Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Panne onderweg - Achterwiel met Rohloff demonteren - Forum Wereldfietser

Panne onderweg - Achterwiel met Rohloff demonteren

Hee fietsers!

Ik zit nu in Nieuw Zeeland en ik en mijn fiets hebben het enorm naar onze zin. Eergisteren ontplofte mijn Continental achterband. Bij een fietsenmaker heb ik snel een goedkope band op het achterwiel gezet. Maar ik was een beetje dom en ik had beter de nieuwe band op het voorwiel moeten laten zetten en de voorband op het achterwiel.

En dit adviseert Marco van Bike4travel ook, waar ik mijn fiets heb gekocht. Ik wil dit nu zelf doen om kosten te besparen en omdat ik het wil leren. Alleen kan ik wel wat tips of het liefst een beschrijving goed gebruiken. Ik ben nog niet echt onderlegd wat Rohloff wielen betreft en het los halen van het wiel. De handleiding van Rohloff vind ik niet zo duidelijk.

Kunnen jullie mij een beetje helpen? Ik heb alleen internet via mijn telefoon, filmpjes en dergelijke zal niet lukken. En ben ook niet zo goed nog met het jargon :)

Lees graag jullie reactie
rogierius schreef:Hee fietsers!

Ik zit nu in Nieuw Zeeland en ik en mijn fiets hebben het enorm naar onze zin. Eergisteren ontplofte mijn Continental achterband. Bij een fietsenmaker heb ik snel een goedkope band op het achterwiel gezet. Maar ik was een beetje dom en ik had beter de nieuwe band op het voorwiel moeten laten zetten en de voorband op het achterwiel.

En dit adviseert Marco van Bike4travel ook, waar ik mijn fiets heb gekocht. Ik wil dit nu zelf doen om kosten te besparen en omdat ik het wil leren. Alleen kan ik wel wat tips of het liefst een beschrijving goed gebruiken. Ik ben nog niet echt onderlegd wat Rohloff wielen betreft en het los halen van het wiel. De handleiding van Rohloff vind ik niet zo duidelijk.

Kunnen jullie mij een beetje helpen? Ik heb alleen internet via mijn telefoon, filmpjes en dergelijke zal niet lukken. En ben ook niet zo goed nog met het jargon :)

Lees graag jullie reactie
wat voor remmen heb je ? MAgura's, V-brake of schijven
wat voor rohloff heb je? met een zwart doosje aan de linker zijkant of met twee trektouwtjes
heb je een kettingkast?
Weet je wel hoe je een band moet verwisselen?

(wel internet, geen glazen bol :wink: )
Magura remmen. Ik maak morgen wat foto's. Ik kan gelukkig banden vervangen. Maar met kans dat de richting van het profiel omgedraaid wordt.

Dank je voor je antwoord.
Hoi,

Misschien heb je er wat aan. Misschien ook niet.

Quote:

Het wiel verwijderen bij een fiets met Rohloff versnellingsnaaf Externe schakelbox


De versteller in de 14e versnelling schakelen.
De achterrem bij V-brake of cantilever de kabel loshalen, bij hydraulische remmen de rechter unit loshalen.
De schakelbox losnemen. (Handleiding bladzijde 11 - 1,2)
Eventuele kettingkast aan de achterkant demonteren
Snelspanner losnemen en ketting van het tandwiel nemen.

Het wiel kunt u nu uit het frame nemen.
Met alle respect, en alle begrip voor het feit dat niet iedereen gediplomeerd rijwielhersteller wil worden, maar dit is nu toch wel zo ongeveer het eerste wat je toch wel moet leren voordat je op pad gaat. Ik begrijp dat je hier niet op zit te wachten, maar zo kun je niet eens een lekke band repareren.
Als je een Rohloff naaf met interne schakeling hebt moet je de kabels los halen door die vervelende snelkoppelingetjes los te halen (draaien en duwen). Let er bij het terugplaatsen van het wiel op dat de nok van de naaf past in de uitsparing van de achterpad.
Wim
rogierius schreef:Magura remmen. Ik maak morgen wat foto's. Ik kan gelukkig banden vervangen. Maar met kans dat de richting van het profiel omgedraaid wordt.

Dank je voor je antwoord.
Op de band wordt meestal met een pijltje aangegeven wat de draairichting is.
Er vanuit gaande dat hij goed gemonteerd is, kun je een markering op de band maken zodat je hem op dezelfde manier weer erin kunt zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier wat foto's. Het is een Avaghon overigens. Ik heb toevallig Wifi nu, maar tot 8 Februari zit ik zonder internet. Tot vanavond (bij jullie) kan ik jullie berichtjes lezen, daarna vier dagen niet.

Schakelbox bij stuur kan ik loshalen. Alleen de ketting loshalen, daar maak ik mij, wellicht geheel onnodig, wat zorgen over.

Ik hoop dat jullie mij een simpele beschrijving kunnen sturen. Vooral hoe het met de ketting werkt.

Ik lees graag jullie reactie en alvast hartelijk bedankt!

[edit] ik heb de foto's verwijderd van Flickr. Ik had ruimte nodig voor andere foto's.
Zo te zien heb je een interne schakelbox.
Dan moet je je versnelling in het midden bereikzetten.
De 2 tonnetjes aan de schakelkabels los draaien / drukken.
Kettingkast verwijderen
Snelspanner lossen.
Remmen losmaken zodat je band er tussen door past.
Wiel uitnemen.
Afbeelding

Is dit een interne schakelbox?
Nee aan de achterkant zie je 2 touwtjes lopen.
Deze zitten vast aan dat blokje op je achtervork.
Als het goed is zit daar een Bajonetsluiting aan.
Deze moet je loshalen.
Je moet je schakelsysteem in het midden zetten omdat je dan het makkelijkst
bij die sluitingen kan.

Dus volg de kabels vanaf je achterwiel.
Dan zie je een zwart ribbelig beweegbaar gedeelte.
Daarna komt de bajnetsluiting.

Afbeelding

Dat zit aan

Afbeelding
Wat is er eigenlijk mis met die nieuwe achterband? Haalt die het niet tot de volgende fietsenmaker?

Frank
Hi,

Je mag ook even bellen met mij. tel nr per pm gestuurd.

Groet Rob
Wat jij laat zien is niet een externe schakelbox, maar de schakelaar aan het stuur. Daar hoef je niet aan te komen. Een externe schakelbox zit links naast de naaf. Maar dat heb jij niet. Jij hebt een interne. Heb je inmiddels de nok op de naaf gezien die in de linker achterpad valt? Vervolgens: kettingkast verwijderen, dan de kabels loshalen bij de snelkoppelingen (lokt het niet, dan de spanning op de kabels er wat af halen door aan de verstellers uit je tweede foto te draaien). Dan kun je het wiel losmaken en er uithalen.
Als je een aantal dagen buiten de bewoonde wereld gaat vertoeven zou ik een reservebuitenband meenemen (en een paar binnenbanden). Verder hoop ik dat je een Rohloff reservekabeltje bij je hebt.
Wim
Gelukt! In anderhalf uur. En om eerlijk te zijn, veel makkelijker dan ik dacht. De meeste tijd ging zitten in het correct plaatsen van de goedkope band op het voorwiel. De band moest ik precies plaatsen om de velg, anders ontstond er een vervorming.

Verder schakelt de Rohloff wel een beetje anders nu. De ratel in z'n zeven is verdwenen en bij het schakelen wil hij soms een versnelling overslaan.

Nu deed de Rohloff dat eigenlijk vrijwel constant tussen de drie en elf. Om die reden heb ik de kabels nu wat strakker gezet. Maar nu is het schakelgedrag anders dan ik gewend ben. Misschien (en hopelijk) wel beter.

Verder geen bijzonderheden en ik ben blij dat het zo eenvoudig was.

Allemaal hartelijk bedankt voor de hulp!
Op de foto lijkt het remvlak van de achtervelg al behoorlijk te zijn ingesleten. Wel iets om in de gaten te houden en misschien wat meer gaan remmen met de voorrem als de slijtage daar minder is. Bij diepe slijtage zal de velg het een keer begeven.
rogierius schreef: Verder schakelt de Rohloff wel een beetje anders nu. De ratel in z'n zeven is verdwenen en bij het schakelen wil hij soms een versnelling overslaan.
Mooi dat het wiel er weer in zit! "ge-edit" ik hou maar even mijn mond over een domme opmerking over een externe schakelbox waar ik achteraf geen idee heb hoe ik daar eiegnlijk op kwam..."/ge-edit".
Jammer, maar OP heeft geen externe schakelbox, dus deze tip gaat niet werken...
hahaha dat was ff suf idd... zat ik ff te slapen.. Dat is inderdaad goed te zien (en te lezen) :oops: