Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duitsers willen hogere boetes voor fietsers - Forum Wereldfietser

Duitsers willen hogere boetes voor fietsers

Onze Oosterburen willen fietsers die in de fout gaan harder aanpakken. Maar liefst 82 procent van de Duitsers wil hogere boetes voor pedaalridders.

Daarnaast vinden ze dat de politie meer moet controleren op fietsers die in het donker zonder licht rijden, door rood rijden of eenrichtingsverkeer niet respecteren.

Dit alles blijkt uit een representatieve opiniepeiling in opdracht van persbureau DPA. Een grote meerderheid van de Duitsers wil harder optreden tegen "foute" fietsers omdat zij er last van hebben als zij zelf als automobilist achter het stuur zitten. Het wangedrag van veel fietsers is "bedreigend", vindt maar liefst 81 procent van de Duitse automobilisten, schrijft het ANP.

Bron:ANP
mapel63 schreef:Onze Oosterburen willen fietsers die in de fout gaan harder aanpakken. Maar liefst 82 procent van de Duitsers wil hogere boetes voor pedaalridders.

Daarnaast vinden ze dat de politie meer moet controleren op fietsers die in het donker zonder licht rijden, door rood rijden of eenrichtingsverkeer niet respecteren.

Dit alles blijkt uit een representatieve opiniepeiling in opdracht van persbureau DPA. Een grote meerderheid van de Duitsers wil harder optreden tegen "foute" fietsers omdat zij er last van hebben als zij zelf als automobilist achter het stuur zitten. Het wangedrag van veel fietsers is "bedreigend", vindt maar liefst 81 procent van de Duitse automobilisten, schrijft het ANP.

Bron:ANP

Hoe geldt dat andersom? Ervaren fietsers in Duitsland ook "bedreiging" van automobilisten? Over het algemeen vind ik dat Duitse automobilisten zich keuriger gedragen ten opzichte van fietsers dan hun Nederlandse collega's.
Hoe zit dat onder de `Ersatz Deutscher` in Kirchroa? :lol:
bert sitters schreef:
mapel63 schreef:Onze Oosterburen willen fietsers die in de fout gaan harder aanpakken. Maar liefst 82 procent van de Duitsers wil hogere boetes voor pedaalridders.

Daarnaast vinden ze dat de politie meer moet controleren op fietsers die in het donker zonder licht rijden, door rood rijden of eenrichtingsverkeer niet respecteren.

Dit alles blijkt uit een representatieve opiniepeiling in opdracht van persbureau DPA. Een grote meerderheid van de Duitsers wil harder optreden tegen "foute" fietsers omdat zij er last van hebben als zij zelf als automobilist achter het stuur zitten. Het wangedrag van veel fietsers is "bedreigend", vindt maar liefst 81 procent van de Duitse automobilisten, schrijft het ANP.

Bron:ANP
Hoe geldt dat andersom? Ervaren fietsers in Duitsland ook "bedreiging" van automobilisten? Over het algemeen vind ik dat Duitse automobilisten zich keuriger gedragen ten opzichte van fietsers dan hun Nederlandse collega's.
Hoe zit dat onder de `Ersatz Deutscher` in Kirchroa? :lol:
Herkenbaar, het verkeer in Nederland is erg gehaast; dat is goed te merken als je nabij de Dld/NLe grens komt, ik heb ook vaak meegemaakt in Tsjechie dat automobilisten even rustig achter je blijven rijden bij wat heuvels / als het zicht niet helemaal goed is! Het beeld van fietsers die zich misdragen in Duitsland herken ik niet zo, maar misschien is dat in de stad erger? Ik zou overig als fietser niet blij zijn als ik altijd op de 'stoep' moet rijden... dus wellicht met een betere fietsinfrastructuur...
In 2010 fietste ik in Munster en reed 'per ongeluk' door rood licht. Dat geintje kostte me toen 125 euro en een punt van het rijbewijs. De agent gaf aan dat het onveilig was en ik gaf aan dat het veilig was omdat de anderen ook rood licht hadden. En negatief plus negatief is positief dus eigenlijk was het zelfs groen nu ik het zo bedenk:)
paul1987 schreef:In 2010 fietste ik in Munster en reed 'per ongeluk' door rood licht. Dat geintje kostte me toen 125 euro en een punt van het rijbewijs. De agent gaf aan dat het onveilig was en ik gaf aan dat het veilig was omdat de anderen ook rood licht hadden. En negatief plus negatief is positief dus eigenlijk was het zelfs groen nu ik het zo bedenk:)
Op die manier reed ik vorige week nog tegen een bon aan voor fietsen door rood. Ik vond het wel lief trouwens (afgezien van de 85 euro die ermee is gemoeid), kreeg er een beetje een jaren vijftig gevoel van. Maar dom natuurlijk, je mag gewoon niet door rood rijden, eigen schuld.

Over Duitse automobilisten trouwens niets dan lof. Als je het niet zo gewend bent, is het best intimiderend (denk dat dat met 'bedreigend' wordt bedoeld) als er heel veel fietsers zijn, bijvoorbeeld in de spits. Het laatste wat je wilt is die fietsers omver rijden. Bij een aanrijdinkje tussen auto's is het vaak blikschade, met een fietser staat er al snel een ambulance bij. En veel Duitse steden zijn tegenwoordig echte fietssteden. Ik wist afgelopen zomer niet wat ik zag toen ik in Freiburg was: net zoveel fietsers als hier in Groningen.
Mijn ervaringen op de fiets in D zijn niet zo positief. Automobilisten blokkeren vaak het fietspad van de voorrangsweg als ze op willen rijden en kijken vaak helemaal niet of er fietsers aankomen. Mijn ervaringen in Frankrijk zijn over het algemeen beter. Ik voel me veiliger tussen de kleinere Peugeots, Renaults enzo dan tussen de Beierse sloepen. Maar iedereen heeft zo zijn ervaringen natuurlijk.
paul1987 schreef:In 2010 fietste ik in Munster en reed 'per ongeluk' door rood licht. Dat geintje kostte me toen 125 euro en een punt van het rijbewijs.
In België zou dat je dat 150 euro kunnen kosten. In tegenstelling tot Nederland, Frankrijk, ... wordt er geen onderscheid gemaakt tussen overtredingen door fietsers en door automobilisten. Tegen de richting rijden met een auto in een eenrichtingsstraat: 150 euro. Tegen de richting rijden met een fiets in een éénrichtingsstraat waar niet uitdrukkelijk staat aangegeven dat je als fietser 'tegen de richting' mag rijden: eveneens 150 euro.

Renaat
Ik zou overig als fietser niet blij zijn als ik altijd op de 'stoep' moet rijden... dus wellicht met een betere fietsinfrastructuur...
Dat op de stoep rijden in Duitsland is echt een drama als je langs huizen rijdt met van die diepe opritten. Als je een snellere fietser bent is het ook gevaarlijk en oncomfortabel.

Hier mijn boze Duitser verhaal:
Vorig jaar reed ik op een rustige zondagochtend Niebüll binnen. Op de stoep was een "Fahrrad Frei" zone (dus niet verplicht). Ik reed gewoon op de weg dat paste ook beter bij mijn snelheid. Hoor ik vlak achter me op een verder lege weg ineens getoeter, ik steek mijn hand op, daarna werd ik ingehaald en moest ik hard in de remmen omdat de auto meteen rechts een oprit naar een huis inreed.

Tijd voor een discussie met de bestuurder die tot mijn verbazing meteen over de veiligheid van zijn kinderen begon. Het was een hele gevaarlijke weg om naar school te fietsen en hij had na jaren eindelijk bij de gemeente eindelijk voor mekaar gekregen dat men op de stoep mocht fietsen. Ik moest ook maar op de stoep met mijn fiets, de straat was voor auto's. Ik heb hem in mijn beste duits proberen uit te leggen dat fahrrad frei niet hetzelfde is als verplicht en dat verplichte fietspaden een rond blauw bord hebben. De eurocent wou niet vallen bij het mannetje ook het afsnijden bleef hij steeds ontkennen.

Achteraf heeft het ook wel iets hilarisch, afgesneden worden door een mafkees in een auto die vol is over de veiligheid van zijn kinderen (die op de achterbank zaten) die niet op straat mogen fietsen vanwege de gevaarlijke auto's.
paul1987 schreef:In 2010 fietste ik in Munster en reed 'per ongeluk' door rood licht. Dat geintje kostte me toen 125 euro en een punt van het rijbewijs. De agent gaf aan dat het onveilig was en ik gaf aan dat het veilig was omdat de anderen ook rood licht hadden. En negatief plus negatief is positief dus eigenlijk was het zelfs groen nu ik het zo bedenk:)
Dat laatste waag ik te betwijfelen... -1 + -1 = ...-2. Echt.
Trekkingpaul schreef:Mijn ervaringen op de fiets in D zijn niet zo positief. Automobilisten blokkeren vaak het fietspad van de voorrangsweg als ze op willen rijden en kijken vaak helemaal niet of er fietsers aankomen. Mijn ervaringen in Frankrijk zijn over het algemeen beter. Ik voel me veiliger tussen de kleinere Peugeots, Renaults enzo dan tussen de Beierse sloepen. Maar iedereen heeft zo zijn ervaringen natuurlijk.
Wat in Frankrijk zo prettig is, is dat alle automobilisten daar geleerd hebben een fietser pas in te halen als de andere rijbaan vrij is en eerst helemaal naar links te gaan. Als je in Frankrijk met een paar decimeter tussenruimte wordt ingehaald, is het geheid een Nederlander op vakantie.
In Duitsland heb ik ook wel goede ervaringen, al blijft het verplichte fietsen op de stoep een crime. Je ziet het gelukkig steeds minder. En ja, als je je niet aan de regels houdt als fietser, dan komt je dat algauw op corrigerende opmerkingen van boze burgers te staan. Zelfs als je op een fietspad harder dan 20 km per uur fietst en inhaalt, word je in sommige streken (vooral in het Rheinland) door sommigen al voor Vollidiot versleten.
al blijft het verplichte fietsen op de stoep een crime. Je ziet het gelukkig steeds minder. En ja, als je je niet aan de regels houdt als fietser, dan komt je dat algauw op corrigerende opmerkingen van boze burgers te staan.
Inderdaad, dat heb ik ook meegemaakt. Ik had geen zin om te slalommen vanwege de vuilnisbakken op het verplichte fiets/voetpad, daarom reed ik gewoon op de weg binnen de bebouwde kom.
Ik rijd regelmatig en met veel plezier in Duitsland. Ik denk dat ik toch liever strenge duidelijke regels heb, dan regels die matig nageleefd en gecontroleerd worden. Vooral in het verkeer.
Hallo,

onze ervaringen in Duitsland zijn enkel positief te noemen, we vinden de automobilisten er heel hoffelijk naar fietsers toe. (de uitzondering bevestigd natuurlijk de regel.

Vaak sta ik versteld als ik op het forum lees dat het in Nederland ook al niet meer zo veilig is om te fietsen.

maar we denken (uit ervaring) dat ons Belgie toch wel de kroon spant, qua onveilig verkeer,
in de steden worden de fietspaden ingenomen door auto's die het een leuke parkeerplek vinden, bijgevolg moet je uitwijken op de rijbaan om de leukerds voorbij te kunnen,

in landelijk gebied op smalle wegen word je vaak bijna van je sokken gereden door snelheidsduivels die toch weten dat er op die plekken niet geflitst wordt,

elke fietser zal wel het onveilige gevoel kennen dat je hebt wanneer je op nog geen meter afstand voorbij wordt gereden door een auto die tegen 70 km/u (of sneller) rijdt.

om even terug on topic te komen, ik begrijp de Duitsers wel, want vele fietser lappen vaak de regels aan hun laars, al zijn dat meestal niet de vakantiefietsers :D

Frank en Diane
frank en diane schreef: maar we denken (uit ervaring) dat ons Belgie toch wel de kroon spant, qua onveilig verkeer,
in de steden worden de fietspaden ingenomen door auto's die het een leuke parkeerplek vinden, bijgevolg moet je uitwijken op de rijbaan om de leukerds voorbij te kunnen,
Ik weet niet of het gedrag van de gemiddelde Nederlandse automobilist, veel beter is dan dat van de Belgen. Maar de fietsinfrastructuur in Nederland is wel over het algemeen zoveel beter dat er zich minder problemen kunnen voordoen en het aantal fietsers zoveel groter dat men er sneller rekening met houdt. (Als je een net vrijliggend fietspad hebt, dan merk je niet veel van die auto's die veel te snel rijden.)

Verder denk ik ook dat het moeilijk is om het gedrag dat je als fietsvakantieganger ervaart (in andere landen) te vergelijken met het gedrag dat je ervaart als functionele fietser in eigen land. Uitzonderingen bevestigen de regel, maar over het algemeen rijdt men toch nog relaxter, vermijd men nog meer steden, drukke wegen, ...

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er geen fundamentele verschillen zijn of dat de Belgen zich netjes gedragen in het verkeer.

Renaat
bert sitters schreef: Hoe zit dat onder de `Ersatz Deutscher` in Kirchroa? :lol:
Idd Bert ik woon Aachen-Nord... :lol:

Als straks weer het wielren-seizoen aanbreekt hier in het Mergelland dan groeien ook hier weer de irritatie's bij de automobilisten. Maar dat zal elders in NL ookwel het geval zijn op de dijkwegen etc.
Inlevingsvermogen en hoffelijkheid is helaas een zeldzame karaktereigenschap bij de meeste automobilisten. Ik denk als het er op aankomt dat de grootste groep fietsers wel automobilist is maar de meeste automobilisten helaas geen fietsers zijn.
Antonie-C schreef:Dat op de stoep rijden in Duitsland is echt een drama als je langs huizen rijdt met van die diepe opritten. Als je een snellere fietser bent is het ook gevaarlijk en oncomfortabel.
Net over de grens bij Glanerbrug heb je dat soort opritten ook. Ben daar 1 keer met m'n racefiets overheen gestuiterd. Ik wist niet hoe snel ik Nederland weer moest opzoeken. Ik mijd Duitsland sinds die tijd als de pest, ook al woon ik op spuugafstand. Alleen mtb'en doe ik nog wel eens een stukje in Duitsland...
Revanho schreef:Ik weet niet of het gedrag van de gemiddelde Nederlandse automobilist, veel beter is dan dat van de Belgen.
Ik denk daar proefondervindelijk anders over. Wellicht heeft het met de streek waar jij woont te maken. Het is ook hier plaats- en tijdafhankelijk. Op zaterdagnacht kom ik niet in België. Op zaterdag- en zondagmiddag op de knooppuntenroutes is het pais en vree. Op werkdagen op de snelwegen rond Luik is het soms alsof iedereen op de vlucht geslagen is na aan kernramp. In België is het verschil tussen automobilisten groter dan in Nederland: het keuterboerinneke dat één keer per week naar de GB gaat contra de gefrustreerde twintiger in de witte bestelbus die tegenwoordig 150 kan. Allebei hebben ze hun permis kennelijk bij een pakje boter (of in dit geval welllicht Ossewit) gekregen. :shock:
Gelukkig kun je Belgische auto's herkennen aan hun kentekenplaat.
Leon
Leon schreef:
Revanho schreef:Ik weet niet of het gedrag van de gemiddelde Nederlandse automobilist, veel beter is dan dat van de Belgen.
Ik denk daar proefondervindelijk anders over. Wellicht heeft het met de streek waar jij woont te maken. Het is ook hier plaats- en tijdafhankelijk. Op zaterdagnacht kom ik niet in België. Op zaterdag- en zondagmiddag op de knooppuntenroutes is het pais en vree. Op werkdagen op de snelwegen rond Luik is het soms alsof iedereen op de vlucht geslagen is na aan kernramp. In België is het verschil tussen automobilisten groter dan in Nederland: het keuterboerinneke dat één keer per week naar de GB gaat contra de gefrustreerde twintiger in de witte bestelbus die tegenwoordig 150 kan. Allebei hebben ze hun permis kennelijk bij een pakje boter (of in dit geval welllicht Ossewit) gekregen. :shock:
In Luik is dat Blanc de Boeuf :wink:
Het valt mij ook op dat in Zeeuws-Vlaanderen teveel automobielbestuurders op z'n Belgische rijden: veel te hard dus!
Leon schreef:
Revanho schreef:Ik weet niet of het gedrag van de gemiddelde Nederlandse automobilist, veel beter is dan dat van de Belgen.
Ik denk daar proefondervindelijk anders over.
Ik sluit het ook niet uit. Maar blijf er wel van overtuigd dat vakantie-ervaringen vaak anders zijn dan functionele fietservaringen. Zelf in eigen land merk ik dat.
Leon schreef:Wellicht heeft het met de streek waar jij woont te maken. Het is ook hier plaats- en tijdafhankelijk. Op zaterdagnacht kom ik niet in België. Op zaterdag- en zondagmiddag op de knooppuntenroutes is het pais en vree.
Dat het streek-, plaats- en tijdafhankelijk is denk ik ook. En vrijdag of zaterdagavonden in mijn woonplaats (Antwerpen) beschouw ik als zeer onaangenaam.

Renaat
Op veel Duitse fietspaden binnen de bebouwde kom staan vaak auto's geparkeerd. Doet der Polizei daar niets aan?