houd er met het versturen rekening mee dat je vier keer verzendkosten moet betalen. Een keer heen, een keer terug. En dan nog eens twee keer voor het natrekken (als je verstandig bent).
Eric Schuijt schreef:Houd er met het versturen rekening mee dat je vier keer verzendkosten moet betalen. Een keer heen, een keer terug. En dan nog eens twee keer voor het natrekken (als je verstandig bent).
Natrekken? Dat is iets voor fietsenmakers, niet voor wielenbouwers :D