Beste forumisten,
Mijn wereldreis van België naar Maleisië werd succesvol afgerond en ondertussen is het tijd om nieuwe plannen te smeden voor de zomer van 2013.

In juli 2013 ga ik als student fotografie met een vzw naar Burundi om er gedurende 3 weken de Batwa bevolkingsminderheden in beeld te brengen.

Burundi is dan ook tot dusver de enige zekerheid in mijn reisplannen. Daarna heb ik nog een kleine 2 maanden waarin ik dolgraag een tocht (uiteraard per fiets) zou maken.

Daarmee heb ik een aantal opties:
1) Een lus maken en eindigen in Burundi (heen en terugticket is voordelig) door landen als Uganda, Tanzania, Kenya en Malawi. Graag had ik dan ook recente reiservaringen gelezen en vooral m.b.t de veiligheid.

2) noordelijk fietsen: eventueel via Tanzania, Uganda, Kenia naar Ethiopië. Vind ik zelf zeer aanlokkelijk. Enkele vluchten zijn misschien iets te duur

3) Als student fotografie probeer ik een reisbeurs te strikken waarmee een project in een ontwikkelingsland verwezenlijkt moet worden. Dit geeft me 1000euro en de kans om een volledig semester te reizen. Als reportagefotograaf zou ik dolgraag de Nijl afreizen tot Caïro en de verschillende bevolkingsgroepen in beeld brengen. Het idee is aan het rijpen. Hiervoor wil ik een dossier samenstellen om het project goedgekeurd te krijgen. Mijn route zou zoals 2) zijn en verdergaan via Sudan en Egypte.


Het grootste vraagteken rust momenteel bij de veiligheid. Ikzelf ben één en al motivatie, maar ik moet de steun van mijn moeder nog inwinnen. Graag had ik dus persoonlijke ervaringen van fietsreizigers kunnen voorleggen aan haar. Ik las bv. een erg negatief reisadvies voor Kenia.

Vanaf ik definitief groen licht heb van thuis uit kan ik de route gedetailleerd uitstippelen.

Ook nodig ik jullie uit om mee te brainstormen over het fotografisch project. Grofweg dacht ik bv. dat het erg belangrijk is om een rode draad te hebben doorheen de landen om zo het avontuur tot de status van een fotografisch project te verheffen ipv een reis door willekeurige landen. Dat kan de Nijl zijn, maar misschien zijn er nog andere aspecten die ze verbinden. Bv. bevolkingsgroepen of aspecten in de ontwikkeling van die landen; kolonisatie en zo verder.


Alvast duizendmaal dank voor hulp,
Wouter Cocquyt

http://be-ride-back.webnode.com//