Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mountainbike als reisfiets? - Forum Wereldfietser

mountainbike als reisfiets?

Hallo,
Wij gaan al een paar jaar met de fiets (een Koga traveller en Koga Lightspeed) op reis, deze zomer zijn we door de pyreneeën gereden.
We denken eraan om onze Koga's in te wisselen voor mountainbikes, omdat we naast reis -en racefietsen ook graag willen gaan mountainbiken en we geen paats hebben om al deze fietsen te stallen. Nu vertelt men ons dat een mountainbike niet geschikt is om bagage te dragen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt.
Marie Wessing
mariewessing schreef:Hallo,
Wij gaan al een paar jaar met de fiets (een Koga traveller en Koga Lightspeed) op reis, deze zomer zijn we door de pyreneeën gereden.
We denken eraan om onze Koga's in te wisselen voor mountainbikes, omdat we naast reis -en racefietsen ook graag willen gaan mountainbiken en we geen paats hebben om al deze fietsen te stallen. Nu vertelt men ons dat een mountainbike niet geschikt is om bagage te dragen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt.
Marie Wessing
wie is men?
http://www.bikepacking.net
http://www.bikepacking.net/category/individual_setups/
Ik heb een Cannondale mtb als reisfiets. Ik vind deze fijner fietsen dan m'n Santos trekking fiets. Ik heb er een set goede trekking wielen bij want mtb wielen zijn te slap om met bagage te fietsen. Bovendien kan ik nu snel wisselen tussen de wielsets. Verder heb ik er een Tubusachterdrager opgezet. M'n mtb heeft een headshock als voorvering, hierbij zit het veergedeelte nabij het balhoofd ipv in de 2poten vd vork. Deze vering is stabiel, makkelijk in-en uit te schakelen en met een kleine aanpassing kan je een gewone Tubusvoordrager monteren. Wat mij betreft geen enkele belemmering om met een mtb op vakantie te gaan.
Helemaal mee eens zolang je het niet hebt over een full suspension fiets. Echte wedstrijd fietsen moet je vermijden, maar het normalere soort is degelijk genoeg. Helaas hebben ze tegenwoordig bijna allemaal schijfremmen en dat is wat kwetsbaarderder. Old Man Mountain maakt perfecte dragers die op bijna elke mtb passen. Ik zou niet gauw voordragers monteren, maar alleen achterdragers is vaak genoeg. Geometie is wel iets om op te letten. Al te korte achtervorken zijn vervelend met tassen, zeker als je ook nog grote voeten hebt. En een erg gestrekte zithouding is dan snel voor een uurtje, maar na een dag ben je gebroken. Een meer omhoog gebogen stuurpen biedt voor een paar euro uitkomst. Schwalbe Big Apples 50 mm zijn ideale vakantiebanden. En ja, een handgebouwd achterwiel met SP19/Sputnik velgen en 36 spaken is wel verstandig. Voorwielen blijven altijd wel heel.
Wim
Een fullsuspension in combinatie met een BoB-aanhanger is volgens mij best te doen, maar de achterbrug van een fullsuspension is in theorie minder stijf.
Er zijn heel wat fietsreizigers die alleen maar mtb's gebruiken. Kijk bijv. op deze Spaanse site: http://zinaztli.blogspot.com/
Dat is trouwens een enorm informatieve site voor onverhard fietsen in Spanje. Wel in het Spaans geschreven.
Zelf doe ik sinds 10 jaar de fietsreizen op mtb's, hetzij met BoB, hetzij met achtertassen, afhankelijk van hoeveel er mee moet.
Ik gebruik trouwens gewone standaard wielen. Dat gaat vrijwel altijd goed. Ook de op dit forum vaak afgekraakte Mavic.
Mijn omgebouwde Santos SCC02 (MTB) doet al een paar jaar dienst als vakantiefiets, tot volle tevredenheid.
De achtervork van een MTB is korter dan die van een vakantiefiets, kies daarom een achterdrager waarbij de tassen voldoende ver naar achter kunnen hangen.
Niet alle MTB's hebben "oogjes" voor de bevestiging van dragers. Old Man Mountain heeft dragers die het prima doen zonder deze oogjes.
Veel vakantiefietsen hebben een draadbalhoofd waardoor het stuur gemakkelijk hoog kan worden gezet. De meeste MTB's hebben Ahead dat eenmaal afgezaagd minder makkelijk kan worden versteld.
Mijn tochten zijn zelden zo ruig dat ik meer vering zou willen dan 50 mm banden bieden. De geveerde voorvork heb ik vervangen door een vaste. Scheelt een kilo en je kunt meteen de vork afzagen op de door jou gewenste hoogte.
Er zijn veel meer gebruikte MTB's te koop dan vakantiefietsen.

Frank
Vroeger ook met een mtb (met voorvering) op vakantie gegaan. En op zich ging dat prima, al was het geheel natuurlijk minder stijf dan mijn Santos.

Renaat
Dus gewoon niet al te veel meenemen.
Wim
Je kunt natuurlijk ook een 29'er nemen voor een langere liggende achtervork.
Dat past in de praktijk alleen bij lange mensen. Er zullen weinig vrouwen zijn die passen op een 29-er.
Wim
Pedalero schreef:Je kunt natuurlijk ook een 29'er nemen voor een langere liggende achtervork.
Usance is de achtervorken van 29-ers zo kort mogelijk te bouwen, dus dat zal nauwelijks soulaas bieden. Met nadenken over de tassen-drager combinatie win je meer
Dankjullie wel voor de antwoorden.
Omdat we ook vaak met 2 kinderen op reis gaan hebben we wel wat bagage bij (2 tenten, 4 slaapzakken, kookgerei,...) Zijn mountainbikes dan sterk genoeg of niet? Met zo'n Bob op reis gaan zien we niet zitten.
mariewessing schreef:Dankjullie wel voor de antwoorden.
Omdat we ook vaak met 2 kinderen op reis gaan hebben we wel wat bagage bij (2 tenten, 4 slaapzakken, kookgerei,...) Zijn mountainbikes dan sterk genoeg of niet? Met zo'n Bob op reis gaan zien we niet zitten.
Die stelling is de algemeen. Mountainbikes die bewezen sterk genoeg zijn voor het hots-knotswerk bereden door mannen van 200 cm en 100 kilo zullen sterk genoeg. Design- en bouwmarktMTB's zullen afvallen. Daartussenin zit veel.
Leon
Douwe heeft de moutainbike en de travelmaster van Santos. Het frame van de mountainbike is opvallend lichter en dunner dan de travelmaster (!) Wij gebruiken vanwege die reden de mountainbike van santos nooit voor onze off road tochten met bepakking.
Wij zijn ook veel met de kinderen op fietsvakantie geweest. Veel hangt af van hun leeftijd. Zolang ze jong zijn moeten de ouders de bagage meenemen. Dat betekent ofwel voor en achtertassen (zou ik niet doen op een mtb) of een bagagekar (liefst een tweewieler omdat daar meer op kan). Pubers kunnen natuurlijk zelf hun bagage meetorsen, en dan zijn achtertassen op alle fietsen genoeg. Dat althans is wat ik denk/hoop dat wij deze zomer gaan doen. Of het gaat lukken weet ik nog niet, want ik ben wel een lichtgewicht fan, maar niet iedereen bij ons denkt daar zo over. Misschien ben ik dus wel weer het haasje en moet de voordrager er weer op. Misschien zijn jullie nog wat te vroeg met je mtb plannen. Het alternatief zou zijn een mtb/reisfiets met vaste voorvork. Ik kan met mijn 26 inch randonneur prima in het bos spelen, zolang ik het niet al te dol maak.
Wim
Blanche schreef:Douwe heeft de moutainbike en de travelmaster van Santos. Het frame van de mountainbike is opvallend lichter en dunner dan de travelmaster (!) Wij gebruiken vanwege die reden de mountainbike van santos nooit voor onze off road tochten met bepakking.
Hoe heb je dat kunnen merken of bepalen? hebben jullie beide fietsen helemaal uit elkaar gehaald? Een frame (excl. vork) weegt immers maar iets van 15% van het totaalgewicht van een complete fiets.
Leon
Ook ik ben heel benieuwd naar de precieze verschillen. Heb juist het idee dat er, behalve wat verschil in geometrie, niet zo heel veel anders is tussen de oudere modellen MTB's van Santos (SCC01/02) en de aluminium Travelmaster.
Had natuurlijk mijn frame even moeten wegen toen de vork eruit lag...

Frank
Toen Marco Meijerink de Travelmaster testte voor Santos, was volgens mij het verhaal dat alleen de geometrie anders was en niet de degelijkheid. Dus ofwel is dat verkeerd blijven hangen in mijn geheugen (heel goed mogelijk), ofwel is de degelijkheid tussentijds veranderd (heel goed mogelijk), ofwel ben ik bij het rechte eind (heel goed mogelijk).

Verder denk ik dat niet zozeer de aanduiding "mountainbike" of "reisfiets" of "randonneur" van belang is, maar meer de eigenschappen en geometrie van de fiets. Bevestigingsoogjes op de juiste plaats, degelijk frame, passend bij de persoon (daarom denk ik dat een 29'er prima kan voor een vrouw, of kleine man), juiste onderdelen die gewenst zijn (voor mountainbiken geef ik steeds meer de voorkeur aan velgremmen, omdat die stomme Deore Disc's eerder schuurpapier lijken dan daadwerkelijk te remmen), etc.
Robertjan schreef:(daarom denk ik dat een 29'er prima kan voor een vrouw, of kleine man)
Marten G denkt er m.i. anders over: http://www.m-gineering.nl/dezit.htm#Kleine (onderaan)
Leon
"Nu vertelt men ons dat een mountainbike niet geschikt is om bagage te dragen"

Laat je vooral niks wijs maken. Mountainbikes zijn uitstekend geschikt om fietsvakanties/wereldreizen mee te maken. In vergelijking met de gemiddelde mountainbike tocht (vooral buiten Nederland) heeft een reisfiets mijns inziens bijna niks te lijden. Vooral asfalt/licht offroad (uitzonderingen daargelaten) en een extra 10-20 kg bepakking. Het is vooral de duur/lengte van de tocht die de slijtage bepaalt, maar dat geldt voor elke fiets. Ik rij alleen maar op mountainbikes (eerst staal, de laatste 17 jaar aluminium).Mijn eigen observaties:
- Vooral de aluminium mountainbikes zijn superstijf. Stijf genoeg om er 20 kg of meer aan te hangen. Rij zelf met voor en achtertassen.
- Speciale vakantiewielen? De keuze kan ik goed begrijpen. Maar heb het zelf nooit gedaan en ook nooit problemen gehad. Heb in het verleden op enkel gebuste velgen duizenden kilometers gereden (ook veel offroad) met bepakking zonder een enkel probleem.
- Hakken tegen de tassen? Nog nooit meegemaakt.
- Het voordeel van een mountainbike is dat je er ook een geveerde voorvork in kunt doen. Ik rij met vaste en geveerde voorvorken, beide met tassen.

Ieder zijn keuzes. En de keuzes worden vaak "beperkt" door de eigen ervaring ;-)
Ik ben een fervent lezer van dit forum maar heel veel keuzes zijn vaak niet de mijne. Gelukkig maar anders reden we allemaal op dezelfde fiets.