Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw merk vakantiefietsen: Poppink - Forum Wereldfietser

Nieuw merk vakantiefietsen: Poppink

Wat mij betreft was het aardigste nieuws van de Fiets en Wandelbeurs het onverwachte verschijnen van een klein Nederlands merk vakantiefietsen: Poppink Zie www.poppinkfietsen.nl
Gebouwd op basis van fraai gelakte stalen Fort frames, en afgemonteerd met de bekende Shimano groepen en ook met Rohloff. Een Deore fiets was compleet met verlichting, spatborden en drager 1199 euro (28 inch) of 1299 euro (26 inch). Erg aantrekkelijk geprijsd was de 26 inch Rohloff uitvoering voor 1999 euro (ook weer compleet afgemonteerd). Ik begreep dat er over wat eigenziniger afmontages ook wel te praten viel.
Wim
Ik vond de naam al zo Achterhoeks en idd ... nog geen twee kilometer naast mijn deur zie ik. :shock:
Gek genoeg had ik er nog niet eerder van gehoord. :oops:
Ziet er overigens niet slecht uit!!

Henk

kunst en fietswerk
De fietsen zagen er heel mooi uit, mooi gelakt in een keus aan fraaie vrij klassieke kleuren. De prijzen zijn ook leuk. We kunnen allemaal wel gaan kwijlen bij fietsen van 4000 euro, maar als het voor de helft ofminder kan komen goede fietsen ineens binnen bereik van veel meer mensen. Ik denk dat ze nog wel eens moeten nadenken over de afmontage pakketten (een Tubus Cargo is toch een geschiktere drager, bijvoorbeeld), maar dit is een heel veelbelovend begin.
Wim
Wim schreef:De fietsen zagen er heel mooi uit, mooi gelakt in een keus aan fraaie vrij klassieke kleuren. De prijzen zijn ook leuk. We kunnen allemaal wel gaan kwijlen bij fietsen van 4000 euro, maar als het voor de helft ofminder kan komen goede fietsen ineens binnen bereik van veel meer mensen. Ik denk dat ze nog wel eens moeten nadenken over de afmontage pakketten (een Tubus Cargo is toch een geschiktere drager, bijvoorbeeld), maar dit is een heel veelbelovend begin.
Wim
ja er zijn altijd beter spullen het leuk van dit merk is dat je veel zelf aan kan geven wat je wil
voor de prijs vind ik leuke aan beding

Gr theo
Ziet er goed uit, zo komen er steeds meer aanbieders van goed doordachte betaalbare fietsen.
Als ik de Rohloff fiets (€1999,-) echter vergelijk met de Avaghon series Rohloff (€ 2499,-) is zo op het eerste gezicht (met de beperkte specificaties van Poppink) de €500,- prijsverschil wel te rechtvaardigen.
De vraag is dus, hoe flexibel zijn ze bij Poppink als je kiest voor een andere afmontage (wielset, drager, zadel etc.)
Ik wil zeker niet beweren dat bijvoorbeeld de Avaghon fietsen te duur zijn. Dit is gewoon een leuke nieuwe optie nu bijvoorbeeld Fahrradmanufaktur de laatste tijd wat duurder is geworden, en bij de afmontage wat meer de gebaande niet altijd even goede wegen volgt. Ik had de indruk dat ze bij Poppink wel flexibel willen zijn, maar ook nog even moeten aftasten waar je prijstechnisch dan op uitkomt. Standaardisatie op groot ingekochte onderdelen is financieel immers aantrekkelijk.
Wim
Dit lijken mij Intec frames met een Poppink banderol. Top dat ze hun weg naar Nederland hebben gevonden!

Ik ben benieuwd of ze alleen de ready to ride serie voeren die door de fabrikant is op gebouwd of dat ze ook zelf opbouwen?

De prijsstelling lijkt niet zo scherp als de Duitse prijzen maar zeker interessant.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het dezelfde Fort frames zijn. Dus niet 'Imtec frames', maar Imtec en Poppink bouwen op met dezelfde Fort frames. De Poppink lak is wel speciaal, en heel mooi.
Wim
De man vertelde me dat de frames in Duitsland gemaakt worden. Hij had zelf lang bij Avaghon gewerkt. Hij bouwt de fietsen zelf op en over eigenwijzigheden viel zeker te praten. Ik ben net als Wim benieuwd wat de fietsen kosten als je met flink een lijstje wensen komt. (zoals vierkante trapas)
De fietsen zagen er in ieder geval erg goed uit en het is gezien het assortiment een goede aanvulling in de markt.
Ze hebben overigens geen winkel maar je kunt op afspraak terecht.
Leon

Haha, hun website is zo nieuw dat google hem nog niet gevonden heeft, maar wél de naam op dit forum vindt :D
Dit zijn dezelfde frame's zoals deze ook bij Meilenwet.net worden verkocht; zijn gewoon erg goede en mooie frame's met een gemiddelde geometrie.
Hier en daar wordt wat bespaard op de afmontage (drager, wielen, zadel- en stuurpen) maar daar is de prijs ook naar. Voor zo'n 200,-(schatting) meer heb je bewezen onderdelen zoals een Tubus drager, Exal SP19 velgen en een Ritchey tweebouts zadelpen en Ritchey stuurpen.
Nu nog een paar modellen met racebocht svp!
pedalman schreef:Dit zijn dezelfde frame's zoals deze ook bij Meilenwet.net worden verkocht; zijn gewoon erg goede en mooie frame's met een gemiddelde geometrie.
Hier en daar wordt wat bespaard op de afmontage (drager, wielen, zadel- en stuurpen) maar daar is de prijs ook naar. Voor zo'n 200,-(schatting) meer heb je bewezen onderdelen zoals een Tubus drager, Exal SP19 velgen en een Ritchey tweebouts zadelpen en Ritchey stuurpen.
Nu nog een paar modellen met racebocht svp!

ik ga zeker met hem in gesprek voor nieuwe fiets

gr Theo
Een zwaardere SP19/Sputnik velg zal de fiets niet duurder maken denk ik. Cranks met vierkante as, een betere naafdynamo of een Tubus drager wel wat. Maar ik ben benieuwd.
Wim
Wim schreef:Een zwaardere SP19/Sputnik velg zal de fiets niet duurder maken
Wim
Hopelijk lezen de heren van Poppink mee :lol:
Ook mij vielen de Poppink fietsen meteen op, het leek wel een beetje jaren 60 stijl :D
Ik ben het met Wim eens, het kan een interessante aanvulling zijn op het huidige assortiment fietsen.
Persoonlijk vind ik het in ieder geval mooier dan al die gigantische aluminium frames.

Jan
@ Jan Ook mij vielen de Poppink fietsen meteen op, het leek wel een beetje jaren 60 stijl
Ik ben het met Wim eens, het kan een interessante aanvulling zijn op het huidige assortiment fietsen.
Persoonlijk vind ik het in ieder geval mooier dan al die gigantische aluminium frames.
Ben ik het ook mee eens, staal is nog steeds een heel mooi product.
De lak en desing ziet er ook erg goed uit.

Ik ga binnenkort eens even bij Poppink een kijkje nemen, bijna een buurman van me :D

Henk

kunst en fietswerk
Zowel bij dit merk, als bij Avaghon zie ik verstelbare achterpatten om de ketting te spannen bij gebruik van een Rohloffnaaf.
Ik heb geen ervaring met verstelbare achterpatten, maar is dat een beetje degelijk ivm de krachten die het achterwiel te verduren krijgt?
Ook zie ik hydraulische remmen. Voor zover ik weet kun je hydraulische magura remmen niet in hoogte verstellen. Geeft dat ook problemen als je de rohloffnaaf naar achteren trekt bij het opspannen van de ketting (de velg verschuift dan t.o.v. de remblokken)??

het was voor mij drie jaar geleden de reden te kiezen voor een stijf aluminium Idworx frame (ivm veilige stabiel en efficient rijgedrag bij zwaarbeladen fiets en 95kg+ zwaarlijvige bestuurder)... mede vanwege het excentrische bracket, stressreducer, mooie kabelgeleiding en firmtech-remmen.
Mits goed gedaan zijn ook verschuivende achterpatten degelijk, dat is geen punt. Elk van beide systemen heeft zijn voor en nadelen (bij een excenter verandert je zitpositie). Gewone Maguras kunnen ook verschoven worden. Realiseer je goed dat deze fietsen slechts iets meer dan de helft kosten van een Idworx.
Wim
Wim schreef:Mits goed gedaan zijn ook verschuivende achterpatten degelijk, dat is geen punt. Elk van beide systemen heeft zijn voor en nadelen (bij een excenter verandert je zitpositie). Gewone Maguras kunnen ook verschoven worden. Realiseer je goed dat deze fietsen slechts iets meer dan de helft kosten van een Idworx.
Wim
Kun je dan alleen Magura firm-tech niet verschuiven t.o.v. de velg?

Ik heb overigens nog nooit mijn zitpositie als gewijzigd ervaren bij een bracket-excenter.

De kosten waren geen probleem voor me, bij gelijke afmontage was een Avaghon iets van 400euro goedkoper. Gekozen voor degelijkheid en een "manier van fietsen" (strak door bochten, snel, efficient, stijf). Overigens de wielen van Idworx zijn ook echt geweldig, dat mag ook wel eens genoemd worden. Wielen en frame, daar wil je op vertrouwen, en zijn nogal afhankelijk van het fietsmerk. Je klopt toch ook aan bij een merk voor service, garantie en betrouwbaarheid. Dat zit bij Idworx wel snor.
De rest van de onderdelen is redelijk inwisselbaar (voor wat betreft leverancier/fietsenmaker).
In aanvulling op Wilm en Wim, informatie over de door Poppink gebruikte frames etc.

fabriek in Tsjechië http://5674.cz.all.biz/
info over Fort frames/bicycles:
http://www.rad-spannerei.de/en/fort-bicycles.php
info over Fort frames/bicycles:
http://fortbicycles.com/about-us/

zie ook Intec (gebruik makend van Fort-frames, o.a. zonder Magura's)
http://www.intec-bikes.de/trekking.html?&L=3

zie ook Soniccycles, UK (gebruik makend van Fort-frames, o.a. zonder Magura's)
https://www.soniccycles.co.uk/products.php?id=112&cat=1
In aanvulling op Mike nog het eerdere draadje over mijn positieve gebruikers ervaring.

Intec M1 26'' stalen trekking fiets / in uitrusting: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18709

Met referentie prijzen :wink:

Willem