Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tent? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke tent?

Ja, dat kan ik wel begrijpen, maar dan wordt het tentje ook alweer wat lager, dus nog wat ambetanter om erin recht te zitten (ik ben 1m92 en nooit van de soepelste geweest), moeilijker om je kleren uit/aan te trekken.
Tenzij natuurlijk als ik dan net bvb die Eureka Bighorn koop die een stuk hoger is dan de rest.
Ik zal eens de tabel uitbreiden met wat 2p-tentjes (dan vnl de hogere modellen).

Daarnet heb ik ook eens gemeten welke hoogte ik nodig heb als ik in een stoeltje zit (ik heb modellen Eureka chair one en Alite monarch) en denk dat op een stoeltje zitten in dit type tentjes sowieso uitgesloten is.

Intussen ben ik ook eens aan het uitkijken naar een nieuwe slaapzak. Momenteel heb ik een goedkoop decathlon slaapzakje (comforttemp 11°, 1kg) en een Relax Aran (zogezegd tot -5°C maar dat geloof ik niet ; 2050g). Als ik naar de prijzen van de donsrugzakken - die ik ook nog moet aankopen - kijk, krijg ik meer neiging de duurdere tenten definitief uit die tabel te gaan schrappen.
Maar eerst heb ik nog wat lectuur te doen op dit forum omtrent slaapzakken. :wink:

Leuk toch allemaal !
Een tent als de MSR Hoop is relatief hoog.
Wim
Een paar weken terug kwam ik bij de Trekpleister een enkel exemplaar tegen van een tent, 2 persoons: € 15,- :D
Even op de snoepweegschaal gewogen: 1,4 kg.
Aan het criterium prijs/gewicht voldoet 'ie :D
Als het wat beter weer wordt, maar eens uitpakken en opzetten buiten.
Zijn er meer mensen die met zoiets op pad gaan?

Zou zelf het liefst een pop-up tent willen, maar de diameters zijn vaak te groot.
Wie heeft er ervaring met een pop-up met kleine diameter, wat is de kleinste diameter en is er dan nog een beetje in te pitten en om te kleden?
Ik heb zo'n Quechua 1-persoons popuptentje. Het is een aardig budgettentje voor een weekendje weg of een festival of zo, maar langer zou ik er niet mee willen doen. In de 1-persoonsversie kan je niet fatsoenlijk rechtop zitten dus omkleden in het tentje wordt een soort acrobatiek waar je 's ochtends niet echt zin in hebt. Bij regen kan de tent niet open zonder dat het de binnentent in regent. En ik heb er 1 keer een stevige bui in meegemaakt, toen kwamen er ook wel wat druppels de tent binnen.

Maar goed, er zijn ook mensen die dit niveau van Spartaansheid wel OK vinden :)
supermario schreef:http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/nosu ... tra-light/

Wie heeft er ervaring met deze tent
Zelfs specifiek met de tweedehands van No Sun. Mijn tent was 1 keer gebruikt voor een achtdaagse tocht. Ik heb hem ter plekke bekeken en alles leek in orde, maar toen ik hem thuis opzette bleek er een productiefout in te zitten die ze op de tocht niet hadden opgemerkt. Dit heeft No Sun heel goed afgehandeld.

Ik heb niet heel veel vergelijkingsmateriaal, ik heb niet zo veel lichtgewicht tentjes in het echt gezien. Als ik het vergelijk met de terra nova laser (1p, ik weet niet precies hoe het ding van mijn fietsmaatje heet):
- De PL heeft veel meer condens
- De PL is geschikter voor lange mensen
- De binnentent van de PL is een stuk breder, terwijl de buitentent niet veel groter is. Als in: als je ze naast elkaar zet zie je weinig verschil
- De TNL heeft elastiekjes waar je de haringen doorheen steekt, de PL niet-rekbare touwtjes. De TNL staat daardoor netter, want als je doek rekt door vocht trekt het vanzelf weer wat strakker. De PL gaat hangen bij hevige condens. Ik ga denk ik zelf elastische lusjes aan mijn tent maken en kijken hoe dat bevalt. Misschien wordt de ventilatie dan ook beter en is er iets minder condens.
- De PL heeft weinig bagageruimte. Ik laat meestal een deel van mijn tassen naast te tent staan, het zijn immers Ortliebs. Alleen mijn tas met kleding doe ik in de bagageruimte en mijn waardevolle spullen in de tent.

Quecha heeft trouwens ook nog wel andere opties dan de pop-up tent.
Leon schreef:Ben het eens met roosterveld. Wij hebben vorig jaar de Akka3endurance gekocht.
Mooie tent, heel ruim met zijn tweeën. Ik heb hem ook wel eens alleen gebruikt, maar dan heb je wel 'hectares' grondzeil waar je niet eens komt; dat is kouder ook. Als ik vaker allen zou gaan zou ik daar een 2p-tentje van zo'n 2,5 kg bijkopen.
Leon
Dank voor jullie reacties. Het heeft me inderdaad tot nadenken gestemd over of ik wel een 3p tentje nodig had.

Bij de Nordisk Norheim-reeks blijkt de 2p-versie zelfs 2 cm hoger te zijn dan de 3p-versie, dus vind ik de 2p-versie wel interessant. Meestal zal ik alleen op pad gaan.

Nu is de zandkleurige versie een goeie 20 EUR goedkoper te verkrijgen (campz tgo. kampeermarkt) van de donkergroene. Zelf vind ik steeds dat tenten veel te veel licht binnenlaten en wordt ik daar veel te vroeg op de dag wakker van, of je zal maar een lantaarnpaal hebben in de buurt van de tent. Ik vermoed dan ook dat de groene versie binnenin donkerder zal zijn dan de zandkleurige. Is dit juist? of zijn die zeilen bij die lichte tentjes even lichtdoorlatend, en is dit weinig afhankelijk van de kleur?
Na oplossen van deze twijfel denk ik wel tot bestelling van dit model over te gaan.
De groene zullen gemiddeld donkerder zijn dan de zandkleurige, maar je hebt licht- en donkergroene. De Vaude's zijn bv lichtgroen en heel licht van binnen, de fjällräven zijn donkergroen en donkerder. Naast de kleur alleen bepaalt de doorlatendheid van de stof ook mee.
Ik zou ook niet afgaan op 2 cm hoogteverschil in de folder. Net zoals fietsenfabrikanten rommelen met de laatste kilo's van de fietsen kun je de laatste cm van een tenthoogte ook met een korrel zout nemen. Soms is het bij de ene tent afhankelijker van de manier van opzetten dan bij de andere. Ook geldt de max binnenhoogte alleen op 1 plek. Onze tent had ik op de F&W-beurs kunnen bekijken en dat beviel.
Zien dus.
Leon
Die twee cm, dat is inderdaad 'gelijke' hoogte. Bij sommige merken zit er 10cm verschil tussen de 2p en de 3p-versies. Hier dus niet.

Het prijsverschil tussen beide leveranciers is inmiddels ook weggewerkt (wat een simpel mailtje al niet kan doen). De initieel goedkopere leverancier zat ook met een heel hoge transportkost. Ik zal de groene versie nemen. We zien wel hoe donker het is. Als het te licht is, moet ik eventueel zo'n reismaskertje voor in 't vliegtuig meenemen: een beetje kiezen de cholera en de pest. :(

287 EUR vind ik heel redelijk voor deze tent van 3,03kg (gewicht volgens de fabrikants website).

Voila, alweer een deeltje van de fietsreisset vastgelegd.
Subliem forum is dit voor fietsreisanalfabeten als ik. :D

Nu nog de slaapzak (wordt vermoedelijk Cumulus - twijfel nog tussen twee modellen), een voordrager voor de nieuwe fiets (Stevens Avantgarde lite), en fietstassen (zelf maken met behulp van de van Ortlieb als losse component aan te kopen kliksysteempjes of als afgewerkt product aankopen?), en misschien wat lichtgewitchtfietskledij (dit weekend serieus wat kille tegenwind moeten verwerken)...