Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn tips en ideeën over fietsvakanties op een rijtje - Forum Wereldfietser

Mijn tips en ideeën over fietsvakanties op een rijtje

Hallo allen,

De afgelopen maanden heb ik gewerkt aan een stuk over reizen per fiets, met name over het materiaal en de voorbereiding. Aanvankelijk was het idee om een lijstje met tips te maken, naar aanleiding van vragen die ik regelmatig kreeg. Dat is een beetje uit de hand gelopen. Het heeft de omvang van een boek gekregen.

In principe is het een work in progress, maar het is nu wel zo compleet dat ik het een tijdje met rust ga laten. Eerst wat reacties verzamelen en vooral zelf meer ervaring opdoen :wink:

Je vind het hele verhaal hier: http://www.fietsersafstappen.nl/over-re ... -de-fiets/

Groetjes,

Walter
waltertje schreef:Hallo allen,

De afgelopen maanden heb ik gewerkt aan een stuk over reizen per fiets, met name over het materiaal en de voorbereiding. Aanvankelijk was het idee om een lijstje met tips te maken, naar aanleiding van vragen die ik regelmatig kreeg. Dat is een beetje uit de hand gelopen. Het heeft de omvang van een boek gekregen.

In principe is het een work in progress, maar het is nu wel zo compleet dat ik het een tijdje met rust ga laten. Eerst wat reacties verzamelen en vooral zelf meer ervaring opdoen :wink:

Je vind het hele verhaal hier: http://www.fietsersafstappen.nl/over-re ... -de-fiets/

Groetjes,

Walter
Beste Walter,

Wellicht kun je voor de duidelijkheid vermelden dat jouw stuk over reizen per fiets en de voorbereiding geschreven is vanuit de optiek van een ligfietser.
Zou dan ook de onderwerptitel wijzingen in: mijn tips en ideeën over ligfietsvakanties op een rijtje.

Wil je algemene tips wat meer uitbouwen, dan raad ik je aan om contact op te nemen met Wim Jongman. Op de komende Fiets en Wandelbeurs, 9 en 10 februari in de Amsterdam-RAI, geeft Wim praktische workshops. www.fietsenwandelbeurs.nl

Groetjes,

Bert
bert sitters schreef:Wellicht kun je voor de duidelijkheid vermelden dat jouw stuk over reizen per fiets en de voorbereiding geschreven is vanuit de optiek van een ligfietser.
Zou dan ook de onderwerptitel wijzingen in: mijn tips en ideeën over ligfietsvakanties op een rijtje.
Dank voor je reactie. Ik heb even nagedacht over je suggestie, en denk dat het geen goed idee is. Mijn perspectief is namelijk niet zozeer dat van een ligfietser, maar van iemand die het best aangepaste materiaal wil. De kern van mijn betoog is: kies de fiets die het beste past bij de reis die jij wilt gaan maken. En dat is nu eenmaal vrijwel altijd een ligfiets. Reizen waarbij een traditionele fiets geschikter is zijn uiterst zeldzaam.

Ik wil daarom ook niet dat mensen denken "Oh, dat is alleen voor ligfietsers", alsof het een aparte diersoort is. Mijn tips gaan over het soort reizen waar de overgrote meerderheid van de fietsvakantiegangers voor kiest: In Europa of een ander gebied met een redelijke mate van voorzieningen, over matige tot goede wegen, van camping naar camping.

Tenslotte: Ik heb het stuk niet geschreven om iedereen te vriend te houden. Liever een inhoudelijke discussie.

Groetjes,

Walter
Hallo Walter,

Je verhaal zou een stuk aan kracht winnen wanneer je het gebalanceerder zou maken. Daarmee voorkom je reacties zoals die van Bert. Nu lijkt het meer op een verdediging van jouw keuzes dan een hulpmiddel voor nietsvermoedende fietsvakantiebeginners. Misschien kun je het je niet voorstellen, maar niet iedereen heeft als prioriteit om zou licht mogelijk te rijden en zoveel mogelijk kilometers te maken.

De nadelen van ligfietsen in vergelijking met rechtopfietsen worden in jouw verhaal weggewimpeld of achterwege gelaten. Om maar wat te noemen: beperktere inzetbaarheid op onverhard (veel routes die Marokko zo leuk maken zijn met een ligfiets slecht tot niet te doen) of in de stad (achterom kijken, manoeuvreren, op- en afstappen).

En dat vind ik jammer, want zo raakt de belangrijkste boodschap ondergesneeuwd: dat ligfietsen voor fietsvakanties een zeer groot inzetbereik hebben, waaronder in de bergen.

Groet,

Gaele
ligfietser (Condor, Gaucho) en rechtopfietser (Thorn Nomad)
Horses voor courses, inderdaad. Bij de weekendjes van de Wereldfietser fietsen er toch wel vaak mensen mee die al ettelijke vakanties of reizen door Afrikaanse, Aziatische of Zuid-Amerikaanse landen hebben gemaakt. Maar evengoed wordt daarmee in den lande alhier gefietst. Kwestie van 1 fiets om overal te kunnen fietsen.
Anderzijds komen hier weleens vragen voorbij van welke fiets het meest geschikt is voor een tocht naar Rome, Santiago of langs de Donau. Dan kan een ligfiets weer handiger uitpakken. Maar... Als mede-fietsers allemaal een bukfiets hebben, is het wel zo gezellig om naast elkaar te kletsen op dezelfde hoogte. En het heeft ook wel wat charme tijdens de Wereldfietser weekendjes: gezamenlijk gebukt tegen de wind in knokken en aan het einde van de dag met diezelfde mensen aan het avondeten. :wink:
Citaat uit het verhaal: "De bijna heilig verklaarde Santossen en Idworxen doen het waarschijnlijk goed in de binnenlanden van Afrika, maar in westers Europa heb je er weinig mee te zoeken."

Stelling: Ligfietsers zijn de linux-nerds onder de fietsers. Ze zullen nooit begrijpen dat het gros van de vakantiefietsers volmaakt tevreden is met een Windows-fiets.
Het is wel opvallend dat je (ook als niet-ligfietser 8)) van 5 kanten wordt aangevallen op dit forum als je het ook maar suggereert voor een snelle, lichtgewicht fietsvakantie door Europa hoewel het daar erg geschikt voor is. Dat het een andere manier van fietsen is begrijpt iedere .......
Matthie9000 schreef:Het is wel opvallend dat je (ook als niet-ligfietser 8)) van 5 kanten wordt aangevallen op dit forum als je het ook maar suggereert voor een snelle, lichtgewicht fietsvakantie door Europa hoewel het daar erg geschikt voor is. Dat het een andere manier van fietsen is begrijpt iedere .......
Maar wat kun je als niet-brancard-fietser leren van de niet-buk-fietser? Dat aerodynamica belangrijk is? Dat soepele profielloze banden lichter rollen? Dat je voortassen en stuurtassen beter kunt inruilen voor een ligstuur? .....

Zelf zal ik niet een overstap maken. Een vriend van me heeft ooit een ligfietser met de auto aangereden (en de fietser is toen helaas overleden), simpelweg omdat ie hem niet zo snel zag aankomen. Zelf ben ik ook eens door een auto aangereden, kon nog net wegspringen, zodat ik er slecht een gebroken vinger aan over hield. Wegspringen was me op een ligfiets denk ik niet zo gelukt (en al helemaal niet in een overdekte variant).
Afgelopen zomer sprak ik een ligfietser die zijn knieen in de bergen (vogezen nota bene) had overbelast. Dansend omhoog in de bergen doe ik overigens veel liever. Offroad en op een technische trail kun je er niets mee. En met regen buk ik liever. Dat het snel en comfortabel behoeft geen betoog. In het forensverkeer zie je ze steeds vaker voorbijflitsen. Kan me dus ook zeker voorstellen dat er veel tevreden gebruikers zijn.
Goed, misschien toch even een disclaimer schrijven.

* Ik heb dit stuk gemaakt omdat ik regelmatig vragen krijg over mijn aanpak, mijn materiaal, mijn ervaringen, mijn visie. Het zal je misschien verbazen, maar ik krijg nooit vragen over hoe iemand anders er tegenaan kijkt.
* Fietsers Afstappen is mijn persoonlijke site. Daarop staat dus hoe ik er over denk, wat mijn ervaringen en ideeën zijn. Ik adviseer mensen om ook bij anderen te rade te gaan, maar mijn site is daar niet het medium voor.
* Ik heb absoluut niet de behoefte om mijn keuzes te verdedigen of te verantwoorden. De reden dat ik uitgebreid uitleg waarom ik de keuzes maak, is dat dit veel informatiever is voor de lezer. Als ik zeg dat een tripel + SRAM X.0 het beste versnellingssysteem is, who cares? Maar als ik uitleg waarom, kan het een lezer helpen zelf zijn of haar keuze te maken. Volgens mij schrijf ik dat ook ergens.
* Alleen inhoudelijke argumenten interesseren mij. Met redenaties als "iedereen doet het zo" of "mensen zijn tevreden met" hoef je bij mij niet aan te komen. Dat is voor mij alleen maar meer reden om op de inhoud te hameren. Er is al kuddegedrag genoeg in de wereld.
* Mijn stuk is zeker niet ongebalanceerd. Ik geef duidelijk aan wat de scoop is, waar ik wel en geen ervaring mee heb, wanneer mijn redenaties geldig zijn en wanneer ik het gewoon niet weet omdat ik er geen kaas van heb gegeven.
* Voor de balans in zijn algemeenheid is het broodnodig dat er af en toe wat algemeen aanvaarde ideeën ter discussie worden gesteld. Tot uw dienst.
* Over de Linux-nerds: Dank voor het compliment. Ik vind dat je als mens er trots op moet zijn als je tegen de stroom in voor de beste technologie kiest. Zonder dat zouden we nog steeds in berevellen rondlopen. Ik vraag me zelfs af of we dan wel berevellen gehad zouden hebben. Half Nederland heeft inmiddels een linuxtelefoon op zak.

Dus, voor wie het niet met mijn eens is: Ik ben benieuwd naar je argumenten waarom ik ongelijk heb :-)

Groetjes,
Walter
Je zou je teksten meer in de vorm van: 'ik vind dit' in plaats van 'dit is zo' kunnen schrijven dan is het ook meer conform je disclaimer.
Walter, bedankt voor je artikel. Een heerlijk stuk om te lezen op een luie zondagmiddag. En ook verfrissend om eens een ander geluid te horen dan de "standaard" oplossingen die doorgaans op dit forum naar voren worden gebracht. Als iemand denkt dat je artikel over ligfietsen gaat, dan heeft die het niet goed begrepen. Ik vind het heerlijk om iemand bezig te zien met overdenkingen, vraagstukken en oplossingen met betrekking tot een gedeelde hobby. En dan enerzijds met oplossingen komt die voor een groot gedeelte overeenkomen met mijn eigen visie, en anderzijds radicaal verschillend kunnen zijn. Ik ben me al vanaf het begin van mijn "fietscarrière" bewust dat voor een gedeelte van mijn tochten een ligfiets een veel betere oplossing zou zijn. Toch zal die ligfiets er nooit komen. Naast mijn vakantiefiets, stadsfiets en mountainbike zal een ligfiets te weinig gebruikt gaan worden, aangezien de echt lange tochten die de aanschaf van een ligfiets zouden rechtvaardigen, niet meer door mij gemaakt worden op dit moment. Maar om verschillende redenen zou ik ook nooit voor een Santos, Rohloff naaf of een naafdynamo kiezen. Voornamelijk een kwestie van lichtgewicht onderweg willen zijn. Dat anderen dat wel doen vind ik prima. Maar meningen kunnen aangepast worden in de loop van de tijd. "Vroeger" zou het niet in me zijn opgekomen om een standaard van ruim 400 gram te monteren, tegenwoordig zou ik de standaard niet meer willen missen. Wat me onderweg altijd opvalt is dat fietsreizigers meestal zeer goedlachs en tevreden onderweg zijn, ongeacht de fiets waarop ze rijden. En daar gaat het natuurlijk om.
Ik vind het een leuke bijdrage. De zoektocht naar efficientie spreekt me aan, al laat ik zelf ook af en toe andere overwegen meewegen. Het is in elk geval een erg persoonlijk stuk geworden, en geen uittreksel uit de Bevercatalogus. Het maakt daarmee duidelijk dat het iets is waar je over na kunt denken, en keuzes kunt maken. Ik zou best meer van dit soort heel persoonlijke overwegingen willen zien. Dat zou een heel mooie aanvullig kunnen zijn op mijn eigen stuk op de wiki, dat toch vooral gericht is op de beginner en hoe die met weinig kosten op pad kan. Hoewel: ook daarbij zie je een pleidooi voor niet al te zware oplossingen.
Wim
waltertje schreef:...

* Fietsers Afstappen is mijn persoonlijke site. Daarop staat dus hoe ik er over denk, wat mijn ervaringen en ideeën zijn....
......

Dus, voor wie het niet met mijn eens is: Ik ben benieuwd naar je argumenten waarom ik ongelijk heb :-)
Die argumenten zouden gegeven kunnen worden, wellicht, als het níet om jouw persoonlijke ervaringen ging, maar over algemeen aanvaarde feiten:)...

Maar misschien moet ik het eerst eens lezen, hahaha!

Edit: net begonnen met lezen... ja, leuke site!
Ik heb het origineel niet gelezen, maar de reacties geven al genoeg stof tot nadenken! ;-)

Ik gebruik de fiets voor alles, en ik wil eigenlijk geen onderhoud. Ik weet dat dat niet lukt, maar ik weet ook dat mijn fietskeuze daardoor radicaal anders is dan die van een ander. Als ik daardoor minder snel fiets, zwaarder moet trappen en meer last van heuvels/bergen/tegenwind heb, dan is dat maar zo. Ik ben onderweg om wat te zien, niet om zoveel mogelijk km's weg te trappen. En als ik bij mijn WW verkeer door mijn fietskeuze 10 minuten langer onderweg ben vind ik dat ook al niet erg. ;-)

Maar dat is mijn keuze, en ik vind het leuk om te lezen waarom andere mensen andere keuzes maken. Met argumenten waar ik dan stof tot nadenken door krijg.

Ik zal het stukje een der komende dagen lezen.
Ha ha, wat een leuke website Walter. Als ik eerlijk ben zal het gefilosofeer over fietsmaterialen me een worst wezen - zoveel mensen, zoveel behoeften, zoveel meningen... Maar dat van die actiegroepen vind ik echt heel erg grappig, ondanks dat (of juist omdat?) het niks met fietsen te maken heeft. Het outscourcen van luisteren naar muziek bijvoorbeeld lijkt me een prima business opportunity. Count me in.
Ik vind het altijd leuk als mensen het anders doen dan anders,

Ligfietsers die bergen willen klimmen of off road, bike packers, ultra light fietsers/backpackers, vakantie fietsers op vouwfietsen, en natuurlijk mensen die nog steeds denken dat computers wat gaan worden en berevellen niet, noem maar op.

Zelf kies ik wel voor een vrij standaard uitvoeren, maar wel op mijn eigen manier :) En ja de standaard marathon XR, ortlieb, tubus, son/e-werk en roholff combinatie vind ik wel wat :D
En laten we nu eerlijk wezen: iedereen die met de fiets op vakantie / reis gaat, is al een buitenbeentje!
Dat laatste is heel erg waar.
Wim
Hoi Waltertje,

Dit draadje heb je ....fietsvakanties... genoemd, maar op je website kom ik - in het beperkte deel dat ik tot nu toe gelezen heb - het woord vakantie amper tegen. Het gaat over tochten, reizen, sportieve prestaties... en ik denk dat daar de 'controverse' zit die we hier op het forum wel vaker tegenkomen. Van je site:
"Daarom eet ik tegenwoordig alleen nog pasta op reis
De groente is meestal courgette of paprika
...bij de training...
Natuurlijk begint het ontspannen al tijdens de maaltijd
Fiets alsof het een kantoorbaan is"

Bij die laatst geciteerde zin barstte ik in lachen uit. Zelf ga ik voor mijn plezier op vakantie! Een kantoorbaan is een van de ergste dingen die je mij kunt toewensen. :wink: Het ontspannen begint zodra ik van huis wegrijd in plaats van 's avonds pas na het fietsen. Dat geldt denk ik voor een groot deel van de forummers. En van origine is De Wereldfietser uiteraard een vereniging voor mensen die op wereldreis gaan of zijn. Die hebben ook geen zin om een jaar lang macaroni met courgette te eten omdat je daarop het beste presteert. Er zit hier een handjevol sporters tussen een groep vakantievierders en een groep landlopers, en die moeten soms wat moeite doen om elkaar allemaal te begrijpen.

Ik vind het heel leuk om te lezen hoe anders jij fietsreist dan ik, en ik ga dan ook niet zeggen dat je wat aan je site moet veranderen. :wink: Het is jouw site met jouw visie, en ondanks dat er hier en daar staat dat "je iets nooit moet doen", vind ik de tekst behoorlijk genuanceerd. Sowieso leest het heel prettig; mooie lay-out, goed Nederlands. Complimenten!

Groetjes,

Carl
Carl schreef:Dit draadje heb je ....fietsvakanties... genoemd, maar op je website kom ik - in het beperkte deel dat ik tot nu toe gelezen heb - het woord vakantie amper tegen. Het gaat over tochten, reizen, sportieve prestaties... en ik denk dat daar de 'controverse' zit die we hier op het forum wel vaker tegenkomen. Van je site:
"Daarom eet ik tegenwoordig alleen nog pasta op reis
De groente is meestal courgette of paprika
...bij de training...
Natuurlijk begint het ontspannen al tijdens de maaltijd
Fiets alsof het een kantoorbaan is"
Hahah, maar dan moet je ook het aantal keer tellen dat ik het woord "genieten" gebruik ;-)
Het is zeker waar dat ik vrij prestatiegericht fiets, maar dat is voor mij een noodzakelijke voorwaarde voor het genieten. Zonder afzien kan ik niet genieten en zeker niet ontspannen. Als ik alleen reis tenminste. In het juiste vrouwelijke gezelschap kan ik met 500 kilometer per week wel toe, maar in mijn eentje heb ik toch echt 1000 nodig. Het moet wel een beetje vakantie blijven!

Dank voor de leuke reacties tot nu toe.

Walter