Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen? Ja of nee? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kamperen? Ja of nee?

Revanho schreef:Een niet donzen slaapzak zal wel wat meer volume in beslag nemen, maar zoals je zelf schreef, volume is (binnen bepaalde perken) niet het belangrijkste.
Met uitsluitend voortasjes achterop? 8)
Leon
Ik ben best gevoelig voor het dierenleed argument, maar als je wilt kamperen in het voorjaar met slechts twee voortasjes aan de achterdrager dan zoek je de grenzen van het mogelijke op en is volume juist van wezenlijk belang. Dan ontkom je niet aan dons.
Wim
Waar twijfel je over? Afstand Utrecht-Marseille is ongeveer 1200km. Als je rustig fietst doe je er 14 dagen over. Dat zijn 14 overnachtingen (hoe ga je terug?). Ervan uitgaande dat hotel/B&B en niet zelf koken 30-40 euro duurder is dan kamperen, dan hou je ongeveer 500 euro over om spullen van te kopen. Daarvan koop je gemakkelijk een kwalitatief goede donsslaapzak die warm genoeg is voor april, een goed slaapmatje en een goede tent die minder dan 2 kg weegt. Ik heb zelf eind vorig jaar een slaapzak, matje en tent kunnen kopen voor ongeveer 400 euro. Bij elkaar wegen ze nog geen 3 kg. Dus je kampeerspullen en je kookspullen meenemen levert relatief weinig extra gewicht/volume op. En als je het helemaal niks vond dan verkoop je alles weer op Marktplaats (bijna nieuw..).
Past alles in 2 tassen + stuurtas?: Ja. Neem weinig kleren mee en als je iets tekort komt dan duik je de plaatselijke Decathlon in en koop je wat je nodig hebt. De kans is groter dat je na een week bij het plaatselijke postkantoor staat om een doos overtollige spullen weer naar huis te sturen omdat je die teveel bij je hebt.
Kamperen is 100x leuker dan hotels!!!! Maar niet alle campings zullen open zijn in april dus je zult af en toe ook wel een hotelletje moeten zoeken.
Er gaat niets boven een frisse neus in de morgen en een boterham voor de tent. Daar kan geen b&b of hotel tegenop. Ik heb geen idee of je de uitrusting in je twee frontrollers gaan passen. Het is ook goed om je investering in je uitrusting tegen het prijsverschil van de camping og hotel b&b af te zetten. De extra investerng in backrollers kun je misschien wel in 4 nachten besparen door op een camping te slapen en je eigen verantwoordelijke potje te koken.
Persoonlijk reken ik direct af op de dag dat ik aankom op de camping, dan kan ik betaald vertrekken op ieder tijdstip in de ochtend. Niet de goedkoopste mannier van kamperen, maar wel de eerlijkste.
Wat betreft de opening van de campings, ik wilde afgelopen jaar in de mei vakantie in Bretagne fietsen. Omdat ik mijn trajecten altijd van te voren ongeveer uitzet, wist ik waar ik ongeveer terecht kwam en heb ik op de campings gegoogled. Toen bleek dat in die periode de campings aan de kust vaak wel open waren, maar in het binnenland niet. Die gingen vaak pas in juni los.

Mijn punt is dat het geen kwaad kan om even te kijken of de campings langs je route dan wel open zijn want anders heb je nog niets aan je mooie kampeerspulletjes.
De route die ik voor ogen heb ik max 1100km. En het gaat om een enkele reis.
Op de plaats van bestemming (limoges te frankrijk) word ik opgehaald.

Ik hoopte het is zo'n 9 dagen te kunnen doen.

Robbert10 - mag ik vragen welke tent, slaapmat en slaapzak jij gekocht heb?
Op de website http://www.campingfrance.com staan 11.000 camping.s
Je klikt op de openingpagina op het kaartje op een regio. Vervolgens komt er een kaartje van de regio met onderverdelingen van departementen.
Klik op de tekst eronder met ..... Campings en de naam van het department war je campings zoekt.
Er komt nu een kaartje van het departement met icoontjes. Klik op een icoontje en de gegevens van de camping komen op je scherm. Vaak ook wanneer de camping open is.

Succes!
Mocht je aan android hebben kun je ook gebruik maken van http://www.archiescampings.eu/archiesapp/ned/ erg makkelijk.
Eric op de Fiets schreef:Mocht je aan android hebben kun je ook gebruik maken van http://www.archiescampings.eu/archiesapp/ned/ erg makkelijk.
Ja, alleen als je de vraag hebt "Ik zoek de meest redelijke camping op ondeveer een dag fietsen richting zuidoost vanaf waar ik nu ben" dan wordt het knap gecompliceerd met allemaal dat geklik tussen regio's en departementen.
Leon
Lunitic, de volgende spullen heb ik gekocht:
Slaapzak Mountain Equipment Classic 300 (dons) 820 g (uit een monstercollectie van Mountain Equipment)
Tent Robens Mythos Solo 1660 g (demomodel uit een winkel)
Matje Therm-a-rest Prolite Regular 2,5cm 460 g (Model 2011; Meilenweit.net heeft 'm nog in de aanbieding op z'n website)

Als je rustig de tijd neemt en veel het internet afstruint hoeft het niet al te duur te zijn.
Robbert10 schreef:Lunitic, de volgende spullen heb ik gekocht:
Slaapzak Mountain Equipment Classic 300 (dons) 820 g (uit een monstercollectie van Mountain Equipment)
Tent Robens Mythos Solo 1660 g (demomodel uit een winkel)
Matje Therm-a-rest Prolite Regular 2,5cm 460 g (Model 2011; Meilenweit.net heeft 'm nog in de aanbieding op z'n website)

Als je rustig de tijd neemt en veel het internet afstruint hoeft het niet al te duur te zijn.
Dat is dus samen 2920 gram. Wat weeg je zelf?
Ik weeg zelf 80kg.

Maar het ging mij in eerste instantie ook niet om het gewicht maar meer of dat het wel realistisch is om te denken dat ik met een beperkt budget wel voldoende kampeer spullen mee kan nemen wbt de ruimte.

Ik begrijp dat dit met een "onbeperkt" budget wel gaat lukken maar dat heb ik niet over voor een (eenmalige) fietsvakantie van een week.
73 kg
bert sitters schreef:
Robbert10 schreef:Lunitic, de volgende spullen heb ik gekocht:
Slaapzak Mountain Equipment Classic 300 (dons) 820 g (uit een monstercollectie van Mountain Equipment)
Tent Robens Mythos Solo 1660 g (demomodel uit een winkel)
Matje Therm-a-rest Prolite Regular 2,5cm 460 g (Model 2011; Meilenweit.net heeft 'm nog in de aanbieding op z'n website)

Als je rustig de tijd neemt en veel het internet afstruint hoeft het niet al te duur te zijn.
Dat is dus samen 2920 gram. Wat weeg je zelf?
2940 gram zelfs, maar met niet opletten en naief inkopen had het ook 4 of 5 kilo kunnen zijn. Handhaaf die attitude voor je hele uitrusting en je sleept zo 10 kilo te veel mee. En een lichte fiets is altijd handig. Er gaat minder stuk, parkeren is makkelijker en in een station hoef je niet meer naar de lift te zoeken. En het fietst ook nog lekkerder :shock:
Daarnaast is pakvolume van het lichte spul ook vaak veel minder, dat scheelt zo 2 voortassen en de nodige luchtweerstand, en ja; dat fietst fijner.
Beste Lunitic. Ik begrijp je niet helemaal. Je wilt op een racefiets gaan, en je hebt al tassen en een drager. Je vraagt of je zo ook kunt kamperen. Dat kan, binnen grenzen, zegt iedereen. Je krijgt hier dus allemaal tips voor betaalbare lichte en compacte uitrusting, en je blijft toch maar maar zeggen dat het blijkbaar alleen kan met een onbeperkt budget. Dat is nu juist niet wat men je probeert te zeggen. Ultralight spul is niet, of niet heel veel, duurder dan zware uitrusting van een beetje nette kwaliteit.
In de herhaling, en nu echt goedkoop:
matras exped synmat basic UL 90 euro
tent Wildcountry Zephyros 2 (model 2012) 190 euro
slaapzak Cumulus Liteline 300, bij gezamelijke inkoop ongeveer 150 euro
totale prijs 430 euro, gewicht iets van 2.7 kg.
Wim
Beste Wim en anderen,

Het is mij inmiddels duidelijk, dankzij de tips hier op het forum, de bagagelijsten die ik gezien heb en na wat speurwerk op internet, dat ik voor zo'n 400 euro een mooi setje slaapspullen (tent, slaapmat en slaapzak) kan kopen

Inmiddels heb ik een aardige bagagelijst samengesteld en zal ik eerst eens gaan kijken hoeveel ruimte dit inneemt in mijn front rollers. Mocht nu blijken dat ik niet al te veel andere lichtgewicht spullen er nog bij hoef te kopen (ivm gewicht/ruimte besparing) dan ga ik kamperen. En anders houdt het op....

Allen bedankt voor jullie inbreng
Eric op de Fiets schreef: Persoonlijk reken ik direct af op de dag dat ik aankom op de camping, dan kan ik betaald vertrekken op ieder tijdstip in de ochtend. Niet de goedkoopste mannier van kamperen, maar wel de eerlijkste.
ik weet niet of dat slaat op mijn verhaal over eigenaars die pas opdagen na 10u? In ieder geval: als je 's avonds opdaagt en er is niemand en je bent vroeg weg en er is nog steeds niemand, dan KAN je gewoon niet betalen tenzij je het moeilijk gaat maken met adres achterlaten of zo, dus dat heeft dan weinig met eerlijk zijn te maken. Anders uiteraard gewoon betalen..dat lijkt me logisch. Het is gewoon iets dat al vaker meemaakte.



Een vraagje aan de topicstarter..vanwaar de FRONT rollers en niet de BACKroller?
Ik heb gekozen voor de front rollers omdat ik op een racefiets ga en er daarom veelal geadviseerd werd om niet de back rollers te nemen omdat de kans groot was dat je er dan tegen aan komt met je voeten.

Maar ik zal binnenkort eens de bagagedrager en front rollers monteren en kijken of dat ik nog wat ruimte over heb. Zo ja, dan is het zeker de moeite waard om te switchen.
Creeer je toch weer zo 15 extra liter aan ruimte mee.
Juut schreef:In ieder geval: als je 's avonds opdaagt en er is niemand en je bent vroeg weg en er is nog steeds niemand, dan KAN je gewoon niet betalen tenzij je het moeilijk gaat maken met adres achterlaten of zo, dus dat heeft dan weinig met eerlijk zijn te maken.
Maak je niet druk, dat overkomt iedereen weleens in Frankrijk. Soms gewoon wat geld ergens neerleggen helpt je om je niet schuldig te voelen :wink: