Additionally, paste this code immediately after the opening tag: magura HS33 afstellen - Forum Wereldfietser

magura HS33 afstellen

is er iemand die een duidelijke handleiding heeft of een link naar een filmpje over het afstellen van Magura HS33 (model 2011)? De handleiding van magura en het filmpje op de website maken het voor mij niet duidelijker.

Ik heb de remblokken vervangen. Voor is er niet aan de hand, maar mijn achterrem loop nu aan. Ik heb achterwiel iets scheef erin gezet waardoor deze niet meer aanloopt, maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Ik hoop dat iemand een goede handleiding heeft.
hendel 'open'zetten en met de booster ( 'hoefijzer' ) de boel n beetje bijstellen. Deze is waarschijnlijk n beetje verschoven waardoor de ene remkant iets naar binnenkomt... Wellicht ook eens kijken of de zuiger niet heel vies is geworden. Wanneer die smerig is gaat deze niet helemaal meer naar binnen. Dit merk je in veel gevallen pas weer op het moment dat er weer nieuw rubber wordt gemonteerd. succes
Heb de uitgebreide Magura manual 2005 voor je in m'n dropbox gezet. De verschillen met nieuwere zijn niet groot.

De remcilinder zit met een kunststof ring in het huis geklemd. Als die ring zich eenmaal heeft gevormd is het lastig om de cilinder in een andere positie te dwingen heb ik gemerkt. Maar dat zou niet nodig moeten zijn als je alleen de remblokjes vervangt.
Die ring is eventueel nieuw los te koop.

Soms komen de remblokjes door vuil niet helemaal goed terug. Schoonmaken en een heel klein beetje dunne olie.

De rest is tamelijk recht toe recht aan.
Hoop dat het hiermee lukt.

Frank
zal eerst proberen de remmen met de booster te verstellen, dit klinkt als de meest logische oorzaak.

Wat mij bij de handleiding niet duidelijk is, welke schroeven ik moet losdraaien om de remmen te kunnen verstellen. Is dat alleen de bovenste (en aan de kant van de hendel, de hendel gedeeltelijk omlaag)? of moet ik ze alle twee losdraaien?
De booster is de hoefijzervormige beugel die voorkomt dat de remklauwen naar buiten wijken wanneer je de rem ingrijpt, heeft niet veel met de afstelling van doen.
Blokjes vervangen: band leeg laten lopen, excenter (hendeltje) omklappen, remklauwen aan 1 zijde afnemen, wiel uit de vork halen, blokjes vervangen en alles in omgekeerde volgorde monteren.

Frank
frank bueters schreef: Blokjes vervangen: band leeg laten lopen, excenter (hendeltje) omklappen, remklauwen aan 1 zijde afnemen, wiel uit de vork halen, blokjes vervangen en alles in omgekeerde volgorde monteren.
Band laten leeglopen is niet altijd nodig. Als men de band wel laat leeglopen is het dan weer niet altijd nodig om stap 2 en 3 te nemen, want kan men het wiel soms ook zo uitnemen.
Alles hangt af van de breedte van de band en velg.

Renaat
ik heb de booster een beetje heen weer gehaald, dacht dat er niets gebeurde maar toen ik de rem weer terug deed zat de rem weer goed :-)

neemt nog niet weg dat ik nog steeds benieuwd ben welke schroeven ik los moet draaien om de remmen te kunnen afstellen. Alleen de bovenste of ook de onderste bout.
peter1980 schreef:ik heb de booster een beetje heen weer gehaald, dacht dat er niets gebeurde maar toen ik de rem weer terug deed zat de rem weer goed :-)

neemt nog niet weg dat ik nog steeds benieuwd ben welke schroeven ik los moet draaien om de remmen te kunnen afstellen. Alleen de bovenste of ook de onderste bout.
Geen.
frank bueters schreef:
peter1980 schreef:ik heb de booster een beetje heen weer gehaald, dacht dat er niets gebeurde maar toen ik de rem weer terug deed zat de rem weer goed :-)

neemt nog niet weg dat ik nog steeds benieuwd ben welke schroeven ik los moet draaien om de remmen te kunnen afstellen. Alleen de bovenste of ook de onderste bout.
Geen.
moet ik de remmen gewoon lief aankijken en dan hopen dat ze recht gaan staan, dat de afstand tot de velg dan goed is, remmen parallel staat aan de velg, etc.?
frank bueters schreef:
peter1980 schreef:ik heb de booster een beetje heen weer gehaald, dacht dat er niets gebeurde maar toen ik de rem weer terug deed zat de rem weer goed :-)

neemt nog niet weg dat ik nog steeds benieuwd ben welke schroeven ik los moet draaien om de remmen te kunnen afstellen. Alleen de bovenste of ook de onderste bout.
Geen.
Niet om na te stellen, wel om af te stellen.

Renaat
peter1980 schreef: moet ik de remmen gewoon lief aankijken en dan hopen dat ze recht gaan staan, dat de afstand tot de velg dan goed is, remmen parallel staat aan de velg, etc.?
http://www.youtube.com/watch?v=Ho80uTcC7y4
http://www.youtube.com/watch?v=3adVMcVMvW4

Maar dat had je zelf ook kunnen vinden, niet?
Of het zou met het 2011 model heel anders moeten zijn, maar dat betwijfel ik.

Renaat
Hallo,

via google zoekmachine duurde het bij mij nog geen minuutje om de volledige handleiding magura Hs11 en Hs33 2011 te vinden, het is een 20 pagina tellend PDF document, dat je kan afdrukken en bewaren, het bevat foto's en tekst, bijna identiek als de manual uit 2005 waar frank bueters het over heeft.
Ik typte 'magura h33 afstellen' in.
succes,

Frank en Diane
uiteraard heb ik google gebruikt! en de handleiding en filmpjes van magura gevonden, maar het is mij niet duidelijk of voor het afstellen alleen de bovenste of ook de onderste schroef moet worden los gedraaid.
Ik ga wel een keer op een regenachtige zondag klooien
peter1980 schreef:uiteraard heb ik google gebruikt! en de handleiding en filmpjes van magura gevonden, maar het is mij niet duidelijk of voor het afstellen alleen de bovenste of ook de onderste schroef moet worden los gedraaid.
Ik ga wel een keer op een regenachtige zondag klooien
Tenslotte was het daar gisteren geen weer voor :lol: :lol: ...
peter1980 schreef:uiteraard heb ik google gebruikt! en de handleiding en filmpjes van magura gevonden, maar het is mij niet duidelijk of voor het afstellen alleen de bovenste of ook de onderste schroef moet worden los gedraaid.
Ik ga wel een keer op een regenachtige zondag klooien
Als je de cilinders los wilt krijgen moet je beide schroefjes lossen, of aan de kant van het hendeltje enkel de hendel wat loshalen en de bovenste schroef lossen. Dit kan nuttig zijn om bijvoorbeeld om de remblokken recht op de velg af te stellen, maar als je meer dan dat wilt zal je waarschijnlijk de kunststof ringen tussen de ciclinders en klem moeten vervangen.
Sjondetrage schreef:
peter1980 schreef:uiteraard heb ik google gebruikt! en de handleiding en filmpjes van magura gevonden, maar het is mij niet duidelijk of voor het afstellen alleen de bovenste of ook de onderste schroef moet worden los gedraaid.
Ik ga wel een keer op een regenachtige zondag klooien
Als je de cilinders los wilt krijgen moet je beide schroefjes lossen, of aan de kant van het hendeltje enkel de hendel wat loshalen en de bovenste schroef lossen. Dit kan nuttig zijn om bijvoorbeeld om de remblokken recht op de velg af te stellen, maar als je meer dan dat wilt zal je waarschijnlijk de kunststof ringen tussen de ciclinders en klem moeten vervangen.
bedankt!! dat wilde ik graag weten :D
frank bueters schreef:Soms komen de remblokjes door vuil niet helemaal goed terug. Schoonmaken en een heel klein beetje dunne olie.
Bij mij komt een van de remblokjes niet goed terug. Blijkbaar zit er vuil in de 'gleuf' waar ik niet goed bij kan. Schoonmaken met een beetje olie of in een zakje met wasbenzine hangen helpt helaas niet. Heeft iemand een gouden tip?
willem.m schreef:
frank bueters schreef:Soms komen de remblokjes door vuil niet helemaal goed terug. Schoonmaken en een heel klein beetje dunne olie.
Bij mij komt een van de remblokjes niet goed terug. Blijkbaar zit er vuil in de 'gleuf' waar ik niet goed bij kan. Schoonmaken met een beetje olie of in een zakje met wasbenzine hangen helpt helaas niet. Heeft iemand een gouden tip?
Loop het boutje van de strop waarin de cilinder vast zit na. Kans is dat die te strak zit (4nm iirc, meer en de cilinder wordt ovaal). Verder rommel ik vaak met dunne strookjes karton om zand ed. uit lastig te bereiken plaatsen te vegen.
Op de fietsreparatiecursus voor gevorden wordt dit behandeld.
Wim
Wim schreef:Op de fietsreparatiecursus voor gevorden wordt dit behandeld.
Wim
Dank voor je reactie. Maar het is geen antwoord op mijn vraag. En een fietsreparatiecursus volgen voor 1 praktische vraag zie ik niet als efficiënte tijdbesteding. :wink:
hwhaan schreef:Loop het boutje van de strop waarin de cilinder vast zit na. Kans is dat die te strak zit (4nm iirc, meer en de cilinder wordt ovaal).
Dank voor je inhoudelijke reactie. Ik zal dit gaan uitpluizen. Ik hoop niet dat <strike>het boutje</strike> de cilinder vervormd is.