Additionally, paste this code immediately after the opening tag: water meenemen - Forum Wereldfietser

water meenemen

hallo

Heeft iemand een handige berekening hoeveel water je mee neemt per dag? Ik ben aan het plannen voor een reis richting china en vraag me af wat voor waterzakken ik mee ga nemen.

De hoeveelheid per dag hangt natuurlijk af van oa de temperatuur en mate van inspanning, maar er zijn vast wel mensen die zo hun eigen regeltjes hebben wat betreft de hoeveelheid water die ze per dag bij bepaalde omstandigheden meenemen. Ervan uitgaand dat je onderweg niet de mogelijkheid hebt bij te vullen en van plan bent wild te kamperen.

groet
joris

Wij nemen altijd 2 liter water per persoon mee voor een fietsdag. Als het niet zo heel warm is, gaat dit niet op, maar op een heel hete dag drinken we tussen de 3 en 4 liter vocht per persoon. Vaak kopen we bij een benzinestation / supermarkt nog frisdrank welke we overgooien in de bidons die al leeg zijn.

hallo
Ik zou eigenlijk willen weten hoeveel water je extra meeneemt als je bijvoorbeeld in woestijngebied moet wildkamperen en overdag geen winkels of benzinestations tegen komt. Uiteraard gevulde bidons/ petflessen. Maar afgelopen zomer in polen kwamen we er achter dat we daarmee niet genoeg hebben als we moeten wildkamperen. Toen hadden we ongeveer 7 liter mee terwijl het niet erg warm was.

Dus wat voor extra maatregelen om water mee te nemen worden gebruikt en hoeveel??

Mij te warm, de woestijn. Wij hebben altijd als extra een opgerolde Ortlieb waterzak bij ons, die we vullen als het warm is en we denken dat we moeilijk aan water kunnen komen. Leeg weegt zo'n zak bijna niets, en het geeft een heel veilig gevoel. Voor waterbehoefte in de woestijn zou ik zoeken op survival sites, en in het SAS Handbook.
Wim

In de woestijn in Mexico had ik 6 liter water mee voor een dag (2 anderhalve liter flessen en een 3 liter waterzak/camelbak). Daarvan ging het grootste deel wel op. Als het niet warm is kom je met de helft denk ik wel toe.

Als je van plan bent te gaan wildkamperen heb je extra water nodig om te koken, plus water voor de volgende dag(en). Dat kun je in wegwerpflessen doen of in een dure Ortlieb.
Hoi,

in oz had ik twee 5 liter jerry-cans met twee van die spanbanden (voor je surfplank op je imperial) aan mijn voordragers vastgemaakt. Ik had geen voortassen u see.(sla de spanband in een kruis over de jerrycan heen). Kon ik dus 10 liter water meenemen! Was genoeg voor twee dagen (1 nacht wildcamperen) in oz..

j0p

Naast het SAS handboek (inderdaad erg handig) is het wellicht ook een tip om waterfilter rietjes mee te nemen. Dan kan je tijdens het wildkamperen ook gebruik maken van water wat 'gewoon' voor handen is zonder je een breuk te fietsen door extra liters mee te nemen, en toch niet ziek worden..

dag peetje

over die rietjes
ik weet niet helemaal hoe dat werkt.
zijn dat wegwerprietjes die je eenmaal gebruikt ofzo. en wat voor filter zit daar dan in.

Ik neem aan dat de kwaliteit toch duidelijk minder is dan een echt waterfilter.

groet

Het zijn inderdaad wegwerp rietjes, geschikt voor een hoeveelheid water van ongeveer 1 glas. Wat het precies voor filter is weet ik niet maar het garandeerd in iedergeval goed drinkbaar water voor de hoeveelheid water die het aan kan. Als je een waterfilter hebt is dat natuurlijk nog beter, maar als je dit zou moeten aanschaffen enkel omdat je de mischien gaat wildkamperen zijn die rietjes een handig, en goedkoper alternatief.
Groetjes!

Een paar berichten terug stond er iets over "rietjes". Ik neem aan dat er met de rietjes de filtrix"pennen" worden bedoeld?. Die rietjes zijn gemaakt van polymeren en zijn poreus. De grote van de porien bepaald de mate van filtratie maar zal voor de pennen waarschijnlijk neerkomen op UF (Ultrafiltratie). Ultrafiltratie haalt namelijk nog de bacterien en een groot deel van de virussen eruit.

Wat betreft het volume wat je kan filtreren is zeer sterk afhankelijk van de mate van vervuiling van het water. De porien blokkeren door het vuil en de ophoping van de vuillaag vindt expentioneel plaats. Wat ik zo denken is dat je wel wat meer water met de rietjes zou moeten kunnen filtreren, volgens de bever product info is het 100 liter. Maar dat is dus ook een pure indicatie. Als je alleen maar kraanwater aann het filtreren bent om de mogelijk bacterien te filteren is het goed mogelijk dat je een veelvoud van die 100liter haalt.

In de industrie worden exact dezelfde "rietjes" toegepast bij waterfiltratie, alleen worden daar naast filtratie ook nog twee reinigingstappen uitgevoerd. Eerste en makkelijkste vorm van reiniging is terugspoelen met schoonwater. Water wordt dan onder druk weer teruggevoerd waardoor de verstopte porien (gedeeltelijk) weer schoon worden. Tweede stap is een chemische reiniging. Heb alleen geen idee of ze dat al (kunnen) toepassen op de consumentenversie.

Jerrycans zijn niet echt handig op de fiets. Als een jerrycan half-vol(leeg) is dan gaat het restant water altijd klotsen, waardoor je uiteindelijk op je plaat gaat.
Je kan beter waterzakken nemen, waarbij je steeds het lege deel van de waterzak oprolt. Er zijn er verschillende te vinden.

check de snel stamina op http://www.sneltweewielers.nl

hoi

bovengenoemde link:

dat is wel wat veel van het goede. Ik ben benieuwd wat voot tocht die lui gemaakt hebben. Ik dank dat ik gewoon twee oprolbare 5 liter zakken meeneem ofzo.

je krijgt al dorst bij het idee zoveel liter water mee te moeten nemen op reis

groet
joris
joop schreef:hallo

Heeft iemand een handige berekening hoeveel water je mee neemt per dag? Ik ben aan het plannen voor een reis richting china en vraag me af wat voor waterzakken ik mee ga nemen.

De hoeveelheid per dag hangt natuurlijk af van oa de temperatuur en mate van inspanning, maar er zijn vast wel mensen die zo hun eigen regeltjes hebben wat betreft de hoeveelheid water die ze per dag bij bepaalde omstandigheden meenemen. Ervan uitgaand dat je onderweg niet de mogelijkheid hebt bij te vullen en van plan bent wild te kamperen.

groet
joris
Je geeft zelf de afhankelijkheden al aan. Ik gebruik meestal een standaard regeltje van 1/2 liter per uur onder normale omstandigheden. Dus als ik verwacht 6 uur over een etappe te gaan doen, dan zou ik minimaal 3 liter mee moeten nemen. Meestal neem ik nog zo'n 1 a 2 liter extra mee. Je weet tenslotte nooit wat er onderweg nog gebeurt. :)

Martin

joop schreef:
bovengenoemde link:

dat is wel wat veel van het goede.
maar tis allicht leuk om eens te zien :)