Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langs oude wegen naar Santiago - Forum Wereldfietser

Langs oude wegen naar Santiago

Hoi,

vanaf half april wil ik (32, M, redelijk goede conditie) naar Santiago gaan fietsen, de oostelijke route. Ik heb er al wel het een en ander over gelezen maar heb toch nog wat vragen.

- klopt het dat er in 2013 geen rechtstreekse vluchten meer van Santiago naar Nederland (of Weeze) gaan? Ik overweeg nu van Santiago naar Barcelona te vliegen, daar nog een paar dagen rond te kijken en dan naar Amsterdam. Of kan dit eenvoudiger?

- Fiets en bagage wilde ik door Soetens thuis laten brengen. Heeft iemand hier ervaring mee?

- Welke stadjes op de route zijn echt aanraders om langer dan 1 nacht te blijven? Zijn er mooie campings die je niet "mag" missen?

- Ivm de kosten wil ik vliegtickets nu al ongeveer boeken. Daarom moet ik (helaas) een beetje een planning aanhouden. Op hoeveel dagen van huis tot Santiago moet ik rekenen? Ik heb gelezen (http://perfietsnaarsantiago.wordpress.com/#vraag10) dat deze route ongeveer 35 fietsdagen is. Ik neem aan dat dat vanaf Maastricht is dus daar mogen er nog 3 bij (Adam - Maastricht) = 38. Om de 5 dagen een rustdag maakt 45 dagen + 2 buffer = 47 dagen. Is dit reeël? Het klinkt wat veel...

Zeer bedankt voor eventuele reacties :)
Rein32 schreef: - Fiets en bagage wilde ik door Soetens thuis laten brengen. Heeft iemand hier ervaring mee?
"Als we over een ophaaldienst spreken dan blijkt uit de ervaring dat Soetens Transport zowel qua prijs als qua uitvoering een goede (de beste?) keuze is. Na aankomst in Compostela breng je je fiets naar een verzameladres en dat is het. Voor inpakken, verzekering, stalling in Compostela en het vervoer van de fiets naar huis betaal je € 119. Je krijgt je fiets (in Vlaanderen en Nederland) thuis afgeleverd.
We vernamen van verschillende pelgrims dat ze zeer tevreden waren over deze ophaaldienst en dat hun fiets het avontuur ongeschonden had overleefd."


Volgens het Compostelagenootschap :wink:
De enige rechtstreekse vlucht naar Nederland of Duitsland is bij mijn weten van Ryanair, van Santiago naar Frankfurt Hahn, dat is een vliegveld niet zo ver van Koblenz. Je kunt vanaf het vliegveld in vliegende vaart in het Moezeldal afdalen (Bullay) en dan met regionale treinen via Koblenz naar Emmerich (en dan fietsen naar Zevenaar) of Venlo reizen. De fiets kan daarin zonder reserveren mee. Dit is wel te doen (eigen ervaring), maar kost de nodige tijd natuurlijk.
Anders kun je met Vueling met overstap in Barcelona. Neem je de fiets mee, dan moet je daarvoor tweemaal betalen.
Ik heb de route vanaf Utrecht via Parijs en daarna Orleáns- Oude Wegen - Somport-Burgos-Santiago in 35 etappes gedaan, totaal 3000 km. Het kan veel sneller natuurlijk, maar wij vonden het leuk af en toe eens wat te bekijken onderweg en inderdaad moet je af en toe een dag pauze inlassen. De "Oude Wegen"-route is wel veel heuvelachtiger dan de westelijke route maar volgens mij ook veel afwisselender. De zwaarste etappes zijn overigens in Spanje, tegen het eind, maar dan heb je geen conditionele problemen meer anders was je niet zo ver gekomen. Zie ons Santiago-verslag met dagafstanden.
De echt leuke stadjes/steden liggen wat mij betreft in Spanje: Logroño, Estella, León, Burgos, maar dat is persoonlijke voorkeur. En wat de mooie campings betreft: ik denk dat je eind april-begin mei al blij mag zijn als ze überhaupt open zijn.
Om op je vraag te antwoorden over Soetens; dit is inderdaad een zeer degelijke/betrouwbare manier om jouw fiets veilig weer thuis te brengen. Deze zomer lieten we onze fietsen terugkomen vanuit Rome met Soetens. Geen schade; fiets en bagage correct afgeleverd.
Enige minpuntje... buiten het seizoen kan het blijkbaar wel even duren eer je de fites terug krijgt (begrijpelijk). Wij hebben ruim 3 weken gewacht op onze fietsen.

Have fun op je trip,
Frank
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Prima, Soetens ga ik gebruik van maken dan . Daarmee valt de terugreis over Duitsland af, wel een leuke optie :)

Trouwens, voor de mensen die later in het jaar gaan: zo te zien gaat Vueling vanaf 20 juni 2x per week van La Coruna rechtstreeks naar Amsterdam vliegen.

Peter misschien schraap ik er een paar dagen van af, dank voor je link. Leuke website heb je, ben hem al vaker via Google tegengekomen, op zoek naar stedentrips e.d.

Oei en campings, daar zeg je me wat. Ik had steekproefsgewijs in het routeboekje wat campings op internet opgezocht, en die ik kon vinden gingen meestal per 1 april open. Dus ik ging er van uit dat dat wel snor zou zitten. Naïef? Meer mensen ervaringen met kamperen in april/mei in Frankrijk?
Rein32 schreef:Meer mensen ervaringen met kamperen in april/mei in Frankrijk?
Als ze niet open zijn, zegt nog niet dat je er niet kan kamperen. Wel dat er geen warm water is :wink:
Rein32 schreef:Oei en campings, daar zeg je me wat. Ik had steekproefsgewijs in het routeboekje wat campings op internet opgezocht, en die ik kon vinden gingen meestal per 1 april open. Dus ik ging er van uit dat dat wel snor zou zitten. Naïef? Meer mensen ervaringen met kamperen in april/mei in Frankrijk?
Misschien heb ik het wat te negatief geformuleerd, ik bedoelde dat je met iedere camping in die periode blij moet zijn, of die nu mooi is of niet. Het is ons in Frankrijk in mei altijd gelukt een open camping te vinden, vaak was die dan wel vrijwel verlaten maar dat is lekker rustig. In Spanje zijn veel minder campings, maar daar is het geen probleem een goedkoop hostal of een kamer boven een bar te vinden. We hebben daar alleen in Estella, Nájera en Santiago gekampeerd. De camping in Burgos ligt veel te ver buiten de stad en op die in Jaca is eigenlijk geen plaats voor passanten.
peter de rijk schreef:en op die in Jaca is eigenlijk geen plaats voor passanten.
Vreemd, ik heb er twee keer gekampeerd, plek genoeg voor passanten !!
peter de rijk schreef:De camping in Burgos ligt veel te ver buiten de stad ...
4 km ? Is nog wel te doen :wink:
Michael das waar natuurlijk, maar twee weken achter elkaar vind ik dat niet relaxed :)
Peter bedankt voor de toelichting en het noemen van de stadjes; leuk, ga ik daar de campings van bekijken alvast.
Bij Burgos zie ik een camping die slechts 3 km van het centrum zou liggen, bedoelde je die?
Camping heet Fuentes, als je daar als fietser niet aan kunt sterken... ;)
Rein32 schreef:Michael das waar natuurlijk, maar twee weken achter elkaar vind ik dat niet relaxed :)
Ja uiteraard, maar dat maak je niet mee. Voor april weet ik het niet,
maar in mei zijn er al een groot aantal gewoon open.
Camping in Vézelay ('n bezoekje waard) is open van 1-4 tot 31-10 !!
De rest zoek je maar ff zelf uit :wink:
Camping in Jaca: dan zullen er vast twee campings zijn... De camping die wij hadden was geheel bezet met verblijfscaravans en er restte nog slechts een modderig hoekje.
Camping in Burgos: In Burgos is veel te zien; lopen vanaf de camping is te ver, fietsen vonden we een slecht idee want in Burgos kun je nergens je fiets veilig parkeren, en met de bus was ook iets lastigs, al weet ik niet meer wat... Maar goed, ik heb dan ook een hekel aan grotestadscampings in het algemeen: te druk, te vol, minder veilig, meestal te veraf om snel naar het centrum te kunnen...
Op weg naar Santiago hebben wij in Belgisch Luxemburg een nacht geslapen in de abdij van Orval, een bijzondere ervaring. Mooie plaatsen voor overnachting in Frankrijk zijn Vézelay (jeugdherberg) en Troyes, Rocamadour (een must), Cahors, Oloron-Ste.-Marie en St. Jean-Pied-de Port. Al deze plaatsen hebben goede campings, maar bieden ook meer overnachtingsmogelijkheden. In St. Jean-Pied-de-Port hebben wij de tent naar huis laten opsturen en hebben verder uitsluitend gebruikt gemaakt van pelgrimsherbergen en hostals. Pelgrimsherbergen kom je in Frankrijk eigenlijk alleen in (de buurt van) de Pyreneeën tegen. Het echte caminogevoel komt pas in Spanje en daar zijn ook de mooiste plaatsen.

Zowel in Frankrijk als in Spanje zijn eind april-begin mei weinig campings open, zodat je aangewezen zult zijn op hotels of wild kamperen. Ook zijn sommige hotels in het voorseizoen gesloten. Het lijkt mij verstandig om in België en Frankrijk vooraf contact op te nemen met campings en hotels op jouw route. Houd er ook rekening mee, dat veel Franse familiehotels op zondag gesloten zijn. In Frankrijk wil de gemeente / de burgemeester soms wel bemiddelen bij het vinden van onderdak, zoals wij zelf hebben ondervonden.

Wij hebben goede ervaringen met fietstransport door Soetens, maar vinden de transportkosten (2013: 131 euro per fiets) best pittig. Een voordeel is, dat je het transport van de fietsen niet vooraf hoeft vast te leggen en dat zij ook bereid zijn de fietsen onderweg op te halen en naar Nederland te transporteren. Handig indien je door wat voor reden dan ook onderweg de tocht niet kunt vervolgen.

In 2008 zijn wij vanuit Santiago met Iberia Airlines naar Madrid gevlogen en zijn daar overgestapt op een vlucht van Iberia naar Schiphol. Beide vluchten sluiten prima op elkaar aan. De vlucht hadden we geboekt bij het reisbureau, dat in Santiago bij het pelgrimsbureau zit. Boeken bij een prijsstunter bleek bij reisbureaus in Santiago niet mogelijk.
Inclusief het vervoer van de fietsen door Soetens betaalden wij voor 2 personen toen 811 euro. Over de service van Soetens niets dan lof.

In 2010 hebben wij ons van Santiago naar Eindhoven laten vervoeren door de Spaanse busmaatschappij Alsa, een soort Euroliner. We hebben deze reis geboekt op het busstation van Santiago. De reis duurde maar liefst 28 uur, maar was interessant omdat de bus het traject van de Camino volgde. Er was een zeer speciale sfeer, omdat vrijwel alle busreizigers Santiago-reizigers waren. De busreis kostte 153 euro per persoon, maar ongevraagd kregen wij als 65-plussers elk 15 euro korting. Alsa vervoert zelf geen fietsen, maar als je met hen reist, zorgen zij er voor dat deze voor 78 euro per fiets naar Nederland worden vervoerd. Vijf dagen later werden onze fietsen, keurig afgeplakt met bubbelplastic, met afgeschroefde trappers en ingepakt in degelijke fietsdozen bij ons thuis afgeleverd. Wij kunnen iedereen deze reismogelijkheid aanbevelen.
Kijk ook eens op de site van europafietsers voor aanvullende informatie:
http://europafietsers.nl/routes/jacob/vervoer.htm

Een terugreismogelijkheid waarmee wij zelf geen ervaring hebben, is vanuit Santiago naar Porto te fietsen (ruim 200 km). Het schijnt ook per bus te kunnen. Vanaf Porto kun je met Transavia goedkoop naar Schiphol vliegen. Misschien kun je ook per trein naar Porto gaan, maar anders dan hier en daar geschreven wordt, is het ons niet gelukt om in Santiago een trein te vinden, waarin fietsen mee mochten. Op het treinstation kregen we te horen dat fietsen in geen enkele trein mee mochten, ook niet in regionale treinen vanuit Santiago.

Jullie planning van bijna 7 weken is aan de hoge kant. De meesten doen er een week of zes over. Vooraf boeken van een vliegtuig raad ik je af. Zie eerst maar eens in Santiago te komen.

Buen Camino,
Cees
peter de rijk schreef:Camping in Jaca: dan zullen er vast twee campings zijn...
Duidelijk ja, ik zat op deze http://www.campingvictoria.es/ en daar is niks mis mee, maar deze http://www.campingpirineos.es/ is meer een bungalowpark met wat plek voor campers en ook een stuk buiten de stad ligt dan nog http://www.campingjaca.com/

Kortom, deze moet je volgens mij hebben als fietser:
Camping Victoria, Avd. De la Victoria, 34, 22700 Jaca
Abierto Todo el Año (het gehele jaar geopend)

Afbeelding
CeesNu schreef:Wij hebben goede ervaringen met fietstransport door Soetens, maar vinden de transportkosten (2013: 131 euro per fiets) best pittig. Een voordeel is, dat je het transport van de fietsen niet vooraf hoeft vast te leggen en dat zij ook bereid zijn de fietsen onderweg op te halen en naar Nederland te transporteren. Handig indien je door wat voor reden dan ook onderweg de tocht niet kunt vervolgen. Over de service van Soetens niets dan lof.
Ja, het is niet goedkoop, maar ze bezorgen hem wel bij je thuis aan de voordeur en zoals vaak wordt opgemerkt; geen schadelijke gevolgen van het transport wat bij vliegtuigen eerder regel is dan uitzondering 8)
CeesNu schreef:Vooraf boeken van een vliegtuig raad ik je af. Zie eerst maar eens in Santiago te komen.
Lijkt me toch heel persoonlijk. Voor mij zou het juist stimulerend werken om een vaste terugreisdatum te hebben en rust geven dat de terugreis geregeld is. En zo zwaar is de fietstocht naar Santiago nou ook weer niet, het is bepaald niet zo dat de fietsers onderweg bij bosjes sneuvelen. En dan verlies je hoogstens een paar honderd euro aan een niet gebruikt vliegticket, dat is nog te overzien.
Ha! Ik ben ook van plan om dit jaar naar Santiago te fietsen, dan wel in juli/augustus vanwege school. Ik ga het een stuk goedkoper aanpakken dan mijn vorige reis (Rome), wildkamperen en bij mensen aankloppen om in bijv. een weiland te staan wil ik wel eens uitproberen. Ook zal ik een goede kaart en kompas gebruiken in plaats van een smartphone met zeer traag internet :) .

Ik zit nog te twijfelen of ik de westelijke St. Jacobsroute of de route langs Oude Wegen doe. Het leek mij leuk om bijvoorbeeld de Col du Tourmalet mee te pakken maar die ligt wel meer naar het oosten.

Voor de vlucht ga ik waarschijnlijk met Vueling van A Coruna naar Amsterdam vliegen, dit is tot nu toe de goedkoopste optie die ik gevonden heb. Ik boek hem dan maar voor het einde van de zomervakantie, en dan zo'n zes weken daarvoor vertrekken lijkt me genoeg. Volgens mij kun je er met de trein naartoe maar fietsen kan natuurlijk ook.
Ook ik ga 15 Mei 2013 via oude wegen naar SdC Ik wil proberen de westelijke route terug te fietsen, Ik wil zoveel mogenlijk kamperen en in Spanje Refugio proberen.
In 2009 Heb ik de westelijke route naar SdC. gefietst en in 2011 naar Rome, beide keren heb ik mijn fiets en bagage terug laten komen met Soetens niets dan lof met een week was de fiets weer thuis.
In 2009 ben ik langs het vliegveld gefietst en heb daar mijn terug vlugt geboekt maar in Juli en Augustus kan het erg druk zijn moest 5 dagen wachten voor één plek.
In 2011 naar Rome heb ik mijn vrouw thuis toen ik wist wanneer ik zou aankomen een vlucht via internet laten boeken wilde nog twee dagen in Rome zijn alles paste in elkaar.
Dit zou ik ieder adviceren boek niet al voor vertrek al je terug reis daar je nooit weet of je wel aankomt door ziekte pech oid. laat het thuis front de terug vlugt boeken een dag of zeven voor je retour wil gaan.
Een voordeel van Soetens is dat je deze niet hoeft te boeken vooraf.
Maak er een mooie trip van.
Klaas de Pelgrim
ik ben van de zomer naar Santiago gefietst. Leiden - Maastricht kostte me inderdaad 3 dagen, daarna flink verkeken op de Ardennen en de wind op de Franse vlakte.

Wat me opviel is dat er toch nog best wat mensen wild kampeerden. Op meer dan een standje van de politie, mocht het een probleem worden, hoef je denk ik niet rekening te houden. Anderzijds had ik altijd de angst dat er iets met mijn fiets of tent zou gebeuren, maar dat ben ik dan.

Verder raad ik je aan stil te staan bij Troyes, Auxerre, Vezelay, Nevers, Rocamadour, Cahors, St. Jean, Burgos, Leon, Fromista, Castrojeriz (de berg), Astorga, Ponferrada, Portomarin, Palas de Rei, Sarria en Puenta la Reina. Niet in die volgorde;-)
CeesNu bedankt voor je uitgebreide reactie! Porto was nog geen moment in me opgekomen, erg leuke optie ook. Nu er meer verschillende opties zijn heb ik er ook meer vertrouwen in om geen ticket van tevoren te boeken.

Ik heb nu de route van GPStracks in Google Earth geladen + de campings van Archie en na het googelen van de campings lijkt er op dat je toch wel een end komt vanaf 15 april als je wilt kamperen.

Wildkamperen vind ik op zich geen ramp maar wel wat ongezellig (ik reis alleen). Daarbij lees ik in andere topics horrorverhalen van 150 euro boete tot het inleveren van de tent zelf... Ik ben niet iemand die dan lekker rustig in zijn tentje ligt.

Peter en Michael: Ik had Camping Jaca al gemaild (voordat bleek dat dit de verkeerde was) en kreeg als antwoord dat je daar gerust 1 of 2 nachten mag staan. Die andere lijkt me beter

@Michael Vézelay ziet er erg mooi uit
@aapje plaatsen staan genoteerd, zeer bedankt!
@Karel en Ruben bedankt en ook een goede reis gewenst :)
Rein32 schreef:Wildkamperen vind ik op zich geen ramp maar wel wat ongezellig (ik reis alleen).
Nog een tip dan :wink:
Even voorbij Puente la Reina kan je leuk wildkamperen, net buiten het stadje langs de rivier. Wel 'n tentje opzetten want 's nachts kunnen er koude valwinden van de Pyreneeën afkomen 8)

Voor andere: vermijd de camping bij Pamplona rond de San Ferminfeesten van 6 tot 14 juli:
http://www.sanfermin.com/index.php/es/sf12/portada
Extreem druk en smerig daar 8)
Michael W schreef:
Rein32 schreef:Wildkamperen vind ik op zich geen ramp maar wel wat ongezellig (ik reis alleen).
Nog een tip dan :wink:
Even voorbij Puente la Reina kan je leuk wildkamperen, net buiten het stadje langs de rivier. Wel 'n tentje opzetten want 's nachts kunnen er koude valwinden van de Pyreneeën afkomen 8)

Voor andere: vermijd de camping bij Pamplona rond de San Ferminfeesten van 6 tot 14 juli:
http://www.sanfermin.com/index.php/es/sf12/portada
Extreem druk en smerig daar 8)
Zo inderdaad, had dat in Estella, dat was voor mij de laatste keer dat ik een Spaanse camping aandeed. Wat een herrie maken die lui, en wat een smerige bende was het. Leek wel Renesse toen ik 16 was